Tu Si Zi- Semen Cuscutae Chinensis- Doodeer Seed

על הצמח בהרחבה

לחלקי הצמח השונים תכונות אופייניות ייחודיות:
הקליפות- Pi, משתנות (Sang Bai Pi, Fu Ling Pi, Da Fu Pi) והפרחים- Hua, עוליםכלפי מעלה ומטפלים בחלקים העליונים של הגוף (Ju Hua, He Huan Hua).
לגרעינים- Ren, יכולת מלחלחת אשר מפעילה את מערכת העיכול בעיקר כאשר מרסקים אותם
(Tao Ren, Gua Lou Ren, Huo Ma Ren. Xing Ren).
הזרעים- Zi, אשר נמצאים במקרים רבים בתוך הפרי, אופיינים עוד לפני מאות רבות של שנים כמזיני ומחזקי ה- Jing ואי לכך כבעלי יכולת לטפל בבעיות פוריות הן אצל נשים והן אצל גברים.
ה- Jing הוא החומר הבסיסי שיוצר את הגוף, ותומך בתפקוד התקין של האיברים הפנימיים. הוא מועבר לפני הלידה בתורשה מההורים ומאוחסן בכליות. ה- Jing נחשב ייני באופיו וקשור קשר הדוק לדם.

מהתבוננות בקטגוריות הצמחים השונות, נמצא שצמחים הם גם כן בעלי השפעה חזקה וחשובה על
ה- Jing. הפורמולה Wu Zi Yan Zhong Wan מחזקת את Yin ו- Yang הכליות, הדם וה- Jing, מייצבת את הכליות ושומרת על ה- Jing ועל שום כך נמצאת בשימוש בטיפולי פוריות מזה מאות שנים. הפורמולה כוללת את הצמחים הבאים:
Tu Si Zi- Semen Cuscutae Chinensis
Wu Wei Zi- Fructuse Schizandrae Chinensis
Che Qian Zi- Semen Plantaginis
Tu Si Zi הוא הצמח העיקרי והחשוב בפורמולה:
Tu Si Zi הוא זרע בשל של Semen Cuscutae Chinensis Lam. הצמח נאסף בסתיו כשהפרי בשל. מייבשים אותו בשמש ואז מפרידים את הזרע מהפרי.
בספרות צמחי המרפא הסיניים הקלאסית מתואר ה- Tu Si Zi כך:
"לצמח טעם מתוק וחריף, הטמפרטורה שלו ניטרלית או חמימה והוא נכנס לתעלות הכבד והכליות".
הצמח מחזק את Yin ו- Yang הכליות ומזין את ה- Jing, מרגיע עובר במקרים של הפלות חוזרות או חשש להפלה, מחזק את העליות והכבד ומיטיב עם הראייה והשמיעה, מפסיק שלשול ומטפל בויטיליגו. הוא משמש לטיפול באימפוטנציה, קרי לילה, שפיכה מוקדמת, הפלות חוזרות, דימום במהלך הריון, טיניטוס, מתן שתן מרובה, הפרשות וגינאליות, כאבי גב, בעיות ראיה וסחרחורת.

בלימוד ובמחקר מודרני של Tu Si Zi, נמצא שלצמח השפעה על מערכת הרבייה:
מתן אוראלי של מיצוי של Tu Si Zi במינון של 10g/kg לעכברים גרם להתפתחות מואצת של השחלות והרחם וכמו כן להעלאת ה- LH וה- HCG. בניסוי בזבובי פירות (Fruit Fly), נמצא שפוליסכריד של הצמח העלה באופן משמועתי ומובהק את קצב הזדווגותם.
בנוסף נמצא בעבודות שלו, שלצמח השפעה ממריצה על המערכת החיסונית, השפעה מונעת על התפתחות קטרקט והשפעה אנטי סרטנית.

על מנת להגביר את התכונות המחזקות והמזינות את ה- Jing של הצמח, ולהגיע לניצול מקסימלי שלו בטיפולי פוריות, מומלץ להשתמש ב- Zhi Tu Si Zi, שהוא עיבוד מטוגן של הצמח או
ב- Jiu Tu Si Zi שהוא בישול של הצמח ביין.

בניסויים שנערכו בשנים האחרונות הן במעבדה, הן בחיות והן בבני אדם, נמצאו מרבית הצמחים אשר מרכיבים את הפורמולה Wu Zi Yan Zhong Wan בעלי השפעה על מערכת הרבייה או בעלי השפעה הורמונלית; ל- Fu Pen Zi השפעה הורמונלית אסטרוגנית; ל- Gou Qi Zi השפעה ממריצה על הרחם; ול- Wu Wei Zi השפעה ממריצה על איברי הרבייה אצל נשים- חיזוק ושיפור תהליך הביוץ, ואצל גברים- העלאת משקל האשכים ושיפור איכות הזרע.
על רקע מידע מודרני זה מעניין להתבונן וללמוד את הפורמולה כפי שנכתבה מאות שנים לפני שמידע זה היה זמין. שוב מסתבר, כפי שקורה הרבה פעמים תוך שימוש ולימוד של צמחים ופורמולות קלאסיות ועתיקות יומין, שלמרות שלרופאים ולמטפלים באותם ימים לא היה את כל הידע הרב שיש לנו היום, השכילו אלה לפתח פורמולות יעילות וטובות אשר משמשות אותנו עד עצם היום הזה ובהצלחה מרובה. הם עשו זאת על בסיס עקרונות הטיפול הקלאסיים של הרפואה הסינית המסורתית, שילוב של חשיבה יצירתית והגיונית וניסיון קליני.

המחבר:
נדב שרייבום Lic. Ac. M.S
ns3@netvision.net.il

הכתבה מובאת פה כפי שפורסמה בגיליון מספר 2 של האגודה הישראלית לריפוי סיני מסורתי.
לאתר האגודה

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts