טיפול YNSA במקרי שבץ

הטיפול בורד
YNSA

לפני כשבוע קיבלתי טלפון מחבר בשם גלעד. גלעד הוא פיזיותרפיסט המתמחה בשיקום, ונותן במסגרת עבודתו גם טיפולים פרטיים בביתם של מטופליו, לאחר שעברו שיקום ראשוני בבית חולים או בבית לוינשטיין.

שיחת הטלפון מגלעד הגיעה כחצי שנה לאחר שסיפרתי לו על טיפול בו חזיתי, בדיקור קרקפת בשיטת YNSA אשר עזר לאדם שלקה בשבץ להשתקם. כבר בזמן הטיפול ראיתי שיפור בכוח ובטווח תנועתו של אותו אדם.

הצפייה מקרוב בהשפעה החיובית הברורה של דיקור הקרקפת בשיטת YNSA הביאה אותי ללמוד את השיטה. כשסיפרתי על כך לגלעד, הביע זה התלהבות מהרעיון, אך התקשה להאמין בנכונות עדותי על שיטה המביאה לשיפור מיידי והשפעה חזקה כל-כך על מערכת העצבים. גם לאחר שעשה בירור עצמאי באמצעות האינטרנט וחקר את הנושא, נותר גלעד בספקנותו לגבי האפקטיביות של השיטה.

כיום מטפל גלעד בורד (שם בדוי), אישה בת 57 אשר לפני כשישה חודשים חטפה שבץ איסכמי.  גלעד התקשר אליי כדי לבדוק האם אהיה מעוניין לנסות את שיטת דיקור הקרקפת על מנת לעזור לורד. כמובן שהסכמתי. קבענו להיפגש שלושתנו לטיפול הראשון בכדי לבחון האם השיטה עובדת וכיצד נוכל לפעול יחד לשיקומה.

מתשאול ראשוני למדתי  שורד סובלת מלחץ דם גבוה אך מאוזנת על ידי כדורים. וכן, שהיא מגיעה ממצב סוציו-אקונומי טוב, מעט מלאה, נשואה ואם לשני ילדים. כלומר, אין שום דבר חריג. בעקבות השבץ, היא סובלת כרגע מהמיפלגיה ביד שמאל וחולשה גדולה ברגל שמאל. בנוסף, סובלת מחולשה וחוסר יכולת לבצע סופינציה ביד שמאל, אבדוקציה של הכתף, ספזם של כף היד וכן, חוסר יכולת לפתוח את כף היד או להזיז את האגודל.
בעקבות ספזם מוגבר, לשרירים של סובבי הכתף יש נטייה לפריקת הכתף. חשוב לציין, שקיימת תחושה לכל אורך היד, והיא נמצאת בהכרה מלאה ומתקשרת בצורה מצוינת אם כי בקול מעט חלש.

האבחנה:
מישוש של הנקודה LI-4 בשני צדדיה מצאה רגישות בצד אחד – צד שמאל. כבר בתחושה הראשונית חשתי בטונוס מוגבר ביד שמאל וכן, כאב (תחושה סובייקטיבית) באותה היד. הדבר כיוון אותי לדקור בצד זה.

על מנת לשוב ולאמת את אבחנתי לגבי הצד שנפגע, מיששתי גם את אזור מוח ומוחון (אזור הקסיפואיד) בשני צדדיו. גם בבחינה זו, הצד שהראה רגישות היה צד שמאל וכן הנקודה הייתה נקודת מוח (כאשר ממששים את הקסיפואיד, האזור שקרוב לסטרנום, מעט מתחת לצלעות, הוא אזור מוחון ומעט מתחתיו זהו אזור מוח). מישוש הנקודה והאזור נתנו לי את האינדיקציה לצדו של הדיקור, וכן לנקודה בה אדקור בראש.

לאחר מכן ניגשתי לאבחנת הצוואר בצד הרגיש, על מנת לאבחן את המרידיאנים החלשים. הורגשה רגישות באזור ה-SI   (אפוסטריורית ל-scm  בקו של ST-9 , פחות או יותר) וכן באזור ה- liv (מרכז ה-SCM ).

הבדיקה בשיטת ה-YNSA מתבצעת כך שלאחר כל דקירת נקודה בקרקפת, בודקים האם נוצרו שינויים בנקודות שהיו רגישות וכן, אם נוצרו שינויים בתחושת המטופל (בדומה לדיקור היפני).

הדיקור:

שלב ראשון-
מכיוון שנמצאה רגישות בצד שמאל בנקודה 4-LI , חיפשתי רגישות באזור נקודה A (סנטימטר אחד ממרכז הפנים וסנטימטר אחד מתחת לקו השיער עד סנטימטר אחד לתוך קו השיער). לאחר מציאת הרגישות, דקרתי ומיד בדקתי שינוי ב-LI-4. לא מצאתי שינוי רב ועל כן הוצאתי את המחט והחדרתי אותה בשנית, בזווית של 15 מעלות כלפי מעלה. לאחר בדיקה חוזרת של נקודה LI-4, מצאתי כי אכן נוצר שינוי וכי האזור כעת פחות רגיש.

שלב שני-
מיששתי וחיפשתי רגישות בנקודת מוח בקרקפת (בערך סנטימטר אחד מעל אזור A, וכחצי צון מדיאלי לנקודה A). לאחר מציאת הרגישות דקרתי בנקודה ואז ביצעתי מישוש חוזר של נקודת מוח באזור הקסיפואיד. לפני המשך הטיפול שאלתי את ורד אודות תחושתה ביד, היא העידה כי היא חשה הקלה ברגישות באותו אזור וכן היא חשה קלילות ביד.

גלעד, המטפל בה בפיזיותרפיה, בחן את קביעתה באמצעות סדרת תרגילים פיזיותרפיים ומצא כי אכן הוא מרגיש יותר כוח בידה וכן, חש בשיפור  התנועה של סופינציה.

שלב שלישי-
הוספתי דיקור של אזור C (מעל הקנטוס החיצוני של העין, בקו השיער עד סנטימטר אחד בזוית של 45 מעלות לכיוון קשת האף).

לאחר דיקור זה, ורד חשה שיש לה אף יותר כוח וכן תחושת קלילות גדולה יותר בידה. גם תחושה זו אומתה ע"י גלעד, שהמשיך בתרגול הפיזיותרפי ומצא שוני ויתר כוח בכתף ולאורך היד.

בשלב זה, שבתי ובדקתי את כל הנקודות בקסיפואיד יד ומצאתי שיש איזון בין הצדדים.
משך כל אותו הזמן, גלעד והאישה המשיכו בתרגולים כאמור, וחשו, עם הזמן, כי התחושה, הכוח ומספר התנועות השתפר באופן מדהים, ברמה הנעה בין 20 ל-30 אחוזים.

שלב רביעי-
הוספתי את נקודות ה-SI (מרכז המצח בקו השיער הקדמי) וה-liv (כסנטימטר אחד מעל פינת האוזן המידאלי) וכן את נקודה D (קו השיער הקדמי בגובה שורש האוזן). דיקור זה הביא לשינוי מורגש גם בתחושתה של האישה ברגלה.

את המחטים השארתי כ-40 דקות כאשר במקביל ממשיך גלעד לבצע עם האישה תרגילים פיזיותרפיים לכתף, לזרוע, לאמה ולכף יד.

אם לומר את האמת, הייתה לי זו הפעם הראשונה בה נתקלתי בתגובה כה ברורה ומהירה לדיקור, במיוחד בקרב אנשים הסובלים משבץ או מכל בעיה נוירולוגית אחרת. בטיפול זה חוויתי כיצד השילוב של טיפול בדיקור הקרקפת במקביל לטיפול פיזיותרפי מביא לשיפור בתחושתו של המטופל. הפיזיותרפיסט מבודד כל שריר ומסייע לו לבצע את התנועות אותן הוא אמור לבצע. ביצוע התרגילים הפיזיותרפיים במקביל לטיפול בדיקור, מסייע למוח לזכור את התנועות שהגוף מתחיל להיות מסוגל לשוב ולבצע.

יומיים לאחר הטיפול, קיבלתי מגלעד טלפון נוסף בכדי לקבוע טיפול שני. בשיחה ציין גלעד בפירוש שמאז טיפול הדיקור,  חלה הטבה בתחושתה של המטופלת וכי היא זוקפת שיפור זה בין היתר לדיקור.

מחר אני ממשיך בטיפול – אשמח להמשיך ולעדכן אתכם בהתקדמות.

עריכה והגהה: תמי ברקאי

תמונה: freeimages.com/Carlo Lazzeri

המחבר:
דיוויד בומזון
פנימה בקהילה -קליניקה לרפואה סינית קהילתית
www.pnima-haifa.co.il

Total
0
Shares
2 comments
  1. דייב,

    ממש מעניין תודה והמון בהצלחה.
    אשמח לשמוע על ההתקדמות

כתיבת תגובה
Related Posts