סיפורי מקרה- וסטיבולודיניה

וסטיבולודיניה- טיפול באמצעות רפואה סינית- חלק 2

בחלקו הראשון של המאמר ראינו את הקושי של הרפואה הקונבנציונלית בהבנת מנגנון הפעולה ובטיפול בוולוודיניה. מעניין לשים לב לתהליך האבחנה המערבית שנעשה אך ורק על ידי רופאים שהוכשרו לכך, ולחשיבות הגבוהה שיש בו להיסטוריה הרפואית, ובכך מזכיר מאוד את התשאול הסיני: האבחנה היא אינדיבידואלית, והטיפול תלוי בתלונה העיקרית של המטופלת ולא בכאב עצמו[1].

כדאי לקחת בחשבון שהתשאול הראשוני בקליניקה שלנו עשוי להיות ארוך מתשאול רגיל וחשוב להשקיע בו זמן: גם מתוך דאגה לחוויה של המטופלת וגם כדי להחליט כיצד להתחיל לטפל, לאן כדאי להפנות במקביל, ובמידה שאין אפשרות, לפעמים שיקול הדעת הנכון יהיה להפנות לטיפול אחר במקום הטיפול הסיני. ישנם הרבה שאלונים למעקב אחרי הכאב שאפשר להיעזר בהם גם בקליניקה שלנו.[2]

כאמור, וכפי שניתן ללמוד גם משני סיפורי המקרה הבאים, כל מקרה דורש אבחנה אישית ויש לבנות את הטיפול בהתאם למצב המטופלת. מניסיוני, במרבית המקרים האבחנה הבסיסית היא תקיעות צ'י הכבד וליבוי (stirring) של אש ה-Ming Men, שבטיפול אני מתייחסת אליה כאל חום חסר[3].

מקרה 1

עדי (שם בדוי), בת 31, עובדת בחברת הייטק, מאז ומתמיד הרגישה כאב וסטיבולרי קל שהופיע מדי פעם. העוצמה החריפה בבת אחת כשנה וחצי לפני שהגיעה לקליניקה, ללא סיבה מסוימת.

עדי סיפרה שהכאב המאופיין בשריפה ותחושת בערה, מתחיל בזמן ניסיון לקיים יחסי מין, ובסולם של 0-10 מגיע לעוצמה 8 ולא מאפשר חדירה מלאה. לאחר ניסיון כזה הצריבה ממשיכה כיממה.

עדי אובחנה עם וסטיבולודיניה כשמונה חודשים לפני שהגיעה אליי לאחר שניסתה, ללא הצלחה, טיפולים רבים: מאמנים נרתיקיים (אביזר עשוי פלסטיק או סיליקון בגדלים שונים, שנועד להחדרה לנרתיק כחלק מהתרגול בבית בפיזיותרפיה), טיפול מקומי באובסטין, מרשם משולב לטיפול מקומי (נוגד דכאון, נוגד פרכוס ומרפה שרירים), מריחת שמן אובליפיחה ושמן שקדים, הפסקת נטילת גלולות למניעת הריון, מעבר ללבישת תחתונים מכותנה מלאה והפסקת שימוש בסבונים מכל סוג באזור הווגינלי. בעקבות שינויים וטיפולים אלה ירדה עוצמת הכאב ל -7, אבל עדיין לא אפשרה קיום יחסי מין מלאים. לאחר השימוש במאמנים נרתיקיים נשארו כאב ואי נוחות עד למחרת.

עדי המשיכה למרוח את המרשם המשולב עם התחלת הטיפול. תחושת הצריבה הופיעה לעתים גם ללא גירוי אחרי שתיית יין, במגע עם מים חמים ולפני/אחרי הוסת.

בנוסף, סבלה עדי מיובש וגינלי עם רקמה דקה שהחריף אחרי הוסת ומריח נרתיקי חריף. ההפרשות הווגינליות היו נורמליות ללא נטייה לדלקות של הפות והנרתיק והשתן נורמלי.

במהלך התשאול סיפרה עדי שהיא נרתעת מחום וסובלת מהזעה מרובה בבתי-השחי, בפנים ובמפשעות.
אחת לכמה חודשים סבלה ממיגרנה עם אאורה: פלאשים בעיניים, נימול באצבעות, טשטוש ראייה והפרעה בדיבור, נטילת אדוויל עם התחלת טשטוש הראייה מונעת התפתחות.

עדי סבלה מנפיחות ומתיחות של הבטן עם גזים ובורבוריגמוס, בערך פעמיים בשבוע, בלי קשר לאוכל. הסימפטומים עברו במהלך הלילה בשינה.

שרירי השכמות כואבים ותפוסים תמיד וכאב גב תחתון אחרי הליכה מרובה.
נפילות אנרגיה בצהריים שעוברות עם מתוק, תנועה ושתיית מים.
עדי העידה שהיא מתעצבנת בקלות ללא התפרצויות זעם, בוכה הרבה לאחרונה אבל בסך הכל יציבה נפשית.

מחזוריות הוסת 23-26 יום. יום קודם לכן מרגישה התכווצויות של הרחם, נפיחות ומתיחות הבטן ובורבוריגמוס. ביומיים הראשונים של הוסת עדי סובלת מכאבים חריפים, שעוברים עם משכך כאב, הדימום כהה עם מעט גושים. ביום השלישי הכאבים והדימום נחלשים בהדרגה ויש חוטי קרישה, ביום השישי שאריות אחרונות.

לשון – נפוחה בעיקר במסגרת, סגלגלה עם חיפוי לבן דק.

אבחנה: תקיעות צ'י הכבד, חום ולחות, ליחה חוסמת וחוסר יין.
ההזעה, המיגרנה והלשון הנפוחה מעידים על לחות וליחה חוסמת; וסטיבולודיניה, יובש וגינלי וכאבי גב מעידים על חוסר יין הכליות והכבד; וסטיבולודיניה, מתיחות הבטן וגזים, תסמונת קדם וסתית, עצבנות, כאבי מחזור, כאב שכמות, לשון סגלגלה מעידים על תקיעות צ'י ודם; רתיעה מחום, אופי הכאב (צורב), החרפת הכאב לאחר שתיית יין ובמגע עם חום, ריח נרתיקי חריף מעידים על חום פנימי; נפילות אנרגיה ונפיחות הבטן מעידים על חולשת טחול.

אסטרטגיה טיפולית: הנעת תקיעות צ'י ודם, טיהור חום, ייבוש לחות וליחה והזנת Yin.

במהלך תקופת הטיפול נבחרו שילובים שונים של חלק מנקודות הדיקור הבאות:

Hegu LI-4, Quchi LI-11, Taichong LIV-3, Ququan LIV-8 Zhaohai KID-6, Yinlingquan, Diji SP-8, Yinlingquan SP-9, Sanyinjiao SP-6, Tianshu ST-25, Neiguan PC-6, Yintang

כבר לאחר הטיפול הראשון קיימה עדי יחסי מין מלאים פעמיים: בפעם הראשונה ללא כאב בכלל ולמחרת, בניסיון השני, כאב רק בחדירה הראשונה בעוצמה 3 , ולאחר מכן הרגישה אי נוחות באזור.

לאחר הטיפול השני עדי התחילה להיעזר במאמנים נרתיקיים לפני קיום יחסי מין מלאים ודיווחה שבקיום יחסי מין הורגש כאב בעוצמה 1-3 רק בחדירה הראשונה. כמה שעות לפני הטיפול השלישי התחיל כאב קל בבטן תחתונה וערב קודם נפיחות ומתיחות בבטן שלא עברו בלילה, שני הסימפטומים האלה חלפו רק עם הוסת שהתחילה יומיים לאחר הטיפול (ביום 26), לא היה שינוי בכאבי המחזור. הפעם לא היתה החמרה ביובש הווגינלי לאחר הוסת, ולכן התאפשר קיום יחסי מין מלאים, הכאב היה בעוצמה 4 רק בחדירה הראשונה.

הפגישה החמישית התקיימה בסוף יוני, מזג האוויר התחמם ואיתו גם החלה החמרה בלחות החמה: ההזעה התגברה והתחיל נימול שטיפס מאצבעות 4 ו-5 בכף היד לאורך האמה והפריע לתפקוד, לכן הוספתי לטיפול את נקודות הדיקור Waiguan TW-5, Houxi SI-3

.בפגישה השישית דיווחה עדי שבבדיקה גינקולוגית עם ספקולום אותה עברה בקלות, נראה שעדיין יש אודם אבל הרקמה כבר לא דקה ואין צורך במריחת אובסטין, במקביל הפסיקה גם את השימוש במרשם המשולב לטיפול המקומי ואת התרגול עם המאמנים הנרתיקיים לקראת יחסי מין, מכיוון שהרגישה שאין בהם צורך יותר. עדי דיווחה על שיפור משמעותי בתחושת הנימול ביד שהופיעה רק אחת לכמה ימים.

וסת התחילה לאחר 26 ימים, בבוקר יום הפגישה השביעית, ללא תופעות קדם וסתיות מלבד התכווצויות קלות ברחם שהתחילו כשעתיים לפני התחלת הדימום והמשיכו עד הגעתה לקליניקה. לפני הוסת עוצמת הכאב ביחסי מין עלתה ל- 5 בחדירה הראשונה וגם הורגשה אי נוחות במהלכם כתוצאה מתחושת יובש וגינלי.

כאבי המחזור פסקו עם הטיפול השביעי ולא חזרו. כיממה לאחר סוף הוסת, עוצמת הכאב בזמן קיום יחסי מין החריפה וכמעט חזרה למצב ההתחלתי, הכאב הורגש בחדירה הראשונה והמשיך גם במהלך קיום יחסי המין, לתחושתה של עדי ההחמרה קשורה ליובש וגינלי אותו הרגישה עם סיום הוסת, בניסיונות הבאים באותו השבוע, הורגש שיפור הדרגתי, עד שהכאב הופיע רק בחדירה הראשונה וירד לעוצמה 3.

בפגישה התשיעית עדי סיפרה שכמה ימים לאחר הטיפול התחילו פלאשים קלים בעיניים עם טשטוש ראייה וכאב בצד השמאלי של הראש שפסקו כחצי שעה לאחר נטילת אדוויל. לא היה שינוי בכאב ביחסי המין ועדיין הורגש יובש וגינלי קל. כמו כן, היתה החמרה באותו השבוע בנימול באצבעות יד שמאל, לכן הוספתי נקודות רגישות על TW והמשכתי להניע את צ'י הכבד ולסלק לחות.

בווסת הבאה הורגשה רק אי נוחות בבטן ביום הראשון.
לפני ואחרי הוסת עוצמת הכאב בקיום יחסי מין עלתה ל-5 בחדירה הראשונה והורגשה אי נוחות במהלכם, לאחר מכן חזרה עוצמת הכאב ל-3 רק בחדירה הראשונה, וזאת למרות שלא היה שינוי בתחושת היובש הווגינלי. כמו כן התלוננה עדי על הזעה גדולה ועל יובש בפה שהופיע רק במהלך היום, ושהוטב בשתייה מרובה בלגימות גדולות, סימפטומים אלה והיובש הווגינלי מעידים על שילוב של חום חסר עם חום עודף. הנימול לאורך היד פסק.

בטיפול השנים-עשר והאחרון סיפרה עדי על אי-נוחות ברחם, עצבנות ולחץ במשך יומיים לפני הוסת שהתחילה לאחר 27 ימים, ללא כאבים במהלכה. ביחסי מין הורגש כאב בעוצמה 2-3 רק בחדירה הראשונה ללא החמרה לפני או אחרי הוסת. לא היה שינוי ביובש הווגינלי, ביובש בפה, בהזעה וביציאות.

עדי הגיעה לקליניקה במשך שלושה וחצי חודשים והפסיקה את הטיפולים כשהגיעה לרמת כאב מספקת, הסימפטומים עליהם דיווחה בפגישות האחרונות העידו שהיה שיפור משמעותי בזרימת צ'י הכבד, אך עדיין נדרשה הנעה ושעדיין נדרש טיפול בסינדרומים של חסר Yin, לחות, ליחה וחום. ולמרות זאת, על פי עדותה בזמן כתיבת מאמר זה, הכאב נעלם לחלוטין זמן קצר לאחר שהפסיקה את הטיפול והיא מייחסת את השיפור רק לדיקור.

בתחילת הטיפול הזמנתי לעדי פורמולה איתה היא לא הצליחה להתמיד ובניגוד להמלצתי לא עשתה שינוי בתזונה שבעיקרה היתה שומנית ומן החי.

מקרה 2

שירי (שם בדוי), סטודנטית בת 24, הגיעה אליי לקליניקה כשהיא סובלת מכאבים ביחסי מין מזה שנתיים, לאחר שבעבר חוותה יחסי מין ללא כאב עם אותו בן הזוג. שירי א­­ובחנה עם וסטיבולודיניה משנית כשנה לפני שהגיעה אליי, ועד אז טופלה על-ידי משחות מקומיות רבות המיועדות לטיפול בפטריות ודלקות שונות, מבלי שבוצעו תרביות לבירור. ההמלצה היחידה שקיבלה מהרופא המאבחן היתה לעבור ניתוח וסטיבולקטומי, כריתת רקמת הוסטיבול הכואבת, מבלי לנסות קודם טיפול שמרני. שירי נבהלה מהרעיון של ניתוח והגיעה אליי בחיפושיה אחר פתרון פחות פולשני.

עוצמת הכאב בזמן קיום יחסי מין בסולם של 0-10: בחדירה הראשונה עוצמה 6-7, במהלך המשגל העוצמה יורדת ל- 4, ביציאת איבר המין עוצמת הכאב עולה ל-9 ולאחר מכן הכאב ממשיך ומתווספת לו תחושת חום מקומי, אלה חולפים בהדרגה תוך יומיים. לפעמים מופיע גרד וגינלי, בדרך-כלל קשור לקיום יחסי מין. ההפרשות הווגינליות נורמליות בדרך כלל, אחת לכמה חודשים הן מרובות עם גרד ואודם, וחולפות בעזרת טיפול אנטי פטרייתי. שתן נורמלי ללא נטייה לדלקות.

שירי נטלה גלולות למניעת הריון 'יסמין' מגיל 18 ושנה לפני שהגיעה לקליניקה עברה לשימוש בהתקן נוברינג, שאת השימוש בו הפסיקה עם תחילת הטיפול. וסת ראשונה הופיעה בגיל 13 וחצי, סדירה, עם דימום נורמלי וללא כאבים גם לפני שהתחילה ליטול גלולות למניעת הריון. היא אכלה תזונה צמחונית שכללה בעיקר מזונות קרים כמו מוצרי חלב וירקות נאים. במהלך התשאול שירי דיווחה על קור בקצות כפות הרגליים, נוקשות וכאב בגב התחתון בבוקר שעוברים תוך כדי תנועה די מהר, התכווצויות שרירי כפות הרגליים והשוק, ונימול של היד בלילה שמעיר משינה.

היא העידה על עצמה שהיא יציבה נפשית עם שמחת חיים.

לשון: גוף אדום כהה, במרכז גוון סגלגל עם חיפוי דק מקולף, צדי הלשון בגוון כתום חיוור ונפוחים, חתך לאורך קו האמצע עד טיפ הלשון, חיפוי צהבהב עבה במחמם התחתון.

האבחנה
וסטיבולודיניה, הקור בקצוות, גוף לשון סגלגל ונוקשות הגב התחתון שעוברת בתנועה – תקיעות צ'י הכבד; התכווצויות שרירים, נימול וחיוורון צדי הלשון מעידים על חסר דם; צבע וחיפוי הלשון, תחושת הצריבה והחום בפות מעידים על חום במחמם התחתון; וסטיבולודיניה והחתך לאורך הלשון מעידים על חסר Yin של הכליות והלב.

אסטרטגיה טיפולית

הנעת צ'י הכבד, הזנת דם ו-Yin וטיהור חום.

הטיפול נעשה על ידי דיקור ושינוי תזונתי (הפחתת מוצרי חלב, הוספת קטניות ומזון מבושל).

בשלושת הטיפולים הראשונים נבחרו שילובים של חלק מנקודות הדיקור הבאות, בהתחלה שמתי דגש על הזנה ולאחר 2 טיפולים, כשצבע צדי הלשון השתנה לאדום, הדגש היה על הנעה:

Neiguan PC-6, Ququan LIV-8, Taichong LIV-3, Sanyinjiao SP-6, Zhaohai KID-6, Yinjiao CV-7, Yintang

אחרי שני טיפולים חלה ירידה בעוצמת הכאב ביחסי המין: בחדירה הראשונה הכאב היה בעוצמה 4, במהלכם 0 כאב וביציאת איבר המין כאב בעוצמה 6. לאחר מכן הכאב חלף בהדרגה תוך יומיים.

בפגישה הרביעית, לאחר שלושה טיפולים בדיקור, שירי סיפרה שהיה שיפור גם לאחר קיום יחסי מין: עוצמת הכאב פחתה ונמשכה רק יום אחד. באותה הפגישה שירי התלוננה על רגישות בפטמות, ככל הנראה כחלק מתסמונת קדם וסתית (היום ה-27 למחזוריות), לכן בחרתי לשים דגש על הנעת צ'י הכבד בעזרת נקודות הדיקור: Hegu LI-4, Taichong LIV-3, Zhaohai KID-6, Yintang

הרגישות בפטמות עברה תוך כדי הטיפול ולאחר שלושה ימים התחילה וסת ראשונה ביום ה-30 מאז הוצאת ההתקן ההורמונלי. לאחר הוסת שירי הרגישה אי נוחות בפות, שלתחושתה נגרמה עקב שימוש בטמפונים. לעומת זאת לא הורגש כאב כלל בקיום יחסי מין, לא בחדירה ראשונה ולא במהלכם, לאחר מכן הרגישה כאב בעוצמה 5-6 שחלף בהדרגה תוך יומיים. נקודות הדיקור שנבחרו:

Neiguan PC-6, Zusanli ST-36, Zhaohai KID-6, Yintang

בפגישה השישית שירי דיווחה על החמרה במקביל לנטילת אנטיביוטיקה cefovit לטיפול בפצע שהזדהם: בקיום יחסי מין הכאב הגיע לעוצמה בלתי נסבלת ובמהלך כל השבוע היו צריבה וגרד ללא הפסקה בלי קשר למגע, שהוטבו בקירור.

לשון – חיפוי לבן דק מאוד רק לאורך מרכז הלשון, צדי הלשון נפוחים, חתך במרכז עד טיפ הלשון, חיפוי צהוב עבה באזור המחמם התחתון.

בחרתי בטיפול שמבוסס על שילוב הנקודות של מרים לי לוויסות התפקוד הכללי בגוף[4] עם הוספת Ligou LIV-5 להנעת צ'י הכבד והפסקת הגרד ותחושת הצריבה בפות.

Quchi LI-11, Hegu LI-4, Sanyinjiao SP-6, Ligou LIV-5, Zusanli ST-36, Yintang

בהמלצתי, שירי התחילה ליטול פרוביוטיקה ושטפה את הפות עם חומץ תפוחים מהול במים[5] ובתוך שלושה ימים הגרד הווגינלי פסק.

בפגישה השביעית שירי דיווחה שבקיום יחסי מין ערב קודם, לא היה כאב בחדירה הראשונה, במהלכם הכאב החריף בהדרגה לעוצמה 5 ולאחר מכן עלה לעוצמה 6-7 ונמשך עד לאותו הרגע בפגישה שלנו.

הטיפול האנטיביוטי הסתיים, אבל הפצע המזוהם עדיין היה מוגלתי והקור בקצות כפות הרגליים היה קיצוני מהרגיל, דבר שהעיד על החמרה בתקיעות. צדי הלשון היו נפוחים מאוד ובצבע כתום חיוור, במרכז היה חיפוי דק, וחתך לאורך מרכז הלשון עד הטיפ, עם חריצים קטנים במרכז, שמעידים על חוסר Yin, ייתכן בשל השימוש באנטיביוטיקה.

לכן בחרתי באותו שילוב נקודות הדיקור לוויסות התפקוד הכללי בגוף ומכיוון שהגרד הפסיק והתקיעות הוחמרה החלפתי את Ligou LIV-5 ב Taichong Liv-3.

בגלל הפצע המזוהם הוזרקה לשירי אנטיביוטיקה לווריד לאחר הטיפול, ובנוסף נרשם לה סבב נוסף של אותה האנטיביוטיקה, שבמקביל לנטילתה התחיל גרד וגינלי חריף שהחמיר בשעות הערב והלילה ולא הוטב עם שטיפות חומץ. כמו כן, התחילה גם תחושת שריפה שהוטבה במגע עם קור ובמים, הפרשות ווגינליות היו נורמליות. שירי נטלה פרוביוטיקה פמינה דרך הפה וגם בהחדרה לנרתיק.

לאור ההחמרה שיניתי את האסטרטגיה הטיפולית לטיהור חום, סילוק לחות מהמחמם התחתון והפסקת הגרד. נקודות הדיקור:

Quchi LI-11, Ligou LIV-5, Yinlingquan SP-9, Zhaohai KID-6, Waiguan TW-5, Yintang

הגרד הווגינלי חלף בהדרגה תוך ארבעה ימים, הפצע המזוהם החלים ושירי סיימה את הטיפול האנטיביוטי.

כיממה לפני הפגישה התשיעית קיימה שירי יחסי מין מבלי להרגיש כאב בחדירה הראשונה, אבל במהלכם הכאב החריף בהדרגה לעוצמה חזקה מכדי שתוכל להמשיך, לאחר מכן נשאר כאב קל לכמה שעות. צדי הלשון היו בגוון מעט חיוור עם חתכים, מרכז הלשון בצבע ורוד ללא חיפוי ועם חתך עמוק לאורכה. האסטרטגיה הטיפולית בארבע הפגישות הבאות חזרה לטיהור חום, הזנת דם ו-Yin והנעת צ'י.

נבחרו שילובים של חלק מנקודות הדיקור הבאות:

Neiguan PC-6, Ququan LIV-8, Zusanli ST-36, Zhaohai KID-6, Sanyinjiao SP-6, Yintang

כמה שעות לאחר הטיפול התשיעי, שירי ובן זוגה קיימו יחסי מין וכאב הורגש רק לאחר מכן במגע או במתן שתן בעוצמה 5. הכאב חלף בהדרגה תוך יום. שבוע לאחר מכן לא היה כאב בכלל בקיום יחסי מין, וגם לא לאחריהם.

בשבועות הבאים הכאב הופיע רק לאחר קיום יחסי מין, העוצמה נעה מאי-נוחות ל-3 וחלפה לאחר כמה שעות. בפגישה הארבע-עשרה שירי התלוננה על עייפות וחוסר מוטיבציה שקשורות לתקופת המבחנים בלימודים שיניתי את האסטרטגיה להזנת הטחול, טיהור חום ולחות והזנת Yin

נקודות הדיקור:

Zusanli ST-36, Sanyinjiao SP-6, Zhaohai KID-6, Quchi LI-11, Hegu LI-4, Yintang

בפגישה החמש עשרה שירי דיווחה שהעייפות חלפה, לכן בטיפולים הבאים בחרתי בשילובים שונים של חלק מנקודות הדיקור הבאות:

Hegu LI-4, Taichong LIV-3, Zhaohai KID-6, Zusanli ST-36, Neiguan PC-6, Ququan LIV-8 Yintang

בשתי הפגישות הבאות שירי דיווחה שלא הורגש כל כאב בזמן קיום יחסי מין ולסירוגין הורגש כאב חלש במהלכם. בפגישה השבע-עשרה סיפרה על כאב בלתי נסבל ביחסי מין בסוף הוסת, לאחר טיסה שבה השוקיים התנפחו מאוד וחזרו לעצמן רק 24 שעות לאחר הנחיתה.

מהפגישה השמונה-עשרה שירי דיווחה על יחסי מין בדך כלל ללא כאב, אלא אם השתמשו בסוג מסוים של קונדום, שלאחר השימוש בו הופיע כאב בעוצמה חלשה במהלך שעבר בהדרגה תוך יממה. היא המשיכה להגיע לקליניקה עוד ארבע פעמים אחת לשבועיים, וכשנותרה רק אי נוחות לאחר יחסי מין שעברה עד הבוקר, היא הגיעה אחת לחודש במשך שישה חודשים נוספים. סה"כ נעשו 27 טיפולים במשך כשנה.

נקודות הדיקור שנבחרו מהטיפול התשעה עשר:

Neiguan PC-6, Ququan LIV-8, Zhaohai KID-6, Sanyinjiao SP-6, Zusanli ST-36, Yintang

כפי שכתבתי בחלקו הראשון של המאמר, בשיחה שניהלנו לאחרונה, שירי סיפרה לי שהיום, חמש שנים לאחר שסיימה טיפול אין כאב כלל בזמן ולאחר קיום יחסי מין.

לסיכום
בעשור האחרון טיפלתי בעשרות רבות של נשים שסבלו מוולוודיניה ועל פי ניסיוני, הטיפול על-ידי הרפואה הסינית יכול להוות גישה יעילה ובטוחה לטיפול בסינדרום. משך הטיפול משתנה ולא תמיד הכאב נפתר לחלוטין, אבל לרוב, כאשר המטופלות שומרות על רציפות הטיפול, משנות תזונה ואורח חיים על פי ההמלצה, ונוטלות בעקביות פורמולת צמחים במידת הצורך, עוצמת הכאב נחלשת עד כדי אי נוחות, שגם היא בדרך-כלל נעלמת עם הזמן.

מומלץ לשלב את הטיפול ברפואה הסינית עם דרכי טיפול שצוינו בחלקו הראשון של המאמר, ואחרות כמו יוגה נשית עליה אני ממליצה לכולן כטיפול משלים לדיקור.

ברוב המקרים יורגש שינוי בתוך 1-5 טיפולים, במידה שאין שיפור כדאי לבדוק אסטרטגיות טיפול שונות/ נוספות, ולמרות שלעולם לא אומר נואש ממצבן של המטופלות שסובלות מוולוודיניה, אם אין כלל שיפור לאחר 10-12 טיפולים, אבדוק עם המטופלת האם לדעתה יש טעם בהמשך הטיפול או לא.

עריכה והגהה: תמי ברקאי

המחברת:
אורית זילברמן
מטפלת ברפואה סינית
לאתר הבית של אורית לחצו כאן

הערות:

Andrew T. Goldstein, MD et al. Vulvodynia: Assessment and Treatment. J Sex Med. 2016[1] [2] https://www.nva.org/for-health-professionals/evidence-based-tools/

[3] Zilberman Orit. "The Treatment of Vulvodynia with Acupuncture and Chinese Herbal Medicine. JCM.2015

[4] Lee, M. (1992). Insight of a Senior Acupuncturist. 3rd Ed. Blue Poppy Press: Denver

[5] חומץ מייבש ויש להימנע משימוש ארוך טווח כדי שלא ייגרם נזק לרקמה, הוא נועד לשימוש אקוטי בלבד למספר ימים

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts