אסייטיס ונוזלים בריאה אצל חולי סרטן

תופעות קשות לטיפול ברפואה סינית
אסייטיס ונוזלים בריאה אצל חולי סרטן

מחלת הסרטן היא מחלה קשה. יש בה שלושה שלבים עיקריים, לכל אחד מהם סימפטומים אופייניים.
לרוב, בשלב האמצעי והמאוחר של המחלה, כאשר מדובר בסרטן ריאה או בסרטנים הקשורים לאיזור חלל הבטן, יש שני סימפטומים נפוצים שלרוב קשה גם לרפואה המערבית וגם לסינית להתמודד איתם. אלו הם: אסייטיס (מיימת) ונוזלים בריאה.

אסייטיס (מיימת) – תופעה בה נוצרת הצטברות של נוזלים בחלל הבטן. האסייטיס לרוב נגרמת עקב מחלה חמורה בכבד כמו שחמת הכבד (מצב בו יש פגיעה או מוות של תאי הכבד וכתוצאה מתהליך דלקתי נוצרת צלקת על הכבד עצמו), עקב לחץ דם גבוה בזרימת הדם לכבד יחד עם ירידה של האלבומין בדם. לרוב נראה זאת בשלב מאוחר של סרטנים: מעי, לבלב, לימפומה, ריאה ועוד.
בגלל שהגורם העיקרי לאסייטיס הוא צירוזיס של הכבד (מוות או פגיעה בתאים של הכבד), הסימפטומים של הופעת אסייטיס דומים מאד להיווצרות של צירוזיס של הכבד, אבל הסימפטומים העיקריים הם:
גדילה של הבטן וכתוצאה מכך כאבי בטן, חוסר נוחות בבטן, קוצר נשימה – נגרם מגדילה של כמות הנוזלים שיוצרים לחץ על הדיאפרגמה.
לרוב את האסייטיס ניתן לאבחן ע"י צילום רנטגן, CT, בדיקות דם שמראות על בעיות בתיפקוד הכבד.
ברפואה מערבית ישתמשו בטיפול בתזונה מועטה במלחים ושימוש במשתנים, בהתאם לגורם האסייטיס.

נוזלים בריאה – מצב של הצטברות נוזלים בין הריאות שיכול להגיע גם לפריקרדיום. מצב שניתן לראות גם במחלות אחרות, כמו: רמה חמורה של סכרת שבעקבותיה יש אי-ספיקה של הלב שגורמת להצטברות נוזלים בין הריאות. מופיע בסרטנים כמו: ריאה, שד, לימפומה ואחרים.
הסימפטומים העיקריים לתופעה זו הם:
קוצר נשימה (הכי שכיח), כאבים בחזה – כאב חד שמוחמר בשאיפה עמוקה.
לרוב תופעה זו מאובחנת ע"י  CT ואולטראסאונד. מבחינה טיפולית, הטיפול העיקרי להקלה על הנשימה הוא הוצאת הנוזלים.

הצטברות נוזלים על פי הרפואה הסינית
ברפואה סינית כאשר מדברים על הצטברות של נוזלים במקום כלשהוא בגוף, מדובר על פיזור לא תקין של הנוזלים הטהורים מחד, ומאידך על ניקוז לא תקין של נוזלים עכורים. מבחינת תפקוד האיברים יש שלושה עיקריים שאחראים על משק הנוזלים בגוף והם מחולקים לפי שלושת המחממים:
מחמם עליון- הריאה
מחמם מרכזי-טחול
מחמם תחתון- כליות
בנוסף כאשר יש בעיה של הצטברות נוזלים, לפי הפיזיולוגיה הסינית, נראה סימפטומים כגון: מיעוט בכמות השתן, מלאות בבטן ואזור הקיבה, יציאות רכות עד שלשול, לשון חיוורת ונפוחה עם גוון כהה, חיפוי לבן שמנוני, דופק עמוק ואיטי.
יש ספר אחד שהמורה שלי בסין, התייחס אליו כאל ספר שמדבר על מה מחלות כרוניות, הספר נקרא: JIN GUI YAO LUE-金匮要略 ועוסק במחלות כמו: שיעול, אסטמה, מערכת העיכול, גניקולוגיה וכדומה.

בספר זה יש פרק על מחלה שנקראת: 鼓胀- Gu Zhang. לפי תיאורה ניתן לדמות אותה למיימת, שמשפיעה וגורמת לתיפקוד לקוי של שלושה איברים מרכזיים: כבד, טחול וכליות, מבחינת צ'י, דם ונוזלים. כאשר תופעה זו מתרחשת, ניתן לראות סימפטומים נוספים, כמו: מלאות בטן אשר הולכת ומתקשה, ורידים בבטן, גוון הפנים והעיניים מצהיבים, האדם מרזה, עור יבש, תיאבון לא טוב, המלאות בבטן מחריפה לאחר אוכל, עצירות או שלשול, שתן מועט.
בפסקה שמדברת על טיפול: "במחלת בצקת ניתן להשתמש בניקוז נוזלים כעיקרון טיפולי …שתן לא סדיר, כמות שתן מועטה, כלומר הצטברות של נוזלים בפנים. הצטברות של נוזלים בחלל הבטן גורמת לבטן גדולה ונפיחות של הבטן, הצ'י לא מותמר לנוזלים טהורים ולכן הנוזלים הטהורים לא עולים למחמם העליון.
הדופק עמוק, כלומר הצטברות של נוזלים חמורה, היאנג צ'י לא נע.
אם ה – ZHENG QI לא נפגע בצורה חמורה, ניתן להשתמש בניקוז נוזלים כטיפול ראשוני בענף, ניתן להשתמש בפורמולה:  SHI ZAO TANG, המכילה שלושה חומרים רעילים אבל טובים ביותר לניקוז נוזלים: YUAN HUA, DA JI, GAN SUI.
יש עוד מרשם מהספר שדן בפגיעות קור שגם טוב מבחינת ניקוז הנוזלים מחלל הבטן:
DA XIAN XIONG TANG – מוציא חום ומנקז נוזלים דרך היציאות ע"י שימוש ב: GAN SUI DA HUANG, MANG XIAO.

נוזלים בריאה – בפרק שמדבר על מחלות ריאה (אבסס ריאה, שיעול, צ'י מורד) מוזכר לראשונה מרשם לניקוז הריאה עקב הצטברות של נוזלים (פתוגן עודף).
"קוצר נשימה שלא מאפשר לשכב ישר עקב פתוגן עודף. הצטברות של נוזלים עכורים שתוקעים את הריאה. תנועת הצ'י נתקעת יחד עם קוצר נשימה ושיעול שגורמים לכך שלא ניתן לשכב ישר, כל אלו נגרמים מפתוגן עודף".
ובנוסף: "נוזלים שלאחר מכן מצטברים מתחת לצלעות, שיעול שגורם לכאב, הכוונה למחלה שנקראת XUAN YIN- נוזלים שלא נוקזו".
בספר ישאיזכור למחלה דומה שנקראת TAN YIN. היא אמנם שונה במהותה אך דומה מבחינת העיקרון הטיפולי שלה: במצב של מעורבות פתוגן ייני כמו נוזלים, יש להשתמש בחומרים חמים על מנת לגרום להנעה.
בעקרון הטיפולי צריך לקחת בחשבון שלושה איברים הקשורים למשק המים:
ריאה – אמורה לקדם את מעברי המים
טחול – אחראי על הנעת הנוזלים והלחות
כליות – אחראיות על התמרת הצ'י
לכן במידה ותפקודם לקוי מבחינת הנעת הצ'י, מעברי המים בשלושת המחממים נתקעים ונוצרת תקיעות של נוזלים. בחולי סרטן, תיפקוד צ'י לא תקין, ריאה לא מתפקדת טוב בהורדת הצ'י מטה. אצל אדם שחולה זמן ממושך ויש חולשה באיברים, חוסר צ'י בריאה, חוסר יאנג של הטחול-כליות תיווצר הצטברות של נוזלים.
טיפולית כמובן שצריך לפתוח את הריאה ולנקז את הפתוגן, לכן הספר משתמש במרתח TING LI DA ZAO לניקוז הריאה.

הבנת המרשם:
TING LI ZI- קר ומר, יכול לפתוח ולנקז את הריאה, לנקז את הנוזלים ולהתמיר ליחה אבל עקב יכולתו האגרסיבית בניקוז הנוזלים, יש פחד שייפגע ה-ZHENG QI ולכן ניתן התמר הסיני.
DA ZAO- יכול למתן את האגרסיביות של הצמח הראשון.
בנוסף למרשם, צריך להשתמש בכדורים, שנקראים: ZAO JIAO WAN.
מניסיוני ועל סמך מה שראיתי בסין, זהו מרשם עם תוצאות טובות למרות שיש צורך לפעמים בטיפול יותר אגרסיבי, יש לו תחליפים טובים מהקטגוריה של צמחים מנקזי נוזלים.
אבל המרשם הזה לא יכול לבוא בצורה בודדת, עקב החשש לפגיעה ב-ZHENG QI ולכן הוא חייב לבוא כחלק ממרשם שלם שכולל דברים נוספים, כמובן שתלוי במצב של המטופל אבל ניתן לחשוב על מרשמים כמו: XIE BAI SAN, BU FEI TANG ועוד.

רפואה סינית – התייחסות כיום
המכניזם של המיימת:
הרגלי חיים-לדוגמא: אלכוהול, מזון לא מתאים. כל אלה יוצרים לאורך זמן לחות וחום, כאשר ברקע יש חוסר צ'י בכבד וכליות.
חוסר בטחול גורם לכך שיש תנועה לקויה של הנוזלים יחד עם האלכוהול, גורם לעכירות שנתקעת ולא זזה, יאנג טהור שלא נע כלפי מעלה ויין עכור שלא יכול לרדת מטה, יוצרים תקיעות במרכז. צ'י הטחול שתקוע משפיע ויוצר תקיעות של צ'י בכבד ובעקבות זאת תנועת הדם לא סדירה ולא חלקה.
חוסר בצ'י הכליות עם חוסר התמרת צ'י של השלפוחית גורמים לכך שהנוזלים לא יכולים לצאת דרך השתן ולאט לאט מצטברים בחלל הבטן ויוצרים את המיימת.
מצב רוח לא טוב שמשפיע על תנועתיות הכבד והצ'י משפיע על תנועתיות לא סדירה של הדם ולבסוף יוצר תקיעות דם בכלי הדם שלאורך זמן מחליש את הכבד. אספקט נוסף הוא תנועתיות לא סדירה של הצ'י משפיעה באופן ישיר על הטחול–קיבה,ועל התנועה שלהם וכך נוזלים ולחות נתקעים ומצטברים.
נוזלים מכילים רעילות- רעילות שחודרת ישירות ומשפיעה על הטחול-כבד וכך יוצרת תקיעות דם, כבד וטחול לא מהורמנים, צ'י שאמור לעלות וצ'י שאמור לרדת לא מהורמנים, התערבבות של טהור ועכור ולאט לאט יש GU ZHANG.
לחות חום – פוגעת בכבד ובטחול ובעקבות זאת נוצרים תקיעות של צ'י ודם או, לחילופין, עם הזמן נוצר גידול.
יש השפעה על תנועתיות הצ'י והדם יחד עם השפעה על התמרת הצ'י מהכליות והשלפוחית שגורמים להצטברות של נוזלים וכך נוצר ה-GU ZHANG. לכן אחד הרופאים, YU JIA YAN, אמר: "כל סוגי הגידולים למיניהם הם השורש למחלת ה-GU ZHANG".

סיכום
את הגורמים למחלת האסייטיס, ניתן לחלק לארבעה גורמים, אבל המכניזם העיקרי קשור לשלושה איברים עיקריים: כבד, טחול וכליות שמשפיעים זה על זה.
מבחינת העיקרון הטיפולי, חייבים לקחת בחשבון את הקונסטיטוציה של האדם, כלומר לתפוס את שורש הבעיה. לפי הרפואה הסינית (הספר שהזכרתי) – כאשר יש מחלה בכבד, חייבים לקחת בחשבון את הטחול (שכן מחלה בכבד לפי חמשת האלמנטים תועבר או תשפיע על הטחול בשלב מסויים), לכן יהיה צריך לחזק את הטחול ולהתמיר לחות, להניע צ'י ודם כעיקרון טיפולי לשורש הבעיה ויחד עם זאת לנקז נוזלים ולשתן כעיקרון טיפול בענף.

גם כאן יש חלוקה לסינדרומים:
1. תקיעות צ'י ודם – מלאות בבטן, כאב בבטן או באזור חזה, כאב ממוקד בדרך כלל באזור מסוים, גוון פנים כהה, מלאות בבטן לאחר אוכל, שתן מועט, לשון כהה או עם מוקדים כהים, דופק עמוק ודק. מרשם: CHAI HU SHU GAN SAN
2. לחות קור עם חוסר בטחול – מלאות בבטן, בזמן לחיצה יש רעש של נוזלים, מלאות באזור קיבה, חום מקל מעט, שתן מועט, יציאות רכות, חיפוי לשון לבן שמנוני. מרשם: SHI PI YIN.
3. לחות חום תקועה – מלאות בטנית, מלאות בבטן מוחמרת במגע, צמא ללא רצון לשתות, שתן אדמדם, עצירות או יציאות רכות, פנים ועיניים צהובות, צידי לשון כהים אדמדמים, חיפוי צהוב שמנוני או משחיר. מרשם- YIN CHEN HAO TANG.

נוזלים בריאה – כמובן כמו בכל דבר ברפואה סינית, גם כאן יש חלוקה לסינדרומים:
1.הצטברות נוזלים וליחה – מלאות בחזה, קוצר נשימה, שיעול שגורם לכאב, קושי נשימתי, חוסר יכולת לשכב, לשון חיוורת אדומה, דופק מיתרי מתגלגל. מבחינת מרשמים: SHI ZAO TANG, TING LI DA ZAO XIE FEI TANG.
2. ליחת חום תקועה- מלאות וכאב בחזה, שיעול, יובש בפה, לשון אדומה, חיפוי צהוב שמנוני, דופק מתגלגל מהיר. מרשם: SANG BAI PI TANG או  HUANG LIAN WEN DAN TANG.
3. תקיעות צ'י וליחה- מלאות בחזה, שיעול הגורם לכאב, קוצר נשימה, מצב רוח לא טוב, לשון אדומה חיוורת. מרשם: CHAI HU SHU GAN SAN.

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

תמונה: freeimages.com/Steve Brandon

המחבר:
אריק פולק
מטפל ברפואה סינית
www.osogami.com

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts