פיצול וטראומה משפחתית

רינת- סיפור מקרה
פיצול וטראומה משפחתית

רינת (שם בדוי), בת 24 , נשואה מזה שנה וחצי,  באה אלי עם תלונה של כאבי בטן בלתי נסבלים לאחר ארוחה, עד כדי כך שהיא מפחדת לאכול על מנת שלא לחוש כאבים. בנוסף, היא מתקשה להירדם ולהישאר רדומה בשל עודף מחשבות, וחשה עייפות גדולה.
לאחרונה חשה רגישות יתר. העידה כי יש לה צורך בתשומת לב שלא נענה בהתאם לצפיותיה –  ולכן נפגעת בקלות. ציינה שהדבר משפיע על מערכת היחסים הזוגית שלה.
בתשאול הראשוני אמרה כי כללית מרגישה מצוין,  אך "מחכה  כבר שגופי יצטרף", משפט שהדהד בראשי כמו פעמון אזעקה ענק: פיצול, פיצול, פיצול!

הפיצול התבטא אצלה הן ברמה הפיזית – בעיות עיכול וכאבי בטן הם דוגמא קלאסית לפיצול בין חלק עליון וחלק תחתון של הגוף, והן ברמה המנטאלית –  פיצול בין  רמת התחושה (גוף) לרמת החשיבה (ראש). ניכר הקושי שלה לתאר תחושות גוף  לעומת יכולת לדווח מסקנות שמגיעות מהראש בלבד. למעשה, רינת לא היתה מסוגלת כמעט לתאר תופעות גרידא, אלא רק דיווחה על מסקנות.

פיצול, כפי שלמדתי לאחרונה בקורס מבוא לטראומת לידה, הוא אחד הסימנים  המובהקים לקיומה של טראומה.  ואכן, תשאול הרקע החברתי חשף "סוד משפחתי". הסתבר שלפני לידתה  היה לה אח שמת מוות בעריסה. אמה לא התאוששה מהטראומה, ולא היתה ממש נוכחת בעבורה.

היה לי ברור שזה המפתח לטיפול בה. כמי שמאמינה שטיפול נכון מתייחס לרגע ההווה, כאן ועכשיו, ובאופן אישי למטופל,  אין בכוונתי ליצור "מרשם" לטיפול בטראומה. מטרתי בכתיבת מאמר זה היא להאיר אפשרות תמיכה בנושא,  בעזרת נקודת דיקור. לכן, לא אפרט  דופק ונקודות  נוספות שבחרתי במהלך ארבע הפגישות שהיו לנו, ואתמקד בתיאור הנקודה שבחרתי.

CV-8  הממוקמת בטבור, הייתה הנקודה שעלתה בעיני רוחי בנוכחותה של רינת.
הנקודה ממוקמת פיזית במרכז הבטן, כמו נקודת ה”בינדו” במאנדלה.  ככזו  היא  מחברת בין קצוות הגוף. לא רק ברמה הפיזית  הגלויה לעין  המתבונן,  חיבור בין  חלקו העליון של הגוף (בית חזה וידיים) המייצג את האנרגיה  היאנגית, השמימית, לבין  חלקו התחתון של הגוף  (בטן תחתונה ורגליים) כמייצג את האנרגיה היינית (האדמה),  אלא בעיקר ברמה תפקודית ורוחנית.

נקודת הטבור CV8 היא הנקודה ממנה נכנסת הרוח (shen-spirit) לגופו של העובר, כשהיא נושאת עמה את הפוטנציאל שיבוא לידי מימוש בהמשך החיים. מה שמקביל למושג  טאואיסטי רוחני עתיק  "הגשמת הגורל" של הנשמה עלי אדמות [1].
בניי ג'ינג נאמרכי הרמה הגבוהה ביותר של ריפוי מתרחשת כאשר האדם נמצא על הדרך שבה הגורל שלו יכול להתגשם.
הטבור הוא הנקודה דרכה מתבצעת למעשה ההזנה הגשמית של העובר, באמצעות דם האם (אנרגיית האדמה). במלים אחרות,  זו הנקודה בה  מתקיים המפגש בין אנרגיית האדמה והאנרגיה השמימית, היינו, צי' המקור (yuan Qi) של העובר [2].
במהלך הלידה, הרגע שבו נחתך הטבור,  הוא הרגע שבו האנרגיה השמימית (shen spirit –יאנג) עולה מעלה לכוון הלב,  בעוד האנרגיה הגשמית יותר (דם, jing- יין ) יורדת לכליות[3].
cv-8  הממוקמת באמצעו של הציר המרכזי,  ציר אש-מים (לב-כליות),  מהווה נקודה שבה  מתקיימים  אסוציאטיבית הן חיבור ואחדות – והן הפרדה של רמות האנרגיה השונות.

במדיטציות טאואיסטיות שכיח השימוש בנקודה זו  הנחשבת לנקודה המנטרלת קטבים, ומביאה להרמוניה. הרמוניה שמאפשרת למידע שנכנס להיות נגיש, נקי מפירושים אינטלקטואליים ותגובות רגשיות. מכאן אחד השמות לנקודה : "הרמוניה של צ'י" [4].

ברוב המקרים שאני בוחרת לטפל בנקודה זו –  כוונתי לתמוך באדם להיות "במרכז של עצמו/ה".  לדאוג לעצמו/ה, להיזכר במי שאת/ה באנרגיית המקור שלך,  על מנת  להתחזק.
בחרתי בשמונה קונוסים של מוקסה , על מצע של מלח כמובן, וביקשתי מרינת לקבל לתוכה את החום.
בטיפול  התמקדתי בהתכוונות להחזיר את רינת לאנרגיית המקור ה"שלמה" שלה, זו שלפני הטראומה: לאחות את ההפרדה. במקביל  עודדתי אותה  בחמלה כשהזכרתי לה: "את האמא של עצמך".

זו גם הייתה כוונתי כשטיפלתי ברינת – לאפשר לה להזין עצמה באהבה עצמית (מוקסה ככלל  היא טיפול מזין).  לאפשר לה להיזכר במי היא במקורה, לפני הטראומה  אשר חוותה כילדה מעצם אי הנגישות של אמה כלפיה, ויהיו גם מי שיגידו מההזדהות  הבלתי מודעת של רינת  עם הטראומה של אמה.
עם סיום הטיפול גוון פניה השתנה. פניה זרחו. עיניה נצצו, היא חשה מאושרת ודווחה שמרגישה "יותר בגוף", “יותר נוכחת" ובו זמנית גם "מרחפת". חזותה  נראתה  לפתע  בוגרת  יותר (לעומת מראה הילדה שהיה לה  כשהגיעה).

שבועיים לאחר מכן, דיווחה שהיא מרגישה הרבה יותר בזרימה עם רגשותיה. היא  פחות נתקעת  ברגש מסוים. וכי יש בה תחושה עמוקה של שבעות רצון מעצמה.   לדבריה, כשאנשים סביבה מרוגשים, אינה לוקחת זאת אישית, קל לה יותר להבחין בגבולות בינה לביניהם ולא להיות מושפעת. בנוסף, דיווחה כי ישנה טוב יותר, ואינה מתעוררת.   כי הרצון לאכול  חזר, כאבי הבטן לאחר האוכל נעלמו.

הטיפול אינו מעשה כשפים. אין חלילה ציפייה  שעם טיפול בנקודה אחת נצליח למחות את הטראומה, זהו תהליך. יחד עם זאת ניתן לומר ש- CV-8 הינה נקודה תומכת משמעותית, המאפשרת לחכמת הגוף להחזירנו הביתה בשלום.

מקורות:
[1] Huangting neijing jing (The Inner Book of the Yellow Court Scriptures, , 4th century AD
[2] Yunji qiqian (compilation from the 11 century AD
[3] Dennis Wilmont: “12 spirit points of acupuncture” / Wilmontain Press 2004, MA P’ 21-26
[4] Dennis Wilmont

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

תמונה: freeimages.com/PAUL ROWLEY

המחברת:
מיכל גילה
מטפלת ברפואה סינית M.Ac.
mikigilo@gmail.com

Total
1
Shares
1 comment
  1. תודה מיכל
    יופי של תאור מקרה, מעניין ביותר הרעיון של חיבור שמיים וארץ דרך מרכז כרעיון לחיבור "פיצולים" בגוף, בין הרגשה ומחשבה, בין גוף ונפש.
    מעניין איך הרגיש הדופק לפני ואחרי….
    שחף

כתיבת תגובה
Related Posts