סיפור המקרה של ניר- סוכרת

גישה אחרת לאבחנה ולטיפול בסוכרת נעורים- חלק 1
סוכרת

סוכרת הנעורים (Type 1 Diabetes Mellitus) היא מחלה אוטו- אימונית המאופיינת בפגיעה בתאים בלבלב האחראים על ייצור ההורמון אינסולין. כתוצאה מהמחסור באינסולין הגוף אינו מצליח להטמיע את הסוכרים ממחזור הדם לתוך תאי הגוף.
כתוצאה מרמת הסוכרים הגבוהה בדם לא נוצר "מפל אוסמוטי" תקין ונפגעת גם יכולת ההעברה של נוזלים מהדם לתאי הגוף.
סופו של דבר שהגוף הופך למורעב ולמיובש.

הסימנים הקליניים הנפוצים הם צמא, רעב, חולשה ועייפות, שתן מרובה ועכור וירידה מתמשכת במשקל, מלווה באטרופיה של השרירים.
סימן קליני אופייני נוסף הוא קטו- אצידוזיס המאופיין בריח גוף מתוק- מבחיל ייחודי הנובע מכך שגוף מורעב, שאינו מוזן בסוכרים, מפרק חלבונים מהשרירים. תוצרי לוואי של הפירוק הזה הם הקטונים בעלי הריח האופייני.
האבחנה המעבדתית מושתתת על רמות סוכר גבוהות בדם, בצום וכשעתיים לאחר הארוחה, ועל רמות סוכר גבוהות בשתן.
בנוסף נהוג לערוך מעקב אחרי הערך של HbA1C שנותן אינדיקציה לרמת הסוכר הממוצעת בדם בשלושת החודשים הקודמים לבדיקה.

סוכרת הנעורים נקראת כך עקב שכיחותה הגבוהה במתבגרים.
למרות זאת, כפי שנראה בהמשך, היא מתפרצת לעיתים קרובות גם במבוגרים והיא גם סיבוך ידוע של מחלת הסוכרת במבוגרים (Type 2 Diabetes Mellitus).
הסוכרת נחשבת, על פי הרפואה הקונבנציונלית, למחלה אוטו- אימונית  על רקע גנטי.
סברה זו אינה עולה בקנה אחד עם העלייה המדאיגה בשכיחות המחלה בעולם המערבי: המחקרים האחרונים מראים שאחד מכל 300 אמריקאים ואחד מכל 200 מאזרחי מערב אירופה ילקו במחלה, בעוד השכיחות במזרח אסיה עומדת על 1 לכל 100,000 איש. לעומת זאת, בקרב בני אסיה החיים במערב ישנה עלייה מתמדת, מדור לדור, בשכיחות המחלה עד כדי התקרבות לשכיחות המערבית המקובלת.
ה"שיא" העולמי בשכיחות סוכרת הנעורים הוא שלנו- כיום מעריכים שאחד מכל 150 תימנים תושבי ישראל ילקו במחלה במהלך חייהם. לפני שלושה דורות בלבד היתה שכיחות סוכרת הנעורים בין יוצאי תימן דומה לממוצע האסיאתי.
ישמרנו האל משיאים נוספים שכאלה!!!

הרפואה הסינית המסורתית מכנה את תופעות הסוכרת Wasting and Thirsting" Syndrome". האבחנה המבדלת המקובלת מערבת חולשה ב- Yin של הכליות, הטחול והריאות עם עלייה של חום ריק בקיבה ובריאות.
גם כאן, כמו בגישה המערבית, האטיולוגיה המקובלת היא נטייה מולדת (גנטית!) לחולשה של  ה- Yin וגם כאן סברה זו אינה מסתדרת עם העלייה המטאורית בשכיחות המחלה ועם העובדה שרוב החולים היו בריאים לחלוטין עד להתפרצותה הפתאומית של המחלה.

במאמר זה ברצוני להציג גישה אחרת לאבחנה ולטיפול בסוכרת תלוית אינסולין. לשם כך אציג מספר מקרים מהקליניקה:

את ניר (שם בדוי), איש מחשבים ומוזיקאי בן 39, אני מכיר שנים רבות.
בעבר פנה אלי לשם טיפול במיגרנות, מהם סבל מגיל ההתבגרות.
המיגרנות שלו היו מן הסוג הנקרא  Cluster Headaches והתבטאו בכך שבכל שנה, מלפני פסח ועד שבועות, ניר היה מתעורר כל יום לפנות בוקר בין 3:00 ל- 4:00 עם כאב ראש נוראי שמתחיל מאחורי עין ימין ומוקרן לראש לאורך מרידיאן Gb.
כאב הראש לווה בתחושות חום והזעה מרובה, בחילות ורגישות מוגברת לאור. הכאב תמיד עבר לבד עד השעה 7:00 אולם לעיתים קרובות הסבל היה כל כך נוראי שניר נעזר בזריקות של התרופה אימיטרקס על מנת להתמודד עם הכאב.
בנוסף לכאבי הראש ניר סבל  מ"קדחת השחת"- תופעה אלרגית שהתבטאה אצלו בכך שכל בוקר, ובמיוחד באביב, נפתח בסדרה ארוכה של התעטשויות, גרד בעיניים ונזלת שקופה.
פרט לכך היה אדם בריא, איש מחשבים לפרנסתו אבל מוזיקאי בנשמתו, שנהג להופיע עם להקתו בלילות פעמיים עד שלוש בשבוע.
כששאלתי אותו על הרגלי התזונה שלו ענה לי בערך כך:
"בבוקר קפה וסיגריה, אחר כך אני מלא באנרגיה כל היום ולא מתחשק לי לאכול עד אחר הצהריים, אז אני אוכל ארוחה גדולה ואחר כך, במהלך הלילה, אני חי מנשנושים".
לניר מבנה גוף צנום ולשון סגולה, בעלת מבנה שפיצי, קצה אדום מאוד וחיפוי אחיד אך מעט דביק.
את הדופק שלו הגדרתי באותה הפגישה הראשונה כמהיר ו"כלוא"- דופק עמוק וחזק שאינו עולה לפני השטח ולכן כל האנרגיה כלואה בפנים ויוצרת תופעות של חום וסטגנציה.

ברפואה הסינית הקלאסית מושם דגש מיוחד על ההתבוננות על מערכת היחסים בין האדם לבין העולם הסובב אותו ועל האינטראקציה בין הצ'י של האדם לצ'י של היקום. פעמים רבות הסתכלות זו מלמדת אותנו על הסיבה להתפתחות מחלות…
במקרה של ניר שמתי לב שכל התופעות שלו קשורות לחוסר איזון בזמנים שבהם יש התעוררות של צ'י היקום- בשעות הבוקר המוקדמות ובחודשי האביב. לעומת זאת, הרגלי התזונה העידו שהקיבה והטחול אינם מתמודדים היטב עם עליה זו באנרגיה ולכן נוצר חוסר התיאבון עד שעות אחר הצהריים, שעות בהן שוכחת אנרגיית היום.

מסקנתי  היתה כי לניר יש הפרעה ביצירה הנכונה של אנרגיית העץ בגוף. הפרעה זו גורמת להזנה לא תקינה של אנרגיית האש- ולכן נוצרו תופעות החום והעלייה הלא מווסתת של אנרגיית היאנג במרידיאן כיס המרה ובריאות.
ההפרעה בעץ גרמה גם לבקרת- יתר על אנרגיית האדמה ופגמה בתיאבון ובהזנה התקינה של הגוף.
ההפרעה בעץ היא שמנעה את ההתפשטות וההתרחבות הטבעית של הצ'י בגוף ויצרה את הדופק ה"כלוא".

בטיפול הראשון בחרתי לדקור את הנקודה St9- Ren Ying. שם הנקודה מתאר את יכולת האדם לקבל אנרגיה. לכן זוהי נקודה של "ים האנרגיה". נקודה זו נקראת גם Tian Wu Hui- "מפגש חמש האנרגיות השמימיות". לכן היא שייכת גם לקבוצת הנקודות "אשנב לרקיע" על שום יכולתה לאזן בין פנים לחוץ- בין האדם לבין היקום הסובב אותו ומזין אותו.
כעבור שבועיים ניר דיווח כי למעט כאב ראש קל למחרת הטיפול לא סבל יותר מכאבים. הדופק שלו "נפתח" אבל עדיין היה תקוע מאוד במחמם האמצעי.לכן בחרתי לדקור את Bl18 מתוך כוונה לשחרר את תקיעות הצ'י במרכז.

בטיפול הבא ניר הודיע לי בשמחה שלא היו כאבי ראש כלל! למרות זאת לא הייתי מרוצה מהדופק שעדיין הראה על חסימה בתנועה החופשית של העץ בגוף. לכן בחרתי לדקור את Bl65 ואת Ht9- שתי נקודות עץ, אחת במחמם עליון ואחת במחמם תחתון, אחת במים ואחת באש, על מנת לעודד יצירה נכונה של עץ במרכז.
במהלך הטיפול הזה הרגשתי, סוף סוף, את השינוי לו ייחלתי בדופק ובסיומו החלטנו, ניר ואני, על סיום הטיפול לעת עתה.

במהלך השנים הבאות יצא לי לראות את ניר לעיתים, בעיקר כאשר ילדיו היו חולים והגיעו לטיפול, כאבי הראש לא חזרו ומצבו הבריאותי נשאר שפיר.
לפני שנה וחצי ניר התקשר אלי וביקש להיפגש איתי בדחיפות. כאשר ראיתי אותו לראשונה נדהמתי מחומרת מצבו- הוא נראה כחוש, ראשו נראה גדול יחסית לגופו, בטנו נפוחה וגפיו רזות וחלשות. גוון עורו היה צהוב-חום חוור וגופו הדיף ריח מתוק ומבחיל, דומה לריח של תרכיז שקדים. אי אפשר היה לטעות באבחנה- ניר חלה בסוכרת Type 1.
" הכל התחיל לפני קצת יותר מחודש. פתאום התחלתי לקום הרבה להשתין במהלך הלילה, אחר כך התחיל צמא מוגבר, ירידה בראייה וירידה במשקל. לפני שבועיים אושפזתי בבית חולים והתחלתי להזריק אינסולין…"
התיאור הזה אופייני ביותר לתהליך ההתפתחות של מחלת הסוכרת- פתאומי, חריף ומסכן חיים.

הגישה הקונבנציונלית היא שיש להתחיל מייד במתן אינסולין תוך ניסיון להגיע כמה שיותר מהר למינון תרופתי שמביא ליציבות רמות הסוכר בדם. החולה ממשיך, מנקודה זו, להזריק אינסולין למשך כל חייו. למרות הטיפול התרופתי רוב חולי הסוכרת יסבלו במהלך חייהם מבעיות הנובעות מהירידה בהזנת רקמות הגוף כגון אטרופיה של שרירים, זיהומים ונמקים בעור בגלל ירידה ביכולת ההגלדה והריפוי של הגוף, עיוורון, אי ספיקת כליות ותוחלת חיים נמוכה משמעותית מהממוצע באוכלוסיה.

כאשר ניר הגיע אלי רמות הסוכר שלו עדיין לא היו יציבות, למרות הטיפול באינסולין. עובדה זו שימחה אותי מאוד שכן המשמעות היא שלא נפגעה לחלוטין יכולת ייצור האינסולין בלבלב ונותר סיכוי להוציא אותו לגמרי מהמצב אליו נקלע.
דבר אחד נוסף הטריד אותי- מניסיוני עם סוכרת ידעתי שמחלה זו אינה מתפרצת פתאום ללא סיבה. תמיד יימצא אירוע מכונן- טראומה, פיזית או נפשית, שמערערת את הגוף במידה כזו שמערכות השליטה והבקרה יוצאות מאיזון ומתחיל אותו תהליך אוטו- אימוני שמתבטא בכך שמערכת החיסון תוקפת את תאי הביטא בלבלב והורסת את יכולת ייצור האינסולין.
זהו תהליך התאבדות של הגוף, ואדם אינו מתאבד אלא אם כן כלו כל הקיצין ואין באפשרותו להתמודד יותר עם החיים.
כששוחחתי בעניין עם ניר הוא סיפר לי ששבועיים לפני התפרצות הסוכרת גמלה בליבו ההחלטה להפסיק לעשן ומאז לא נגע בסיגריה!
הפסקת העישון לוותה בכאבי ראש ועצבנות רבה ועדיין מאוד קשה לו אבל הוא עומד בהחלטתו ואין בכוונתו להישבר.
מובן ששמחתי על החלטתו להפסיק לעשן אבל מייד גם הבנתי שמצאתי את סיבת התפרצות הסוכרת.
צורת התנהגות קיצונית זו מאוד מאפיינת אנשים עם חוסר איזון בסיסי באנרגיית העץ והיא שגורמת לעומס מיותר, ולעיתים בלתי ניתן להכלה, על אנרגיית האדמה   . שוחחתי על כך עם ניר והבהרתי לו את החשיבות של ביצוע תהליכי שינוי משמעותיים בחיים בצורה מדורגת ובלי לקפוץ מקיצוניות אחת לשנייה על מנת לתמוך בהזנה יציבה באנרגית האדמה.

בפגישתנו הראשונה ניר נראה כחוש, גפיו רזות ובטנו נפוחה. מבנה גוף זה מאפיין חולשה באנרגיית האדמה שאינה מזינה את הגפיים.
הנפיחות בבטן נובעת מ"אש ריקה" בטחול- מצב שנוצר כאשר הטחול, האחראי על ההתמרה של ה- , Gu Qi אינו מקבל מספיק תמציות מזון ממערכת העיכול. במאמץ נואש לפצות על החסר מתחילה פעילות עודפת של צ'י הטחול וכך נוצרים סימפטומים כמו נפיחות בבטן העליונה, בחילות, כאבים אפיגסטריים ועוד. תמונה קלינית זו אופיינית למצבים כמו תת-תזונה, הדבקות בטפילי מעיים שונים, חסימה אקוטית בדרכי המרה וכמובן, סוכרת.
צבע עורו הצהוב חיוור מראה גם הוא על חולשה של האדמה וריח הגוף המתוק/מבחיל שנבע מתהליך הקטו-אצידוזיס שהתחולל בגופו רק חיזק את האבחנה הזו.
הדופק שלו היה מהיר, חלש, עמוק וללא שורש ולא ניתן היה לחוש בהבדל בין איברי ה-Yang  לבין איברי ה- Yin.
דופק שכזה מראה על קריסה של אנרגיית האדמה בגוף שתפקידה, בין היתר, הוא לשמור על הרווח שבין שמיים לארץ או בין Yin ל-Yang.
המהירות והחולשה של הדופק הראו שבעקבות החלשות יכולת ההזנה של האדמה נגרמת עלייה פתולוגית באנרגיית האש בגוף. עובדה זו מדאיגה במיוחד מכיוון שהיא מצביעה על התחלה של תנועת האנרגיה בכיוון הפוך למעגל ההזנה הטבעי- במקום שהאנרגיה תנוע מהאש לכיוון האדמה, כאן נוצרת תנועה הפוכה מהאדמה אל האש. תנועה זו, שהיא הפוכה למעגל היצירה של חמשת התנועות (Sheng Cycle), נקראת Reverse Sheng והיא השלב הראשון במה שנקרא ברפואה הסינית הקלאסית "מעגל המוות" המתאר, בדיוק כפי שניתן להבין מהשם, את תהליך ההתקלקלות בזרימת האנרגיה בגוף עד למחלה סופנית המביאה למוות.

אבחנתי, אם כן, היתה כי ניר סובל מקריסת האדמה שהביאה לעליית אש ריקה בשלב הראשון של מעגל המוות.
בחרתי לדקור את הנקודה Gb39 שהיא נקודת המפגש של 3 המרידיאנים ה- Yang של הרגל. נקודה זו נקראת Xuan Zhong  שמשמעותו "פעמון תלוי" או Ju Gu שמשמעותו "עצם קטועה".
נהוג בטעות לחשוב שהשם מתאר את מיקום הנקודה בלבד אבל בעצם השם בא לרמז על יכולתה של הנקודה לחזק את ההזנה לעצמות או את תהליך ההזנה של הגוף, מ- Yang ל- Yin. לכן נקודה זו נקראת גם נקודת המפגש או ההשפעה על מח העצם ולכן היא גם תומכת ביכולת ההזנה הבסיסית של הגוף, כלומר באדמה.

כשניר הגיע לטיפול הראשון צריכת האינסולין שלו עמדה על 12 יחידות בבוקר ועוד 8 יחידות בערב של אינסולין ארוך טווח, בתוספת  4 יחידות אינסולין קצר טווח בצהריים. בטיפול הבא, כעבור שבועיים, צריכת האינסולין שלו ירדה ל-6 יחידות בבוקר ו-4 יחידות בערב בלבד!
באבחנת הדופק חשתי שיפור באנרגיית האדמה. גם הצבע שלו השתפר ולא היה זכר לריח הקטו- אצידוזיס האופייני.
עדיין היה יותר מדי חום בגוף ונפיחות במחמם האמצעי ולכן החלטתי לדקור את הנקודה, Pc3 – Qu Ze נקודת המים של המרידיאן.
שלושה שבועות אחר כך ניר סיפר לי שביום שלאחר הטיפול רמות הסוכר שלו חזרו לנורמה ומאז לא צרך אינסולין בכלל!

המשכנו להיפגש עוד מספר פעמים על מנת לתמוך באנרגיית האדמה. חלק משמעותי בפגישות אלה היה תהליך השינוי שניר לקח על עצמו בהרגלי התזונה ובעיקר בויתור על האכילה בלילה.
לא מזמן ניר התקשר להזמין אותי למופע הבכורה של להקתו לקראת יציאת אלבומם החדש. שמחתי מאוד בשמחתו ואני רק מקווה שסבב ההופעות לא יציב לו אתגרים קשים מדי בשמירה על האיזון של האדמה החיוני כל כך לחייו…

מאמר זה הופיע לראשונה בחותם סין.

*תמונה: Ju On

המחבר:
רני אייל
מטפל ומורה לרפואה סינית קלאסית
rani@flying-stars.co.il

Total
0
Shares
1 comment
כתיבת תגובה
Related Posts