בעיות פריון- סיפור מקרה

סיפור המקרה של עמית
פריון

המקרה שאציג כאן חשוב ומיוחד בעיניי. לא משום שעמדתי בו באתגר יוצא דופן ומורכב, אלא משום שהוא משמח אותי ומרגיז אותי בעת ובעונה אחת.
עמית ואופיר, זוג צעיר, נישאו לפני כשנה, בריאים ומנהלים אורח חיים תקין. לפני כעשרה חודשים התחילו בניסיונות להרות. לאחר שלושה חודשים ללא הצלחה פנו אל רופאת הנשים של עמית וביקשו את עזרתה. עמית הוזמנה למעקב זקיקים סביב מועד הביוץ המשוער (ימים 14, 15 ו-16 למחזור) בהם לא אובחן ביוץ. לאחר בדיקה זו המליצה הרופאה להתחיל פרוטוקול של עידוד ביוץ, במתכונת של 1X איקקלומין בחודש הראשון ולאחריו 2X איקקלומין למשך חמישה חודשים נוספים.
במהלך תקופת הטיפולים, לא נקלט הריון, החרדה והלחץ החלו להיות מורגשים אצל עמית ואופיר. לקראת תחילת מחזור הטיפולים השישי, החל רופא נוסף אליו פנה הזוג, להכין את עמית לפרוטוקול הטיפולי הבא בזריקות GonalF במידה ומחזור האיקקלומין השישי והאחרון לא יניב תוצאות.
במקביל לנטילת הסבב השישי של האיקקלומין פנתה אלי עמית בבקשה שאנסה לתמוך במהלך וכך התכוונתי לעשות בטרם פגשתי אותה.

מבנה גופה רזה, גבוהה, עצי אבל היא משדרת תכונות של אלמנט המים – בטון דיבורה, בהתנהלותה ובגון עורה. מים בעודף על חשבון האש, זה בלט מאוד. עמית סובלת מקור ורצה 'המון' לשירותים.
היא סובלת מכאבי גב, נשירת שיער יובש בעור ובציפורניים. בעיקר, מרגישה בסטרס בגלל מכלול של נושאים כשעל הכל מעיב נושא הטיפולים וחוסר יכולתה (כך האמינה) להרות.
עמית עשתה שימוש בגלולות למניעת הריון במשך שנה עד לפני כשנה וחצי, מאז המחזור שלה טבעי אולם לא סדיר – למעשה, מאז הווסת הראשונה שקיבלה בגיל 13, המחזור שלה מעולם לא היה סדיר. לפעמים אורכו 28 ימים, לפעמים 35 ימים ולפעמים מחזור בן 40 ימים. כמו כן, היא סובלת מכאבי מחזור לפני הווסת ובמהלך היום הראשון לדימום.
שאלתי, אם כך, מדוע הסתפקה הרופאה בבדיקה ממוקדת סביב הימים ה-14 עד 16 כדי להכריע אם כן או לא מתקיים ביוץ? מדוע לא חזרה על הבדיקה שוב בחודש שלאחר מכן, בטרם התחילה בטיפול בעל השלכות פיזיולוגיות ונפשיות? כמובן שלא היתה לעמית תשובה, גם לא ציפיתי שתשיב – אני מוכרח להודות שהשאלה נשאלה מתוך תיסכול על האצבע הקלה על הדק המזרק בכל הקשור לטיפולי פוריות בפרט ומתן תרופות בכלל…

הדופק התקוע בכליות עם חוסר ברוב עמדות היאנג ובעיקר בשלפוחית השתן אישר את מרבית הסימפטומים של חוסר יכולת לעבור המשמעות היא שעמית מתקשה במעבר. מדומיננטיות הכליות בפאזה הלוטאלית לדומיננטיות הכבד בפאזה הפוליקולרית במחזור החודשי.

הלאות, העייפות, הקור ומצב הרוח הירוד – כל אלו נתמכים בהיותה של עמית Lu in Water כגזע ו-Kid כענף עם שכבת Shao Yin. במפה של עמית יש הרבה מאוד מים וחוסר ברור באדמה. הכל הצביע על הציר החשוב כל כך של לב -> רחם -> כליות דרך ה-Bao Mai וה-Bao Lou והשפעתו החסרה של ה-Chong.
שאלתי את עמית אם היא מרוצה מהמסלול בו היא הולכת ונעניתי בשלילה. שאלתי אותה האם היא מוכנה לעצור את הרכבת למשך מספר חודשים ו'ללכת ברגל' בנחת, באויר הפתוח, לכל היותר תמיד תוכל לקפוץ על הרכבת בתחנה מרוחקת יותר… עמית השיבה שהיא מוכנה לנסות ואפילו שמחה לזרוק מעליה הכל ולהכניס קצת שקט לחייה – שמחתי מאוד לשמוע זאת. עמית עצרה באותו רגע את הפרוטוקול השישי והאחרון של הטיפול לפני עליית המדרגה ומעבר לזריקות. אנחנו התחלנו בפרוטוקול משלנו.
למחרת אמרה לי עמית בשיחת טלפון שהיא שמחה על ההחלטה ומרגישה הרבה יותר נינוחה ושלמה עם עצמה.

עמית קיבלה הנחיות לשינוי תזונתי אשר תואמות את הקו המנחה של חיזוק היאנג צ'י והדם והחלה בסידרה של טיפולי דיקור. במקביל התאמתי לעמית פרוטוקול טינקטורות המבוסס על עקרון מספרה של Jane Littletone בו מחזקים את כל אחד מארבעת חלקיו של המחזור בפורמולה מותאמת לאספקט הדומיננטי בכל חלק וחלק.
בנוסף, הנחיתי את עמית לבצע מדידות של חום הגוף הבסיסי, מידי בוקר באותה השעה, ולציין ארועים חריגים שעלולים להשפיע על חום הגוף. טבלת ה-BBT מעניקה לנו, המטפלים, אינדיקציה לגבי טיבו של המחזור החודשי וכן סימנים לגבי מאפיינים בסיסים של האישה כגון נטייה לעודף חום/קור, רמת יציבות ועוד. מדידת הטמפרטורה הינה חשובה אולם הנחייה חשובה עוד יותר היתה לבחון את כמות ואיכות ההפרשות הוואגינלית שלה סביב מועד הביוץ המשוער. הסברתי לה כיצד לזהות מועד ביוץ מתקרב ועל סמך זה לתזמן מגע מיני.

מהלך הטיפולים:

טיפול ראשון:
Kid-2 לתמיכה באש הכליות
Kid-4, Co-11 לתמיכה בשלפוחית השתן הן בשל התקיעות בכליות והן כהזנה מהאמא.
טיפול שני:
עמית מרגישה הרבה יותר טוב, נינוחה, יחד עם זאת חשה עייפות כללית ובטן נפוחה. נמצאת ממש לקראת ווסת…
Liv-8 תמיכה בכבד ובמעבר מהכליות לכבד בהתאם לקושי המאובחן ולשלב במחזור.
Sp-6
Co-11 המשך תמיכה בשלפוחית השתן ובדם
טיפול שלישי:
מרגישה טוב! ביום ה-16 למחזור עוד לא היה ביוץ. דיווחה שבווסת האחרון הכאבים היו ביום הראשון והשני לדימום – מבחינתי אלו חדשות טובות מאחר והקושי במעבר מהכליות לכבד אינו מורגש יותר בצורה של כאבים מקדימים לווסת וכעת צריך להמשיך ולתמוך בתהליך ולהסיר את הסטגנציה שנוצרה בשל הקור העודף.
Kid-12 Bi-Lat + Ht-6 שילוב המעניק כח ו'ניצוץ' לקראת הביוץ. הבאת יאנג צ'י לרחם וחיזוק הכליות. שימוש בשכבה של עמית לפי הגזעים והענפים והבאת אש קיסרית.
טיפול רביעי:
מרגישה טוב! דיווחה שהביוץ היה סביב יום 20 למחזור.
Cv-4 לתמיכה ב-Bao Mai ולחיזוק המעי הדק החלש (בדומה לחולשת שלפוחית השתן וה-Tai Yang בכלל)
St-29 Bi-Lat לתמיכה ברחם ובאדמה בתקווה לקליטה מוצלחת והשתרשות אם אכן ארעה.

כיומיים לאחר הטיפול הזה קיבלתי SMS מעמית: 'יש לי חדשות משמחות!' מייד התקשרתי ושלחתי לה נשיקה וחיבוק! כל כך שמחתי בהצלחתנו אבל גם כעסתי (לא על עמית, כמובן), על כך שככל הנראה נשים רבות מאד לוקחות כמובנת מאליה כל קביעה של רופא, מבלי לעצור ולבדוק האם ביררנו כל מה שניתן לברר? האם נשאלתי את כל השאלות והאם סיפקתי את המידע הרלוונטי? האם מתאים לי להיסחף לתוך מהלך כזה? האם אני חשה בטוב עם מה שמתחולל מסביב? האישה או שני בני הזוג לא תמיד פנויים לכך ולא תמיד מצויים בפרטים כדי לבדוק את כל השאלות שהעליתי. אחרי הכל, בשביל זה יש להם רופא…

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

תמונה: freeimages.com/Fenneke Wolters-Sinke

המחבר:
אבי קליין
מטפל ברפואה סינית
avi@ripui-sini.co.il

המאמר פורסם ב'נקודת מפגש', מגזין העמותה לרפואה סינית עתיקה

Total
0
Shares
1 comment
  1. כל הכבוד אבי ! (גם על הטיפול הסיני וגם על הידע הרציני והמעמיק בגניקולוגיה).

כתיבת תגובה
Related Posts