T.M.M- JING JIN

רשת ההגנה של הגוף

ה- T.M.M הינם רשת שטחית של זרימה המבטאת ע"פ רוב את מצב השרירים והגידים בגוף, ובעיקר את יכולת ההגנה שלהם- WEI QI (שנסמכת כמובן גם על הזנת הדם / YING QI).
כשמם כן הם- זורמים בין השרירים והגידים ואינם חודרים לעומק הגוף או נפגשים עם איברי ה ZANG/FU.
תפקיד ה- T.M.M מתבטא בעיקר בהגנה על המבנים האנטומיים השטחיים: השרירים, גידים, קפסולה של המפרק, ורצועות. הפועל היוצא של תפקוד זה הוא בעצם אחריות על תנועת השרירים. ל- T.M.M יש גם אספקט של הזנה אולם הוא משני ביחס ליכולת ההגנה שלהם.
ברשת זו קיימים 12 מרידיאנים הנמצאים בקשר עם המרידיאנים הראשיים המקבילים להם בעומק הגוף (גם בשם וגם באזור הזרימה) וכן בינם לבין עצמם.
לדוגמא, ה- T.M.M של שלפוחית השתן נמצא בקשר עם המרידיאן הראשי של שלפוחית השתן ומרידיאן ה- T.M.M של כיס המרה. הסבר לקשרים בין מרידיאנים אלו יבוא בהמשך.
שלא כמו המרידיאנים הראשיים, מאוד קל לחוש אותם במקרה של פגיעה וזאת ע"י מישוש שבדר"כ יגרום לכאב באזור.
מכיוון שרשת זאת היא שטחית יחסית, היא מכילה WEI QI בלבד ומהווה את קו ההגנה הראשון של הגוף כנגד גורמים חיצוניים. במידה וקו הגנה זה נפרץ יכולים גורמי המחלה להעמיק בחדירתם אל המרידיאנים הראשיים וזאת הם עושים באמצעות נקודת החיבור בין ה- T.M.M לראשיים, היא נקודת הבאר.
נקודת הבאר מהווה את נקודת המקור, תחילת הזרימה של מרידיאני ה- T.M.M ומשם זרימתם תמשיך תמיד במעלה הגוף ולמרכזו.

מסלול זרימה
מסלול זרימת ה- WEI QI ב- T.M.M שונה ממסלול זרימת ה- YING QI במרידיאנים הראשיים.
ב- T.M.M ה- WEI QI נע ביום במרידיאני היאנג ובלילה במרידיאני היין.
מסלול הזרימה מתחיל במרידיאן שלפוחית השתן (BL-67) וזורם מעלה אל BL-1- באופן מסורתי מסמלת פתיחת העין בבוקר את תחילת זרימת ה- WEI QI בהיבט היאנגי בגוף.
מסלול זרימה זה נע ע"פ 6 השכבות, מתחיל ב- TAI YANG בבוקר ומשם ל-SHAO YANG ול- YANG MING. בערב מגיעה הזרימה אל שכבת ה- TAI YIN ומשם אל שכבת ה- JUE YIN ו- SHAO YIN.
סדר זרימת הצ'י באיברים הוא :

אזורי מפגש
ל- T.M.M ישנם אזורי מפגש.
למרות שאזורים אלו מצוינים בתור נקודת / נקודות דיקור הרי שצריך לחפש את המקום הספציפי בעזרת מישוש והוא אמור להיות רגיש למגע, מה שהופך את האזור גם לאבחנתי לגבי הפתולוגיה.
ניתן לדקור נקודות אלו כאשר ישנו יותר ממרידיאן אחד מעורב בפתולוגיה.
נקודות אלו גם מאפשרות מעבר של אנרגיה פוגעת בין ה- T.M.M השונים לדוגמא, באזור ST-3 יכולה האנרגיה לעבור ממרידיאן כיס המרה לשלפוחית השתן.

ה- T.M.M וחודשי השנה
האסטרונומיה הסינית מחלקת את השנה ל- 12 חודשים בשתי צורות שונות:
1. מחזור השמש, המחזור הקבוע, המקביל לספירה הנוצרית.
2. מחזור הירח, המחזור המשתנה, המקביל לצורת הספירה היהודית.
אנרגיית ה- WEI QI הזורמת ב- T.M.M היא יאנגית באופייה ולכן נשלטת ע"י השמש ואספקט ה- HEAVEN. פרק 13 ב- LING SHU (תרגום ע"פ HENRY C. LU) אף מפרט את היחסים בין ה- T.M.M (ובינם בלבד) לחודשי השנה:

כמו כל מערכת אנרגטית סינית תיתכן הקבלה בין הפתולוגיה של החודש והאיבר לדוגמא, כאבי ראש חזקים בינואר (כיס מרה) או כאבי גב בפברואר (שלפוחית שתן) וכיו"ב.

נקודות / אזורי ההשקה
ישנן נקודות השקה בין ה- T.M.M השונים העוברים בסמיכות אחד לשני.
נקודות השקה אלו מתוארות ב- LING SHU בעזרת הפועל "TO FRUIT"- להתחבר ולהיות בקשר.
עיקר הקשר הוא ב- 12 המפרקים הגדולים: כתפיים/מרפקים/כף היד, אגן/ברכיים/קרסול.
ההשתלבות נעשית בין מרידיאנים הנמצאים לטרלית ומדיאלית לזרימת המרידיאן המדובר. החיבור בין המרידיאנים נעשה לעיתים בנקודה ספציפית ולעיתים באזור האנטומי שמסביב לנקודה ולכן בטיפול יש לחפש רגישות מקומית ועל פיה לדקור.
ההשתלבות בקרסול, לדוגמא, מתרחשת ברקמת חיבור:SUPERIOR/INFERIOR EXTENSOR RETINACULUM.
לדוגמא, אזור הקרסול:
T.M.M של הכבד נפגש עם T.M.M של הטחול (מדיאלי) והקיבה (לטרלי).
T.M.M של הקיבה נפגש עם T.M.M של הכבד (מדיאלי) וכיס המרה (לטרלי).
T.M.M של הכיס המרה נפגש עם T.M.M של הקיבה (מדיאלי) ושלפוחית השתן (לטרלי).
T.M.M של שלפוחית השתן נפגש עם T.M.M של הכיס מרה (מדיאלי) והכליות (מדיאלי).
T.M.M של הכליות נפגש עם T.M.M של השלפוחית השתן (לטרלי) והטחול (מדיאלי).
T.M.M של הטחול נפגש עם T.M.M של הכבד (לטרלי) והכליות (מדיאלי).

לדוגמא, מטופל שנקע את הקרסול- INVERSION- מבחינה אנרגטית ישנה פגיעה ב-T.M.M של כיס המרה. כדאי להוסיף את BL-67 בנוסף בחיזוק בכדי להביא צ'י חדש לתוך המערכת- הדיקור יהיה ברגל הפגועה.
הסיבה שהנקודה BL-67 מתאימה היא מכיוון שה- T.M.M של שלפוחית השתן נפגש בקרסול עם ה- T.M.M של כיס המרה.

נקודות השקה של המרידיאנים- ראו נספח ב' (בסוף המאמר).

פתולוגיה ואפשרויות טיפול
ה- T.M.M יכולים לשקף בעיה במרידיאנים הראשיים או להיות פגועים בפני עצמם (טראומה, פתוגן).
הנטייה הטבעית של ה- T.M.M היא לסבול ממצב עודף או חסר.
כיוון שמרידיאני ה- T.M.M בעלי אופי יאנגי, מצב עודף בהם בד"כ נגרם ע"י עודף יין יחסי- קור, ומצב חסר בד"כ נגרם ע"י עודף יאנג יחסי- חום.
[דוגמא נוספת להופכיות בין אופי הפתולוגיה למיקומה מתבטאת בחדירה של רוח: כאשר חודרת רוח קור לגוף היא תתקוף בעיקר אזורים יאנגים (גב, שכמות, עורף) לעומת חדירה של רוח חום שתתקוף בעיקר אזורים יינים (עיניים, אוזניים, אף)].
תגובת הגוף למצבים אלו (כפי שמשתקפת בטבלא הבאה) היא הופכית:
כאשר תוקף קור את הגוף, הגוף מנסה לסתור אותו עם חום ונקבל סימפטומים של חום ועודף.
כאשר תוקף חום את הגוף, הגוף מנסה לסתור אותו עם קור ונקבל סימפטומים של קור וחוסר.

פגיעה ב- T.M.M יכולה להתבטא גם ככאב ראומטי, חבלות, קרעים בשריר ובגיד, נקעים, ניוריטיס (דלקת בעצב), מיאלגיה, בעיות עור (אקזמה, אורטיקריה, כיבים, הרפס זוסטר), דלקות אף כרוניות, סינוסיטיס, דלקת בלחמית העין, כאבי ראש וחוסר יכולת להחזיק זקפה.

אנו משפיעים על מערכת ה- T.M.M בעזרת נקודות הבאר. הדיקור מתבצע ב- 30 מעלות. בטכניקה זו אנו משפיעים פחות על איכות הנקודות (עץ ביין/מתכת ביאנג) ויותר על תנועה של צ'י במערכת ה- T.M.M.
הדיקור יתבצע בטכניקה שנקראת PUSH AND PULL:
1. אנו דוקרים את נקודת הבאר בחיזוק בצד ימין (אצל גברים), ובפיזור בצד שמאל (אצל גברים), ללא קשר למיקום הפתולוגיה. אצל נשים נדקור את נקודת הבאר בחיזוק בצד שמאל ובפיזור בצד ימין.
ההסבר לשיטה זו: אנו דוחפים את הצ'י ב- T.M.M מהצד הקונסטיטוציוני (גברים- יאנג- יד ימין- חיזוק) ומפזרים אותו החוצה מהצד השני.
2. צורה נוספת ואפשרית של שימוש בטכניקה זו מתחשבת בצד הפתולוגי: אנו דוקרים את נקודת הבאר בחיזוק בצד הבריא ומניעים ממנו צ'י אל עבר הצד ה"חולה" שבו אנו דוקרים את נקודת הבאר בפיזור בכדי לדחוק את הפתולוגיה החוצה
במידה וישנו יותר ממרידיאן אחד שמעורב בפתולוגיה, נשתמש באזור המפגש ונוסיף את הנקודה הרלוונטית. לדוגמא, במקרה של פריצות דיסק בגובה L-4-5 ו L-5-S-1 שמקרינות על מרידיאני שלפוחית השתן וכיס המרה נדקור בנוסף לנקודות BL-67 ו GB-44 בטכניקת P+P גם את SI-18/ST-3.
אמצעי טיפול נוספים לפגיעת T.M.M יהיו שטחיים באופיים גם כן: עיסוי, כוסות רוח, גוואשה, 7 STAR.

ישנה טענה הגורסת כי במצב עודף של ה- T.M.M, המרידיאן הראשי הספציפי הקשור אליו יהיו בחסר ולהיפך.לדוגמא עודף ב- T.M.M של הכבד וחוסר של המרידיאן הראשי של הכבד.
ע"פ טענה זו, עיקרון הטיפול במצב עודף יהיה הנעה של ה- T.M.M המעורב ושימוש בנקודות ASHI (נקודות כאב), וכמו כן חיזוק המרידיאן הראשי ע"י שימוש במוקסה על נקודת ה"חיזוק" שלו.
עיקרון הטיפול במצב חסר יהיה שימוש במוקסה על ה- T.M.M ופיזור המרידיאן העיקרי.
טענה זו נסתרת כביכול ע"י ה- LING SHU אשר מציין כי יש להשתמש במחט בוערת (חום שמקביל למוקסה) במצב עודף ב- T.M.M (קור) אולם הוא איננו מציין את עומק או מיקום הדיקור הדרוש במצב זה.

סימפטומולוגיה של המרידיאנים השונים- ראו נספח א' (בסוף המאמר).

אזור הסיום של ה- T.M.M

נקודות מפגש של ה- T.M.M עם נקודות אשנב לרקיע

נקודות מפגש אלו הן גם נקודות DIVERGENT, כך שבעצם נוכל להשפיע דרכן גם על ה- T.M.M וגם על מרידיאני ה- DIVERGENT.

הקשר עם עומק הגוף
מערכת ה- T.M.M הינה רשת הזרימה האנרגטית השטחית ביותר.
למרות אספקט זה של זרימה שטחית והעובדה שבמערכת זו זורם WEI QI בלבד, הרי שהיא מקיימת יחסי גומלין עם הרבדים העמוקים בגוף בשלוש רמות שונות:
1. המרידיאן הראשי.
2. הכבד והכליות.
3. המרידיאן המיוחד CHONG.

המרידיאן הראשי
מרידיאני ה- T.M.M אינם זורמים תמיד במסלולו המדויק של המרידיאן הראשי או בכיוון זרימתו. זרימתם אף רחבה יותר מבחינה "פיזית" כיוון שהם מאגדים בתוכם קבוצות שרירים וגידים. לא ניתן לתאר אותם כקו אנרגטי אלא חשוב להבין ולראות את מכלול הגידים והשרירים השייכים למרידיאן זה או אחר.
הבדל נוסף בינם למרידיאנים הראשיים טמון בעובדה שב- T.M.M זורם WEI QI בלבד.
למרות השוני היחסי בינם למרידיאן הראשי אליו הם שייכים חשוב להסתכל במקרה זה על התמונה הגדולה. ה- T.M.M הינו חלק מהמרידיאן הראשי ומבטא בזרימתו את האספקט החיצוני ביותר של מרידיאן זה. ה- T.M.M הינו בעצם האספקט ההגנתי של המרידיאן הראשי בחיצון וכן הוא המוציא לפועל של יכולת תנועת הגוף (שרירים וגידים) בחלק עליו נמצאת אחריות המרידיאן. בין שני המרידיאנים ישנו קשר הדוק והם למעשה בעלי מהות אחת. גם כשנסתכל על פתולוגיות נראה שהם תלויים אחד בשני. לדוגמא, כאשר מרידיאן ראשי נמצא בחולשה אנרגטית הרי שה- T.M.M יהיה חשוף יותר לפגיעות חיצוניות כמו נקעים חוזרים או החלמה איטית מפציעות או אף הימשכות כרונית של פגיעות אורטופדיות. לעומת זאת כאשר המרידיאן הראשי יהיה בעודף נוכל לזהות גם עודף ב- T.M.M. זהו בעצם העודף אותו מנסה הגוף להוציא מבפנים (מרידיאן ראשי) החוצה (T.M.M). עודף זה יכול להתבטא כדלקת, נפיחות, גודש מקומי.

הכבד והכליות
למרידיאני הכבד והכליות ישנו חלק חשוב בתפקוד ה- T.M.M.
מרידיאן הכבד קשור ל- T.M.M במספר אספקטים:
1. הכבד, כחלק מאלמנט העץ, שולט ברקמת הגידים והשרירים (תנועת הגוף) שהם בעצם ה- T.M.M.
2. הכבד הוא "שר הצבא" של הגוף הפיזי והאנרגטי ואחראי להגנת הגוף. את תפקיד זה הוא ממלא באמצעות יכולתו לאפשר זרימה חופשית של צ'י בגוף ובכלל זה WEI QI. יכולת ההגנה של הכבד (LIV WEI QI) אחראית גם ליכולת ההגנה של ה- T.M.M.
3. הכבד אחראי על אחסון הדם וניקוי הדם- שמירה על רמה נאותה, גם כמותית וגם איכותית, של XUE בגוף. רמה נאותה של XUE בגוף תורמת לרמה נאותה של צ'י בגוף ובאופן ספציפי למקרה זה WEI QI בגוף ויכולת ההגנה של ה- T.M.M.

הכליות קשורות ל- T.M.M בעיקר דרך ה- YUAN QI. אין קשר ישיר בינן ל- T.M.M אולם בתוקף אחריותן על הצ'י הראשוני בגוף יש להם משמעות בכל מה שקשור לייצור רמה נאותה של צ'י יומיומי (POST HEAVEN QI), גם ברמה האיכותית וגם ברמה הכמותית. רמה נאותה של צ'י בגוף מקיימת בריאות.
המעורבות של הכליות במערכת זו מתבססת בעיקר על אבחנת דופק- באחוז מאוד גבוה של מקרים כרונים בהם ישנה מעורבות של ה- T.M.M נזהה בדופק חולשה של הכליות. חולשה זו כנראה מהווה את הרקע לפגיעה או שנוצרה עקב התשה ממושכת של הכליות כתוצאה מפגיעה אורטופדית מתמשכת. מקרים אלו מחייבים חיזוק הגוף ומערכותיו השונות לפני הטיפול ב- T.M.M.

CHONG MAI
ה- CHONG קשור ל- T.M.M באמצעות אספקט שטחי שלו, מערכת ה- SUN LOU.
ה- SUN LOU של ה- CHONG הינה רשת של כלי דם הנמצאת ב- DERMIS (שטחיים יותר מה- T.M.M) ומכילה בעיקר WEI QI.
תפקידם של כלי דם קטנים אלו אותם ניתן לתאר כ"ים הדם" (ובהקבלה הסינית- CHONG MAI) הוא להגן מפני פתוגנים חיצוניים (בעזרת תאי הדם הלבנים והשליטה על הנקבוביות).
אם כן, הקשר בין CHONG-T.M.M מבוסס בעיקר על יכולת ההגנה החיצונית של הגוף ועל זרימת WEI QI ברובד זה.

סה"כ נוצר לנו קשר T.M.M-WEI QI בשלוש רמות שונות של הגוף (מרידיאן ראשי, כבד-כליות, CHONG). קשר זה מדגים למעשה את הזרימה האנרגטית בגוף בצורה טובה מאוד. אין שום מערכת בגוף שנמצאת בשליטה אנרגטית בלעדית של גורם אחד. תמיד יהיו מספר גורמים וברבדים שונים הנמצאים בחפיפה בינם ובין עצמם וזאת בכדי להבטיח פעילות תקינה לאורך זמן של הגוף ויכולת להתמודד מול פתוגנים. אין מערכות שהן שטחיות בלבד או עמוקות בלבד- הכול זורם כל הזמן.

לסיכום:
מערכת ה- T.M.M הינה חלק מחומת ההגנה הראשונה של הגוף מפני חדירת פתוגנים ומהווה את יכולת הגוף להתמודד כנגד טראומות חיצוניות פיזיות ורגשיות כאחד.
תפקוד זה משולב ביכולת העזרה שלה לתנועה השרירית של הגוף שהיא מהות פעולתה. למרות שזוהי רשת הזרימה כמעט הכי שטחית בגוף ומכילה בתוכה רק WEI QI, לטעמי ישנה חשיבות רבה בהבנת פעולתה וביחסי הגומלין שיש לה עם יתר מערכות הגוף (פיזיות ואנרגטיות). הבנת יחסי הגומלין חשובה משום שאחוז גבוה מן הפתולוגיות מתבטא בה או דרכה. לעיתים הפגיעה היא ישירות במערכת זו ולעיתים נראה סימפטומים ב- T.M.M המשקפים את המצב האנרגטי הפנימי בגוף לדוגמא, כאבים פסיכוסומאטיים.
מניסיוני, במקרים כרונים הנמשכים חודשים רבים ושנים (FROZEN SHOULDER, TENNIS ELBOW), עיקרון הטיפול צריך להיות חיזוק בשלב הראשון ועבודה דרך המרידיאנים העיקריים, ורק אחר כך הנעה של ה- T.M.M. למרות שמקרים אלו נראים פשוטים יחסית ושטחיים מבחינת מיקום הפתולוגיה, הרי שהם מבטאים חולשה עמוקה ופנימית בגוף. שימוש ב- T.M.M בלבד במקרים אלו גורם להקלה בכאב אך בדר"כ לא פותר את הבעיה באופן מוחלט.
יכולת ההשפעה הגדולה שיש למערכת זו על כלל הגוף נראית בעיקר בטיפולי מגע למיניהם אשר בראש ובראשונה משפיעים על הגוף דרכה. נראה שאיזון במערכת זו הוא הבסיס הפיזי/חיצוני הראשוני לאיזון תוך גופי אנרגטי/פנימי. טיפולי מגע אלו המשפיעים מבחוץ פנימה יכולים לפתוח לנו צוהר מחשבתי חדש- אולי במקום לבנות מבפנים החוצה במקרים כרוניים, עלינו להתחיל את האיזון מבחוץ פנימה. ייתכן שהפיתרון לחולשת היין יבוא מאיזונו הראשוני של היאנג או דרכו.

להורדת הנספחים לחצו כאן.

ביבליוגרפיה:
1. פטר ואן קרבל- הרצאה בנושא המרידיאנים המשניים- 11/09/2005
2. שון גודמן- מאמר על מרידיאנים
3. חוברת הכנה קלינית / מכללת מדיסין- רויטל דן
4. HUANG DI NEI CHING LING SHU 13-– HENRY C. LU
5. ROYSYON LOW- THE SECONDARY VASSELS OF ACUPUNCTURE
6. INTERNAL PATHWAYS- PETER C. VAN KERVEL
7. PETER DEADMAN- A MANUAL OF ACUPUNCTURE

הגהה נעשתה ע"י מערכת סינית.

המחבר:
רועי כרמל
מטפל ומרצה ברפואה סינית
roycarmel@gmail.com

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts