The Great Motivator of Life- חלק 1

על ה- Chong בהרחבה- חלק ראשון

8 המרידיאנים המיוחדים- Qi Jing Ba Mai

"Our subject is the Extraordinary meridians which are not only extraordinary but marvelous"- Father Claude Larre

האדם הוא חלק מהטבע ומקיים בתוכו תהליכים המתרחשים בטבע.
אך הוא לא רק על תקן ביטוי המאקרו במיקרו אלא גם על תקן ישות בפני עצמו, וישות זו מעבירה מסרים בין שמיים וארץ ועקב כך נמצאת בתקשורת מתמדת עם הסביבה. גוף האדם הינו חזק מאוד אך הוא אינו מושלם ואינו אטום בפני מפגעים כאלו ואחרים. לכן יש לו לגוף מערכות הגנה
שונות ומגוונות- הן במבנה האנטומי והן בסירקולציה פנימית.
הבסיס לכל הבריאה הזו הם 8 המרידיאנים המיוחדים המהווים לא רק בסיס חזק עליו נבנה הגוף, אלא גם מערכת הגנה ומערכת של רשת בטחון (בין שאר תפקידיהם), המגנה ועוזרת לגוף להתגבר על קשיים שונים.

מאז פרסום ספרו של לי שי זנג (הערה 1) (The Study of The 8 Extraordinary Vessels), יש שימוש במרידיאנים ובנקודות הפתיחה שלהם, שמתבסס על ספר זה- כולל תפקודים ואופן השימוש. לפני ספר זה הנושא הוזכר ב- The Spiritual Axis וב- The Classic of Difficulties.
כשאנו דנים ב- 8 המרידיאנים המיוחדים, עלינו לזכור כי מדובר במשהו שנמצא ברובד אחר של החיים. הם המאפשרים את קיום הדיאלוג הכי בסיסי שבין Heaven-Earth. לכן הם תמיד נמצאים "מאחורי הקלעים", מהווים את הבסיס ואת החוקיות הבסיסית של החיים בכל אדם ואדם . הם מהווים מעין רשת ביטחון ומניעה, כי על ידי שימור נכון של 8 המיוחדים (יצירת מערכת בסיסית חזקה ברקע), 12 המרידיאנים הרגילים יכולים להתמודד עם קשת רחבה של מצבים.
ברדיקלים עצמם ניתן למצוא הסבר לרעיון שעומד מאחורי 8 המיוחדים:
Mai: איזושהי מערכת חיבור, שמקשרת בין דברים בגוף, כמו אומרת שיש איזשהו היגיון בגוף.
Ba: המספר 8 (הערה 2) . המספר 7 מדבר על התפרצות האנרגיה החיונית מהגוף, סוף מהלך מ- 1 עד 6, ומסמל את הקשר עם העולם החיצון. המספר 8 בא ו"עושה סדר" בדברים- קשר בין הפנים לחוץ ומאפשר את החדירה של האנרגיה החיונית הזו לגוף ולכל האזורים שבו הגוף זקוק לה. כך נעשית חלוקה ראשונית בגוף.
כמו כן, המספר 8 מורכב מ- 4 כפול 2. 4 הם ארבעת כיווני שמיים ו- 2 הם Yin Yang, כך ש- 8 מסמל את היכולת לפזר את Yin Yang לכל הכיוונים, משמע- כוח אדיר.
Jing: התשתית שעליה ייבנו הדברים, רשת של מרידיאנים.
Qi: במילה זו טמון כל הקסם. הרדיקל מציג אדם עם פה פעור מהפתעה, מהתפעלות. פירושים רבים יש למילה זו- יוצא מן הכלל, מופלא, מוזר, יכולה להיות גם משמעות של נהדר, נפלא, ללא השוואה לשום דבר אחר, לגמרי מיוחד וייחודי. ייחודי אומר בעצם שמדובר פה על משהו שהוא יחידי במינו, לא נורמלי.

רבים אומרים כי מבין כל 8 המרידיאנים המיוחדים, ה- Chong הוא המופלא ביותר ובעצם המקור של החיים.

Chong
תחילה נוצרים GV ו- CV, החלוקה הראשונית של Yin Yang. כתוצאה מהאינטראקציה של שניים אלה, נוצר ה- Chong- בהתאם לתיאורית Heaven- Man- Earth: Qi הינו תוצר היכול להגיע רק על ידי אינטראקציה בין שמיים לארץ, בין Yin- Yang (התנועה שמקשרת בין שני הקטבים) (הערה 3).
מבחינת הטריאגרמות וסידור שמיים מוקדמים, Chong הוא Yang טהור, כלומר שיא התנועה, שיא הפריצה, שיא האנרגיה.
ניתן לראות את GV- CV- Chong- Dai כמסר ראשון הנשלח מן השמיים אל הארץ. כתשובה, האדמה שולחת מסר אל השמיים דרך ה- Chong, ממנו יוצאים ארבעת המרידיאנים הנותרים- Yin Wei, Yang Wei, Yin Qiao, Yang Qiao.

הרדיקל בנוי משני ציורים, כאשר הראשון מחולק לשניים והשני נמצא בין שני חלקי הראשון.
הראשון- משמעותו צעד קדימה עם רגל שמאל. הציור עצמו מביע את האדם מסיים צעד ברגל ימין ועומד לצעוד ברגל שמאל. אחת המשמעויות לרדיקל זה היא היכולת לנוע בחופשיות ממקום למקום. זהו גם הרדיקל המופיע בחמשת האלמנטים, כלומר, היכולת לעבור מפאזה אחת לשניה בזרימה חופשית.
השני- מתאר אדם המנסה להתרומם מן האדמה, כאשר המשמעויות האפשריות הן:
1. משקל כבד או מאמץ גדול.
2. חזרה, מאמץ שחוזר על עצמו.
3. דבר מה רציני בשל היותו חיוני לחיים (הערה 4).
הרדיקל נותן לנו משמעות של הצטברות כוח ומאמץ גדולים מאוד, בעזרת השמירה על סדר ורציפות יש ל- Qi את היכולת לשאת משאות כבדים ביותר ואת היכולת לבצע דברים ביעילות. מכאן שם נוסף- The great motivator of life.

מהי משמעות המילה?
משמעות המילה מרמזת על נתיב גדול של תקשורת, נתיב שבו דרכים רבות נפגשות. אליזבת רושה כותבת שאם אנשים יכולים להיפגש הודות לנתיב זה, שהרי הכוח הגדול הוא מהיכולת של האנשים ללכת יחדיו, וכך נאסף יותר ויותר כוח.
בנוסף, הרדיקל מרמז על כך שהנתיב הינו נתיב חשוב מאוד, מעין מעבר שבו הכל עובר הרבה יותר מהר מאשר בנתיבים אחרים, מעין אוטוסטרדה, יש בה הרבה עוצמה ואנרגיה.

מסלולים:
1. נובע מה- Ming Men (הערה 5), יוצא מ- CV1 לאורך הסקרום עד CV4, משם ממשיך עד ST30.
2. מסלול היוצא מ- Ming Men ונכנס פנימה ומטפס מעלה לאורך עמוד השדרה עד C1.
3. מתפרץ מ- ST30 וממשיך על הבטן עם נקודות ה- KID, מנקודה KID11 עד KID21 או KID23 (הדעות חלוקות בנושא). בשלב זה המרידיאן מתפזר בבית החזה, כאשר סעיף אחד עולה דרך הגרון אל הפה ומסתובב סביב הפה והשפתיים העליונות.
4. סעיף נוסף היוצא מ- KID11 אל ST30, ממשיך בחלק הפנימי של הירך עד SP10, סובב את הברך, יוצא ב- KID10, ממשיך לאורך מרידיאן ה- KID עד KID1 ומשם ממשיך ל- LIV1.
5. סעיף נוסף היוצא מ- KID11 היורד אל הרגל לאורך מרידיאן ה- KID השולח שלוחות לכל אורך הרגל בחלקה המדיאלי.
6. סעיף היוצא מ- KID11, ממשיך עד KID21 ומשם מתפזר בסעיפים קטנים בבטן ומעלה עד בית החזה.
7. סעיף העולה על ה- CV ושולח סעיפים קטנים מנקודות ה- CV לנקודות ה- SP הנמצאות לטרלית לנקודות ה- CV (מ- CV3 ל- SP12 וכדומה).
8. סעיף היוצא מ- KID15 אל CV7 ומשם נכנס חזרה ל- KID16.

מהמסלולים של ה- Chong ניתן לראות כי יש לו שליטה על כל הגוף- פרט לגפיים עליונות. זאת ועוד- יש למרידיאן קשרים קרובים והדוקים עם KID, SP, ST ו- CV, וכן יש למרידיאן קשרים עם איברים ומרידיאנים נוספים:
CV- GV: הקשר הראשון והבסיסי ביותר הוא ששלושתם נובעים
מאותו מקום- Ming Men, ויוצאים לפני השטח באותה נקודה- CV1. כפי שציינתי, Chong מהווה את הקשר שבין CV ו- GV, שבין Yin ן- Yang. עם CV, ה- Chong קשור בענייני גניקולוגיה קשר הדוק ביותר שכן הם האחראים לוויסות מחזור האישה ומחזור 7 השנים אצל האישה, ובתוך זה יש לציין את הקשר שיש בין CV- Chong והרחם, כאשר ה- Chong יתפקד ברמת הדם ו- CV יתפקד ברמת ה- Qi. כמו כן, יש לציין את CV4, נקודה עיקרית וחשובה בגוף שעליה יפורט בהמשך.

KID- HT: ה- Chong, כשאר המיוחדים, מהווה ציר המקשר בין
pre heaven ל- post heaven, בין שמיים לארץ, בין KID ו- HT. זהו אחד הצינורות הראשוניים ביותר, הבסיסים ביותר שיש בגוף האדם. הדבר בא לידי ביטוי גם במסלולים- חזרות על נקודות רבות ב- KID, כאשר יש גם חזרה על KID16, שהיא נקודה שאחד מתפקודיה הוא איזון ציר אש- מים ברמה הנפשית, תעזור לקרקע את האדם ואת הנפש (עליה יפורט בהמשך).

ST: נקודה חשובה ועיקרית היא ST30- ים התזונה, Qi Chong- בשמה היא מרמזת על קשר הדוק ל- Chong (עוד על הנקודה יפורט בהמשך). הנקודה מחברת בין pre ל- post, ממש כמו המרידיאן- היא מעלה את ה- Yuan Qi דרך ה- TW בזרימה חזקה מאוד כלפי מעלה, לשימוש יומיומי. אליזבת רושה אומרת שה- Chong הוא ש"עומד מאחורי" מרידיאן ה- ST, זהו בעצם מקום הנביעה של ה- ST, במרידיאן זה באים לידי ביטוי העושר והשפע של Chong. קשר נוסף שאפשר לראות בין ST ו- Chong הוא הדם- Chong עשיר בדם, מתעסק ישירות בדם. ה- ST מתעסקת גם היא ישירות בדם בעיקר בהיותה חלק משכבת Yang Ming שהינה שיכבה עשירה ב- Qi ודם, ובהיותה איבר חיוני בתהליך יצור הדם. יש לזכור שגם על ה- ST נאמר שהיא "ים איברי ה- Zang/ Fu", כפי שנאמר על ה- Chong.

SP: בנוסף למסלולים שהזכרתי, יש לזכור את SP4 שהיא נקודת הפתיחה של Chong, והיא נקודת החיבור של מרידיאן ה- SP, נקודה המקשרת אותנו ל- ST (בן הזוג של SP), וכך גם נוצר לנו קשר נוסף עם ה- ST (על SP4 ארחיב בהמשך) וכמובן של- SP תפקיד מכריע ביצור דם, שזהו קשר נוסף ל- Chong.

TW: בנוסף לקשר של TW עם ST30, יש לזכור שלמרידיאן נקודות משותפות עם Chong על ה- CV (כגון CV17 וכדומה). לשניים "גישה חופשית" לאנרגית Yuan, מה שנותן להם תפקוד משותף- קישור בין pre-post.

Yin Wei: קשר נוסף שיש לפחות להזכיר הוא הקשר עם המרידיאן הנ"ל, המתפקד כמעין בן זוג של Chong. ה- Yin Wei נובע מה- Chong (כפי שהזכרתי לעיל). שני מרידיאני ה- Wei מתעסקים בתהליכים רוחניים ופחות בתהליכים חומריים, כאשר Yin Wei אחראי על שינויים בתוך הצורה, במעברים שבין פאזות שונות בחיים, יהיה אחראי על וויסות שינויים- כמו גם וויסות הדינאמיות של Chong.

הערות:
(1) בשנת 1570 פחות או יותר, הדעות חלוקות סביב שנה זו.
(2) אני רואה לנכון לציין כאן את 8 העקרונות, עוד תיאוריה המאפשרת לנו "לעשות סדר בבלגן", שקשורה למספר 8.
(3) יש שיאמרו ש- Chong הוא המרידיאן הראשון שנוצר וממנו נובעים שבעת הנותרים.
(4) אליזבת רושה מספרה על 8 שמרידיאנים המיוחדים.
(5) ג'ובאני אומר כי 8 המרידיאנים המיוחדים נובעים מהאזור שבין הכליות- לא Ming Men אלא באזור Lower Dan Tian, כאשר ג'ובאני קורא לאזור Motive Force. ג'ובאני ואליזבת גורסים כי באישה, מקור המרידיאנים המיוחדים הוא הרחם.

ביבליוגרפיה:

1. The Eight Extraordinary Meridians- by Claude Larre and Elisabeth Rochat de la Vallee
2. The Extraordinary Acupuncture Meridians: homeostatic vessels- by Leon I. Hammer, M.D
3. The Extraordinary Channel Chong Mai and it's clinical applications- by Prof. Mei Jianhan, taken from the JCM, #43, Sept. 1993
4. A Manual of Acupuncture- by Peter Deadman, Mazin Al Khafaji and Kevin Baker
5. Chinese Acupuncture- George Soullie de Morant
6. Obstetrics and Gynecology in Chinese Medicine- Giovanni Maciocia
7. The Foundations of Chinese Medicine- Giovanni Maciocia
8. Grasping The Wind- Ellis, Wiseman, Boss
9. My Sister The Moon- Bob Flaws

10. סדנא על 8 המרידיאנים המיוחדים של יאיר מימון ורני איל- אוגוסט 2000
11. סדנא על 8 המרידיאנים המיוחדים של ג'ובאני מצ'וצ'ה- 1996 (אין תאריך מדויק)
12. שיעורי אבחנה מבדלת- שנה ג'
13. אנטומיה טופוגרפית- עופר רז (התוספות שנעשו בשנה ב' בשיעורי PL- אלון הירשברג)

המחברת:
יעל ארנסט
עוסקת ברפואה סינית
yael@sinit.co.il

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts