כתבה חשובה בנושא כאבי גב כרונים ודיקור

אחד מעיתוני הרפואה החשובים כיום בעולם, New England Journal of Medicine, פרסם כתבה בנושא כאבי גב תחתון כרונים ודיקור.
במשפט- מומלץ דיקור במקרים אלו- על פי העיתון.
למעבר לכתבה לחצו כאן.

תודה לעמוס זיו על הקישור.

Total
0
Shares
3 comments
  1. כתבה מצחיקה שמזכירה כמה 'פרימיטיבים' הפרמטרים המערביים שבוחנים את יעילות הדיקור והאם כדאי לתת לו גושפנקא ו\או באיזה תנאים…-:)

  2. הכתבה הנ"ל הינה תגובה לסקירה (לא מחקר קליני) אשר מסכמת את מסקנותיהם של מספר מטה-אנליזות וסקירות קודמות בנושא כאבי גב ודיקור, בצירוף מקרה קליני לדוגמא. מסקנת הסקירה היא שדיקור אינו יעיל יותר מדיקור דמה (sham acupuncture) וההמלצה היא שניתן לשקול דיקור כאופציה טיפולית אצל אנשים אשר לא הגיבו לטיפול שמרני.
    תחום הדיקור במחקרים קלינים נתקע במכשולים רבים שהגדול ביניהם הוא נושא דיקור הדמה. השוואת טכניקה או מוצר רפואי אל מול פלציבו הוא ה-gold standard כרגע בקהילה המדעית רפואית וישאר כך למשך זמן. במקום לבטל (או להיתיחס אל שיטה זו כ"מצחיקה" כקודמי) יש להבין מדוע בדיוק דיקור דמה מראה באופן עיקבי תוצאות קליניות מרשימות כל כך? מהו אפקט ה"פלציבו" הפועל וכיצד ניתן לחדד וליעל אותו למטרות קליניות? איזה פרמטרים משפיעים ויוצרים אפקט זה והאם באמת ניתן לבצע מחקרים עם שיטה זו?
    לדיקור סיני יש אפקט פלציבו חזק, על כך אין ויכוח (או אולי יש ואשמח להשתתף בו). יש לעורר דיון בנושא ולא להירתע ממחקרים אשר אינם תומכים בהתרשמות הקלינית שלנו.

  3. אהלן ניר. כדי להעמיד דברים על דיוקם אז התכוונתי שהכתבה מצחיקה. השיטה (או ה-gold standard) היא דווקא די מעציבה ובעיקר מוגבלת מאחר והיא מבוססת על פרמטרים שהקהילה הרפואית-מדעית עוד לא הצליחה להבין או להסביר. אפקט הפלסבו הוא דוגמא מצויינת לכך כי הוא מייצג ריפוי שאינו נגרם ע"י תרופות (הריפוי אינו דמה הוא אמיתי) והקהילה הרפואית לא מצאה לו הסבר ברור אז היא מייחסת אותו להשפעת המוח שהוא התחום הכי פחות מובן ברפואה קונוונציונלית. מסכים עם מה שאתה אומר, לפני שמשתמשים בפלסבו כמדד למחקר או סקירה רצוי להבין מה הוא בכלל, מה גורם לו ולמה הוא בא לידי ביטוי גם בדיקור.
    סוף טוב הכל טוב בעוד הרבה שנים כשיבינו את זה גם דיקור יראה מובן מאליו והגיוני כי התמונה תהיה שלמה יותר.
    בשביל להבין את המח לא צריך סקלפל אבל צריך "לפתוח את הראש"-:)

כתיבת תגובה
Related Posts