אפריל – הבן הקטן של האביב

אפריל – הבן הקטן של האביב

אפריל
אפריל הוא האח הצעיר, בן הזקונים של האביב. זהו החודש של אלמנט האדמה, הטומן בחובו את התנועה האנרגטית של הקיץ.
שמונה-עשר הימים האחרונים של החודש שייכים לתנועת אלמנט האדמה. האנרגיה של העץ חוזרת אל המרכז, אל האדמה, עוברת שינוי והופכת לאש. לכן מתאפיין חודש אפריל לכל אורכו באיכות של טרנספורמציה –  שינוי, מעבר. באפריל חשיבות רבה לטיפולים מווסתים.

האיבר – קיבה. החלטיות – GUÀI

הקסגרמה מס' 43

הטריגרמה העליונה Tui  – אגם/עליז. הטריגרמה התחתונה Qien – היוצר, הבורא. האגם מעל השמיים.
תיאור של מים שחודרים פנימה. כוחות היאנג כמעט והגיעו למלאות ולהגשמה; אך עדיין יש קו יין אחד, מעל חמשת קווי היאנג, שמהווה מכשול לכוחות היוצרים שתחתיו להגיע להגשמה מלאה. יש צורך בהחלטיות מוצקה כדי לפרוץ את קו היין האחרון  ולהגשים את מלוא כוחות היאנג.
האגם מעל השמיים, דימוי של עננים גבוהים שנאספים, יתכנו סערה או גשם חזק. האדם משקף את השמיים, השמיים משתקפים בו לעומק. האדם מתרומם מעל השמיים, העננים באים ותיתכן סערה. המים עולים ודוחפים מעבר ליאנג, יתכן גשם, מבול שיכול לגרום לריקנות, להפרדה.
כדי למנוע מצב זה החכם נשאר בהקשבה (מסכים לבחון את עצמו), בזמן העלייה הוא מתחיל בירידה.

החודש השלישי של האביב, חודש של אדמה – שינוי, מעבר מהאביב אל הקיץ. כוחות היאנג עולים, כוחות היין יורדים. צריך להפחית את הסכנות.

על האנרגטיקה של החודש
חודש אפריל קשור להתרבות ולרעש הגדול של הרעמים והברקים (בסין).
בחודש השלישי של האביב זורקים את הישן, נפתחים ומקבלים את החדש, הטרי, הצלול – לידה מחדש.
האנרגיה של העץ בשפע. המטרה, לפזר את אנרגיית הכבד.
הכליות – אמא של הכבד, נתנו את האנרגיות שלהן להזנת הכבד במהלך חודשי האביב. חיזוק התמצית החיונית יחזק את הכליות, כדי שיוכלו להמשיך ולהזין את הכבד, שיזין את היין של האש – את הלב, בחודשי הקיץ.
יש להזהר מהרוח שבאה מהמערב, משום שהמתכת תוקפת את העץ ממערב.
כדאי להרפות, להפחית את המתח בגוף ובעצמות. רצוי להיות בשקט ושלווה כדי לעקוב אחרי מהלך השמיים. הזדמנות אחרונה לשחרר את מה שעדיין נשאר מהחורף.
התקופה החשובה ביותר לתירגול – רצוי באביב של היום, כלומר ביאנג של היין, בבוקר.

התרגיל המתאים לחודש אפריל על פי Liang Jian Zi
בעונה זו מומלץ, לפנות עם הגוף למזרח בזמן התרגול.
בהתחלה ובסיום התירגול מומלץ לשבת בנוחות מספר דקות להרפות ולהקשיב, לחוש את הגוף הפיזי, את תנועת הצ'י בגוף ואת הצ'י שסביבנו.

ישיבה, רגליים מפושקות.
הידיים עולות במתינות, מעל הראש, אצבעות כפות הידיים משתלבות זו בזו, הידיים נמתחות כלפי מעלה, כפות הידיים פונות לשמים.
בשאיפה, מטים את הגוף לצד ימין, כפות הידיים נוגעות (בהתאם למידת הגמישות, או היכולת) בגב כף רגל ימין. נשיפה, חזרה למרכז.
שאיפה, הטיית הגוף לצד שמאל, כפות הידיים נוגעות בגב כף רגל שמאל. נשיפה חזרה למרכז.
מומלץ לחזור על התרגיל 14 פעמים לכל צד.

התרגיל פותח את הזרימה בצידי הגוף, מפעיל את מרדיאן כיס המרה, היאנג של אלמנט העץ.

התרגיל לתקופת ה"בהירות הטהורה"  清明 QING MING   5/4- 20/4
תנוחת מתיחת הקשת.
ישיבה ברגליים משוכלות. כפות הידיים פונות זו אל זו במרכז החזה .
בנשיפה, כפות הידיים מחליקות זו על גבי זו למצב אופקי,
כף יד שמאל על כף יד ימין, מרפק שמאל מושך לאחור
ושמאלה עד שהמרפק באותו קו עם הכתף השמאלית, כף היד השמאלית פונה לאדמה.
במקביל, המרפק הימני מושך אחורה וימינה, כף יד ימין פונה לשמיים,
כשהמרפק מקביל לכתף האמה מתיישרת, כף היד נפתחת אל עבר המרחב הימני
(נסו לחדד את התחושה בPc 8). תחושת פתיחה ומתיחה בבית החזה, הדגש על הצד הימני.
בשאיפה, כפות הידיים חוזרות לאיטן זו אל זו, מול מרכז החזה.
בנשיפה, כפות הידיים מחליקות זו על גבי זו למצב אופקי, כף יד ימין על כף יד שמאל,
מרפק ימין מושך לאחור וימינה עד שהמרפק באותו קו עם הכתף הימנית, כף היד הימנית פונה לאדמה.
במקביל, המרפק השמאלי מושך אחורה ושמאלה, כף יד שמאל פונה לשמיים,
כשהמרפק מקביל לכתף האמה מתיישרת, כף היד נפתחת אל עבר המרחב השמאלי (נסו לחדד
את התחושה בPc 8). תחושת פתיחה ומתיחה בבית החזה ובגוף כולו, הדגש על הצד השמאלי.
בשאיפה, חזרה איטית אל המרכז, כפות הידיים פונות זו אל זו, מול מרכז החזה.
מומלץ לחזור על התרגיל 14 פעמים לכל צד.

התרגיל פותח את הזרימה בבית החזה, מתאים לטיפול בכאב וקושי בתנועת הצוואר, ולכאבים
בכתפיים ובזרועות. מטפל בחולשה ומסלק אנרגיה מזיקה מהכליות, מהמותנים, המעיים והקיבה.

התרגיל לתקופת "גשם הדגנים"穀雨 GU YU     21/4-5/5
ישיבה ברגליים משוכלות. כפות הידיים מונחות על הברכיים.
בשאיפה יד שמאל חובקת את הגוף באיזור החזה, אצבעות כף היד על איזור – Sp 21 ו –  Pc1 ,
יד ימין עולה לעבר השמיים, כף יד ימין פונה לשמיים, הראש פונה שמאלה, המבט עוקב אחרי האופק.
בנשיפה, כפות הידיים נפגשות מול מרכז החזה ומחליפים ידיים.
בשאיפה יד ימין חובקת את הגוף באיזור החזה, אצבעות כף היד על איזור – Sp 21 ואגודל על –  Pc1
יד שמאל עולה לעבר השמיים, כף יד שמאל פונה לשמיים, הראש פונה ימינה,
המבט עוקב אחרי האופק. בנשיפה, שוב חילופי ידיים דרך המרכז.
מומלץ לחזור על התרגיל 35 פעמים לכל צד.

התרגיל מחזק את הקואורדינציה בין ימין לשמאל. משחרר חסימות של דם בטחול ובקיבה,
וחסימות בין הטחול לקיבה. מווסת עודף יאנג בכבד (דימומים מהאף). משחרר חסימות בכלי הדם.

מצאו פינה נעימה בבית או בטבע, שעה נוחה ביום והתחילו לתרגל. . .
רצוי בשעות הבוקר ולא על בטן מלאה. כמו כן רצוי לא להתקלח כמה שעות לאחר התירגול.

המידע מתבסס על סדנאות עם ד"ר זאן מארק איסלה וטניה הרצל אגורסקי.

Chinese Healing Arts Internal Kung – Fu” William R.Berk

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

תמונה: freeimages.com/Andreas Krappweis

המחברת:
ענבל רז
מטפלת ומורה לרפואה סינית עתיקה וצ'י גונג רפואי
אתר הבית של ענבל

תגובות

  1. תודה רבה!
    אחלה תרגילים, עושים חשק לנסות, להתעורר ולהתרענן מעט.
    אני מרגישה שברפואה הסינית כמו שהיא נלמדת בהרבה מקומות בארץ חסר מאוד החלק של הצ/י גונג באופן כללי ועוד יותר הפן הטיפולי שלו. את יודעת אולי איפה אפשר ללמוד צ'י גונג עם דגש על טיפול דרך תרגול?

  2. תודה, בהחלט ענית על שאלתי. לצערי לא אוכל להגיע לסדנא הקרובה של ז'אן מארק אבל טוב לדעת ואני בטוחה שניפגש בעתיד באחת מסדנאות אלו. שבת שלום

  3. שחר שלום

    אני שותף לתחושתך, גם מנקודת המבט שלי כמורה לצ'י גוֹנג בבית ספר לרפואה סינית. אמנם בתי הספר עשו כברת דרך ארוכה בעשורים האחרונים, אך ככל הידוע לי אף לא אחד מהם הכניס את נושא הצ'י גוֹנג כחלק חובה ממערכת הלימודים לאורך כל שנות הלימוד וחבל.
    נושא הטיפול דרך תרגול הוא נושא נפרד ואשמח אם יפתח דיון "צ'י גונג רפואי מהו ?" – מה השוני בינו לזרמים אחרים, ואם בכלל, ומהו התואר "מטפל צ'י גוֹנג" ?

  4. היי אבי , אני ארים את הכפפה (או שארים להנחתה . . .)- לצ'י גונג יש מעמד קצת "ערטילאי" כי יש הרבה דרכים להגיע אל המקום אליו הצ'י גונג לוקח אותנו.
    נניח שמישהו עושה עמידת עץ שעה שעתיים ביום – האם הוא לא יהיה נחשב "מיומן" בצ'י גונג ? אולי הוא יהיה יותר מיומן אפילו ממישהו עם "תעודת הסמכה" ?
    אני חושב שהטכניקה של הצ'י גונג היא הרבה פחות משנה מאשר המקום הפנימי בנפש שזה אמור להביא אותנו אליו. הראיה שבסין עצמה יש מאות סוגים שונים של צ'י גונג. אולי גם מדיטציה לסוגיה השונים , הילינג לסוגיו , לימוד רוחני "מדיטטיבי" לסוגיו – אולי אפשר לראות גם אותם כ"צ'י גונג" אם נגדיר צ'י גונג כ"מיומנות שפעול הצ'י" אצלינו או אצל אחרים.
    בצ'י גונג , להבנתי הדבר החשוב הוא התרגול. פחות משנה מה מתרגלים העיקר זה התרגול ולהיות בתוך העשיה. ככזה , קצת קשה להכניס את זה לתוך תוצאות מדידות. כמו כן אולי אפילו החזרה על תרגיל פשוט פעמים רבות תהיה טובה יותר מאשר לימוד של קאטות רבות ומסובכות. אבל לעשות את זה מול כיתה יכול להיות "משעמם".
    עם זאת אני חושב שלימוד שכלי של רפואה סינית בלי עיסוק בצ'י \ הרגשת צ'י \ שפעול צ'י זה כמו שעיוור ינסה לבצע ניתוחים. כלומר – מי שרוצה להיות מטפל טוב צריך להרגיש עם מה הוא מתעסק.