יוני – הבן האמצעי של הקיץ

יוני – הבן האמצעי של הקיץ

יוני
חודש יוני, המכיל את היום הארוך בשנה, הוא הבן האמצעי של הקיץ. זהו השלב בו העונה מבטאת את עצמה במלואה, החודש בו הצ'י הייחודי לקיץ נמצא בשיאו. חודש יוני מבטא בגרות, בשלות והשלמה.

האיבר – לב
"מפגש"   GÒU

הקסגרמה מס' 44

הטריגרמה  העליונה  Qien – היוצר, הבורא. הטריגרמה התחתונה –   Sun –  הרוח. היוצר, הבורא מעל הרוח, כלומר, היוצר מבטא את כוח הרצון שלו באמצעות הרוח. הרוח יכולה לחדור לכל מקום, אבל העדינות שלה מתבטאת גם בחולשה – תחילת הירידה למטה.
קו אחד של יין בבסיס ההקסגרמה, מעליו חמישה קווי יאנג, בפסגה מתחילה הירידה. כוחות היין, הכוחות של הקבלה, מתחילים להוביל את האנרגיה בעדינות למטה. בשיא היאנג, בקיץ, יש עין שחורה, שמתחילה את הירידה. היין מופיע בשיא היאנג, והמפגש יוצר שינוי בכיוון התנועה. המקום בו כוחות היין מתחילים לגדול מהווה ציר משמעותי במהלך השנה, חשוב לתת עליו את הדעת.
הפעילות יורדת והחיוניות מתחילה להיאגר. בתחילת תנועה יש חוסר יציבות, חוסר בטחון. חשוב שתנועת העליה והירידה תעשה באופן מאוזן והרמוני.

על האנרגטיקה של החודש
יוני הוא חודש של מהפך. היאנג נעצר ומתחיל לסגת, היין מופיע.
החודש שבו אנרגיית האש בשיאה, והלב בשפע בדיוק כמו שצריך. הכבד מתחזק את עליית אנרגיית הקיץ, לכן חשוב לבדוק מה מצב אנרגיית הכבד אצל המטופלים, למלא ולחזק אנרגיה זו ולתת לכבד מנוחה כשהוא זקוק לה.
צריך לחזק ולמלא את אנרגיית הכליות. לחזק ולשמור את הצ'י ואת התמצית החיונית.
תרגילים לחיזוק עדין של הכבד והכליות

התרגיל המתאים לחודש יוני על פי Liang Jian Zi
בעונה זו מומלץ לפנות עם הגוף לדרום בזמן התרגול. בהתחלה ובסיום התרגול מומלץ לשבת בנוחות מספר דקות להרפות ולהקשיב, לחוש את הגוף הפיזי, את תנועת הצ'י בגוף ואת הצ'י שסביבנו.
ישיבה ברגליים משוכלות, להצמיד את  כפות הידיים למרכז החזה
בשאיפה – לפשוט ידיים קדימה במישור האופקי. בנשיפה – הידיים חוזרות במהירות למרכז החזה (כמו קפיץ שנסגר), האצבעות מכות בעדינות על מרכז הסטרנום – ים הצ'י, מרדיאן העיבור נקודות 17,18.
מומלץ לחזור על התרגיל שבע פעמים.
התרגיל מפזר בצורה מבוקרת את האנרגיה של בית החזה. מגרש עייפות ורוח מבית החזה וצ'י מזיק מהמפרקים.
תרגיל התוף השמימי. ביום הראשון של כל חודשי הקיץ ובמשך 18 הימים האחרונים של העונה.  להניח ידיים על העורף ולטופף באזור העצם האוקסיפיטלי בעזרת האצבע והאמה 24 פעמים.
תרגיל מחזק יין.

תרגיל לתקופת "השיבולים מגדלות זקן" –  (7/6-21/6)  MANG ZHONG

עמידה. הגוף כפוף מעט לאחור
בשאיפה, הידיים עולות למעלה, לאורך מרכז הגוף, כפות הידיים פונות לעבר השמיים,
כאילו "מחזיקים את השמיים" – הרגשה של עוצמה. המבט פונה אל הידיים.
מתיחה של מרדיאן העיבור.
בנשיפה – כפות הידיים פונות זו אל זו ויורדות במקביל למרכז הגוף, למטה לכיוון האדמה.
לחזור על התרגיל 35 פעמים.
בתרגיל מביאים את האדמה לשמיים ואת השמיים אל האדמה. הכנה לקראת היום
הכי ארוך בשנה. מקסימום של מתיחה בגוף כשהידיים פונות כלפי מעלה.
התרגיל מטפל בחולשה במותניים ובכליות, בבריחת אנרגיה כלפי מטה (שלשול), ובעודף חום בגוף.

התרגיל לתקופת "היום הארוך של הקיץ"  ( XIA ZHI (22/6- 7/7

בישיבה, הרגליים ישרות קדימה מונחות על האדמה.
מותחים את הידיים לפנים ואוחזים עם כפות הידיים את כף רגל ימין,
כך שהאצבעות האמצעיות של כפות הידיים מונחות על איזור kid 1.
מרימים את רגל ימין בעזרת הידיים,
בנשיפה, כיפוף הברך לכיוון החזה – כף רגל ימין נמשכת אל הגוף בעזרת הידיים   (אצבעות הרגל בגובה הסנטר), משהים מעט.
בשאיפה, מיישרים את הרגל באוויר, הידיים נמתחות עד כמה שאפשר, משהים מעט.
לאט לאט מניחים את כף הרגל באטיות על האדמה, בעזרת הידיים. רק אחרי שהרגל מונחת על האדמה מנתקים את כפות הידיים מכפות הרגליים. נחים מעט ומתחילים פעם נוספת – רגליים ישרות על האדמה, כפות ידיים אוחזות את כף הרגל ….
מומלץ לחזור על התרגיל 35 פעמים לכל רגל.
התרגיל מעלה יין לכיוון היאנג.
מטפל בחסימות של רוח ולחות (שיגרון), כאבים בברכיים, בקרסוליים, בזרועות, בכליות, במותניים ובעמוד השדרה. מטפל בהרגשת כבדות בגפיים.

מצאו פינה נעימה בבית או בטבע, שעה נוחה ביום והתחילו לתרגל. . .
רצוי בשעות הבוקר ולא על בטן מלאה. כמו כן רצוי לא להתקלח כמה שעות לאחר התירגול.

המידע מתבסס על סדנאות עם ד"ר זאן מארק איסלה וטניה הרצל אגורסקי.
Chinese Healing Arts Internal Kung – Fu – William R.Berk

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

תמונה: freeimages.com/Andreas Krappweis

המחברת:
ענבל רז
מטפלת ומורה לרפואה סינית עתיקה וצ'י גונג רפואי
אתר הבית של ענבל

תגובות