המתמטיקה של הרפואה הסינית ואמנות הריפוי

צ'יגונג וחשיבותו לאדם
הרפואה הסינית ואמנות הריפוי

ברפואה הסינית ישנן התייחסויות רבות למספרים.
האחד הוא הדאו, ממנו נוצרים השניים – yin yang שמתוכם נולדים השלושה – אדמה, אדם, ושמיים, ומהם ריבוא הדברים.
הרבה נכתב על המספר חמש.
זהו מספר ראשוני וטיפולוגי בדתות שונות. ביהדות קיימים חמישה חומשי תורה, וחמש תפילות יומיות באיסלם. חובבי המתמטיקה והארכיטקטורה מכירים אותו כמספר פיבונצ'י (1,1,2,3,5). הוא מסמל את אחדות העולם בפילוסופיה היהודית (ארבע רוחות השמים + אחת, הנקודה הפנימית שמאחדת אותם) ובנומרולוגיה את האדם כרוח שהתגשמה בבשר (אלוהים אחד + ארבעה חומרי הגוף האנושי).

בפילוסופיה הסינית ישנן חמש הפאזות וחמשת ה- shen, חמשת איברי ה- zhang וחמשת איברי ה- fu.יש חמישה ענפים לרפואה הסינית- שהם חמישה כלי הטיפול העיקריים: דיקור, צמחי מרפא, מגע, תזונה וצ'י גונג. לכל אחד מחמשת הענפים חשיבות גדולה בתוך הטיפול השלם. חמשת ענפי הטיפול הם רצף שחלקיו מזינים ומשלימים אחד את השני, בדומה לחמש הפאזות שמזינות ומבקרות זו את זו ויוצרות מעגל רצף שלם.

number_5_keren_asoulin הספרה 5 בכתב הסיני המסורתי העתיק מצויירת כשני קוים שמייצגים את  השמים והארץ וביניהם X שמייצג את המרכז: הסימניה מסמלת קרקוע, ואת הימצאות האדם בין שמים לארץ.

רצף ואמנות
יאו הוא מורה יקר לטאיג'י וצ'יגונג שזכיתי לעבוד איתו בשנגחאי.* בהרצאה שהוא נתן הוא דיבר על החיים כרצף, בקצה אחד שלו ישנה מתמטיקה ובקצה השני ישנן המוסיקה והאומנות: כולנו נמצאים בנקודות שונות על הסקאלה הזו.

כפי שניתן להתסכל על אור ולראות קרן ישרה (במתמטיקה) או גל (במוסיקה או אמנות). במתמטיקה יש מקום לחזרתיות (1,2,3) במוסיקה קיים מימד של זמן.
Yin-  בנוי ממקטעים (מתמטיקה) וyang-  הוא קו מתמשך (אמנות).
את השמיים אי אפשר לחלק לחלקים ואילו את האדמה אפשר לקחת ביד, להפריד חלק מהאדמה הגדולה. אדם נוצר מהאדמה (yin) ויש בו חיים ( yang), הוא נמצא בין שמים לארץ.
ba_gua_keren_asoulin לכן בבה-גואה הקו הקטוע  _ _ מייצג את ה – yin והרציף  ___ מייצג את היאנג.
מתכת ומים יורדים מהאדמה למטה (yin), עץ ואש עולים מהאדמה למעלה (yang) האדמה היא המרכז, יש בה כח שיכול לצמוח כלפי מעלה או כלפי מטה. הריאות והלב הם איברים יינים, הפעילות שלהם מתבצעת במקטעים  –  כיווץ והרפיה, שאיפה ונשיפה.

צ'יגונג ככלי טיפולי
בצ'יגונג אנחנו רוצים להגיע לתנועה רציפה: להביא לנשימה (yin) את עקרון הרצף (yang). על הנשימה להיות מאוזנת ויציבה ובעזרת הצ'יגונג אנחנו רוצים להביא שמים לארץ, לחבר אדם, אדמה, שמים. לשמים ולארץ אין רגשות או סולם ערכים, כמו אדם מואר –  אין לו רגשות או אג'נדות, אלא פשוט המשכיות.

המילה QIGONG מורכבת מ- צ'י ו-גונג (אימון). משמע: אימון והנעת הצ'י – זו בריאוּת.
כל האינפורמציה שאנו סופגים מגיעה למח כמקטעים (yin) וכמתמשכים (yang) כמו השפה הבינארית במחשב (0,1), וכך החיים שלנו מלאים במקטעים ורצפים. סערה ורוגע, פיזור ודיוק, שלעיתים יוצרים חיוניות ושפע ולעיתים יוצרים רעש או מחלות, ואנחנו צריכים להתרגל לעובדה שיש גם וגם, ולנוע ברצף.
הדברים שמתמשכים הם אמנות.
בצ'יגונג אנחנו מחברים את זה לעולם האמיתי, העבודה או החיים מתמשכים – yang. אנחנו יכולים להתאמן בכל מקום ובכל מצב לשלב את הצ'יגונג בחיים.

אפשר להתייחס לתזונה, למשל, כמרכיבים החיוניים לבריאותינו (פחמימה, חלבון, שומן, ויטמינים..) ולהרכיב כל יום את אותה ארוחה שתזין אותנו (וגם תשעמם אותנו), אבל נוכל להכין אוכל ריחני וצבעוני ומתובל, שמתייחס לעונה, למצבנו הרגשי והפיזי וזו כבר אמנות, וזה גם סוג של תרגול צ'יגונג.
כשאנחנו באים לטפל באדם השלם אנחנו מתייחסים לגוף ומתייחסים לנפש. הרגשות הן סוג של צ'י, של תנועה. יש רגש שמניע (כעס) ורגש שמכנס (צער), רגש שמעלה (שמחה) ורגש שמוריד (פחד) ורגש שמקרקע (מחשבה/דאגה). כשמתייחסים לרגש כצ'י ניתן להניע או לווסת אותו בעזרת צ'יגונג. בתרגול עצמי של המטופל, בהילינג צ'יגונג, בדיקור, במגע, בתזונה או בצמחים.

בסדרת הכתבות הבאה אתייחס בכל פעם לאספקט הרגשי של אחת הפאזות שמרכיבות את האדם.
בינתיים מזמינה אתכם לתרגל:

צ'יגונג 5 האלמנטים

צ'יגונג 5 החיות


לדברי המורה יאו:

" קל לעשות את התרגילים, קשה לחיות בעקרון הרצף…"

הערות:
*  הרצאה מתוך ריטריט צ'יגונג רפואי בסין (קרן אסולין ועדי גרליץ)

יאו-גאו-צ'ין, יליד 1955. הפך לתלמידו הבכור של המסטר טיין-יינג-ג'יה ב 1993.
ממשיך השושלת: יאנג-לו-צ'אן  –  יאנג-ג'יין-הו  –  טיין-ז'או-לין  –  טיין-יינג-ג'יה
2001 פרסם מאמר בנושא טאיג'י בכתב העת "תמצית אומנויות הלחימה"
2004 הוזמן עם מורו לאנגליה שם לימדו טאיג'י מסורתי
מלמד ומופיע בכנסים ותחרויות רבות בסין, ממשיך את השושלת ומפתח את מסורת הטאיג'י.

** תרגום השיעור של יאו לעברית : עדי גרליץ

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

המחברת:
קרן אסולין
מטפלת ומורה לרפואה סינית, מנחה ריטריטים של צ'יגונג רפואי בסין
נציגת "מדקרים ללא גבולות" בארץ
keren234@gmail.com

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts