Five Element Constitutional Acupuncture – סקירת ספר

טיפול על פי חמשת האלמנטים
Five Element

על פי נתונים של אגודת הדיקור הבריטית, הנכונים לשנת 1995, 38% מהמטפלים הבריטים משתמשים בפרקטיקת מבנה חמשת האלמנטים על בסיס קבוע, לעומת 66% העובדים בסגנון הרפואה הסינית המסורתית (TCM).

השימוש בפרקטיקת מבנה חמשת האלמנטים המתוארת בספר היא צעירה יחסית. היא פותחה בשנות ה-60 על ידי מטפל אנגלי בשם  J.R. Worsley שרקח אותה בהתבסס על הכתבים הסינים העתיקים ועל סמך ידע אותו רכש לאורך שנים ממורים שונים במזרח ובמערב. וורסלי היה פיזיותראפיסט ונטורופת שגילה עניין בדיקור. מוריו לא היו סינים, רובם היו מטפלים מיפן, מקוריאה ומאירופה. באותם ימים תיאורית חמשת האלמנטים היתה הזרם הפילוסופי המשפיע ביותר ביפן ומכאן ההשפעה המכרעת של התיאוריה על סגנון עבודתו.

קיימים לא מעט סגנונות דיקור המתבססים על רעיון חמשת האלמנטים. סגנונו של וורסלי נבדל מיתר הסגנונות בעיקר בשימת דגש על האבחנה והטיפול בחוסר האיזון הראשוני והבסיסי ביותר. פרקטיקת מבנה חמשת האלמנטים, ע"פ וורסלי, הינה חלק מתהליך קליטתה של הרפואה הסינית במערב והתאמתה למטופלים ולמטפלים מערביים. בעוד השימוש בדיקור בסין מתרכז בעיקר בבעיות אקוטיות קצרות טווח, הדיקור במערב מכוון לבעיות כרוניות וארוכות טווח המערבות תסמינים הן ברמת הגוף והן ברמת הנפש.

למרות שחוסר האיזון או החולי, עלולים לנבוע מטראומה פיזית או זיהום שמקורם בגורמים חיצוניים, הרוב המוחלט של המטופלים במערב סובלים מחוסר איזון ראשוני ברמת הרוח. שינויים קיצוניים במצב הרוח, אפאטיות וחוסר מוטיבציה, חרדה, קשיים בריכוז, הפרעות שינה ודיכאון. האבחנה, ע"פ וורסלי, תתבסס בעיקר על חוסר האיזון הרגשי של המטופל, על צבע פניו, על ריח גופו ועל טון הדיבור אותו יציג. פרקטיקת מבנה חמשת האלמנטים תכוון את הטיפול לרמה העמוקה ביותר ותנסה להשפיע על המיינד והספיריט של המטופל.

אבחנה ע"פ חוסר איזון רגשי, אתם שואלים? הנה דוגמא.  כאשר מערכת יחסים זוגית מסתיימת באופן מפתיע, מצפה המטפל מהמטופל להרגיש עצוב ופגוע. אם המטופל חווה רגשות של כעס או פחד, אלו רגשות שאינם הולמים את הסיטואציה ועשויים להעיד על אחת משתי אפשרויות: הראשונה –  המטופל מתקשה להביע רגשות של דחייה ופגיעות. קל לו יותר להביע רגש של כעס לדוגמא, מאשר לחוות את הכאב שבנטישה. המשמעות היא שאלמנט האש פגוע. השנייה – אלמנט האש מאוזן, הרגש שאינו הולם (הכעס בדוגמא שלנו) הוא הגורם לחוסר האיזון.

הספר מכסה את פרקטיקת מבנה חמשת האלמנטים בצורה מלאה ומקיפה, לעיתים מקיפה מידי. הוא סוקר את האלמנטים עצמם, את תפקודי האיברים, את הבסיס לאבחנה, את המחסומים לטיפול ואת הטיפול עצמו. והוא מפורט. מאוד מפורט. הוא מתאר את הריחות אותם יציג כל אחד מהטיפוסים, את גוון הפנים, את צליל הקול, את הרגשות, את היציבה, את סגנון הנשימה, את דפוסי ההתנהגות האופייניים, את שפת הגוף ואת המחוות הקטנות של כל טיפוס וטיפוס. בהמשך עוברים המחברים על נקודות הדיקור כולן ומפרטים את תפקודיהן ביחס לחמשת האלמנטים לעומת סגנונות עבודה אחרים דוגמת ה-TCM.

הספר מאוד ידידותי ונוח לקריאה. הוא בהיר, מסודר וגדוש ניתוחי מקרים מהקליניקות של כותביו. ההימור שלי הוא שמטפלים העובדים בסגנון הרפואה הסינית המסורתית כמו הרוב המוחלט בארצנו הקטנטונת, פחות יתחברו לרעיונות אותם מציג הספר. מצד שני, מטפלים העובדים בסגנון חמשת האלמנטים, יוכלו לגלות בו לא מעט כלים חדשים ולהעשיר את ידיעותיהם.

Five Element Constitutional Acupuncture
Angela Hicks| John Hicks | Peter Mole
Churchill Livingstone

הגהה: תמי ברקאי

תמונה: freeimages.com/J. Lurie-Terrell

המחבר:
רן לואל
מטפל בדיקור, טווינא וצמחי מרפא
כותב בבלוג סין בחמישים דקות

Total
0
Shares
1 comment
  1. מדובר באמת בספר מומלץ.
    אולם יש להבהיר שלמרות שהכותבים הם תלמידים של וורסלי, הספר מציג את הגישה של הכותבים ואת הפיתוח שלהם(אין שום רע בכך, גם וורסלי פיתח את שלמד ממוריו).
    וורסלי דיבר על causative factor ואילו הם מדברים על constitutional factor, נכון שאת שניהם כותבים בקיצור- cf ונכון שהם דומים אבל עדיין יש הבדלים.
    ומי שבוחר לרכוש את הספר(הטוב) הזה כדאי שידע שמדובר בסגנון מעט שונה משל וורסלי(לא שיש רע בכך).

כתיבת תגובה
Related Posts