מחודש טבת לסוף החורף וראש השנה הסיני

לכבוד שנת הכלב

מזל גדי יוצא מהקשת של כסלו, מהטעינה והכיווץ של אמצע החורף, מהדריכות והמתיחה לאחור מתחיל שחרור או תנועה לפנים. כמו הגדיים היוצאים למרעה לחפש ירק טרי כך גם בנפש ניתן ללוות את התנועה הפנימית בדרכה החוצה מההסתרה, כמו התאנה שסיימה להשיל את כל עליה, נראה שזה הזמן לעזוב מאחור את מה שעדיין סוחבים משנה שעברה, את מה שהתכוונו לשחרר ולשנות אבל מכוחו של הרגל ממשיכים לעשות.
עדיין במחשבה אבל בכיוון מוגדר מתחילה התעוררות מהשינה ששלטה בחודש הקודם, הדב הרדום שם לעצמו כתר על הראש ומתעורר בו הרוגז שהוא התכונה השולטת בחודש ועוזרת לו להתיישר מהסירבול, להזדקף למעלה לשמים, ולהחליט בנחישות לנער את קורי השינה ולצאת לתקופת פעילות חדשה, כאשר הדב מחובר היטב לכתר העליון מתעורר הכבד (דב+ כ') לתפקידו המיוחד,לשמירה והזנת הגדילה.
אחרי שהעולם ירד למקום הכי חשוך שלו בשיא ה- yin בשנה, האור התחיל שוב להופיע עם הדלקת הנרות בחנוכה, שם חנכנו התחלה חדשה של צמיחה.

אחרי כמות לא קטנה של גשם הצבעים החומים של הצמחים היבשים מפנים מקום לירוק הניכר ומשתלט על הגבעות. זו גם תחילת ההתעוררות של אלמנט העץ הנמצא בדרכו מתוך המים ומתחיל לנבוט, האיבר השולט ע"פ הרפואה הסינית (וגם ע"פ ספר יצירה) הוא הכבד הנשלט ע"י תנועת העץ והצבע הירוק, אך גם בעל אנרגיה עמוקה של אדמה. החכמה הפנימית של איבר הכבד המתבטא עכשיו היא של נבט הצומח כלפי השמש עדיין בתוך האדמה. הוא רואה בעיני רוחו את היעד והמטרה אולם התנועה שלו היא עדיין מתחת לאדמה בנסתר, עם הרבה חיכוך והתנגדות.
הגשם עדיין יורד ואף מתגבר וגם הקור מתעצם, כך שהנבט הקטן צריך לגייס המון כוחות נפשיים וגופניים כדי להמשיך ולפלס את דרכו לקראת הגשמה, כמובן שאי אפשר להצליח במשימה כזאת לבד אלא בהשגחה רצופה של העין העליונה המרומזת באות ע', היא האות השולטת עכשיו. אנחנו כבר לקראת סוף החודש הקורא לארגון ותמיכה בצמיחת כוחות החיים. ממש עכשיו, בתוך האדמה העולם חוזר לחיים פעילים יותר, במספר 18 שהוא גם חי וגם 18 ימים שבין החורף לאביב, וזמן הטעינה באדמה שבין עונה לעונה.

לקראת תחילת האביב מתקרבים למעבר משנת התרנגול לשנת הכלב, ראש השנה הסיני ביום א', 29/1, יוצא השנה יום לפני ראש חודש שבט, שבו אנו חוגגים את ראש השנה לאילן בט"ו בשבט. האילן הקדוש הלא הוא עץ החיים בשפת הקבלה, המבטא את הצורך של האדם לצמיחה מתמדת מהאדמה לשמים, מהסתר לגילוי וממציאות של חולין, לקידוש כל פעולה לתכלית של שיתוף "כאיש אחד בלב אחד".
שנת הכלב הנוכחית שהיא גם בגזע השמימי של "מעי דק במים" ובענף הארצי של מעטפת הלב, מביאה תכונות שונות בתכלית מהשנה הקודמת.

הכלב הוא כ-לב, מאד לבבי ומביע אהבה ללא תנאי כמו האיבר שלו מעטפת הלב, הנותנת הגנה ואדמה יציבה לאש הלב, לעומת נטייה סוערת יותר בשנה הקודמת.
גם תכונות של יובש ואש בשנה הקודמת יפנו מקום ליותר קור ולחות .
המעי הדק הופך להיות דומיננטי והוא כמו ההר הנותן תחושת יציבות ויכולת התבוננות פנימית והשקפה יציבה בטוחה ואוהבת בעולם.

נראה שלפנינו תנאים לפריחה פנימית של חום ואהבת החיים והאדם.
המשימה תהיה להתבונן בשתי הפנים של הכלב ולבחור:
1. הכלב בנאמנות מוחלטת לאדונו ובאותה עת תלוי באדונו ומקבל ממנו את כל צרכיו. הוא כדימוי של עבד השם המוכן לשרתו לעשות רצונו ולקבל ממנו בהכרת תודה את כל צרכיו.
2.הכלב נובח הב הב או בתרגום חופשי תן תן, ביטוי ארצי של רצון לקבל אגואיסטי ואגרסיבי המוריד אותו למדרגה של חולין ומנתק אותו מאורות של קדושה.
זהו זמן לא פשוט עם תנועות מנוגדות בכיוונים שונים, הבחירה שתתמוך היא להתנהג כאדמה מגינה ומזינה המאפשרת ללא הפרעה, גדילה של חיים.
ברכת עליה מבורכת צעד צעד עם הרבה סבלנות, לקראת חיים מלאים
בשמחה, עם בחירות מועילות והכרת הטוב.

על חודש שבט, תחילת האביב, ראש השנה לאילן ונהמת הנמר בכתבה הבאה.

המחבר:
אלון הירשברג
מטפל ברפואה סינית שיאצו ודמיון מודרך
מורה לרפואה סינית ושיאצו
allonh@netvision.net.il

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts