חגיגות הסטודנטים הנצחיים של הרפואה הסינית בארץ

הצצה אל מאחורי הקלעים של הקונגרס

בתאריכים 21.3-23.3.07 ייערך הקונגרס הבינלאומי הראשון לרפואה סינית בישראל.
החלוציות שבקונגרס זה, הבאה לידי ביטוי באביב לאחר עבודת הפקה רחבת היקף בנסתר, הביאה אותנו לשיחה עם יאיר מימון, יו"ר הקונגרס, בה התעניינו לשמוע מה עומד מאחורי הקונגרס ולמה דווקא עכשיו.

יעל ארנסט (י.א): איך התחיל להתגבש הקונגרס?
יאיר מימון (י.מ): אחד הדברים החשובים לכל תחום, על אחת כמה וכמה בתחומי הרפואה, הוא קיום הקשר האחד עם השני ועם מומחים מהעולם לשם החלפת מידע וידע.
אני מודה שאני מקנא באנשי הרפואה המערבית, שם מקובלים הכנסים למיניהם, וכל הזמן קיים קשר בין רופאים וחוקרים, כל הזמן קיים דו שיח ואנשי המקצוע זוכים להפריה מתמדת.
הליך ההפריה קשור במפגש, התאספות. אין מה שיחליף את זה.
במהלך קונגרס מתרחשים מפגשים נוספים כגון שיחות מסדרון, אנחנו מכירים מורים ואנשים חדשים- זה אף פעם לא רק הקונגרס עצמו, הסדנאות המוצעות. המרקם האנושי, כל המכלול הזה הופך את המפגש לחשוב ופוטנטי.

אני מרגיש מבפנים את הצורך שבארץ יהיה קונגרס כזה, שבו קהילת המטפלים בארץ תהיה חשופה למומחים מהעולם ומהארץ. לדעתי, חשוב שיהיה קונגרס שיתקיים לפחות פעם בשנה ושיפנה לזרמים השונים בתחום.
אני רוצה כבר כמה שנים לעודד קונגרס כזה בארץ אך נתקלתי בשלוש בעיות- עלויות, ארגון וחשש מנקר האם האנשים בארץ בשלים דיים כדי להבין את הצורך שבקיום קונגרס שכזה.
השנה הוחלט לעשות ולפרוץ את הקיר, את הגדר ובכך לשים קץ לחששות.

השנה מגיעים אנשים מאירופה, ובעתיד אנו מקווים שיגיעו עוד.
למשל, מגיעים לקונגרס השנה מר אלברט דה ואוס, יו"ר הארגון האירופאי לרפואה סינית מסורתית, מר נילס ון בלוא, נשיא האגוד הגרמני לרפואה סינית, וג'רד אומשטדה, יו"ר הקונגרס האירופאי לרפואה סינית ברוטנבורג, שהם ראשי ארגונים בולטים באירופה. כך נוצר קשר בלתי אמצעי בינינו לבין העולם, קונגרס מסוג זה מאפשר את הגעתם לארץ ואת יצירת הקשר איתם באופן בלתי אמצעי.
המפגשים האישיים מאפשרים לאגודה הישראלית לריפוי סיני מסורתי להיפגש עם עמותות מהעולם, וזה חשוב שהם באים- זה נותן לנו הכרה בעולם בתחומנו אנו, ומגדיל את ההכרה בנו כשאנו עומדים מול הממסד.

י.א: למה עכשיו ולא קודם? מה השתנה שעכשיו זה זמן נכון?
י.מ: התחום עובר כל הזמן הבשלה. אנחנו גדלים ומתמסדים בהרבה רמות, החל בחוק הדיקור ודרך קופות החולים ובתי החולים- התחום מתבגר ומתמסד.
כמות המטפלים גדולה, הציבור והממסד מכירים יותר בתחום, אך עוד יש בפנינו דרך לא מבוטלת. אחד הדברים שיעזרו לתחום להתפתח הוא קיום קונגרס. כך קורה בכל העולם, מאות אנשים בוגרי התחום מגיעים לקונגרסים והכנסים השונים, זהו חלק מהעשייה המקצועית.
מעט מאוד אנשים בארץ מתראים עם קולגות בעולם. הדבר נובע מעלויות גבוהות ומחוסר הבנת החשיבות של הדבר. כדי שהתחום יהיה רציני צריכים לקרות כל מיני דברים, קיום קונגרס מסוג זה הוא אחד מהם.

י.א: איך ההיענות?
י.מ: לצערי, אין לאנשים הרגל להשתתף בקונגרסים. אנו מקווים שיותר אנשים ירשמו בעיקר מפני שזהו קונגרס עבור הקהילה, עבור האנשים שמרכיבים את הקהילה- סטודנטים, מטפלים ובוגרים באשר הם. הקונגרס הוא לא עבור המארגנים.
אני חושב שבקהילה שלנו יש נטייה לאדישות. האנשים עדיין לא מבינים את הצורך. הייתה השקעה אדירה ואנו מקווים שאנשים יבינו נכון את הצורך כדי להפסיק את בלימת התפתחות המקצוע, שכן האדישות מובילה למחסור בקונגרסים, בין שאר הדברים, והכל יחד מוביל לבלימת ההתפתחות המקצועית של כולנו כקהילה מגובשת.
קיום קונגרס זה משהו שמשדר רצינות גם לנו כלפי פנים כקהילה וגם כלפי חוץ לממסד. אנחנו תחום שגדל מלמטה, אנחנו צריכים לתמוך ולהיענות לדברים מסוג זה אחרת לא יהיה. אנחנו חייבים לדאוג לעצמנו, אף אחד אחר לא יעשה את זה בשבילנו.
אנחנו בתחום רפואי ויש לנהוג בהתאם, אנחנו קהילה של כמה אלפי אנשים ואנו מפוזרים מדי, אנחנו יותר מדי "איש איש לעצמו", ובסופו של דבר חוסר הפעילות הקהילתית פוגעת ב"איש איש לעצמו". ההתחברות לקהילה והפעילות למען הקהילה הזו היא שתעזור לנו גם ברמת ה"איש איש לעצמו", אף אחד לא יעשה לנו את העבודה הזו.

י.א: האם יש קו מנחה שליווה אתכם בארגון, בכינוס המרצים?
י.מ: 2 עקרונות הובילו אותנו:
א. להציג את קשת האסכולות השונות בר"ס- אנשים בדרך כלל אינם חשופים לקשת זו, וזה גם מה שייתן לכל מקום תחושה של בית בקונגרס- אנו לא דנים רק באסכולה אחת אלא בכולן, וכל אחד ואחת יוכלו לבחור את מה שמדבר אליהם, מה שמסקרן אותם.
ב. לתת למרצים להרצות את התחומים שיש להם את האמירה הכי חזקה בם, לתת לכל מרצה לדבר על התחום שקרוב לליבו, התוכן שקרוב לליבו.
2 עקרונות אלה מביאים לקונגרסים מוצלחים.
אנו מאמינים כי ביום הקונגרס יהיה ביטוי יפה ועשיר של קשת האסכולות, וכל אחד יעשיר את עצמו באיזושהי צורה.

י.א: מה הציפיות שלך מהקונגרס?
י.מ: הציפייה הראשונה היא שייווצר מקום שיש בו הרבה אהבה ושמחה של אנשים שנפגשים יחד, שתהיה חוויה חיובית למשתתפים. בסופו של דבר, בין שאר הדברים, נשאר זיכרון והזיכרון הזה צריך להיות חיובי.
הציפייה השנייה היא שאנשים ייחשפו לדברים שיגרמו להם לעסוק בצורה טובה יותר ברפואה סינית, אם ברמה קלינית, אם ברמה תיאורטית ואם ברמה פילוסופית.
חשוב כמובן שהקונגרס יצליח ויהווה בסיס להמשך פעילות דומה, שיהפוך לציר שיביא איתו גדילה של המקצוע בארץ.

י.א: מה הן האנרגיות של ה- 21.3? איך הן משרתות את הקונגרס? למה ב- 2007?
י.מ: 2007- הזרע לקיום הקונגרס נטמן לפני כ- 3 שנים. הבאנו במסגרות אחרות מרצים מחו"ל באופן חד פעמי. חוץ ממרצים בודדים שמגיעים מדיכמה חודשים לקבוצות קבועות לא מגיעים מרצים. אנו קצת מבודדים מבחינת החשיפה הישירה. אפילו בארץ לא מגיעים לכל האנשים המעניינים בתחום, ישנם בארץ אנשים מקוריים ומרביתנו נחשפים לאנשים ספציפיים כאלה רק אם לומדים בביה"ס מסוים.
בקונגרס משתתפים כמעט כל בתי הספר בארץ לרפואה סינית. חשוב שזה מקום מפגש של כולם, חלק מהבשלות שדיברנו עליה. כולם מבינים שזה תחום שקרוב ללב של כולנו. דבר זה, למשל, היה כמעט בלתי אפשרי לפני כמה שנים, בעוד שהיום יש יותר שלום בית בין מורים ובתי ספר, את זה איפשר הזמן.
ה- 21.3 הוא היום המאוזן של השנה. הר"ס מסתכלת על הקשר בין האדם והטבע. היום הזה הוא אחד מ- 2 נקודות מאוזנות בשנה.
המטרה האולטימטיבית שלנו כמטפלים היא להביא אנשים לאיזון. זה קשור למהלך שמיימי ממנו מושפע האדם ולכן זהו יום טוב לעשות משהו שיקדם איזון.
כמו כן, המעבר מהחורף לאביב, מהמתנה להתחלת צמיחה וגדילה, הוא זמן טוב להיפגש ולאפשר עידוד צמיחה וגדילה, הקונגרס יאפשר לכולנו רעיונות חדשים.

י.א: מה אתה יכול לספר על האב קלוד לאר? מה היה כל כך מיוחד בו? למה אתה הכי מתגעגע אצלו? מהי התרומה הכי גדולה שלו לדעתו במהלך חייו ופועלו?
י.מ: היה לי חשוב להקדיש את הקונגרס לזכרו של האב לאר. הוא אומנם לא היה מטפל, אך בזכות האישיות המיוחדת, התובנות והמסירות האינסופית שלו לתחום, הוא מעשיר את כל מי שרוצה להבין את הרפואה הנפלאה הזו לעומק.
האב לאר נפטר לפני כ- 6 שנים וחשוב שאנשים יכירו את פועלו ושפועלו יונצח.
הכרתי אותו אישית בשנים האחרונות לחייו, ואני מרגיש חום גדול אליו ברמה אישית ומקצועית. חשוב לי שקהל המגיעים לקונגרס ייפגש עם העשייה שלו ועל כן תהיה תערוכה מיוחדת מאנגליה המוקדשת לו, אנו עורכים סרט אודותיו מחומרים שנאספים מכל העולם- קטעי ראיונות ותמונות- הכל כדי להנציח את האישיות הרבגונית שלו. הקונגרס הוא בסימן הצדעה לאדם שהיה האב לאר. חשוב לי להציג, לשמר ולהוקיר תודה לפעילות הענפה של האיש המיוחד הזה.
אני קודם כל מתגעגע לאדם. הרגשתי במחיצתו כמו שמרגישים במחיצת אדם רוחני, אתה עומד לנוכח הרבה אהבה וידע, ואתה מתחיל להסתכל על הדברים יותר לעומק. הוא היה מלא אהבה ושמחה לכולם, והיה רוחני במלוא מובן המילה.

י.א: לאילו סדנאות נרשמת?
י.מ: אני באופן אישי מצפה לסדנה של ד"ר דומיניק הרצר, שתדבר על ה- Shen, שזה נושא שמאוד מעסיק אותי כיום.

הייתי רוצה לסיים את השיחה בפנייה אישית לקהילת הרפואה הסינית בארץ:
אני מאמין בבני אדם, ומאמין בהצלחתם של דברים רבים בזכות העברת השמועה מפה לאוזן. על כן אני פונה אל כל מי שנרשם שיגיד לחברים שלו גם להירשם.
ומי שטרם נרשם- שיעשה זאת.
לדעתי מי שיבוא לא יצטער. ואם כן, אפשר לבוא אליי בטענות באופן אישי.

*********
אפילוג מאת מערכת סינית:
רבות נשמעו טענות על התחום- בין אם כלפי האגודה ובין אם כלפי בתי הספר השונים- שאין די פעילות בארץ בתחום. עוד בימינו כסטודנטים הטענות הללו נישאות באויר אחת לכמה חודשים.
כשכבר יש מעט פעילות, נשמעות טענות רבות על המחירים שנגבים עבור הסדנאות ו/או ההרצאות.
אין ספק בליבנו שההוצאה היא אכן גדולה, גם לכיסנו אנו, אך עלינו לזכור כי אנו עוסקים בתחום שהוא אומנם נעוץ היטב בפילוסופיה עתיקת יומין, אך אנו גם חלק בלתי נפרד מעולם המשתנה תדיר. תוסיפו לכך את העובדה שאנו מטפלים בבני אדם שהם חלק בלתי נפרד מהעולם המשתנה סביבנו, והתוצאה היא שאם אנו מעוניינים להיות מטפלים טובים יותר, מטפלים נאמנים לעצמנו, למקצוע ולמטופלינו, עלינו להמשיך וללמוד לאורך כל הדרך.
4 שנות לימוד הן רחוקות מלהספיק לקריירה ארוכה של טיפולים ועשייה מבורכים ומוצלחים.
גם לאלו מאיתנו העוסקים בפילוסופיה ופחות בפרקטיקה- היופי שבפילוסופיה הסינית הוא האינסופיות שלה, וככל שמעמיקים מוצאים עוד ועוד.

לכן אנו פונים לקהילה כולה- בואו להעשיר את ידיעותיכם ובואו להעשיר אחרים.
אפשר להתחיל מלהגיע ליום הקונגרס עצמו, לשמוע את המרצים השונים ואז להחליט.
יום הקונגרס הוא בבחינת יום טעימות, תוכלו לטעום קצת מכמעט כל דבר, ואז להחליט מהו הדבר שהכי דיבר אל ליבכם ולהירשם לסדנה הרלבנטית.
אנחנו נהיה שם ונשמח לפגוש אתכם ב- 3 ימים שהם חגיגה מבורכת עבור הרפואה הסינית בארץ.

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts