הקוף

סמל הקוף בפילוסופיה הסינית
הקוף

מקומו של סמל הקוף במחזור החיות הוא במערב, כיוון שקיעת השמש והתחלת תנועת היאנג מטה. במחזור השנתי הוא קשור להתחלת הסתיו, הזמן בו פוסק ייצור הלחות על-ידי חום הקיץ, האוויר מתחיל להתקרר ופעילות האידוי של החום בנסיגה. הצ'י הקבוע החולש על זמן זה (שנחשב לחודש השביעי בשנה הסינית, ובקנה מידה קטן יותר השעות 15:00-17:00) הוא טאי יין-אדמה-לחות.
בתקופה זו בטבע אנרגיית היאנג שעלתה מתוך האדמה מתחילת האביב, ממלאת את המרחב שבין השמים והארץ; בתוך האדמה אין יאנג והיין שולט. בתווך שבין היאנג שמעל והיין שמתחת נמצאת האדמה עצמה, והיא מתפקדת, מתווכת כציר לתנועה ושינוי בין שני הגורמים. בטבע הכל נעשה בחכמה. החום (אש השר) והלחות ששוררים מעל מתמזגים, והתוצאה האידאלית של מפגש זה היא היווצרותו של גשם. כאשר זה קורה, המים שנעים מטה מורידים אט-אט את החום ואת אש השר לכיוון הארץ, וכך האדמה (טאי יין) שומרת על חומה הטבעי; פעולת הכינוס וההתקררות שבאחריות הסתיו שבפתח מתאפשרת בקלות וטבעיות. כאשר החום רב ואין גשם, נשארת אש השר בחוץ ולמעלה, במקום לרדת אל האדמה. מתרחש נתק בין יאנג למעלה ויין למטה. בהקבלה, בגוף, מופיעות יותר מחלות קור של טאי יין והצטברות יין בפלג הגוף התחתון, כגון קור, לחות ונפיחות.

הענף Shen
הענף הארצי שמלווה את החודש הזה ואת סמל הקוף נקרא Shen. הסימנית מתארת שתי ידיים שאוחזות בחבל- סימבוליקה לחיבור ולמתח שבין כוחות מנוגדים, ותזכורת לכך שבזמן זה היאנג שצף מעלה אמור להתחיל לשקוע ולשוב אל היין.
מהסימנית נגזרות שתי משמעויות חשובות: האחת, של קונפליקט בין ההפכים והקטבים. השנייה, של מרחב המחיה שנוצר בין השמים והארץ, ההימתחות וההזדקפות של האדם שביניהם, וכן שמירה על האיזון בתוך הדינמיקה המשתנה שבין יין ויאנג. בהתאמה לכך, תקופת הזמן והענף מתואמים עם ערוץ שלפוחית השתן. ערוץ שמאפשר הזדקפות והימתחות בין שמים וארץ ומייצג מהות רוחנית של התפתחות התודעה, בחירה בין מה שנכון וראוי לבין מה שאינו ראוי (כמו הצ'י המגן שבאחריות טאי יאנג) ואת שלב המעבר מזחילה על ארבע להליכה על שתי רגלים. שלב זה מייצג את לקיחת האחריות על חיינו ודרכנו, ואת ההתעלות על האגו והטבע הנמוך.

Bladder והקסגרמה 12
Bl עצמו קשור לקטבים. הוא נובע מהמים (הפאזה העמוקה ביותר) וחולש על החיצון. בסדר הצגת האיברים ב-Su Wen 8 הוא מופיע אחרון, והלב ראשון. הטקסט מייחס ל-Bl את התפקיד והאחריות לפעול בשם הקיסר בפריפריה, כלומר לזכור מהיכן הוא בא ובשם מי הוא פועל. מעניין לראות גם כי הנקודה הראשונה על הערוץ מסמלת את המקום ממנו מזדקפים (דמיינו הרמת ההולך על ארבע באמצעות משיכה מעלה מ-Bl1).
שם הנקודה מלמד על פתיחת העיניים והתודעה, וכניסת האור. היא מפגישה את ערוץ שלפוחית השתן עם מספר ערוצים, ביניהם Yang Qiao שאמון על הורדת היאנג הגדול (Tai Yang) מטה אל הגוף.

כבר ממה שנכתב עד כה, ניתן להבין שהקוטביות היא אספקט מהותי בסמל הקוף. קלינית, ניתן פעמים רבות לראות שליאנג יש נטייה לשכוח 'לחזור הביתה' אל היין ונמצא מופע של ניתוק בין הקטבים. האנרגטיקה הזו מודגמת דרך הקסגרמה מס' 12 בספר התמורות. שמה Pi מתורגם כעצירה, עמידה במקום, מכשול. מבנה ההקסגרמה מתאר את היאנג צף מעלה ואת היין שוקע מטה.
זוהי סיטואציה של נתק וחוסר תקשורת המתקיימת, כזכור בתחילת הסתיו והמערב: הזמן והמקום בו האור בנסיגה והחושך מתעצם. בהתייחסות להקסגרמה אי-ג'ינג מדבר על הזמן בו הנחות שולט והנעלה נדחק אל הצל. בזמן כזה, החכם אינו מתפתה לשיתוף פעולה שרווח בצידו (תשלום או משרה) והוא בוחר לפרוש להתבודדות. כך, הוא נשאר נאמן לדרכו ומשמר את ערכו. בפרשנות נכתב "לפרוש אל הסגולה שלך (בזמן שכזה) נקרא, להתמיר את העצירה לשלום".
Tai – שלום – היא ההקסגרמה הנגדית במחזור, אשר מלווה את סמל הנמר ומתארת הרמוניה וחיבור טבעי של שני הכוחות. כך, אחד המסרים החשובים ש-Pi נושאת הוא שלכל דבר יש היפך, ושיש לדעת לקבל את השינוי, להבחין ולבחור בין טוב ורע. ההתנתקות שההקסגרמה מתארת היא גם תזכורת לכך ששבירה של דפוסים, הרגלים וקיבעונות היא תהליך טבעי שמשרת מטרה חשובה.

תכונוות הקוף
מבין כל החיות במחזור, הקוף הוא הקרוב לאדם והוא מייצג אינטליגנציה מפותחת ואת היכולת המנטלית (לטוב ולרע). כלומר, את ייחודיות האדם שהזדקף על שתי רגליו לכיוון השמים. ההתמתחות מאפשרת לו לראות דברים ממקום 'גבוה' ובדרך-כלל ברור מאוד. בתרבות הסינית הוא מסמל שנינות, עירנות, ספונטניות, אופורטוניזם ופיקוח ונחשב ליין ויאנג: דו-משמעי, מפתיע ולא תמיד מובן. נאמר שהוא קולט בצלילות אך יכול לעשות רושם של אדיש להבדל שבין טוב ורע. כך, הוא רכש עם השנים מוניטין של ערמומי ולא פעם חסר הערכה והתחשבות. על פי האגדה הוא ניחן באיכות הראייה וכושר ההבחנה או ההבדלה. הוא יודע ובוחר מה לשמור ומה להרחיק ממנו ברמה הרגשית, המורלית והמנטלית. לצד זה, בירך אותו הבודהה בסגולת ההומור. לכן הוא מסמל ומזכיר לקחת את הקושי (Pi, מכשול) בקלות. ניתן לומר ששלוש נקודות המפתח בהבנת פרופיל הקוף הן הדואליות (שמבחינה פתולוגית מועדת לנתק), ההזדקפות (שמקנה הבחנה צלולה, ובפתולוגיה לובשת צורה של תחושת עליונות וחוסר הערכה לסביבה), והמשחקיות שהיא תוצאת ההומור והיכולת להפריד בין העצמי והסביבה, וכך להחליף תפקידים בקלות בנסיבות החיים השונות.

אצל הקוף המוח עובד שעות נוספות. הוא חד, שנון ובעל כושר ביטוי והבעה מפותח. זה טיפוס סקרן שלומד מהר ויודע לחבר בין נקודות. במקומות שונים הוא מכונה המוח והממציא של הזודיאק. ביסודו הוא שחקן, מתייחס לחיים כאל משחק ואל עצמו כמשתתף. הוא משתנה במהירות, יודע לאלתר, מחליף תפקידים בקלות וכאשר הוא מאוזן הוא מסתגל בקלות כמעט לכל דבר, וכל דבר חדש הוא סוג של משחק עבורו. עם זאת, הוא עשוי להשתעמם בקלות כאשר משהו חוזר על עצמו ונעשה שגרתי. לכן, כשהוא עוסק בדבר שאינו רוצה או אוהב, המוטיבציה וההתמדה נשחקות מהר. הוא צריך לוח זמנים משלו, עשייה מקורית עם חופש ומרחב להרבה ביטוי, כושר המצאה וצורך לשחק עם רעיונות (ליאונרדו דה וינצ'י היה קוף). הוא אינו אוהב מגבלות, צימצום ומשמעת חיצונית, ומרגיש משוחרר ממוסכמות וחוקים מקובלים. אם יש משהו שהוא מקדש זהו החופש והמרחב לעשות כרצונו. ליאנג שראינו למעלה, קשה להרגיש כבול מדי אל היין והארץ. עם זאת, קשה לו להתרכז בדבר אחד – המוח מהיר ושופע 'מדי', חסר מנוחה. יש לו נטייה להשתעמם מלחשוב על אותו דבר לאורך זמן, אלא אם הנושא מעניין אותו מאוד (אז הוא יכול להיסחף ולחקור ללא גבול – היאנג לא שב אל היין). לא פעם הוא נמהר מדי; הדיוק שהוא ניחן בו הוא תוצאה של חדות ובהירות ולא של סבלנות ובחינה יסודית. באופן כללי, חשוב שילמד כבר מגיל הילדות לטפח סבלנות, ובמיוחד כלפי איטיים ממנו, להבין שיש דברים שלוקחים זמן. על-מנת שהאגו לא ישתלט ויגדל יהירות וגאווה.

תחושת המשחק וההתייחסות הקלילה לדברים של הקוף, יכולה לקומם אחרים כאשר זה מגיע לבעיות וקושי שהם חווים. הוא עושה רושם שלא אכפת לו וכך רכש מוניטין של מתנשא, לא אמין, עסוק בעצמו ועוד. התוצאה היא, שלא פעם הוא נתקל בריחוק וחוסר קבלה מהסביבה ואלו גורמים לו לפסימיות, סקפטיות ומרירות. ברוב המקרים, התגובה לכך תהיה נתק בין היין והיאנג (פתולוגיית הקסגרמה 12-Pi) ובין הפנים והחוץ. הוא ילבש מסיכה של 'הכל בסדר' כלפי חוץ בעוד שבפנים הוא מעורער. ביסודו, יש לו קושי לקיים קשר יציב בין ההפכים ולהרגיש באחדות עם העולם. ההתפתחות של הקוף מתבססת על צלילות ובהירות המוח. הוא לומד ומתוך כך משתנה ומפתח רגישות לסביבה. אצלו, הרציונל החזק הוא השער לפתיחת הלב. בתקשורת אתו כדאי להסתמך על עובדות והגיון, גם כאשר מדברים על משהו שאינו מוחשי. הוא פתוח, יודע לחבר את הנקודות, לרוב יראה תמונה שלמה מזו שהציגו לו וידע להסביר גם את מה שלכאורה אינו הגיוני. כדאי גם להלהיב את ה'ילד הקטן' שבו – לעורר את הרצון לשחק.

מגמת ה'ניתוק' בין קטבים שמודגמת ב- Pi היא שורש עיקרי בנטיות הפתולוגיות של טיפוס זה. גוף-נפש, רוח ותמצית, למעלה ולמטה (היכן נמצא רוב הצ'י), קור וחום, כניסה ויציאה של אנרגיה, יאנג שלא חוזר פנימה, יין ששוקע, נתקע ואינו עולה מעלה ומגוון סטגנציות על רקע מגמת הניתוק וההיפרדות שבין יין ויאנג. הקטביות מקנה לו נקודות חוזקה ותורפה והחופש לבחור מה נכון עבורו הוא הציר עליו הוא נע ומתפתח.

בחודש אפריל ייפתח מחזור נוסף המלמד את מעגל החיות, במכמורת, בהנחייתו של אייל מצרי-דורון. המעוניינים במידע נוסף יוכלו ליצור קשר עם אייל בעמוד הפייסבוק בלחיצה כאן.

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

המחבר:
איל מצרי– דורון
מטפל ומרצה לרפואה סינית
renchinet@yahoo.com

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts