סיפור מקרה – מעי רגיש

היקשרות, רגישות ו- Gui zhi tang
מעי רגיש

דוד הופנה אליי לייעוץ על ידי רופא הגסטרו המטפל שלו. דוד, חייל בן 19, נכנס והגיש לי את סיכום הביקור האחרון אצל הגסטרואנטרולוג. הסיכום היה תמציתי: "סובל מתופעות של שלשולים וכאבי בטן. עבר בירור מלא כולל קולונוסקופיה תקין. רושם של מעי רגיז (IBS)". כאן פחות או יותר קצרה ידה של הרפואה הקונבנציונאלית לעזור לדוד.

דוד בחור מעט נמוך ומעט חיוור, דיבורו לא רציף (כאילו הוא שוקל את מילותיו), ביישן ועשה רושם שהוא מרגיש לא בנוח. כששאלתי אותו במה אני יכול לעזור הוא חזר במדוייק על דברי הסיכום של הרופא והבנתי שאצטרך להוביל אותו יד ביד, כדי שיסביר לי מה באמת הבעיה. שאלתי אותו לגבי חייו בבית (הורים גרושים, אמא חולה ומוגבלת, אחים גדולים שכבר מזמן עזבו את הבית), שירותו הצבאי (ג'ובניק בתל השומר, "עושה יומיות", משרת קרוב לבית כדי שיוכל בסוף כל יום ללכת לטפל באמא שלו), ולגבי התזונה שלו ("רגיל" הוא אמר… אני אף פעם לא יודע מה התשובה הזו אומרת. כשביקשתי ממנו לפרט קצת הבנתי ש"רגיל" אצלו זה קורנפלקס בבוקר, סנדוויץ בצהריים וחביתה עם סלט בערב. לעיתים ארוחה מבושלת בצבא).

מהשלשולים וכאבי הבטן הוא סובל כבר כ- 6 שנים, ובשנה האחרונה יש החמרה.  5-6 יציאות רכות/מיימיות ביום, מלוות בכאב ספזומטי ונפיחות של הבטן.

כשבדקתי אותו הוא היה רגיש מאוד למגע בבטן אבל גם בשאר הגוף. הבטן היתה מתוחה (Distended) וללא גושים. הלשון היתה תפוחה, חיוורת ועם חיפוי לבן. הדופק היה דק ומעט choppy ב-Ht וחלש בעמדות המחמם האמצעי.

האבחנה כאן היא כבר די ברורה, שכן כל הסימנים והסימפטומים מכוונים לאותו מקום, אך בחרתי לכתוב על המקרה כדוגמא לדינמיקה של תנועת האדמה במובן רחב יותר, ועל ההשפעה של פגיעה בדינמיקה זו על תפקודים פיזיולוגים וביולוגים של מערכת העיכול.

האדמה מהווה עבורנו עוגן ומרכז מאזן, שבעזרתו ניתן לחוות את הפנים השונים של החיים. האדמה מקדישה את האנרגיה שלה להזנה, נתינה ותמיכה בהישרדותו של האדם.  האדמה שולטת על השלב הראשוני האוראלי של הילד, ומבחינה רגשית אחראית על יכולת ההיקשרות (Bonding) שלנו, ועל היכולת שלנו לפתח, להרחיב ולייצר היקשרויות בריאות בבגרות. במצב תקין, הנתינה הבלתי- תלויה ונטולת האגו של האמא אל הילד שלה, מאפשרת התפתחות תקינה של אמון, ויכולת היקשרות אשר טובעת חותם עמוק בתודעתו של ילד על העולם החיצון.  לאון האמר מתאר שתחושת הילד שהוא ראוי לטיפול ודאגה שכזו ("Worthy of such care") הינה הבסיס ליצירת אמון ובטחון ביצירת היקשרויות עם בני אדם אחרים[1].  כמובן שפגיעה או חסר כלשהו בהיקשרות ראשונית זו בין אמא לצאצא שלה מהווה פגיעה (לעיתים קריטית) ביכולתם של הילד/ה לממש עצמם בעתיד כחלק מחברת בוגרים.  מבחינת תפקוד איברים, ה- Sp, בתור איבר היין של האדמה, אחראי בשלבים מוקדמים של החיים על בנייה והכרה של יכולת היקשרות בסיסית, ואילו ה- St, בתוך איבר יאנג של האדמה, אחראי בשלבים מאוחרים יותר של הילדות על ההרחבה של יכולת זו אל העולם החיצון בכלל ואל אנשים אחרים בפרט.

להתרשמותי, במקרה של דוד, קרתה פגיעה זו בדיוק. הפרידה של ההורים שלו התרחשה בשלב בחייו בו הוא היה בעצם הילד היחיד בבית. המחלה והמוגבלות של אמו יצרו מצידה תלות פיזית ורגשית עצומה בדוד. מצדו של דוד, החרדה ההישרדותית של ילד, שחומת המגן הראשונית שלו (המשפחה) התפרקה, הניעה אותו לקשור עצמו באופן טוטאלי לטיפול באימו. ההיקשרות ביניהם חדלה להיות בריאה והפכה להיות זירה בה כל אחד פועל (במודע או שלא במודע) מתוך מניע אגוצנטרי שנועד להתגבר על תחושת הפגיעה (מצדה של האם) וחרדת הנטישה (מצדו של דוד).  ההיקשרות במצב זה הופכת להיות דביקה, לחותית ויינית (yin) ומקשה מאוד על האדם להרחיב ולפתח היקשרויות חדשות בחייו.

נחזור לרגע אל האבחנה הרפואית של דוד.  תסמונת מעי רגיז/רגיש, או IBS) Irritable bowel syndrome) הינה הפרעת עיכול נפוצה מאוד. היא מאובחנת כאשר יש סימפטומים קליניים, שאינם מוסברים על ידי ממצא פתולוגי אורגני שמתגלה בבירור רפואי.  אחד מסימני ההיכר המוכרים של תסמונת זו הינה רגישות ויסראלית (Visceral hyperalgesia). תופעה זו קיימת במידה כזו או אחרת אצל כמעט כל הסובלים מ-IBS .  מדובר ברגישות עצבית מוגברת לגירויים פיזיולוגים במעי. מספר מחקרים מעניינים הדגימו רגישות יתר זו אצל חולי IBS ברמה ויסראלית (איברים פנימיים), עורית (cutaneous) וברמה קורטיקלית (מוח) [3]; [2].  במילים אחרות, אנשים עם IBS הינם רגישים יותר לגירויים חיצוניים (אוכל, מגע) ולגירויים מהעולם הפנימי (רגשות), ורגישות זו אינה בהכרח מוגבלת רק למערכת העיכול.

אין ספק כי חלק מהסימפטומים של דוד נבעו מתופעה זו. כאבי הבטן אצל אנשים עם IBS לעיתים נובעים מגירוי נורמאלי כמו פריסטלטיקה, או ממעבר מזון במעי שאינו אמור להוות מטרד.  גם הרגישות שלו למגע נבעה מאותה תופעה והינה התבטאות של אותו חוסר בטחון ואמון ראשוני בעולם החיצון.

אז איך אפשר לגשת לטיפול במקרה כמו של דוד?  האבחנה במקרה זה כוללת חולשה וקור של המחמם האמצעי, ועל פי ששת השכבות – קור בשכבת ה-Tai yin. האטיולוגיה במקרה של דוד אינה קשורה בתזונה לא נכונה (למרות שתזונתו רחוקה מלהיות מועילה למצבו), אלא מדיכוי של תהליך הצמיחה הטבעי של אנרגיית האדמה. אם שכבת ה- Tai yang הינה התודעה של תפיסת העולם החיצון אצל האדם, אז שכבת ה-Tai yin הינה ההפנמה של התודעה הזו אל תוך הגוף, תהליך ההטמעה של היאנג אל הפנים.  שתי שכבות אלו מועדות לפתולוגיה של קור. ה- Tai yang יסבול מקור חיצוני, ואילו ה-Tai yin יכול לפתח פתולוגיות קור ממקור חיצוני או פנימי. ההחלשה של Sp yang גורמת לתקיעות תנועת ה- Qi במרכז ולתופעות של כאב בטן ספזמטי, נפיחות ושלשול.

ה-Shang han lun מציין כמה פורמולות שיכולות להתאים לטיפול במצב זה [4]. מחלות Tai yin מאופיינות בקור. כיוון ששכבה זו שולטת על אקלים של לחות, ניתן ברוב המקרים לראות גם מעורבות של לחות במידה זו או אחרת. האסטרטגיה הבסיסית אם כן היא לחמם ולחזק את היאנג במרכז (ובעיקר את ה-Sp) ולייבש לחות. הפורמולה הראשונה שעולה היא Li zhong wan, אשר מחזקת את הטחול (Ren shen ו- Zhi gan cao), מחממת את המרכז (Gan jiang) ומייבשת לחות (Bai zhu). זוהי פורמולה מאוזנת ובסיסית שמתאימה למחלת Tai yin קלה יחסית, אשר לא מעורב בה מנגנון פגוע נוסף.

המקרה של דוד משלב פגיעה מורכבת יותר בשכבת ה-Tai yin , כיוון שיש מעורבות של כאבי בטן שהם תוצאה של תקיעות בדינמיקת ה-Yang qi במרכז. סיבה נוספת היא האטיולוגיה הרגשית המורכבת שהובילה לפגיעה זו. בספר המקור מתוארים מספר מקרים, שבהם מתקיימת המרה של הפגיעה הראשונית בשכבת ה-Tai yin, לתבנית פתולוגית אחרת ומורכבת יותר.

המורה שלי בסין, שהיה חסיד גדול של ה- Shang han lun, נהג להשתמש במצבים כאלו בפורמולה Xiao jian zhong tang. זהו מבנה הפורמולה כפי שהוא היה נותן אותה:

Gui zhi 9
Bai shao 18
Sheng jiang 9
Gan cao 6
Da zao 9
Yi tang 30

פורמולה זו מאוזכרת בספר המקור, בפרק העוסק בשכבת ה-Tai yang, והיא מבוססת על Gui zhi tang.  כפי שתיארתי קודם, הקשר האנרגטי המיוחד בין שכבות ה-Tai yang וה-Tai yin מאפשרים לפורמולה זו להיות מובילה במקרים של מחלות בשתי השכבות. פורמולה זו מסוגלת "לבנות את האדמה דרך חיבור של אש ומים"[5]  ברמת ה-Gui zhi + Bai shao) Heaven) וברמת ה-Da zao + Sheng jiang) Earth).  התוספת של Yi tang מחזקת את יכולת הפורמולה לתמוך במרכז, להזין את ה- Sp/St ולהרגיע כאב.

לכאורה, הפורמולה נראית מתאימה מאוד למצבו של דוד, אך החלטתי לעשות מודיפיקציה נוספת על ידי הסרה של Yi tang. במצב זה הפורמולה היא בעצם Gui zhi jia shao yao tang, שזוהי בעצם הפורמולה הבסיסית עם הגדלה של מינון Bai shao.  פורמולה זו מחממת את היאנג של האדמה ומשחררת את תקיעות ה-Qi  במרכז. הסיבה להורדת Yi tang היא התחושה שהאדמה של דוד דביקה מדי מכדי להוסיף מרכיב דביק כמו זה. התחושה נבעה גם מהארה שעלתה בזמן שיחה על פורמולה זו עם חבר ותיק ומטפל בחסד[6] שאמר "Yi tang זה ההורים בפורמולה".  לדוד היה מספיק מההורים לדעתי, הוא מוכן למשהו חדש.

דוד קיבל את הפורמולה הזו ללא מודיפיקציות במשך מספר שבועות, עד שתופעות העיכול מהן סבל, נעלמו.

במקביל לשיפור זה הוא גם ציין שהוא מרגיש משוחרר יותר בסביבת אנשים ושהביטחון העצמי שלו מבוסס יותר.  בפעם האחרונה שראיתי אותו, כמה חודשים לאחר שהטיפול שלנו הסתיים, הייתה לו חברה בפעם הראשונה בחייו.

ניר סלומון מזמין אותנו להצטרף לרשימת התפוצה שיעסוק בנושא בריאות מערכת העיכול. ההרשמה ללא תשלום. להצטרפות לחצו כאן.

הגהה ועריכה: אורלי נתן

תמונה: freeimages.com/TomasInny

המחבר:
ניר סלומון
מטפל ברפואה סינית, מומחה להפרעות מערכת העיכול
לדף הפייסבוק של ניר


[1] Hammer L., "Dragon rises, red bird flies", 1990, Eastland press, Seatle.
[2]  Verne GN et al,. Central representation of visceral and cutaneous hypersensitivity in irritable bowel syndrome. Pain. 2003 May;103(1-2):99-110.
[3]  Labus JS et al,. Acute tryptophan depletion alters the effective connectivity of emotional arousal circuitry during visceral stimuli in healthy women. Gut. 2011 Sep;60(9):1196-203.
[4] Mitchell C., Ye F., Wiseman N., "Shang han lun- On cold damage", 1999, Paradigm publications, Brookline, Massachusetts
[5] ציטוט נפלא ששמעתי מיובל אורן בהרצאה אודות שכבת Tai yin, 2011.
[6] מיכאל ליטבק.

 

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts