יעל

סיפור מקרה- ווסקוליטיס

ראשית הייתי רוצה להודות ליעל על כך שהסכימה שאפרסם את המקרה שלה.
כשביקשתי את רשותה, היא אמרה שאם זה יכול לעזור לאדם אחר אז בשמחה.

השתלשלות הארועים:
באוגוסט 2004 התגלתה אצל יעל מחלת הווסקוליטיס (ראו הסבר על המחלה בהמשך). הסימנים הראשונים שהופיעו היו כאבי שרירים קשים בשוקיים, וימים ספורים אח"כ הופיעו סימנים של התפרקות תאי דם. מכיוון שלא ידעו מה המקור של הכאבים במשך למעלה מחודש לא ניתן טיפול למחלה, מלבד מורפיום לשיכוך הכאבים.
בהמשך הכליות נפגעו ונקרעו בהם כלי הדם, פגיעה שהובילה לאי ספיקה כליתית. הטיפול בשלב זה היה בהתאם להנחה שאכן מקור הבעיה הוא בכליות ושאי הספיקה היה רק סימפטום. עם הזמן הופיעו מים בריאות, ובשלב מאוחר יותר סבלה גם מכאבים קשים בכל הגוף ובעיקר בעמוד השדרה לכל אורכו.
במהלך בדיקות הדם בבית החולים נראה המצב יציב ולא ניתן מענה לתלונות הכאב של יעל. עד שמנהל המחלקה שלח לבדיקה מיוחדת בתל השומר, ורק לאחר מכן התבררה התמונה לאשורה.
הטיפול במחלה נעשה באמצעות מתן סטרואידים במינון גבוה וטיפול תרופתי משלים להחלשת מערכת החיסון ע"י כדורים כימותרפיים (היות ומערכת החיסון תקפה את הגוף). טיפול זה אכן פתר את הכאבים, אך עד מהרה צצו בעיות אחרות כתוצאה מהתרופות: כאבי שרירים, התנפחות של כל הגוף והשמנה עקב אגירת נוזלים, אשר הקשו על הפעילות וההתנהלות היום היומית, כמו קשיים בישיבה, נשירת שיער,סחרחורות, בחילות ועוד.
במהלך הטיפול פנתה יעל לקינסיולוג וקיבלה תוספי מזון לעצירת נשירת השיער, תוספי מזון אלו שלא התאימו לטיפול התרופתי הובילו לצהבת קשה עם ערכי בילירובין של 40.

באוקטובר 2005 לאחר הורדה במינון רוב התרופות הופיעו ליעל כאבי פרקים קשים, אשר הגבילו אותה בתנועה. לאורך תקופה קושרו הכאבים כחלק מתופעות הלוואי של התרופות אותם עדיין לקחה, אך בבדיקה בסוף חודש נובמבר השנה התברר כי לקתה בדלקת פרקים קשה, כאשר לא ברור אם מדובר בתופעה של המחלה, או נגזרת של משהו אחר. גם הפעם הטיפול היה בסטרואידים, וזאת אחרי שבעבר הופסק הטיפול בהם, אם כי הפעם במינון נמוך.

הטיפול נמשך כאמור למעלה משנה בחלקה החריף של המחלה נמצאה יעל בסכנת חיים, וזאת לפני שהגיעה לטיפולים משלימים בשיאצו.

וסקוליטיס – (POLYARTRITIS NODOSA)
פוליארטריטיס נודוזה (פא"נ) היא אחת ממחלות כלי הדם ושייכת למשפחת המחלות האוטואימוניות.
המחלה גורמת לדלקת נמקית של כלי הדם בעיקר בעורקים קטנים ובינוניים. במהלכה, דפנות של עורקים רבים נפגעים באופן לא רציף. החלק המודלק של דופן העורק נחלש ותחת לחץ הדם הזורם מתפתחות בליטות דמויות מפרצות (אניאוריזמות) בדופן. ומכאן שם המחלה: פוליארטריטיס ("פולי"- רבים, "ארטריטיס"- כלי דם), נודוזה (מפרצית).

המעורבות הכלייתית של פא"נ מתבטאת בהופעת חלבון ודם בשתן ו/או יתר לחץ דם. הכליה והריאה הם האיברים העיקריים הנפגעים בפא"נ בצורתו המיקרוסקופית. אחת הסכנות במחלה היא היווצרות קרישי דם והתנתקותם (Thrombolisim),אשר יכול לגרום להצרות או חסימה בכלי דם במקום דיסטלי, כגון המוח או הלב ועלולה לגרום לתוצאות קשות.
בעקבות הפגיעה בדפנות כלי הדם הופכת הדופן לחדירה יותר, ומאפשר יציאת נוזלים מתוך כלי הדם החוצה, וכך מתפתחת נפיחות ובצקת של הרקמות הסובבות אותו.
שכיחות המחלה באוכלוסיה הינה חולה חדש אחד למליון בכל שנה. המחלה פוגעת ללא הבדל במינים.

אבחנה: אבחנת דלקת בכלי הדם אינה פשוטה בד"כ. סימני המחלה דומים לאלה המופיעים במחלות אחרות שכיחות יותר. על מנת להגיע לאבחנה של הדלקת יש לבחון בקפידה את תלונות החולה וסימני מחלתו, לערוך בדיקות דם, שתן ובדיקות הדמיה (כגון סריקה על קולית, מיפוי ממוחשב ואנגיוגרפיה). במקרים מסוימים, על מנת לאשר את האבחנה, יש צורך גם בביצוע ביופסית כלי הדם ורקמה והדגמת השינוים האופייניים.

טיפול: הטיפול בחולי הוסקוליטיס מורכב וממושך. מטרתו הינה שליטה במחלה ומניעת סיבוכיה תוך הימנעות מתופעות הלוואי של הטיפול התרופתי. בשלב ראשון משתמשים גם בתכשירים מדכאי חיסון רבי עוצמה. טיפול ממושך בחלק מהתרופות עלול לגרום להתפתחות אוסטאופורוזיס (דלדול עצם). לעיתים יש צורך בתרופות המשפיעות על הקרישה (כגון אספירין במינון נמוך) או תרופות להורדת לחץ דם. חלק מהחולים נזקקים לפיזיותרפיה. לעיתים יש צורך בסיוע של פסיכולוג או עובדת סוציאלית לחולה או משפחתו.

הטיפולים:
פגשתי את יעל לראשונה באוגוסט 2005 כשחלפה כשנה מתחילת המחלה. התלונה העיקרית היתה כאבים בגב התחתון עם הקרנה לרגל ימין, בנוסף סבלה מיתר לחץ דם. בעקבות הטיפולים שעברה והתרופות שקיבלה עלה משקל גופה ב-36 ק"ג תוך כשלושה וחצי חודשים. השילוב של הכאבים ועודף המשקל הקשה עליה את התנועה. וגם להשכב על המזרון היה לא קל. אך בעקבות כח הרצון והנחישות שהובילו ואיפיינו אותה גם לאורך כל המחלה, לא הסכימה שהטיפול יהיה על מיטה.
כשניסיתי לגבש עיקרון טיפולי ניצבתי בפני דילמה. שכן מצד אחד מערכת החיסון שלה היתה חלשה, אך טיפול לחיזוק המערכת החיסונית לא התאים היות ומדובר במחלה אוטואימונית, וחלק מהתרופות שלקחה היו לדיכוי המערכת החיסונית.
ולכן בחרתי בשלב ראשוני בטיפול סימפטומטי להקל על הכאבים.

בשני הטיפולים הראשונים התמקדתי בכאבי הגב, בניקוז ובהנעה של נוזלי הבצקת. טיפול עדין לאורך מרידיאני שלפוחית השתן והריאות, ולאורך מרידיאן הכליות.
כבר בטיפול השלישי (שלושה שבועות מהטיפול הראשון) יעל דיווחה על הקלה מסוימת בכאבים. וסיפרה מה גרם להתפרצות המחלה: בעקבות ארוע טראומטי בחוג המשפחה הקרובה, נפגעה יעל באופן אישי. ובחרה בביטוי "סכין בלב" כדי לתאר את מה שהרגישה. לאחר ארוע זה התחילו הסימפטומים להופיע. משלב זה שילבתי בטיפול עבודה על מרידיאן הלב.
בטיפול השישי דיווחה על שיפור רב והקלה מהכאבים בגב התחתון.
המשך הטיפולים התמקדו בטיפול סימפטומטי מקומי ודיסטלי:
בכאבים באזור הכתפים והשכמות, שהתלוו עם תחושות של חום- טיפול לאורך מרידיאן המעי הדק. בשילוב עם רוטציות, ועבודה על קצוות האצבעות. סיום טיפול ברגליים.
בכאבי ברכיים- טיפול לאורך מרידיאן הכליות חיזוק והנעה עדינה בשילוב עם טכניקת "Jelly Fish".
ובשיעול יבש- טיפול באיזור בית החזה ולאורך מרידיאן הריאות.

כפי שנכתב בהשתלשלות הארועים, כאבי הפרקים נחשבו בתחילה לתופעות לוואי של התרופות, ורק לאחר בדיקה חוזרת התגלתה דלקת פרקים שבעקבותיה קיבלה יעל טיפול סטרואידי, הפעם במינון נמוך.
טיפול זה עזר מאוד להעלמת הכאבים.
הנקודות שהתעכבתי עליהן היו מקומיות פחות או יותר. Bl40 לטיפול בברך, יעילה כמובן גם לגב. יחד עם BL36 לכאבי הגב, וטיפול מקומי בגב התחתון.
לא השתמשתי יותר מידי בנמיקושי. יותר עבדתי עם יד מלאה לאורך המרידיאנים, קצב לא מהיר מידי, בעיקר כניסות עמוקות. לפעמים התחלתי עם רוקינג קל כדי ליצור תנועה של ה-Qi בגוף. השתמשתי בנקודות קצה בידיים וגם ב- ST45 להוצאת החום מהגוף.
עבדתי לאורך ה- SI כדי לנקז חום שכנראה הגיע גם ללב. וגם היה שימושי לטיפול בכאבי הכתף עם SI11, SI9.

כיום, לאחר למעלה מ- 4 חודשים וכחמישה עשר טיפולים, הורידה יעל ממשקלה ומרגישה שיפור רב בהתנהלות היום יום. כחלק מהחזרה לשיגרת חיים ממשיכה להגיע לטיפולי השיאצו ומדי פעם מטופלת בעיסוי בשמנים.

חלק חשוב בעיניי בהצלחת הטיפול היה כפי שיעל ניסחה זאת "בחרתי בחיים". יעל בחרה לחיות ולא לוותר. גם בשלבים הקשים ביותר של המחלה וגם לאורך ההתאוששות הארוכה יעל שמרה, בעזרת משפחתה הקרובה על נחישות, מצב רוח מרומם, וחיוך על הפנים.

המחבר:
אילן כץ
מטפל בכיר בשיאצו ובעיסויים
ilanshiatsu@gmail.com

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts