התמחות ברפואה סינית לילדים- חלק משיעור לדוגמא

שיעור לדוגמא מתוך קורס שלם לטיפול בילדים- כתבה פרסומית

דלקות אוזניים בילדים – מאת ד"ר גלי שטופמן, MD
דלקת אוזניים (דלקת באוזן התיכונה – acute otitis media) מהווה אחת המחלות השכיחות ביותר בילדים. מחקרים מראים כי 80% מהילדים חולים בדלקת אוזניים אחת לפחות, עד לגיל 3.  חשוב לדעת כי דלקות אוזניים נחשבות לגורם מספר אחד למתן אנטיביוטיקה לילדים בארה"ב.

רפואה מערבית
דלקת אוזניים אקוטית היא זיהום של רירית האוזן התיכונה. במרבית המקרים נגרמת הדלקת בשל התפשטות זיהום מריריות האף והלוע, אל רירית תעלת אוסטכיוס ואל האוזן. ואכן – ברוב רובם של המקרים, קודם לדלקת זיהום של דרכי נשימה עליונות. חסימת התעלה על ידי ליחה או בשל בצקת מקומית, גורמת להצטברות נוזלים בחלל האוזן התיכונה ולהחמרת הדלקת. במקרים רבים הזיהום בתחילתו הוא ויראלי אך בהמשך מתווספים למקום חיידקים היוצרים זיהום משני.
הקליניקה האופיינית היא ילד עם 'שפעת' המפתח חום, כאבי אוזניים הנובעים בעיקר מהלחץ הרב על עור התוף ולעיתים גם צפצופים באוזניים (טיניטוס) או יציאות רכות. עם החמרת הדלקת מופיעה ירידה בשמיעה, המחמירה ככל שהדלקת קשה יותר. לעיתים גורם התהליך הדלקתי להתנקבות עור התוף ויציאת מוגלה אל מחוץ לאוזן. במקרים אלו, תהיה ירידה משמעותית בעוצמת הכאב ושיפור גם מבחינת החום והירידה בשמיעה. בתינוקות ובילדים צעירים, תתבטא הדלקת בחום, אי שקט, בכי וצרחות, בעיקר בשעות הלילה. סימנים נוספים עשויים להיות משיכת האוזן או גלגול הראש לצדדים על המזרון.
חשוב , עם זאת, לדעת, כי בתינוקות יתכן והביטוי היחידי לדלקת יהיה חום ואי  שקט, ללא ממצאים המכוונים לאוזן דווקא. יחד עם זאת, חשוב לדעת כי תמונה כזו של חום , נזלת, אף סתום וכאבי אוזניים יכולה להופיע בכל מחלה ויראלית של דרכי הנשימה העליונות. משום כך, האבחנה של דלקת אוזניים נעשית רק באמצעות אוטוסקופ, המאפשר לראות את עור התוף.
הטיפול הקונוונציונאלי כולל מתן אנטיביוטיקה דרך הפה וטיפות אוזניים לכאבים. בנוסף, ניתנות טיפות אף, מי מלח או תרופות מכייחות, בכדי להפחית את הגודש באזור תעלת אוסטכיוס, ולפתוח אותה.
התגובה טובה בדרך כלל, עם שיפור במצבו של הילד תוך 24-48 שעות.

רפואה סינית
הרפואה הסינית מהווה כלי יעיל מאד בטיפול בדלקות אזניים חריפות ובמניעת דלקות אזניים חוזרות. בדלקת אקוטית ראשונה עשוי טיפול בודד לשים קץ לכאבי האוזניים וטיפול נוסף או שניים עשויים להביא לריפוי מלא. במקרים קשים יותר, בעיקר כשמדובר בדלקות חוזרות ובכאלו שטופלו באנטיביוטיקה, יתכן וידרשו מספר רב יותר של טיפולים, אך ההצלחה בטיפול כמעט מובטחת.
גם אם בראיית הרפואה המערבית, דלקות אוזניים נובעות תמיד מחיידקים או נגיפים, הרי שבראי הרפואה הסינית, יש לייחס משקל שווה לגורמים חיצוניים כמו – רוח חיצונית (קרה או חמה) וגורמים פנימיים כמו קור, חום, לחות וליחה.
קיימות מספר אפשרויות באבחנה המבדלת:
•    רוח קור או רוח חום עם או ללא לחות
•    לחות חמה החודרת למרידיאנים הקשורים באוזן

רוח-חום או רוח-קור עם או ללא לחות
סינדרום זה מאפיין בעיקר ילדים החווים דלקת אוזניים ראשונה בחייהם.
הסיבות השכיחות ביותר לחדירת רוח-קור בילדים היא חשיפה לקור לאחר רחצה בבריכה או לאחר חפיפת הראש או – חשיפה לרוח קרה.
במרבית הילדים הופכת הרוח הקרה לחום, ובאחרים, בעיקר אלו עם קור פנימי, נותר הקור בעינו כך שהמרכיב הבולט בדלקת הוא הכאב.
בילדים הסובלים מלחות פנימית, תתווסף גם זו לתמונה ותגרום להחמרת החסימה ולהצטברות של הפרשה סמיכה ודביקה באוזן התיכונה. מקור הלחות בדרך כלל אחד משלושה:
•    תזונה
•    אנטיביוטיקה
•    Accumulation disorder בילדים צעירים – נרחיב על כך בהמשך.

התמונה הקלינית-
התחלה פתאומית של כאבי אוזניים, ירידה קלה בשמיעה, לעיתים טיניטוס, כאב ראש, וסימנים כלליים של רוח חום או רוח קור. הלשון תראה חיפוי דק, לבן או צהבהב. הדופק יתאים לתמונה של רוח-קור או חום. במקרים בהם מעורבת לחות יופיעו בילד סימנים סיסטמיים של לחות וליחה עוד לפני הופעת כאבי האוזניים, כמו – נזלת מרובה, שעול ליחתי, יציאות דביקות וכו'.
הדופק במקרים אלו יהיה מתגלגל.

לחות חמה החודרת למרידאיני כיס המרה, TW  ו- SI.
זו התסמונת הנפוצה בדלקות אוזניים, בעיקר בילדים הסובלים מדלקות אוזניים חוזרות.
החום והלחות הפנימיים עשויים לנבוע ממספר גורמים:
בילדים קטנים מדובר פעמים רבות על accumulation disorder – המקבילה של סטגנצית מזון במבוגרים.
מערכת העיכול בתינוקות עדינה וחלשה, אך במקביל עליה לספק די אנרגיה לגדילה האדירה המתרחשת בשנתיים הראשונות לחיים. כתוצאה מכך, תקיעות של מערכת העיכול שכיחה מאד בתינוקות ובילדים צעירים, ויכולה להופיע על רקע אכילה בשעות לא סדירות, אכילה מרובה, ללא הפסקות בין ארוחה לארוחה,  אכילה של מזון עשיר מדי, מתוק מדי, מבושל פחות מדי או יותר מדי, אכילת מזון קשה לעיכול (כמו דגנים מלאים) ועוד.
היות ותחילת מזונות מוצקים מקבילה במידה רבה לתקופת בקיעת השיניים, הרי שחום שמקורו בבקיעת השיניים עלול להחמיר את התמונה.

גם בילדים גדולים יותר, עלולה תזונה חמה ומלחלחת לאורך זמן לגרום ליצירה של חום ולחות – junk food, מזון מתובל, מטוגן, בשר בקר לעיתים קרובות, ממתקים מרובים.
בילדים גדולים יתכן גם חום הנובע מתקיעות של צ'י הכבד על רקע לחצים בבית הספר, עם חברים, במשפחה.
ברבים מהמקרים החום הוא ראקטיבי –
הילד מקבל אנטיביוטיקה, המחדירה לגוף קור ולחות. הכבד מגיב ביצירת ריאקציה של חום,  והשילוב המתקבל הוא של לחות חמה. במקרים אלו, בהם מדובר בחום ראקטיבי, החום העולה מהכבד הוא רב כלכך עד כי למעשה מדובר באש.
חיסונים עלולים אף הם להחדיר קור ולחות ולגרום ליצירת חום ראקטיבי או אש.
גם תזונה קרה ולחה לאורך זמן, עלולה להביא לריאקצית חום כך שמתקבלת לחות חמה.
הלחות החמה או האש חודרת למרידיאנים המזינים את האוזן, GB, TW, SI ועולה לאוזן.
התמונה הקלינית-
סימנים כלליים ללחות וליחה, כאבי ראש, כאבי אוזניים עזים, ירידה בשמיעה, אי שקט ובכי, ירידה  בתאבון, חום גבוה, שתן כהה, צמא,  הזעה, יציאות רכות מסריחות (לעיתים עצירות), יתכן הקאות.
בילדים צעירים, כשהרקע הוא accumulation נראה – לחיים או שפתיים אדומות, גוון ירקרק סביב הפה, נזלת ירוקה ויציאות דביקות עם ריח עז, לעיתים קרובות ירוקות.
הלשון – לשון אדומה עם חיפוי שומני, צהוב, ונקודות אדומות
דופק – יראה סימנים של חום / לחות בעיקר בדפקים המייצגים את המרידיאנים המעורבים (Liv, Gb, Tw ו- SI). במקרים בהם החום מהווה ריאקציה, ניתן יהיה לעיתים לחוש בקור בעמדת ה- LIV.

טיפול בדלקות אקוטיות
הטיפול בדלקות אוזניים אקוטיות הוא פשוט למדי היות ודלקות אוזניים נחשבות לבעיה מרידיאנית – חום/אש, קור ו/או לחות חודרים למסלולים הקשורים לאוזן וחוסמים את זרימת הצ'י באוזן.
אני מניחה כי לא אחדש לרובכם כשאומר שהנקודות העיקריות לטיפול ב- AOM מצויות על פני מסלולי ה- SHAO YANG. האוזן מוקפת במסלולי
ה- TW וה- GB, וענפים מתוכם חודרים לתוך האוזן עצמה.
עם זאת, ובפרט בטיפול בדלקות אוזניים אצל ילדים קטנים ותינוקות, חשוב לזכור גם את ההקשר של מרידיאן ה- SI. ענף היוצא מתוך SI-18  פונה אל האוזן, נפגש עם נקודות ע"פ מרידיאני GB ו- TW וחודר לאוזן ב- SI-19. מסלול ה- SI מקשר, אם כן, בין המעיים והקיבה לאוזן, ובילדים צעירים, בפרט באלו בהם הרקע לדלקת קשור בחום הנובע ממערכת העיכול, על רקע סטגנצית מזון ו/או בקיעת שיניים, נראה לעיתים קרובות מעורבות של מרידיאן זה בדלקת.
רובנו מכירים את צמד הנקודות TW-5 ו – GB-41, לטיפול בדלקת אוזניים, וזהו אכן צמד יעיל , בשל יכולתו לשחרר חום ותקיעות ממערכת ה- Shao Yang, אך בסופו של דבר עיקר הטיפול בדלקות אוזניים אקוטיות נשען על היכולת לזהות את המרכיב העיקרי בשלב הנתון, חום או חסימה ולטפל בהתאם, באמצעות נקודות מים ונקודות עץ, במרידיאנים המעורבים במקרה.
לפי הצורך, ניתן כמובן להוסיף נקודות כלליות לסילוק רוח, לסילוק החום, הליחה, והלחות, ולעיתים גם נקודות מקומיות להנעת צ'י באוזן (אם כי ילדים סולדים מנקודות אלו) – TW-17, GB-2, SI-19,ren-23.
ההקלה, לעיתים קרובות, היא מיידית, עם סיום הטיפול או מספר שעות לאחר מכן.
רצוי להוסיף לטיפול גם צמחי מרפא – בשל הדחיפות נוח להשתמש בפורמולות מוכנות כמו וריאציות שונות של  Long Dan Xie Gan T.  או פורמולת צמחים מערביים יעילה במיוחד בשם 'נזוקל פלוס' המיוצרת ע"י 'רפואות'.

כן מומלץ לתגבר את הטיפול ע"י המלצה להורים לטפל מקומית באמצעות טיפות שמן זית חמימות, עם שום או בצל, או בתערובת של שמן זית ושמנים אתריים כמו – לבנדר, קמומיל רומאי, רוטה ומרווה. את השמן מחממים ומטפטפים לאוזן, או שטובלים פתילית צמר גפן בשמן ומחדירים. הטיפול בשמנים מרגיע כאב ומסייע לריפוי. חשוב לידע את ההורים כי אין לבצע טיפול זה באם יש הפרשה של מוגלה מהאוזניים.
ניתן גם ללמד את ההורים לבצע עיסויים באזור האוזן או לאורך המרידיאנים המעורבים.
במקביל יש להמליץ להורים על הפחתה ניכרת של מזונות מלחלחים וכן שימוש בתרסיס מי מלח לאף.

לשאלות ולקבלת פרטים אתם מוזמנים להתקשר ל: 03-7440888
או לשלוח מייל info@refuot.co.il

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts