גבריות ונשיות בראיה הסינית- גישה טיפולית

יין, יאנג ויתר לחץ דם
גבריות ונשיות

הפילוסופיה הסינית מושתתת על עיקרון הדואליות: החיים הם תוצר של תנועת האנרגיה בין שני קטבים מנוגדים- ה"יש" וה"אין".
תנועה זו יוצרת את אין סוף הגוונים השונים של הקיום: עולם החי, הצומח והדומם ואף את הזמן והמרחב עצמם.

השפה הסינית מורכבת לא מאותיות אלא מציורים. ציורים אלה משאירים מרחב גדול להתפתחות תובנות לגבי האפשרויות הרבות הגלומות בכל מילה (או מושג). לכן לכל מילה בסינית ישנן פרשנויות רבות המנסות, יחדיו, להציג לקורא/שומע חוויה שלמה המורכבת ממאפיינים רבים.

קוטב ה"יש" נקרא בפי הסינים יאנג. הציור מורכב משלושה חלקים המתארים הר, דגלים מתנופפים ומעליהם השמש היוקדת.
המשמעות המילולית היא "הצד המואר של ההר". אנו נוטים לפרש זאת במונחים כגון:
אקטיביות, חום, יובש, אור, תנועה, אנרגיה דינאמית, כוח מתפרץ, מוחצנות, נתינה ועשייה, נוקשות, גבריות ועוד.
קוטב ה"אין" נקרא בפי הסינים יין. ציור זה מורכב אף הוא משלושה חלקים המתארים את אותו ההר, רק מצידו החשוך, השמיים מכוסים בעננים וערפל כבד מגביל את הראות.
מבין המשמעויות הרבות אציין את חוסר התנועה והפאסיביות, את הקור והלחות, את המופנמות, הקבלה, הרכות והנשיות.

בבואנו לאבחן ולטפל בבני אדם, יש לקחת בחשבון את מכלול המאפיינים והניגודים המרכיבים אותם, כפי שבאים לידי ביטוי במבנה ובשפת הגוף, בלבוש ובהתנהלות החברתית, באיכות הקול, בדברים שנאמרים ושאינם נאמרים, בריח הגוף ובבדיקת הלשון והדופק- שהם שיטות אבחנה ייחודיות לרפואה הסינית.
מובן שבכל אדם מתקיימים בצוותא היין והיאנג, הניגודים המשלימים, בצורות ובהתבטאויות רבות מספור. אך, באופן כללי, ניתן לומר שנשים נוטות להיות יותר יין מיאנג וגברים נוטים להיות יותר יאנג מיין.

לצורך הדוגמה בחרתי להביא שני מקרים, של גבר ושל אישה, שניהם בגיל העמידה ושניהם סובלים מיתר- לחץ דם:
יתר- לחץ דם באנשים מבוגרים נובע, כמעט תמיד, מהחלשות של היין שמביא לירידה ביכולת של הגוף להזין וללחלח את הרקמות. החלשות זו גורמת להתקשות ולהצרות של העורקים ושל שריר הלב עצמו. כתוצאה מהחלשות היין נוצרת עלייה יחסית בכוחו של היאנג ולכן נוצרים עלייה בלחץ הדם עצמו ולעיתים קרובות גם הפרעות בקצב הלב. אולם, כפי שנראה, התהליך הזה יוצר תמונה קלינית שונה בעליל בגברים ובנשים.
הגבר, דויד, בן 75, לשעבר מנהל בכיר והיום יועץ תעשיה וניהול. איש גדל גוף עם הרבה נוכחות וקול רועם, מעיד על עצמו: "תמיד הייתי מאוד ביקורתי כלפי עצמי וכלפי אחרים, עם צורך גדול בשליטה. יש לי חוסר סבלנות כלפי אנשים אחרים, הרבה כעס ועצבים. לכן אני מעשן מעל קופסה ביום כבר הרבה שנים".
דויד סובל מיתר- לחץ דם כבר 20 שנה ומטופל בתרופות מסוג Convertin ו Icapress- שמגבילים את יכולת ההתכווצות של שריר הלב.
השינה שלו טובה, למרות שהוא צריך לקום לפחות פעמיים בלילה לתת שתן, אך לאחרונה הוא מתעורר לפנות בוקר ולא מצליח להירדם בחזרה.
הלשון שלו בעלת צבע אדום/סגול כהה- דבר שמעיד על הרבה חום ותקיעות של אנרגיית יאנג בגוף והדופק שלו חלש בשורש ( החלשות היין) אך, בעיקר, עודף ותקוע בחלק העליון של הגוף ובעמדה המראה על התפקוד של הכבד (האחראי על זרימה חלקה של אנרגיה בגוף והגורם, במצבי מחלה, להצטברות של כעסים).
באופן כללי ניתן לסכם שדויד סובל מהחלשות של ה יין, האופיינית לגילו המבוגר, אך בעיקר סובל מעודף יחסי ומתקיעות באנרגיית היאנג. חוסר איזון זה נוטה להיות אופייני לגברים שהם מאוד יאנג במבנה הבסיסי שלהם.

משום כך בחרתי לטפל בדויד על ידי דיקור נקודה בבסיס הגרון הנקראת הארובה השמיימית-
Cv 22, שתפקידה להראות לאנרגיית היאנג את הדרך למטה בכדי שתיווצר הזנה טובה יותר ליין. בנוסף לכך דקרתי שלוש נקודות ברגל הקשורות לתמיכה ולוויסות אנרגיית הכבד.
התוצאות היו די מרשימות. לאחר מספר ימים דויד התקשר לספר לי שלחץ הדם שלו צנח בצורה משמעותית. בנוסף ישנו שיפור בשינה והוא התחיל להפחית את צריכת הסיגריות היומית.
יעצתי לדויד לפנות לרופא המטפל שלו לצורך מעקב אחרי לחץ הדם והורדת מינון התרופות לפי התקדמות הטיפול.

האישה, לאה, בת 56. היא עברה כריתת רחם ושחלות לפני 10 שנים בעקבות התפתחות מיומות ודימומים ומאז מקבלת הורמונים. יש נטייה תורשתית ליתר- לחץ דם במשפחתה.
לאה סובלת כבר שנים ממיגרנות, עצירות, יובש בעיניים ובנרתיק, התקפי חרדה ופלפיטציות. לאחרונה התגלה יתר- לחץ דם והוחל בטיפול תרופתי ב- Kaluril ( תרופה משתנת המביאה להקלה סימפטומטית בלחץ הדם).
לאה היא אישה מאוד מוקפדת, רזה ומטופחת, תמיד לבושה בבגדים כהים וצמודי גוף ועונדת תכשיטים רבים. היא משדרת הרבה מאוד אי שקט ומצוקה וממש מתחננת שיצילו אותה.
בבדיקת הדופק שלה מתגלה דופק הולם ללא שורש בכל עמדות היין וחולשה גדולה במערכת העיכול.
אבחנתי חולשה באנרגיית היין, דבר שמביא לעליה יחסית ביאנג ובעיקר חולשה גדולה ביכולת של הגוף להזין את עצמו- דבר שמביא לכל תופעות היובש ובעיקר לחרדות ולתחושת החוסר מוצא. אבחנה זו היא אופיינית לנשים אשר מאבדות מאנרגיית היין עם הגיל אך חסרות ביכולת של היאנג לייצר הזנה חדשה.

בחרתי לטפל בלאה בעזרת נקודה הנקראת אגן ההיקוות הריק- St 12, אשר מעודדת את מערכת העיכול לספוג יותר טוב את המזון ולהזין את היין. נקודה זו מחזקת גם את הביטחון העצמי ביכולת של האדם להזין את עצמו ולהסתמך על גופו.
בעקבות הטיפול נעלמו החרדות והפלפיטציות ולחץ הדם ירד. למחרת הטיפול היתה מיגרנה "נוראית" ומאז גם הם נעלמו ( תופעת הריאקציה היא מוכרת ברפואה הסינית ונחשבת הליך חיובי של "התנקות הגוף" מקומפלקסים מושרשים). בהמשך הטיפולים השתפרו גם בעיות היובש.
לאה הפסיקה את הטיפול התרופתי וממשיכה להגיע לטיפול פעם בחודש לשם תמיכה.

במאמר זה ניסיתי להציג את התפישה הסינית על הדומה והשונה בין גברים ונשים ואת השיקולים הטיפוליים הנובעים מכך.
אני מאמין כי העתיד של הרפואה הוא באינטגרציה בין תפישות העולם השונות, הן הקונבנציונאליות והן האלטרנטיביות ולכן ישנה חשיבות גדולה שמטפלים ומרפאים, רופאים ושאינם רופאים, יכירו יותר טוב אחד את השני ואת הגישות השונות לאבחנה ולטיפול.
אני מקווה שבמאמר זה תרמתי במשהו לקידום מטרה זו.

למידע נוסף לגבי התרופות, ניתן לפנות לאתר אינפומד

תמונה: freeimages.com/Richard Dunstan

המחבר:
רני אייל
מורה ומטפל ברפואה סינית קלאסית
rani@flying-stars.co.il

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts