בחילות בהריון

לא תמיד קשור לקיבה
בחילות בהריון

בחילות בהיריון הן אחת התלונות הנפוצות שאנו פוגשים בקליניקה, ועם זאת, הנושא מעלה שאלות רבות בקרב המטפלים. אילו נקודות עוזרות לבחילות בהיריון? מה התדירות הרצויה לטיפולים? למה הטיפול 'מחזיק' רק יומיים? למה קורה שהבחילות חוזרות בטרימסטר השלישי? כל כך הרבה שאלות…

בחילות בהיריון כוללות מופעים שונים, החל מבחילות בוקר קלות בשלבים מוקדמים, דרך הקאות קשות המלוות את ההיריון עד סופו, ועד היפרמזיס הכולל התייבשות, ירידה במשקל, הפרעות במאזן האלקטרוליטי וסכנה לאם ולעובר. לחלק נרחב מהמקרים אין מענה רפואי ממשי, הסיבה למצב אינה ברורה וכנראה נובעת מגורמים רבים. תרופות ניתנות בדרך-כלל במקרים קיצוניים בלבד, ושאר הנשים נעזרות ב'תרופות סבתא' מגוונות ומחכות לסוף תקופת הסבל. כיום, יותר ויותר נשים מודעות ליכולת של הרפואה הסינית לעזור במצבים כאלה. מכיוון שבמקרים רבים לא ניתן לתת צמחים (בחילות, הקאות ופורמולות לא תמיד הולכות יחד), עלינו להבין לעומק את הדרך בה יכול הדיקור לעזור.

ברור לכולנו שבחילות והקאות הן ביטוי של עודף המתרחש בקיבה (צ'י מורד של הקיבה): זהו הענף – Biao. במאמר זה אנו מציעות אבחנה מבדלת בעזרתה נוכל להעמיק ולהבין מה הוא השורש – Ben ומה התהליך האנרגטי המתרחש בפתולוגיה זו.

תחילת ההיריון מאופיינת בשינוי בתנועת הדם בגוף האישה. הדם שאינו משתחרר יותר החוצה בצורה של וסת חודשית, מנוהל על-ידי ה- Chong Mai ו- Ren Mai אל הרחם על מנת להזין את התמציות. בטרימסטר הראשון מתרחש התהליך הבא ברחם: תמציות מגיעות אל הרחם ומהן נוצר העובר, דם מצטבר ברחם על מנת להזין את התמציות, צ'י מעצב את התמציות לצורה. כל זה גורם לסטגנציה במחמם התחתון. לקראת שבוע 12 העובר כבר מוכן, המערכת הקרדיווסקולרית שלו והן השיליה בשלים והוא מתחיל בהזנה עצמונית. יכולת הזנה עצמונית של העובר מביאה את התנועה הנדרשת ופותחת את הסטגנציה שהייתה עד כה. זו התקופה בה רוב הנשים מפסיקות לחוות בחילות.

אז מה הקשר בין אותה סטגנציה לבחילות? הצטברות של דם ברחם משפיעה ישירות על 'ים הדם' וגורמת לעודף טבעי ב- Chong Mai. Chong Mai נובע בנקודה ST30 וזורם עם Zu Yang Ming כלפי מעלה אל בית-החזה, הגרון, שורש הלשון והראש. במידה והסטגנציה ב- Chong Mai יוצרת צ'י עודף, הוא עלול לעלות כצ'י מורד של הקיבה. אולם, לא כל הנשים חוות בחילות בהיריון. אז מתי מתפתחת תגובה של צ'י מורד של הקיבה ומתי לא?

אבחנה מבדלת ואסטרטגיות טיפול:

  1. חולשת Shen Qi (כליות) – Shen אוצרות בתוכן את הכוח של המים שתפקידו להזין את העץ בתנועתו המתפרצת והעולה, ולעגן את הצ'י בתנועתו היורדת מטה. חולשת Shen Qi מעורבת ברוב המקרים בהם צ'י נע מעלה בצורה בלתי מבוקרת או שאינו מסוגל לרדת ולהתכנס אל מחמם התחתון. כמו כן בין Wei (קיבה) ל- Shen יש מערכת יחסים של בקרה –KE. כפועל יוצא מכך, כאשר Shen Qi בחולשה – Wei מגיבה בעודף יחסי. ככל שה- Shen Qi חלש יותר, כך יתבטא Qi of Wei יותר כצ'י מורד.

בהקשר זה חשוב לציין את הנקודה ST36 אשר נפוצה בשימוש במצבים של בחילות בהיריון. כנקודת 'ים' – HE של Zu Yang Ming היא מטפלת בתופעות של צ'י מורד במערכת העיכול ומעודדת ייצור צ'י ונוזלים. כתוצאה מכך היא שימושית גם בחיזוק Shen. אך במקרה של בחילות בהיריון על רקע חולשת Shen Qi, ST36 לא תמיד יעילה ולעתים קרובות אף מחמירה את המצב. הסיבה לכך טמונה במערכת היחסים של בקרה בין אדמה למים. דיקור של נקודת אדמה יאנגית מדגישה במיוחד את הבקרה של האדמה על המים ואת העודף ב- Zu Yang Ming, וכך מדכאת עוד יותר את ה- Shen Qi.

אסטרטגיה טיפולית – חיזוק Shen Qi במיוחד בעזרת מעגל ההזנה (Sheng) דרך נקודות של בן הזוג – Zu Tai Yang, ודרך נקודות של Shou Jue Yin (מעטפת הלב) – יעיל במיוחד מכיוון שהנקודות הללו מאזנות עודף ב Wei דרך היחסים בשעון. מניסיון שלנו, ברוב המקרים, התמקדות זו כבר תביא לתוצאה רצויה. במידה ואין שינוי תוך מספר טיפולים בודדים, יש לשקול מחדש את האבחנה.

  1. סטגנציה של Gan Qi (כבד) – בתחילת ההיריון ה- Chong Mai וה- Ren Mai מנהלים את תנועת הדם לכיוון הרחם. Gan Qi נדרש לעבודה מאומצת על מנת לאצור את הדם ברחם. כתוצאה מכך, הניהול וההפצה התקינה של תנועת הצ'י בגוף נפגעת, Gan נחלש ונתקע ודרך מעגל הבקרה פולש אל Wei (קיבה) ונכון יותר לומר שאינו מווסת כראוי את Qi of Wei. Wei נמצא בעודף כתוצאה מהתמלאות של Chong Mai, וחוסר הבקרה של Gan מאפשר עליה של צ'י מורד.

אסטרטגיה טיפולית – גם במקרים אלה חשוב לעתים קרובות להתחיל מחיזוק של Shen Qi (כליות) על מנת להזין את Gan. בשלב השני, אחרי הזנת Shen ו Gan יש לווסת את התנועה התקינה של Gan ולהחזיר לו את יכולת הבקרה על Wei. נקודות לדוגמא:

KID10 – נקודת 'ים' – HE ומים, תדגיש את האיכות של Shen ומים, תזין את Gan ותווסת את העודף ב Wei.

PC6 – נקודת Luo ו- Master point of Yin Wei Mai – בעלת השפעה מיוחדת על תנועת צ'י במחמם האמצעי ועל מערכת היחסים בין Gan ל Wei, מווסתת עודף ב Chong Mai.

KID9 עם SP16 / LIV13 / LIV14 – נקודת ההצטברות של Yin Wei Mai + נקודה נוספת על גבי המרידיאן אשר מווסתת את התנועה של Gan. עבודה דרך Yin Wei מאוד יעילה במקרים אלה מכיוון שהוא מאגד Yin, מזין את Gan (המסלול עובר ב- LIV14 ועל פי Li Shi Zhen גם ב LIV13) ומווסת עודף ב Chong Mai.

  1. חולשת Pi & Wei (טחול וקיבה) – ברוב הטקסטים הקלאסיים בדיון על Pi & Wei מתייחסים לשני איברי העיכול העיקריים כאל יחידה אחת – אדמה. עם זאת אנחנו נרצה להדגיש את השוני במקרים של בחילות בהיריון.

חולשת Pi Qi מתפתחת לעתים קרובות כבר בתחילת ההיריון, ואם יש מצב מקדים של חולשה כזו, היא אף תחמיר לחולשת Pi Yang. Pi השולט בהחזקת הדם בכליו נדרש מתחילת ההיריון ולכל אורכו להחזיק ולייצב את הצורה המשתנה של האישה, הרחם והעובר שמתפתח בתוכו. פעילות מואצת זו מתישה את Pi Qi ועלולה לגרום לעודף יחסי בבן הזוג לאלמנט (Wei- קיבה). לעתים קרובות נראה סימנים נוספים מקדימים, כמו עייפות קיצונית, לאות וטחורים כבר בשבועות הראשונים להיריון.

לעומת זאת, החלשת Qi of Wei אינו תהליך טבעי בתחילת ההיריון, וברוב המקרים אטיולוגיה לכך נמצאת ברקע: דיאטות חוזרות ונשנות בעבר, עודף משקל או רזון קיצוני, שימוש בעבר בתרופות כמו משככי כאבים, משלשלים, סטרואידים, שימוש באלכוהול וסמים. ככל שהחולשה יותר קיצונית לכיוון של Wei Yin Xu, כך תתאפשר יותר ה'פלישה' של Gan ו- Chong Mai ונראה יותר ביטויי חום ועודף מדומה העולה בצורה של צ'י מורד.

אסטרטגיה טיפולית – כמובן שבמקרה של חולשת Pi Qi נרצה לחזקו כבר בשלב ראשון, במקביל ניתן להרגיע עודף ב Wei. ST40 במקרה זה יכולה מאוד להתאים. כנקודת Luo היא תתמוך ותעביר עודפים לבן הזוג. שילוב עם CV12 ו/או CV10 כנקודות המשפיעות ברמה עמוקה על איברי הטחול והקיבה לרוב נותן תוצאות טובות כבר בטיפול הראשון. כמו כן, נקודות של Shou Jue Yin (מעטפת הלב) מצוינות גם במקרה זה מכיוון שהן מווסתות את העודף של Wei ומזינות את Pi במעגל ההזנה.

במקרה של חולשת Qi of Wei, ככל שהחולשה יותר לכיוון של Yin Xu, המצב הופך להיות מורכב יותר. על-פי הניסיון שלנו, במקרים אלה שימוש בנקודות של Zu Yang Ming לחיזוק תפקודי Wei עלולות להחמיר את הבחילות. כאשר יש חום רב במערכת מומלץ לקרר עם נקודות 'ים'- HE ייניות כמו SP9, KID10, LU5 או נקודות HE יאנגיות עליונות כמו SI8, LI11, ו-TW10 או אפילו לפזר נקודות 'ים' HE תחתונות – ST37,39. בשלב שני יש לווסת את התנועה של Gan ו Chong Mai. PC6 יכולה להיות נקודה מצוינת לצורך כך. בשלב הבא, כשהבחילות נרגעות, צריך לבנות את Qi of Wei וניתן גם להשתמש בנקודות על גבי Zu Yang Ming.

בשני המקרים ניתן לעבוד עם מוקסה עדינה או גסה לפי הצורך ובהתאם לאבחנה.

  1. Xie Qi in Chong Mai – מקרים אלה מורכבים יותר ולרוב יושבים על רקע של טיפולי פוריות, שימוש בתרופות הורמונאליות או סטרואידים לאורך זמן, מחלות אוטואימוניות ועוד. מדובר בפתוגן של קור או חום ורעילות השוהים ברמת הדם ו- Chong Mai ובתחילת ההיריון באים לידי ביטוי בעקבות ההתנהלות של Chong כפי שהסברנו. לרוב ישנה גם מעורבות של חולשה עמוקה של Shen (כליות).

אסטרטגיה טיפולית – חיזוק Shen Qi בשלב ראשון, וויסות Chong Mai בשלב שני. עבודה עם Yin Wei Mai לאיזון ה- Chong יעילה מאוד, ניתן לפתוח Yin Wei ולהוסיף KID9. פתיחת Chong Mai עם פיזור של LIV1 לצורך הוצאת חום מ- Chong או עם פיזור נקודות היציאה של 'ים הדם' – ST37,39. חשוב לציין כי במקרים אלה יש, כתמיד, לנהוג באחריות ולהגיע לאבחנה מדויקת, ועם זאת אין לפחד לבצע טיפולים מסוג זה, משום שמשמעותם היא המשך תקין של התפתחות ההיריון והעובר התלויים באיכות 'ים הדם'.

ומה קורה באותם מקרים בהם בחילות והקאות לא עוברות עם סיום הטרימסטר הראשון, נמשכות ואף מחמירות לאורך היריון כולו? משפט מצער ששמענו בקליניקה: "ההקאה האחרונה שלי הייתה בחדר לידה…". מתפקידנו להתייחס למקרים אלה ביתר שאת. בשונה מבחילות היריון המסתיימות בטרימסטר הראשון, התמשכותן עלולה להוביל להתשה חמורה של צ'י ודם ולהשפיע על הלידה, השיקום שאחריה, ההנקה ואף על מהלך ההיריון הבא. גם אם הבחילות אינן נפתרות, חשוב להמשיך ולתמוך באישה עד סיום ההיריון.

מצבים אלה יושבים לרוב על רקע קדום של חולשה עמוקה של Shen QI / Yin או Wei Yin Xu. לעתים קרובות ניתן לראות החמרה של המצב מהיריון להיריון. הטיפול עלול לקחת יותר זמן, אך עבודה מסודרת ועקבית על פי האסטרטגיות שהצענו מביאה לרוב לתוצאות טובות.

לסיכום
בדיון זה ניסינו להדגיש כי גם במקרים כביכול 'ברורים' ופשוטים יש צורך בהבנה וביסוס נכון של אבחנה ואסטרטגיה טיפולית. חשוב לזכור שכאשר מדובר בטיפול בטרימסטר הראשון העניין איננו רק בפתירת הבחילות, אלא בבניית תשתית תקינה להמשך התפתחות ההיריון והעובר, לידה טובה וכמובן שיקום מהיר אחרי הלידה. הנקודות שהצענו במאמר הינן לצורך המחשה בלבד – אין בכוונתנו לבנות ולעודד פרוטוקולים לטיפול בבחילות בהיריון, אלא להעמיק את ההבנה לגבי אבחנה מבדלת ודרכי טיפול. מזמינות את כולם להמשיך לחקור ולהבין.

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

תמונה: freeimages.com/JanGhods

המחברות:
מרים רייך וענת צחר
מטפלות ברפואה סינית
masik01@gmail.com

Total
1
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts