מיכל

סיפור מקרה- אטופיק דרמטיטיס בתינוקת

סיפור המקרה של מיכל הוא חלק מספיישל עור המופיע באתר סינית. למעבר לספיישל לחצו כאן.

מיכל הגיעה למרפאה עם אטופיק דרמטיטיס קשה במיוחד בגיל 3 חודשים.
למעשה, כל המשפחה סובלת מאטופיק דרמטיטיס- אימא, אבא וגם אחיה בן ה- 3.ייתכן שהמרכיב הגנטי עזר לבעייה להיות כל כך חריפה בגיל קטן כל כך.
הפריחה הייתה מפושטת ברוב אזורי הגוף כולל בפנים עם אודם עז ודלקת חריפה.
במצב כל כך קשה, אני ממליץ בדרך כלל להורים להשתמש במשחות סטרואידליות, לפחות בהתחלה כדי להרגיע את ההתלקחות החריפה, ובו בזמן להתחיל את הטיפול בצמחים ומשחות סיניות. לאחר רגיעה מסויימת ניתן להוריד בהדרגה את הטיפול הסטרודיאלי ולהשאיר רק את הטיפולים הסיניים. אני קורא לזה שילוב של שיטות הארנב והצב (למעשה האימרה באה דווקא מרפואה קונבנציונאלית שמשתמשת גם היא במושגים האלו), כאשר הארנב רץ מהר למרחקים קצרים כמו הסטרואידים והצב הולך לאט ובעקביות למרחקים ארוכים כמו הרפואה הסינית.

במקרה הזה היה לאמא התנגדות חריפה לשימוש בסטרואידים אפילו לשימוש מועט ולא עזרו לי כל ניסיונות השכנוע שלי.

היציאות של התינוקת היו רגילות, תינוקת פעילה מאוד מבחינה אנרגטית וגם מפותחת מבחינה מוטורית לגילה. באופן בולט גופה היה חם כל הזמן. כמובן גם מהמצב הדלקתי של העור וכפי הנראה גם מתופעות חום פנימי שהתבטאו גם בהזעות תכופות.

על פי הסימנים אבחנתי חום בריאות והצטברות של לחות בטחול (למרות שהיציאות תקינות הזעה מרובה מצביעה על לחות). בנוסף החום כבר הפך לרעילות וכמובן הייתה נוכחות מסוימת כבר של חום בדם.
לכן הטיפול כוון לסילוק חום מהריאות,חיזוק טחול והתמרת לחות כמו כן סילוק רעילות וקירור הדם.

בנוסף קיבלה התינוקת דיקור מדי פעם אצל מטפלת באזור המגורים שלהם.

מניסיוני דיקור לא תמיד הכרחי לילדים למרות שאין ספק שהוא עוזר ולעיתים יכול לשמש ככלי טיפולי מרכזי. בדרך כלל, על פי השיטה בה אני עובד, הצמחים והמשחות הצמחיות מטפלים בהצלחה ללא צורך בדיקור.
כיוון שהתינוקת ינקה, נתתי טיפול בצמחים לאמא מתוך כוונה לטפל בתינוקת דרך חלב האם. הפורמולה שקיבלה:

Jin yin hua 10gr
Zhi mu 20gr
Huang qin 20gr
Fu ling 10gr
Mu dan pi 10gr
Pu gong ying 20gr

הפורמולה מבוססת על עיקרון של Jing Fang Fang, פורמולה ניסיונית (כלומר פורמולה שמגיעה מאחת ממחלקות העור באחד מבתי החולים בסין) לסילוק רוח חמה המיועדת במיוחד למחלות עור עם רוח חמה.Jin Yin Hua מסלק רוח חמה ו-Huang Qin עוזר לו, שמלבד סילוק רוח חמה מסלק גם חום ולחות מהמחמם העליון.
Zhi Mu מזין את נוזלי היין שמתייבשים כתוצאה מהחום ולא כבד מדי כמוShen Di , שיכול לגרום ליצירה של יותר מדי לחות.Mu Dan Pi מסלק חום מהדם ומאזן את אנרגיית הכבד, המושפע מחוסר השקט ואי הנוחות של הגרד והדלקות. Pu Gong Ying מסלק חום ורעילות.

בהזדמנות זאת אעיר לגבי נטייה של מטפלים ברפואה סינית, במיוחד מטפלים בתחילת דרכם, לחשוש מהצמחים "החזקים" שמסלקי חום ורעילות.

זהו חשש מופרז כיוון שבסופו של דבר גם הצמחים ה"חזקים" ברפואה סינית הינם חומרים עדינים בהשוואה לתרופות קונבנציונאליות. כמו כן הטחול לא נפגע כל כך מהר אצל רוב המטופלים, ואם יש פגיעה היא תתבטא בקצת שלשולים ומייד עם הפסקת הפורמולה המצב יחזור לקדמותו. כלומר זהו מצב הפיך.
כמובן שמטפל בעל ניסיון יודע תמיד מהו המינון מקסימלי והאופטימלי שאפשר לתת את הצמחים ומתי ואיך צריך לשנות את המינונים, וזה הבדל מאוד משמעותי בין מטפל בתחילת דרכו ומטפל עם שנים של ניסיון.

במקרה של מיכל נתתי את Fu Ling , שמתמיר לחות ומחזק את הטחול.

כיוון שהמינונים שהיא מקבלת הם קטנים, אם הייתי בונה פורמולה עם הרבה צמחים שמגינים על הטחול, השפעת הצמחים החשובים הייתה יורדת באופן יחסי ולכן הסתפקתי רק בצמח אחד, מה גם שלא היו תופעות בולטות של חולשה של הטחול. במיוחד אצל ילדים, אך לא רק, עדיף לשמור על פורמולות קטנות וממוקדות. יש לעשות הבחנה ברורה מי הם הקיסרים והשרים החשובים ולתת להם לעשות את מירב הפעילות. זה נכון במיוחד למצב אקוטי כמו של מיכל.

לגבי הטיפול החיצוני מיכל קיבלה תרחיץ נוזלי של קאמדיס מסדרת טופיק מדיס. התרחיץ מיועד במיוחד לעור אטופי ולגרד. לאחר הרחצה מרחו אותה בטופיק מדיס לושן אקסטרא ריץ', קרם סמיך שמתאים למצבים קשים. לאזור הפנים השתמשו בטופיק מדיס קרם. הצמחים החשובים שנמצאים בתכשירים הללו הם Ku Shen, Huang Qin,She Chuan Zi,Da Feng Zi,You Huang Zi.

לאחר שלא חל שיפור מספיק בשבועיים הראשונים, ביקשתי מהאם להתחיל לתת את הצמחים ישירות בטיפות (המסה של התמציות במים וטפטוף מספר טיפות ביום ישר לפה). מאז חל המהפך: מדי שבוע החל שינוי במצב העור- פחות אדמומיות, פחות גרד וגם אם היה אדמומיות באזורים שונים היא החלה להופיע בצורה קלה יותר.

כאמור, כיוון שהמשפחה גרה רחוק מתל אביב את הדיקור הם עשו מדי פעם אצל מדקרת באזור שלהם ופעם בשלושה שבועות חודש הגיעו אלי לביקורת.במצב כזה יש צורך במעקב צמוד ולכן ביקשתי מהם לצלם את התינוקת מדיי פעם כדי שאוכל להתרשם מהמצב.
תמונה אחת שווה אלף מילים בוודאי בבעיות עור. כך יכולתי לעקוב אחרי המצב ולתת ייעוץ טלפוני במיקרה שהיה צורך לשנות משהו.

כיום חצי שנה מתחילת הטיפול מצבה מצוין, רוב הזמן העור נקי לחלוטין מדיי פעם התלקחויות קלות שנעלמות יחסית מהר.

סיפור המקרה של מיכל הוא חלק מספיישל עור המופיע באתר סינית. למעבר לספיישל לחצו כאן.

המחבר:
אמיר קלי, M.Sc Lic.Ac
מטפל ברפואה סינית, מומחה לטיפול בבעיות עור
akalay@netvision.net.il

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts