נעים להכיר- רן כליף

ראיון עם רן כליף, חלוץ הרפואה היפנית בארץ
רן כליף

הרפואה היפנית.
לאחר 4 שנות לימוד, נתקלים יותר ויותר באפשרות להמשך לימודים במסגרת לימודי רפואה יפנית.
זו השנה השניה שאנחנו כאן בסינית מפרסמים את קורס לימודי ההמשך של רן כליף, הידוע בתור המוביל בתחום הרפואה היפנית בארץ, וראינו לנכון לשאול שאלות ולהכיר קצת יותר את האדם ולשמוע יותר על השיטה עצמה.

רן כליף התחיל את דרכו ברפואה סינית בשנת 1990.
הדרך שעבר מתוארת בראיון עצמו ולכן לא נחזור עליו כאן, אך הדרך היא ארוכה ורוויית ניסיון וידע, הבאים לידי ביטוי בקליניקה עסוקה מזה 15 שנה.
החיבור שלו לרפואה היפנית, כמו גם לחלוצים הידועים קיקו מאצומוטו ודיוויד איולר, הפך אותו לאחד המטפלים הידועים בארץ בתחומו, והוא ממשיך ללמד בארץ ובעולם את משנתו היפנית.

יעל ארנסט: מדוע בחרת בתחום הרפואה הסינית? מה גרם לך להיות מטפל?
רן כליף: הייתי קצין שטח בצבא כאשר החלטתי לקחת הפסקה קצרה מהשירות וללמוד משהו שונה לחלוטין. אימא שלי הייתה אוספת לי מודעות לגבי לימודים מן העיתון במהלך השבוע והייתה מניחה אותן על המיטה שלי, כך יכולתי לעיין בהן כאשר חזרתי בסוף שבוע מהצבא. היא לא אהבה את הרעיון שאהיה בשטח שנים, במקומות כגון לבנון, עזה ומקומות דומים.

ראיתי מודעה לתוכנית בת 4 שנים בדיקור. זה היה בשנת 1990, אז זה עוד היה כמו להיות אסטרונאוט או משהו דומה. זה היה כל כך שונה ממני, ובאותה תקופה קראתי המון כל הזמן. מאוד סיקרן אותי התחום הזה שהיה כל כך זר לידע שלי. אפילו לא ידעתי מה זה אומר להיות מדקר, אני לא חושב שאפילו ידעתי איפה הקיבה שלי ממוקמת… לא ידעתי דבר על המערכת האנטומית הפנימית של גוף האדם, שלא לדבר על מודלים אנרגטיים כאלו או אחרים.
הבחירה הגיעה מצורך בשינוי בחיי ומתוך סקרנות טהורה. העניין הגיע אחר כך, וגיליתי שאני טוב בזה.
השנה הראשונה הייתה מבלבלת ומוזרה, הרגשתי בעיקר לא מחובר מאחר והגעתי ממציאות אחרת.
אך באמצע השנה השניה משהו קרה- פגשתי את המורה שלי (שעתיד להיות המורה שלי לשנים הבאות), הכל השתנה והכל נעשה ברור. אז ידעתי שמצאתי את המסלול שלי, ולא היו עוד ספקות.

גם עכשיו, 18 שנים אחרי, אני מרגיש שהתחום בחר בי.
לא הייתי מודע כלל להשלכות של ההחלטה שלי, בחירת מסלול שהוא כה זר לי (מעשה שהוא לחלוטין בניגוד לאופי שלי)- אני יודע שמדובר על תוכנית משמיים. ואני מאוד מודה על כך- לחיות את החיים של אומנות הריפוי העמוקה והמיוחדת הזו הופכת אותי לחלק ממשהו גדול יותר.

יעל ארנסט: היכן למדת?
רן כליף: למדתי 4 שנים ראשונות של TCM במכללה לרפואה משלימה. זה היה בית הספר הראשון בארץ לרפואה סינית, שלוחה של ה- Pacific College of Oriental Medicine בסן דייגו, קליפורניה בארה"ב.
למדתי שעות רבות אודות טיפולי בטן במסגרת לימודי השיאצו. במהירות התחלתי לטפל וגם ללמד. במקביל סיימתי שנתיים של לימודי הומיאופתיה והרבולוגיה. נסעתי לבאדן בגרמניה ולמדתי הומוטיקסולוגיה ששדרגה את היכולת הקלינית שלי בכל הקשור לטיפול במחלות פנימיות.

בין השנים 1993-1998 למדתי הרבה עם קיקו מאצומוטו ודיוויד איולר בקליניקה שלהם בבוסטון ארה"ב, והתחלתי לטפל באמצעות הרפואה היפנית. למדתי קורסים רבים ב- Kampo (צמחי מרפא יפנים) בסן דייגו. דבר אחד הוביל לשני ובין השנים 2000-2002 למדתי YNSA (Scalp Acupuncture).

יעל ארנסט: כיצד נתקלת ברפואה היפנית? מה גרם לך להקדיש לכך זמן רב? מה הכי מצא חן בעינייך בתחום זה?
רן כליף: הכל התחיל בשנת 1992, קיקו מאצומוטו הגיעה לישראל והעבירה סדנא אודות אבחנת בטן יפנית. היא הדהימה אותי בסגנון המיוחד שלה ובתוצאות המיידיות , זה היה כה שונה ממה שידענו אז.
שהיתי הרבה זמן בקליניקה של קיקו כאסיסטנט ולמדתי הרבה ממנה ומדיוויד, וזה הדהים אותי לגלות שהגישה היפנית היא מושלמת עבורי. הפשטות והגישה הישירה של דרך האבחנה כמו הופכת לטיפול בעצמה. הדרך בה המורה המנוח של קיקו, מאסטר קיושי נאגאנו (Kyoshi Nagano) טווה מודלים אנרגטים מן המזרח יחד עם מדע מערבי "שיגעה" אותי אפשר לומר- זה הרגיש שלם ואמיתי.

יעל ארנסט: מדוע קיקו היא הדמות העיקרית עליה אנו שומעים בכל הקשור לרפואה יפנית? סביר להניח שלפניה ובתקופתה היו (ויש) את אלו שידעו את דבר הרפואה היפנית, מדוע היא כל כך בולטת?
רן כליף: אני מאמין שזה שילוב מיוחד של האישיות הסקרנית והמיוחדת שלה עם כישרון יוצא דופן. קיקו היא אישה יפנית שהיא "מחוץ לקופסא", והיא למדה ביפן עם המאסטרים הטובים ביותר. הוסיפי לכך את ההבנה וההיכרות העמוקות של קיקו עם הכתבים הקלאסיים, האישיות החוקרת שלה ואינסוף שעות מחקר- כל אלו נתנו לה את היתרון בסגנון זה.
מהתבוננות בקיקו מלמדת ומדגימה טיפולים זה דיי ברור- היא מציגה את הדברים באופן מעניין, מצחיק ומאוד מלמד. גם עכשיו, לאחר הרבה מאוד סמינרים איתה שבהם נכחתי, היצירתיות של קיקו והיכולות הקליניות שלה תמיד מפתיעות אותי.

יעל ארנסט: כיצד נולדה התוכנית ללימודי ההמשך ברפואה יפנית?
רן כליף: בביה"ס לרפואה של הארוורד, במחלקה ללימודי המשך, שהציעו להוסיף את הדיקור לתוכנית הלימודים שלהם. מחקר הצביע על כך שהשיטה של קיקו תתאים להם בצורה הטובה ביותר.
קיקו ודיוויד קיבלו הצעה לפתח את התכונית שתיתן כלים קלינים יעילים לרופאים מערבים המעוניינים לעבור הכשרה לטיפול בדיקור. לקיקו ולדיוויד ניסיון אקדמי רב מבתי ספר שונים בארה"ב, קנדה, אנגליה וגרמניה, מה שנתן להם בסיס טוב להתחלה.

במקביל, פה בארץ, אני העברתי שיעורים לקבוצות קטנות של מטפלים משנת 1996.
לפני כ- 10 שנים דיוויד ואני החלטנו לפתח תוכנית קלינית נרחבת עבור מטפלים פה בארץ, כזו שתיתן לאלו שסיימו מסלול TCM כלים יעילים ביותר מבחינת אבחנה ויישום פרקטי בקליניקה. יחד עם ההתפתחויות בהארוורד, שתי התוכניות כעת שלמות יותר מבעבר והן מהטובות בתחומן.

רן כליף והרפואה הסינית בישראל

יעל ארנסט: האם יש משהו ספציפי בדיקור יפני שלדעתך הופך אותו למתאים פה בארץ? האם לדעתך מטופלים פה בארץ מקבלים יותר מהדיקור היפני מאשר מודלים אחרים לטיפול?
רן כליף: מרבית המטופלים מעוניינים באישור מיידי שניתן לעזור להם ושיטת הטיפול הזו מציעה בדיוק את זה- יותר פעולה למען ההחלמה ופחות דיבורים נותן את האפשרות לניצול נכון של הזמן ומתן האפשרות לשינויים בגוף המטופל כתוצאה מהטיפול.
ההצלחה של הטיפול מורכבת ממספר גורמים. אבל אני יכול לומר שכל הקשור לדיקור יש מספר טכניקות שהן מאוד יוצאות דופן בכל הקשור ליעילות שלהן: יפנית, דיקור קרקפת ע"פ יאמאמוטו ודיקור כף היד הקוריאני. למרות היותן מאוד שונות, יש להן שני דברים במשותף:
1. טכניקה המבוססת של אזורי רפלקס.
2. תגובה מיידית ממטופלים.
אם הייתי צריך לפנות לעזרה בדיקור הייתי בוחר באחת משיטות אלו.

יעל ארנסט: מדוע אין ביה"ס המלמד רפואה יפנית במשך 4 שנים? האם הרפואה היפנית מבוססת על הרפואה הסינית?
רן כליף: אני חושב שצריך להיות אבל עדיין אין. על מנת שזה יקרה אנחנו צריכים מספר רב של מורים בעלי ידע קליני מספק על מנת ללמד בסטנדרטים הגבוהים הנחוצים בשיטה זו. אי אפשר לייסד בית ספר המבוסס על מטפל אחד או שניים, ויש לנו פה עוד דרך לעבור, בארצנו הקטנטונת.

דיקור יפני ו- TCM חולקים את אותו בסיס ידע מבחינת הטקסטים הקלאסיים מהם שתיהן נובעות, כלומר המרידיאנים, הנקודות, (עם מעט שינויים לגבי מיקומים), תיאוריה לגבי איברים פנימיים ועוד. אך הן שונות לחלוטין בכל הקשור למהלך אבחנה וטכניקות פרקטיות של יישום המידע על מנת להגיע לאסטרטגיה טיפולים שלמה.

יעל ארנסט: כיצד מטפל ידע אם הדיקור היפני הוא בשבילו ושכדאי לו ללמוד את התחום?
רן כליף: מרבית המכללות ב- TCM מציעות תיאוריה עם מעט מאוד פרקטיקה. בוגרי המכללות יוצאים מהתוכניות האלו עם מעט מאוד ידע כיצד להתמודד עם כאבי ראש או סיאטיקה ברמה הקלינית אך הם בהחלט יכולים ללמד אותי את התיאוריה מאחורי הדברים.
השיטה מתאימה למרבית המטפלים שמרגישים באיזו שהיא רמה מחסור בכלים יעילים לטיפול בבעיות של העולם המערבי המודרני.
דיקור יפני על פי השיטה של קיקו תפורה על סטודנט המעוניין לנהל קליניקה בה יוכל לטפל במרבית המקרים, ביעילות גבוהה ולאלו המעוניינים באבחנת מגע (דופק ורפלקסים).

יעל ארנסט: ספר לנו קצת על הקורס, מעבר למה שכתוב בפרסומים השונים…
רן כליף: הקורס הוא תמהיל של כל הידע שלי שנבנה במהלך 15 השנים בהן פיתחתי קליניקה פעילה.
מלבד השיעורים הבסיסים הראשונים, כמעט כל השיעורים הקליניים וההדגמות הם מטופלים אמיתיים עם בעיות אמיתיות. סטודנטים יוכלו לראות תהליכי אבחון מההתחלה וללמוד טכניקות כגון Okyu (מוקסה ישירה), Master Kawai Sparker and Hibiki 7 Applications להשתמש בציוד כגון diode chains and diode rings ועוד ועוד.
אני מעדכן את הקורס בתדירות גבוהה שחלק מהסטודנטים הקודמים שלי מגיעים שוב על מנת לתחזק את היכולת הקלינית שלהם.
סטודנטים המתאימים למספר דרישות קבלה מוזמנים לעזור לי בקליניקה שלי בת"א, אלו הבוחרים להיות אסיסטנטים בקליניקה בדרך כלל נשארים למעלה משנתיים, יש הנשארים 5 שנים ומקבלים ניסיון רב וגם מטופלים.

יעל ארנסט: האם תוכל להמליץ על ספרים בנושא הדיקור היפני?
רן כליף: אני ממליץ על הספרים הבאים:
Hara Diagnosis: Reflections on the Sea: בספר זה, סטיבן בירץ' וקיקו מאצומוטו מכסים את אומנות אבחנת הבטן (Hara) המודרנית והעתיקה. כמו כן ישנה סקירה של העבודה החלוצית של מאנאקה.

Extraordinary Vessels: אותם מחברים מציגים ספר שיש בו התמקדות מעמיקה בכל הקשור לאבחנה וטיפול באמצעות שמונת המרידיאנים המיוחדים.

Chasing The Dragon's Tail: ד"ר מאנאקה. הספר מציג את העבודה של ד"ר מאנאקה- הן תיאורטית והן קלינית.

Japanese Acupuncture: מחברים- אידה ובירץ'. הספר יצא לאחרונה ומציד טכניקות טיפול, ידע פרקטי ומהלכי טיפול.

Meridian Therapy– חובר על ידי קודו.
Introduction to Meridian Therapy– מאת דנמי.
שני ספרים אלו נכתבו על ידי מאסטרים בתחום הטיפול במרידיאנים היפני והם מומלצים מאוד, בעיקר לאלו המעוניינים באבחנת הדופק היפנית.

יעל ארנסט: מה הן 3 העיצות שאתה יכול לתת לאלו הבונים את הקריירה המקצועית שלהם?
רן כליף: א. בחרו את האסכולה שהכי מתאימה לכישורים שלכם ולמדו במקום הטוב ביותר שמלמד אותו, לא משנה היכן הוא נמצא.
ב. במקביל, בחרו לכם מאסטר המנהל קליניקה מצליחה והישארו איתו מספר שנים, למדו כמה שיותר מאותו מאסטר. אם הוא מאסטר אמיתי תקבלו ממנו משהו שהוא יותר מזהב.
ג. במקביל לשניים הראשונים, טפלו במטופלים במסגרת הקליניקה שלכם באמצעות אותן טכניקות שאתם לומדים מהמאסטר שלכם. השאירו את התיאוריה בצד כל אימת שהיא אינה תואמת לקליניקה. במהרה מטופלים שלכם יחזרו ויביאו איתם את החברים והמשפחה שלהם. כך תהפכו לחלק ממסורת מאוד מיוחדת.

תמונה: freeimages.com/Ben Shafer

מחברת:
יעל ארנסט
רפואה סינית
yael@sinit.co.il

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts