רשמים מכנס האגודה

הכנסים האחרונים של האגודה לריפוי סיני מסורתי לוקחים אותנו למקומות מיוחדים. הכנס הקודם בנושא 'הריון, לידה והנקה' התקיים ב'בית ישראל היפה', על גדות נחל הירקון ועל רקע מימיו הזורמים. הפעם התקיים הכנס בנושא כבד ודרכי מרה, במוזיאון טיקוטין לאומנות יפנית במרכז הכרמל המשופע בירוק. מזג האוויר פינק אותנו ביום נעים והתאפשרה לנו גם ההזדמנות לבקר ביקור חטוף בתערוכות המוזאון ולהיפגש עם מורים וחברים לדרך.
"…תמצית תפקידו של כנס טוב: לספק השראה. לתת לצופה חוויה של מחשבה, תהייה, רצון לקרוא עוד, או לשמוע עוד, ובכך כנס מעודד למידה…"  כתבה עדי קליין בחוברת המבוא שקיבלנו. הכנס אכן היה מעורר השראה וסיפק נקודות מבט שונות וחומר רב למחשבה.

דר' מירה ניאזוב שכאמור הרצאתה פתחה את הכנס היא רופאת משפחה שהתמחתה בתזונה מקרוביוטית, למדה רפואה סינית, ומעידה על עצמה כ'ממשיכת לימודים' (stems, 'שער הזהב'). מדבריה בכנס ניכר שהידע שלה מבוסס על עבודה יומיומית וניסיון רב ביישום הידע הרחב שצברה.
הרצאתה התמקדה בגיל המעבר, גיל 50 ליתר דיוק, ובחשיבותם של מיצי המרה כשורש כל תופעות גיל המעבר ועל כן בעלי חשיבות רבה לקיום בריאות תקינה. לדברי ניאזוב השימוש בתוספת מיצי מרה יעיל מאד והביא לתוצאות מדהימות. זו נקודה מעניינת וחשובה שעדיין לא שמעתי בעבר. דבריה השאירו טעם חזק  של עוד…  ובהפסקה שמעתי מדברי המשתתפים בכנס: ש'איתה -אפשר להעביר כנס שלם'.

דר' מיכל כרמיאל– חגי, המנהלת כיום את יחידת הכבד בבית חולים גליל מערבי הביאה בהרצאתה משב רוח מערבי, והמחישה בתמונות מצבי דלקת וצלקת ברקמות כבד וכיס מרה.

הרצאתו של רן כליף עסקה ב – liver detox. רן כליף, מומחה לרפואה יפנית המלמד אסכולה זו, אמר בתחילת הרצאתו על הכבד – "Liver – it makes you live and you cannot live without it"
ועוד: " הכבד משלם בתאיו כדי שאנחנו נחיה. אם נחשוב כך יהיה לנו יותר ריספקט למה שאנחנו אוכלים. אנחנו צורכים מזון שאנחנו לא אמורים לצרוך. הגוף מכיר מזון רק ככזה שאפשר לבנות ממנו תאים ולספק אנרגיה".
רן, בשפתו המיוחדת המשלבת עברית, אנגלית ויפנית, הצליח להעביר חומר רב בזמן הקצר שעמד לרשותו, ודיבר על הגורמים לפגיעה בכבד – מזון, תרופות, סמים ואלכוהול, סטרס, ואיכות שינה. הזמן היחיד בו יכול הכבד לתקן את עצמו הוא זמן השינה. לכן הדרך הטובה ביותר לטפל בכבד תהיה – לא לאכול הרבה ולישון הרבה. בסיס לטיפול יהיה שמונה שעות בלילה. רן דיבר על הדרכים לאבחן סימנים לפגיעה בכבד, ואף לימד דרכי טיפול. למדתי שמהרצאותיו אפשר תמיד לצאת עם טיפים ישומיים והוא שופע נתינת ידע. הרצאתו הצליחה לרענן את זכרוני, כמטפלת ברפואה יפנית, בשימוש בion- cords, מוקסה ישירה, טיפולי liver ועוד.

עדי קליין, מטפלת ברפואה סינית, אשר התמחתה בטיפול במחלות כבד וסוכרת בצ'אנגדו, והיתה בין מארגנות הכנס, הציגה בהרצאה את הגישה הטיפולית לחולי הפטיטיס c, כפי שלמדה מדר' yu xing chong. עדי דיברה על אוכלוסיית חולים מגוונת מאוד הן בחומרת המחלה, ברמת הסימפטומים ובחומרת הסיבוכים.

יוסי מורגנשטרן, 'מנהל מרכז מורגנשטרן' בתל אביב, הדגיש בדבריו את אלמנט העץ. הוא סיפר שהוא מדגיש בטיפוליו את אחריותו של המטופל ליצור לעצמו את הבריאות: מחלה היא כמו מלחמה, שבה יש לברוא את הבריאות. הוא סיפר שהוא מנחה את מטופליו לצאת בבוקר עם הזריחה, אל הטבע, להתחבר עם אנרגית העץ כשפניהם פונות אל הזריחה. חצי שעה לפני הזריחה, זוהי שעה שבטבע יש הרבה חמצן, הציפורים מתחילות לשיר, פונים אל המזרח, המזרח הבורא את הכבד. אלמנט העץ, הוא היאנג של היאנג, מתבטא בכבד, בכיס המרה ובשרירים. דרך סימניות וטקסטים קלאסיים אפשר לגלות את הידע המעשי הנסתר באוצר מופלא זה. יוסי הוסיף גם על שנת הדרקון המתחילה עכשיו, ועל תחזיות הקטסטרופה הנלוות אליה. זהו זמן של שינוי, ואם נבין שיש עוצמה בשינוי לא ניפול לתחושת הפניקה הכללית. בפנים, אפשר לבחור ביציבות. מחלות באות כשה-'Shen' מנותק מהגוף, כשנשכחה המהות, החיבור. לכן צ'יקונג בזריחה, חיבור לטבע ולזמן התעוררות החיים ולקיחת אחריות, ייטיבו עם מטופלים החולים במחלות קשות.

חיים חן, מנהל מרפאת 'דרך הרוח' בקרית מוצקין, הציג בהרצאתו מניסיונו כמטפל ברפואה סינית במחלקה הכירורגית במרכז הרפואי בני ציון.
חיים תיאר את  ההיבט המעשי של רפואה אינטגרטיבית, איך זה נעשה בפועל. את תהליך ההכנה לניתוח ושיקום מטופלים לאחר הניתוח, כשהתהליך מתועד.

הרצאתו של ניר סלומון היתה האחרונה ששמעתי, וגם הוא דיבר על גישה אינטגרטיבית לטיפול בהפרעות מורכבות של מערכת העיכול. ניר שיתף מניסיונו כמנהל את תחום הרפואה הסינית במכון הגסטרואנטרולוגי במרכז רפואי שיבא, תל השומר.

בשלב זה נאלצתי לעזוב את הכנס, לכן הפסדתי את ההרצאות שהתקיימו בהמשך היום – גיא אדניה על הפאן הריגשי שבבסיס מחלות כבד; דניאל פרין, מומחה לרפואת צמחים סיניים ומערביים, דיבר על טיפול בכבד שומני; דר' ניר עמיר, מנהל 'תמורות' והמרפאה המשלימה לילדים מרכז הרפואי וולפסון, דיבר על הסיכויים והסיכונים בטיפול משולב עם תרופות מערביות;  ומר חוליו ובורמן, מנכ"ל עמותת חץ- ארגון ישראלי לבריאות הכבד. שדיבר על פעילות העמותה.

כאן אני חוזרת אל דברי הפתיחה של עדי קליין – אכן נראה לי שהיה זה כנס מעודד השראה למידה. ניתן היה לחוש בשינוי לכיוון אינטגרטיבי באופיו של הכנס.
…אז היינו בירקון, ליד מקור מים זורמים בכנס בנושא הריון, ולידה. היינו בכרמל הירוק, במוזיאון לאומנות יפנית, בכנס על כבד,  כיס מרה, ואלמנט העץ.
מעניין לאן יביא אותנו הכנס הבא?

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

המחברת:
רויטל כרם
מטפלת ברפואה סינית
לאתר של רויטל

Total
0
Shares
1 comment
  1. תודה רבה על הסיכום, נחמד להיות מעורה בהתרחשות גם למי שנבצר ממנו להגיע

כתיבת תגובה
Related Posts