דיקור במהלך לידה

היעילות של הדיקור בחדר הלידה

לידה היא אחת מחוויות החיים המשמעותיות ביותר בחיי כל אישה וגם מהכואבות ביותר.
רובינו מפחדים מכאב ומנסים להימנע ממנו.

ליולדת היום יש אופציות זמינות לשיכוך כאב כגון הרדמה אפידורלית, פטידין ועוד.
מאידך, לשימוש באנלגטיקה יש תופעות לוואי- תחושתיות ותנועתיות היולדת נפגעות, הדבר מפריע במישור הפיסי- כאשר יולדת אינה בתנועה, הלידה מתקדמת לאט יותר, חוסר התחושה מפריע לעיתים ליולדת ללחוץ בזמן צירי הלחץ והסיכון לסיבוכים או ללידה מכשירנית עולה.
לא פחות חשוב- יש יולדות רבות שחשוב להן לחוות את החוויה במלואה, הסיטואציה שבה היולדת לא חשה דבר בשעה שהגוף שלה מבצע תהליך מופלא היא סיטואציה מתסכלת עבור נשים אלו.

הדיקור הסיני ידוע ביכולת שיכוך הכאבים שלו במגוון תחומים.
בשנים האחרונות התפרסמו מספר מחקרים קלינים אשר בדקו את הדיקור ככלי אנלגטי במהלך לידה.
ב- 2002 התפרסם מחקר שנערך בנורבגיה: במחקר השתתפו 210 יולדות, 106 מהן קיבלו טיפול דקור בזמן הלידה, 104 היוו קבוצת ביקורת וקיבלו "דיקור מדומה".
תוצאות המחקר הראו הבדלים משמעותיים במספר היבטים:
כאב: הנשים התבקשו לדרג את הכאב בסולם של 0-10. בקבוצת המחקר הכאב נע בין 4.5-6, בעוד שבקבוצת הביקורת הכאב נע בין 7-8.
שימוש בהרדמה אפידורלית: בקבוצת הדיקור 14% השתמשו בהרדמה אפידורלית, לעומת 26% בקבוצת הביקורת.
משך הלידה: משך הלידה בקבוצת הדיקור היה קצר יותר לעומת קבוצת הביקורת.
את ההבדל במשך הלידה משייכים לשימוש מופחת בהרדמה, כלומר, הסברה היא שהדיקור אינו מקצר משך לידה, אלא מונע את העיכובים שנובעים משימוש במשככי כאבים.

כיום אנו ממעטים לפגוש דיקור בחדרי הלידה בארץ.
נראה שגם מטפלי דיקור שמלווים לידות ממעטים להשתמש בדיקור, ומעדיפים לגרות את נקודות הדיקור בטכניקות מגע. הסיבות לכך, בין השאר, הן רצון לא להפריע לתנועתיות היולדת, וחשש מהתנגדות של הצוות הרפואי לביצוע פעולה חודרנית.
יש הנמנעים מדיקור כיוון שיש חשיבות רבה לתנועתיות בזמן לידה.
על מנת לא לפגום בה, ניתן להדביק חלק מהמחטים אל העור (כך למשל נעשה במחקר שהזכרתי). כמו כן ניתן להשתמש בדיקור אוזן, כשהנקודות הנפוצות הן שן מן, אנדוקרין ורחם.
במידה והיולדת מחוברת למוניטור, מה שנדרש כרוטינה ל- 20 דקות, ברוב בתי החולים, זהו זמן אידיאלי לבצע דיקור.

לדיקור סגולות נוספות, מעבר לשיכוך כאבים.
הדיקור מסייע להזרים צ'י ודם לרחם ובכך יכול לסייע לצירים להיות יעילים יותר, יש נקודות שנחשבות כמרככות ופותחות את צוואר הרחם, במקרים של לידה ארוכה, ויולדת תשושה וחלשה, הדיקור יכול לחזק, ואולי החשוב מכל הדיקור מרגיע .
פעמים רבות, עיקר הסיוע יהיה בהרגעה.

רחלי, יולדת שליווינו לאחרונה, הגיעה לבית החולים עם צירים סדירים כל 3 דקות וירידת מים, אך צוואר הרחם לא נפתח. המיילדת שבדקה אותה אמרה לה לנסות ולהרפות, כיוון שבבדיקה היא חשה את כיווץ השרירים, רחלי הודתה שהיא מאוד לחוצה ומפוחדת מהכאב. זו היתה לידתה השניה, והראשונה היתה זכורה לה כחוויה ארוכה, כואבת ולא חיובית במיוחד.
עיקר הטיפול בשלב הראשון היה טיפול הרגעתי. לא היה טעם לנסות ולחזק את הצירים, שגם כך היו תכופים וכואבים, התמקדנו בנקודות הידועות כמשככות כאב ובנקודות הרגעה, כולל דיקור אוזן ודמיון מודרך. לאחר שרחלי הגיעה למצב רפוי יותר ואפילו הצליחה לנמנם בין ציר לציר, הפתיחה החלה להתקדם ומכאן הכל זרם.

כמו תמיד בתור מטפלים, חשוב לא להיות טכניים.
כולנו יודעים לדקלם את נקודות ה"קסם" של ליווי לידה, חשוב לפתוח את הראש ולהבין מה נחוץ באותו רגע לאותה יולדת.

במידה וזו יולדת שליוויתם במהלך ההריון, התחשבו באבחנה הבסיסית שלה, האם היא טיפוס של חוסר, האם היא טיפוס של עודף, דברו עם היולדת, הרגישו דופק, וזכרו שלפעמים צריך את Ht7 יותר מאשר את LI4.

תמונה: Aneta Blaszczyk

הגהה ועריכה: מערכת סינית.

המחברת:
עדי דרור
מטפלת ברפואה סינית ויפנית
מרכזת רפואה משלימה בחדרי לידה- מרפאת שיר"מ

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts