היריון, יצירה ושינוי

התנועה שאינה נפסקת
היריון, יצירה ושינוי

"The Yellow Emperor asked: “How does human life reach completion?”
Qí Bó answered: “[Let me tell you about] the beginnings of human life. Being engendered in utter obscurity, it then begins to take shape. With the outer form having nothing to be indebted to, it then begins to receive".

היריון מתחיל במפץ גדול: הבלתי הגיוני קורה – מיליוני תאי הזרע רצים לקו הסיום, ולמרות כל המהמורות והמכשולים בדרך, מצליח אחד מהם לחדור את הביצית ולהתחיל תנועה של חיים חדשים. לאורך ההיסטוריה של הרפואה הסינית נמצאו כתבים שונים שניסו לפענח – ללא המכשור הרפואי של ימינו – את הקסם והמיסתורין של ההיריון, להבין את השלבים השונים שלו, בעזרת התפיסות של חמש התנועות, התפתחות ה-Shen ועוד.

בכתבים מפרטים, בכל חודש, איזו תעלה מזינה את העובר, אילו חלקי Shen מתהווים בו וכן המלצות לאורח חיים, תזונה ועוד, על מנת לעודד היריון תקין ובריא. במאמר זה אנסה להעביר שילוב של כמה כתבים שונים והפרשנויות שלהם, על מנת להבין את ההסתכלות על חודשי ההיריון מבחינה פיזית, רגשית ותרבותית בזמן העתיק.

הפריה – הזרע דוחף את דרכו לתוך הביצית כמו נבט הבוקע מתוך גרעין, או עץ הדוחף את האדמה שסביבו על מנת לעלות ולקלוט את קרני השמש. זוהי תחילתה של היצירה.

בחודש הראשון, כאשר חלק מהנשים לא מודעות עדיין להריונן, תעלת הכבד מזינה את התהליך העוברי. הנבט עדיין לא עלה אל מעל פני הקרקע. זהו שלב ללא צורה ולכן נקרא 'עיסת פוריות', או 'חומר לא מעובד'.

בחודש השני מתחילה תעלת כיס-המרה להזין את העובר, תנועת הכבד ממשיכה אבל היא משתנה מהתפרצות לפיזור. כיס-המרה מהווה מאגר תמציות, הוא משמר החיים, מפזר את הג'ינג בתוך העיסה הפוריה שנוצרת ברחם. מזין את היצירה על ידי פיזור החומרים הפנימיים ומעודד התפצלות תאים והתרבות, הג'ינג גדל וגדל – יין ויאנג נכנסים ומתחילים את יצירת המרידיאנים.

ההנחיות לאם בחודשים הללו הן בעיקר לאכול מזון חמוץ המזין את העץ ולהימנע מחריף המפזר, מייזע ופוגע בהתהוות הצורה. בנוסף עליה להימנע מבהלה, פחד או תנועות תזזיתיות, העלולות לפגוע בתנועה העדינה והרציפה שהעץ מנסה ליצור בשלב זה.

תנועת העץ סיימה את תפקידה בהזנת העובר, ובמקומה נכנסת תנועת האש ומעודדת האצה. העובר הוא כעת חומר ללא צורה וללא נשמה, ובשלב האש התצורה נבנית וחלקי הנשמה נכנסים אליה. בתרבויות שונות מאמינים שנשמת העובר נכנסת רק סביב החודש השלישי או הרביעי, וכך אולי מקלים על ההתמודדות עם שיעור ההפלות הגבוה יחסית בטרימסטר זה.

מעטפת הלב היא התעלה הבאה אשר מזינה את העובר, ובחודש זה, השלישי, עם כוח האש מתחילה להיווצר הצורה האנושית, העובר הופך לחומר חי ונושם. זהו חודש של השתקפות: כל המשתקף מבחוץ יכול להשפיע על הפנים. התנהגותה של האם משפיעה על אופיו של העובר, חשיפה לעצמים שונים יכולים לשנות את מינו, התבוננות ומדיטציה מעודדת את הפן הרוחני שלו.

ברגע שהגוף נוצר, לנשמה יש היכל להשתכן בו וכך מחודש רביעי והלאה, חלקי הנפש השונים נכנסים לגוף. החלק הראשון שנכנס הוא ה – Zhi, על מנת לתת לגוף את כח החיים להמשיך בדרך לשלמות. התעלה שמזינה את העובר היא המחמם המשולש המעודד את יצור ותנועת הדם בגוף על מנת לפתוח ולהזין את אברי החישה.

ההנחיות לאם בשלב האש הן לשמור על גוף שקט, למרכז ולחבר בין הלב לרצון. כלומר, לעודד הקשבה פנימית ולתת לאישה ללכת בעקבות רצונותיה וליבה. אברי החישה נפתחים ומוזנים בשלב זה, כך שנוצר חיבור בין ההקשבה הפנימית של האם לחושי העובר.

לאחר שעבודת היצירה הסתיימה, האיברים כבר קיימים ושלמים, נעשה מעבר בין תנועת האש המתבטאת בפתיחת השמיים לרבדי ה – Shen, (ה – Zhi ופתיחת פתחי החישה), לבין תנועת האדמה. האדמה מזינה את העובר, חשיבותה בייצוב והזנה שלו: הוא זקוק לקרקוע לשם השלמת היצירה.

בחודש החמישי איברי ה- Zang fu מתקדמים לשלמות, השרירים מוזנים על ידי תעלת הטחול על מנת לשמור על יציבות וכאשר הקרקע יציבה, ה -Shen נכנסת לאזן את ה Zhi וציר האש – מים נוכח בגוף.

עכשיו, בדיוק באמצע ההריון כשהסתיימה ההזנה של מרידיאני האש (תעלות הPc וה- Tw ) בתצורה הפיזית שלו – נוכחת ההזנה הרגשית והרוחנית דרך כניסת ה- Shen לעובר. היציבות של האדמה מאפשרת את התנועה בין הזנה פיזית לרגשית, לכן זו התקופה הבטוחה והיציבה ביותר עבור העובר.

בחודש השישי תעלת הקיבה מזינה את העובר ואנרגיית המתכת יחד עם ה – Po נכנסת לגוף כדי ליצור גידים ועצמות, כך המבנה החיצוני מושלם במלואו.

ההנחיות לאם בתקופת ההזנה של מרידיאני האדמה הן בעיקר לאכול מזון מתוק ומאוזן מבחינת חמשת הטעמים (למשל אורז דביק), לתמיכה, הזנה ודיוק האדמה. האם מתבקשת להתחיל לנוע, לצאת החוצה למרחבים, לטייל וללכת בטבע. יש דגש על אכילה של חיות ציד וציפורי טרף, לנוע בחופשיות ו'להתפרע' באופן יחסי לאישה סינית. אני מאמינה שההנחיות הללו נובעות גם מהסיבה הפשוטה שעד שלב זה היה מעט מסוכן מבחינת רגישות ההריון, ומעכשיו יתחיל להיות כבד וקשה להתנועע. סיבה נוספת לעידוד התנועה היא שהאדמה, ואחריה המתכת מעודדות יציבות וחוסר תנועה. התנועה ללא הגבלה בשלב הזה, תתן איזון לסגירות והתמעטות התנועה העתידית לקראת המעבר להזנה ממרידיאני המתכת.

בחודש השביעי העובר מוזן על ידי תעלת הריאות. שיער הגוף מכסה את העובר, ה – Hun נכנס לגוף. בחודש השמיני תעלת המעי-הגס היא המזינה, ה- Yi נכנס לגוף. ההנחיות לאישה הן בעיקר לא להגיע לקיצוניות רגשית.

בחודש התשיעי ההזנה נעשית על ידי הכליות. כל חלקי ה -Shen נכנסו לעובר והגיעו לשלמות, הסמל לשלמות זו היא אבן הירקן – Jade המסכמת בהקשר זה את תנועת חמשת האלמנטים.

החודש העשירי, הנקרא 'ילד', מוזן על ידי תעלת שלפוחית-השתן ואין לגביו כל הנחיה מיוחדת מלבד להתכונן ללידה.

לסיכום
בחודשי העץ הראשוניים אסור להיבהל או להגיע למאמץ פיזי על מנת לא לפגוע בפריצה של העץ.

בחודשי האש יש לשקף בין החוץ לפנים, יש להיחשף לתופעות חיוביות ולהתאמן על שקט וריקנות כדי להכניס את האש לתנועה חיובית ולא הרסנית.

בחודשי האדמה יש דרישה לצאת למרחבים אך לשמור על שקט נפשי, להתקרקע ולנוע על פני האדמה.

בחודשי המתכת אין לבכות, לצעוק או להיחשף לרוח. לעבוד על תרגילי נשימה ולחזק את המתכת.

בחודשי המים ההנחיות יותר משוחררות: לשחרר את הבגדים, לפתח כשרונות ולחזק יכולות, ובעיקר להתכונן לשלב הבא – הלידה.

חמש התנועות מתבטאות לאורך כל חודשי ההיריון. תחילה מוזנת התפרצות היצירה הראשונית עם העץ. תנועת האש נותנת הבשלה ומקום לשכן את חלקי ה – Shen. האדמה נותנת יציבות לתהליך, קרקוע והזנת העובר ליצירת בשלות של הרקמות, המתכת מחזקת את השכבה החיצונית, הגבולות והגנה בין פנים לחוץ. המים יוצרים את הגמישות והתנועה החוצה לקראת החיים החדשים.

חלקי ה- Shen נכנסים אל העובר בסדר מאד מכוון שמתחיל עם ה – Zhi של המים הנותן כח ליצירת החיים, ה– Shen, מיד אחריו, יוצר איזון בין אש למים ואיתם כל התנועה הבסיסית, הראשונית והרגשית של העובר- התנועה מעלה מטה בין הלב לכליות. אחרי כן מגיעים ה – Po וה – Hun אשר מהווים את התנועה במרחב בין הריאות לכבד, כניסה ויציאה של רגש. ה – Yi נותן לכולם את עטיפת היציבות והקרקוע הרגשי. אבן הירקן אשר פחות מדוברת בעולם הרגש והרוח הסיני, נותנת את הסיכום של כל הרגשות בחיוביות ויופי, וכמו חותמת מכניסה את כל חמשת חלקי ה – Shen לתוך ההוויה העוברית.

הכתבים השונים נכתבו ופורשו על ידי מספר רופאים, חוקרים ומורים גדולים וחשובים בתקופות שונות של ההסטוריה. המידע שנצבר הוא יחודי ומפתיע. יש קשר ישיר בין השלבים הפיזיים שבחצי המאה האחרונה ניתן לראותם דרך מיכשורי הדימות השונים, לבין המסקנות שהגיעו אליהן לפני מאות שנים. החיבור בין התנועות השונות לחלקי ה- Shen וההתפתחות בפועל, הופך את תהליך ההריון ליותר מנס הבריאה, אלא לקסם המכיל בתוכו עומק והבנה אמיתית של העולם בחוץ והעולם בפנים.

יעל ססלוב-שני היא אחת מהמרצים שילמדו במסגרת קורס "היריון ולידה ברפואה סינית". לפרטים נוספים לחצו על הקישור המצורף: היריון ולידה ברפואה סינית.

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

מקורות:
心方 Ishimpō – Tanba no Yasuyori – 10th century, Prescriptions and Methods from the Heart of Medicine, Vol. 22, chapter 1: 妊婦脈圖月禁法, (“Charts of the Channels and Month-by-Month Prohibitions for Pregnant Women”) – Translation by Sabine Wilms

備急千金藥方, Essential Prescriptions and Methods for Emergencies Worth a Thousand in Gold – Sin Si Miao7th century, Vol. 2, chapter 3 養胎 (“Nurturing the Fetus), 之才逐月養胎方 (“Xu Zhicai’s Month-by-Month Prescriptions and Methods for Nurturing the Fetus”) – Translation by Sabine Wilms

Dr. Yitian Ni Lac, OMD TCM Seminar Series on Obstetrics. 1998

מתוך הרצאתה של אליזבט רושה, נשים פריון, הריון ולידה, תל אביב 2003

תמונה: freeimages.com/dragon_art

המחברת:
יעל ססלוב-שני
מורה ומטפלת בגינקולוגיה סינית
yaelsaslove@gmail.com

 

Total
3
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts