הטיפול בהפלה מאיימת- Threatened miscarriage

הפלה מאיימת- Tai Dong Bu An, Tai Lou
הטיפול בהפלה מאיימת

המונחים 'פוריות' ו'פריון' אינם מייצגים רק את היכולת להרות.
למרות הנטייה להתמקד בטיפולי פריון בשלבים המקדימים להריון, על כל מורכבותם, עלינו לזכור שהבאת ילד בריא בזמנו לעולם היא משימה שלא מסתיימת בבדיקת הריון חיובית. השלבים הראשונים בחיים העובריים הם קריטיים וישפיעו על המשך ההריון והחיים בכלל של אותו עובר. במאמר זה אדון בפרק הזמן המכריע שבו נשקפת להריון סכנה, ובדרכי האבחנה והטיפול האפשריות.

בחודשי ההריון הראשונים מתרחשים תהליכים עדינים ועמוקים היוצרים את התשתית להמשך ההריון. משתנים רבים, פנימיים וחיצוניים, תלויי זמן ומרחב משפיעים בשלבים אלו. כל תהליכי החלוקה, המיון, ההשרשה, ההזנה והבנייה דורשים דיוק, בשלות ותמיכה מוחלטת על מנת להתקיים בצורה הטובה ביותר.

כ-15-20% מכלל ההריונות מסתיימים בהפלה ספונטאנית, כ- 80% מהפלות אלו מתרחשות בטרימסטר הראשון. כמו כן, שיעור ההפלות עולה ביחס לעליית גיל ההורים. הסיבות השכיחות להפלות הן: גנטיקה ואנומליות עוברית, סיבות רחמיות מבניות, אספקת דם לקויה, אי ספיקה של צוואר הרחם. סיבות אנדוקריניות: אי-ספיקת גופיף צהוב, מחלות בלוטת התירואיד, סכרת. סיבות זיהומיות: מחלות ויראליות, חיידקיות ודלקות אחרות. סיבות סביבתיות: עישון, זיהום, אלכוהול, סמים, קרינה, תרופות, חסרים תזונתיים. סיבות הורמונאליות: עתודה שחלתית נמוכה, PCOS וכו'. מחלות כרוניות: אוטו-אימיוניות, יל"ד ועוד. טראומה ישירה לרחם ומתח כגורם שמוגדר אידיופטי.

הטיפול בנשים שעברו הפלה אחת ויותר הוא טיפול שיתמקד בהכנת האישה להריון הבא, רצוי לאורך תקופה של 3 חודשים לפחות לפניו, ויימשך לאורך הטרימסטר הראשון לפחות. זהו נושא שלם ומורכב בפני עצמו.

האבחנה 'הפלה מאיימת' ניתנת ברפואה הקונבנציונאלית למצב שבו ההיריון נמצא בסיכון: כשאישה מציגה תופעות של דימום וגינאלי קל ועד מצב של דימום עם התכווצויות, כאב-גב, ותחושה של משיכה מטה. כ-20-30% מכלל הנשים סובלות מדימום נרתיקי במהלך 20 השבועות הראשונים של ההיריון, ומחצית מהמקרים מסתיימים בהפלה ספונטאנית. במצב המוגדר כ'הפלה מאיימת' אין פליטה של הרקמה ההיריונית וצוואר הרחם נשאר סגור ושמור, רמות ה- hCGβ עולות כרגיל ובבדיקת סונר יראה שק היריון בעל הד עוברי. אצלכ- 90% מהנשים שהציגו דימום נרתיקי בשבועות אלו, ונצפה דופק עוברי, נמשך ההיריון באופן תקין. בשלב זה הטיפול הקונבנציונאלי הינו מאד מוגבל – מומלץ לנוח, להימנע מפעילות פיזית ומינית, ובחלק מהמקרים יינתן טיפול תומך פרוגסטטיבי (פרוגסטרון), למרות שלא הוכח מדעית שהוא עוזר. לפרוגסטרון איכות יאנגית וייתכן שיועיל מעט במצבי צניחת צ'י וחולשת יאנג; אולם שימוש לאורך זמן עלול ליצור לחות ולפגוע בסופו של דבר בצ'י וביאנג הכליות.

עובר לא שקט- התבוננות לפי הקלאסיקה הסינית
הפלה מאיימת בסינית נקראת Tai Lou –'עובר מטפטף', זהו מצב של דמם נרתיקי קל.
המונח Tai Dong Bu An – 'עובר זז בחוסר שקט' מתייחס למצב של דמם נרתיקי, התכווצויות, הקרנה לגב ותחושת משיכה מטה. בשני המצבים העובר עדיין לא נפגע. העיקרון הטיפולי יבקש להרגיע עובר ולטפל במצב המסכן את ההיריון וגורם ל'חוסר שקט עוברי'. יעשה שימוש בצמחים ונקודות דיקור בעלי פעולה אמפירית המרגיעה ומצילה עובר והיריון, ולא בטיפול סדטיבי לעובר.

עוד בעקרונות הטיפוליים הכלליים, נרצה להתייחס לתפקוד ה-CV וה-CHONG, לתמוך בתפקוד הכליות באספקט ייני ויאנגי. כמו כן נמנע מצמחים מייזעים מדי, מורידים מטה בעוצמה, משתנים חזקים, חריפים ומרים מדי, וכן מצמחים מניעי דם – שוברי סטגנציות ורעילים.
בהמלצות הכלליות נבקש מהאישה להימנע בזמן זה מקיום יחסי-מין וכן מבדיקות אולרטסאונד תכופות ורבות.

בניסיון לברר מה משתבש בתחילתו של ההיריון עולות שאלות רבות. את חלקן אפשר לנסות ולעבד עם התקדמות התהליך הטיפולי – מה באורח החיים הנוכחי או בעבר משפיע על ההיריון, מה משפיע בהיסטוריה הרפואית? מה חלקו של הפן הרגשי? ומה בפן הסביבתי?
בכתבים הסיניים העתיקים מוזכרים התנהלות האם, חשיפתה לגורמים אקלימיים לא מתאימים, תזונה ומצב רגשי לא מאוזן כגורמים המסכנים את ההיריון. בכתבים אחרים, התלמוד למשל, מופיעה התייחסות לכך שטראומה גופנית או רגשית עלולה לסכן היריון, כמו גם רוחות ושדים, פחד גדול, ריח חזק של בשר חרוך ורוח דרומית. אפילו חלקי ציפורני רגליים וידיים נתפסו כגורמי סיכון להפלה. כך גם מאמץ גדול, טבילה באמבט אדים או שימוש בשמני שיער חזקים הגורמים לשיעול.

אבחנה וטיפול
במצב של 'הפלה מאיימת' תנקוט המטפלת הסינית בגישה אקטיבית בהרבה ביחס לעמיתה, הרופא הקונבנציונאלי. האחרון צפוי לאמץ את הגישה של 'נחכה ונראה' בעוד המטפלת הסינית תציע טיפול מובנה ומכוון במידה והפרמטרים מראים שהיריון זה ניתן להצלה. בוודאי שבמצב שבו העובר או ההיריון אינם תקינים ובאופן טבעי ההיריון עומד להסתיים, לא נוכל לעשות הרבה. לעיתים, כדאי להתחיל לטפל עוד בטרם הופיעו סימני דימום, ובעיקר בהריונות שנוצרו לאחר טיפולי פריון או הפלה.

הפלה מאיימת על רקע חולשת כליות Threatened miscarriage due to kidney deficiency
זוהי פתולוגיה שכיחה לסיכון היריון. כאשר לאישה יש נטייה לחולשת יאנג הכליות, שאחד מתפקידיו לשמור על חום הרחם על מנת להחזיק ולשמר את ההיריון. הסימנים יהיו- דימום קל או הכתמה, כאב רגליים וגב תחתון ושתן תכוף. בנוסף, חולשת תמציות שאינן מזינות את העובר ((Tai Yuan Bu Gu עלולה לסכן את ההיריון ואז נראה גם סחרחורת, טיניטוס וכהות מסביב לעיניים.

הטיפול יתרכז בחיזוק הכליות, ייצוב וחיזוק ה- CV וה- CHONG והרגעת עובר.

הפורמולה המומלצת- Shou tai wan- fetus longevity pill

Tu Si Zi 20
Du Zhong 10
Sang Ji Sheng 10
E Jiao 10

ניתן להוסיף צמחים מפסיקי דימום ומחזקי כליות אחרים כמו: Bai Zhu Ai Ye, Shan Yao ו -Xu Duan.

הפלה מאיימת על רקע חוסר צ'י ודם Threatened miscarriage due to Qi and Blood deficiency
מצב זה אופייני דווקא לקראת סוף הטרימסטר הראשון. 'נפילת' הצ'י מטה תגרום לדמם חיוור, מועט, תחושת משיכה מטה וריקנות (Kong Zhui), פלפיטציות, עייפות וחיוורון. בבדיקה וגינאלית יהיה צוואר הרחם, לעיתים, מעט פתוח.

הטיפול יתרכז בחיזוק צ'י והזנת דם, ייצוב ה-CV וה-CHONG והרגעת עובר.

פורמולה מיוחדת לעובר-  Tai yuan yin

Ren Shen 10
Bai Zhu 8
Zhi Gan Cao 3
Bai Shao 10
Shu Di 10
Du Zhong 10
Chen Pi 6
Dang Gui 10

ניתן להוסיף צמחים מחזקי דם וצ'י ומרגיעי עובר כמו: Huang Qi, E Jiao, He Shou Wu, Sheng Ma, Gou Qi Zi

הפלה מאיימת על רקע חום בדם Threatened miscarriage due to heat in the blood
מצב זה נגרם פעמים רבות כתוצאה מחום ריק, והוא מסכן את ההיריון כבר בתחילתו, בעיקר אם חוסר היין גרם גם לייבוש רירית-הרחם וגם לגלישת הדם מכליו ברחם. גורמים אחרים שיכולים ליצור חום בדם הם רגשות 'חמים' כמו כעס. חום עשוי להגיע אל הרחם גם מהלב דרך מרידיאן ה-Bao Mai, וממזונות חמים, אלכוהול, תרופות או סמים; ייתכן חום על רקע זיהום (PID) בדרך כלל של האנדומטריום או דלקת כרונית כמו במצב של אנדומטריוזיס. במצב זה החום יטריד את העובר- Tai Yaun (עובר אקטיבי מדי).

יש לקחת בחשבון שבהיריון נוטה החום הפנימי לעלות, לכן, אם אפשר, מומלץ לטפל בו לפני ההיריון. האישה תתלונן על חוסר שקט, צמא ותחושת חום, יופיע דימום אדום בוהק בשלב מוקדם בהיריון, ייתכן שתהיה גם עצירות.

הטיפול יתמקד בניקוי חום מהדם, בעוד הרחם חייב להישאר חמים מספיק כדי להזין את העובר וכמובן – הרגעת עובר.

פורמולה להגנת היין – Bao Yin Jian

Sheng Di 20
Shan Yao 12
Bai Shao 10
Huang Qin 10
Huang Bai 10
Xu Duan 10
Gan Cao 3

נוסיף גם צמחים להפסקת הדימום וקירור כמו – Chun Gan Pi, Bai Mao Gen, Di Yu.

הפלה מאיימת על רקע סטגנציית צ'י וסטזיס של דם   Threatened miscarriage due to Blood stasis and Qi stagnation
מצב זה לעיתים תכופות מקדים את ההיריון, ועלול להיווצר בגלל בעיות מבניות כמו פוליפים או מיומות, סינדרומים כרוניים כמו אנדומטריוזיס, PID וקרישיות יתר של הדם. גם טיפולי IVF עלולים לגרום לסטגנציית דם וצ'י ברחם, וכמובן טראומה ישירה כמו תאונה או נפילה. גם בסינדרום זה נעדיף לטפל במידת האפשר לפני ההיריון. פה הדימום יהיה מלווה בכאב חד או התכווצות חדה באזור ההיפוגסטריום (לעיתים רק כאב חד ללא דימום), דימום כהה, מועט, פנים כהות, עצבנות.

בטיפול כרוכה מידת סיכון מסוימת שכן יהיה צורך לערב הנעת דם. יש שיבחרו טיפול מקדים המערב רק חיזוק של הכליות והרמת צ'י. במידה וטיפול זה לא יספיק יש לבחור בזהירות צמחים ונקודות דיקור שיערבו הנעת דם זהירה והרגעת עובר.

Jiao Ai Si Wu Tang

E Jiao 10
Ai Ye 10
Dang Gui 10
Bai Shao 10
Dan Shen 10
Wu Ling Zhi 10
Pu Huang 10
Gan Cao 5
Xu Duan 10

נקודות דיקור מרכזיות לטיפול בהפלה מאיימת
בנוסף לנקודות המתאימות לטיפול בכל סינדרום, אלה נקודות עם התוויות ספציפיות למצב של הפלה מאיימת:
GV-20, SI SHEN CONG, QI MEN- MOXA, SP1, LIV1, GV3, ST29 (Blood Stasis) SP8

הפלה מאיימת

נקודת האקסטרה: Master Tung's: Return to Nest, נקראת גם Huan Chao. הנקודה מטפלת בבעיות גינקולוגיות על רקע אנדוקריני, כולל הפרעת פיריון. היא קרובה למרידיאן המחמם המשולש ולכן יכולה להטיב עם תפקודו כמשפיע על האנרגיה המקורית. כנקודה של Master Tung הוא מציין שכמו כל הנקודות על האצבע הרביעית גם היא משפיעה על תפקוד הכבד. כך שניתן להשתמש בה להפרעות בפיריון כשהמעורבים העיקריים הם הכליות, הכבד והמחמם המשולש.

סיכום
בבואנו לטפל בהיריון שקיומו נמצא בסיכון עלינו להבין את הרבדים הרבים המרכיבים את המצב הנוכחי. המטופלת, כאדם יחיד וכאם, מביאה לטיפול את עולמה – עולם שלם, קיים ונוכח היוצר עולם נוסף, חדש ומסתורי, לא ידוע. בזמן של הפלה מאיימת רב הנסתר על הגלוי ועלינו להיעזר בכל הכלים האבחנתיים העומדים לרשותנו (כולל אלה הקונבנציונאליים) על מנת להעריך את המצב ולהציע טיפול מתאים ויעיל. בתוך כך, עלינו לשאת לנגד עינינו את חשיבות ועדינות הרגע ולנקוט בצעדים בטוחים ומדודים בדרך להיריון בריא, שלם ושקט.

ורדי בנש-רביב היא אחת מהמרצות שתלמדנה במסגרת קורס "היריון ולידה למטפלם ברפואה סינית". לפרטים נוספים לחצו על הקישור המצורף: היריון ולידה ברפואה סינית.

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

תמונה: freeimages.com/kylie white

המחברת:
ורדי בנש-רביב
מטפלת ברפואת נשים סינית
ראש המגמה לרפואה סינית במכללת מירב, האוני' הפתוחה

Total
64
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts