מתחדשים ומתנקים עם בוא האביב

המלצות תזונה לכבוד האביב
האביב

זה עדיין לא רשמי אבל האביב כבר כאן, מרגישים אותו, נושמים אותו ובעיקר מריחים אותו.
השקדיות פורחות וכתמים אדומים של כלניות מקשטים את השדות. בין כמה ימים של קור יש כמה ימים חמימים ושרביים והסינים חגגו את ראש השנה של הנמר הלבן שלהם ב- 14.2.10. אז נכון שחג האביב היהודי עוד רחוק מאיתנו ובאמצע עוד נעטה ונשיל את המסכות שלנו בפורים אבל זהו זמן טוב להתחיל להכניס לתזונה שלנו קצת יותר אביביות ומי שרוצה, גם להשקיע בניקוי של כמה ימים עד שלושה שבועות הכל ברמת המוטיבציה והמצב הבריאותי.

במחזוריות עונות השנה האביב הוא מקצב ההתחדשות וההתעוררות עם עוצמות של פריצה וצמיחה. מגיע אחרי המנגינה האיטית והפנימית של החורף בה היינו בעיקר מכונסים ועסוקים בעצמנו, לא זזנו הרבה המזון שלנו היה עשיר, חם וכבד. כעת הטבע והעולם עוברים שינויים ואם אנו בני האדם לא נזמזם את את השיר הקליל והשובב שמתנגן פה ונמשיך לרבוץ ולצרוך מזון כבד ועשיר ניצור פערים בין הטבע לבין עולמנו הפנימי דבר היכול להוביל לחוסר איזון ומחלות שבעיקר יהיו קשורות לאיבר הכבד ויופיעו כבר באביב או בעונה הבאה, קיץ.

באביב יש הרבה עדינות ופגיעות חשוב להתייחס לטבע ולעצמנו בתקופה זו בזהירות יתרה כפי שנוהגים בתינוק, בגור או נבט שמבצבץ מהאדמה כל זאת על מנת לשמור ולשמר את החיים. מתוך הבנה זו של השינויים, התמורות וזרימת האנרגיה בטבע, מומלץ על תהליך של התחדשות וניקוי טבעיים של הגוף המבוסס על תנועה ותזונה אשר כל אחד יכול לאמץ על פי מצבו הבריאותי ומבנהו הגופני. שילוב התזונה האביבית בחיי היומיום שלנו אינו מצריך או מחייב שינוי קיצוני ויכול להוות אלטרנטיבה מעודנת יותר לדיאטות האורז והמאש הנפוצות בתור ניקוי אביב.

מהי תזונה אביבית?
הצבע  השולט בתזונה אביבית הוא ירוק, צבעו של אלמנט העץ. הטעם: מתוק טבעי שמאזן את מערכת העיכול, קצת חמוץ שנותן דחיפונת לכבד להתחיל לזוז וקצת חריף שממריץ את אותה תנועה ומונע מהכבד להתקע.
הטמפרטורה: ניטראלית, קרירה וחמימה. שיטות הבישול יהיו קלילות ומשך הזמן קצר יחסית ויתקצר עוד ככל שנתקדם לקראת הקיץ.

המזונות העיקריים יהיו:
ירקות בצורות בישול שונות כמו הקפצה במים או מעט שמן, אידוי, הרתחה, תיבול, ובחיתוך יחסית דק וקטן. ירקות מומלצים הם הירקות  הגבעוליים (סלרי, בצל ירוק, כרישה, ברוקולי, ארטישוק ועוד) והעליים (כוסברה, רוקט, ראשד, אלפלפה, בזיליקום, חוביזה ועוד), נבטים, נבטוטים, כל סוגי השעועית בתרמילים, פטריות שיטאקי, אצת וואקמה אך גם ירקות שתומכים באלמנט האדמה כמו דלעת, דלורית, קולרבי, שומר וכרוב.

קטניות רצוי מונבטות ואז מבושלות: בעיקר שעועית מאש, אפונה ירוקה יבשה.

דגנים: אפשר להשרות מספר שעות עד לילה לפני הבישול. המומלצים: שעורה, גריסים מלאים, שיפון, שיבולת שועל (קוואקר), חיטה מלאה, כוסמין, דוחן, אורז מלא לסוגיו.

שמנים: חשוב לצרוך מעט כדי להפעיל את כיס המרה. מומלצים: שמן זית בכבישה קרה, מעט טחינה מונבטת (כף-שתיים ליום מעורבב עם מים, לימון ועלים ירוקים), שקדים מושרים במים, זרעי דלעת, זרי פישתן.

תבלינים:כורכום (הכי חזק לניקוי הכבד), לימון פרסי, לימון, עלים ירוקים טריים.

מוצרים מהחי: בערך שלוש פעמים בשבוע, ללוות עם רוטב חמצמץ, הרבה עלים ירוקים, צנון, צנונית, ג'ינג'ר. מומלצים: דגים שהבשר שלהם לבן (עדיף קטנים), קצת חלב או יוגורט עיזים (בלי תוספת פירות ולא קר מהמקרר בבקשה), מעט עוף ומעט ביצים (למשקיענים אפשר אורגני).

מה שותים? חליטת סרפד, שן הארי, גדילן, יסמין, תה ירוק (בנצ'ה), שומר, אניס, מנטה, נענע, מים עם מעט לימון, מיצי ירקות (מעט ולמי שזה מתאים).

ממה כדאי ורצוי להימנע:
אוכל מעובד (ככל שיותר רחוק מהטבע כך פחות טוב), שמנים מזוקקים, רווים, מרגרינה, אוכל מטוגן, משומר, יבש (קרקרים ופריכיות), משקאות תוססים או ממותקים, סוכר לסוגיו (אפשר דבש אמיתי כזה שהוא מוצק ולא נוזלי), דגנים לבנים, בצקים, מזונות טרופיים (אבוקדו, בננה, מנגו, אפרסמון ,קוקוס, אגוזי ברזיל, קשיו, פסיפלורה, קקאו, קפה), ירקות סולניים (עגבנייה, גמבה, תפוח אדמה,חציל), מוצרי חלב (אפשר מעט יוגורט או חלב עיזים), למעט בצריכת מלח ולהעדיף מלח ים אלטלנטי או מלח סלעים. למעט באכילת חלבון מהחי (בשר אדום, הודו, עוף, ביצים, דגים, חלב ומוצריו) רצוי לא כל יום ובטח שלא כמה פעמים ביום.
להימנע מאכילת לילה, או לפני השינה. להימנע ממזון קר מאוד או חם מאוד.
על מנת להקל על מערכת העיכול ועל הכבד חשוב להקפיד על ארוחות בזמנים קבועים ומסודרים ,לא לחטוף.
חשוב מאוד ללעוס היטב!!!

על מנת להתאים את תזונת האביב בצורה אופטימאלית ומכוונת למגוון רחב יותר של אנשים לפניכם חלוקה ל-3 סוגי טיפוסים כאשר לכל טיפוס הדגשים המתאימים לו.
להורדת הטבלה לחצו כאן.

אנשים עם בעיות בריאותיות שונות, נשים בהריון, אנשים הנוטלים תרופות ומי שאינו בטוח האם תזונה זו מתאימה לו יש להתייעץ עם מטפל/ת מוסמכ/ת.

המחברת:
מרב אלטמן
מטפלת ברפואה סינית קלאסית ותזונה סינית-מקרוביוטית
מרצה לתזונה
meravita@yahoo.com

Total
0
Shares
7 comments
  1. תודה, אחלה ניקוי..כמובן שהוא מנקה מכל הבחינות. ומזל טוב על כל התחדשות שרק תהיה 🙂

  2. תודה על השיתוף בידע הנפלא שלך- הודפס וניתלה בקליניקה…

כתיבת תגובה
Related Posts