האור והחושך שבפנים

בהירות, צלילות, הארה
האור והחושך שבפנים

בהירות, צלילות, הארה- (בסינית: ming ; ביפנית: mei, myo, akarui)

בחודש שעבר, בתקופה בה הלילות הכי ארוכים וחשוכים והימים קצרים כתבתי על הסימנית אור, בתקופות שכאלו מאז ומתמיד השתוקק האדם לאור.
המדורה, הנר, הלפיד, הפנס והחשמל מאירים את עולמינו החיצוני, אך מה עלינו לעשות בכדי לעורר את האור הפנימי שבתוכנו? מי מאתנו אינו משווע לבהירות, צלילות מחשבה,התעוררות ואפילו הארה. מי מאתנו לא חווה מצבים בהם הכל נראה חשוך? סיטואציות שקשה לנו לראות דברים בבהירות , ארועים שמשכיחים מאתנו את הטוב, השמחה והשפע בו אנו חיים ומרחיקים אותנו מהמרכז שלנו.

הסימנית הסינית היפה "בהירות" והציורים מהם היא מורכבת מציעה לנו דרך מאוד חכמה להגיע לבהירות מחשבה , זיכוך וצלילות.
הסימנית מורכבת משני ציורים המתארים יסודות  מאוד בסיסיים ומשעותיים בעלומינו. ציור השמש משמאל וציורה של הלבנה מימין. השמש הינה ציור מרובע, סגור, חזק וברור.
בעל קווים ישרים ופינות חדות. ציור המדגיש את איכותו היאנגית הגברית והעוצמתית. בקליגרפיה סימנים סגורים אופיניים לדברים הפולטים אנרגיה וכוח, ולא לכאלה המקבלים ומכילים אליהם אנרגיה מבחוץ. לצידה של השמש הזכרית ניצבת הלבנה- הסימנית "ירח", ציור פתוח, ארוך ורך, המאופיין  בקווים מעוגלים כמו קימורי האשה, מסתורי ומשתנה כמוהו. הלבנה שקולטת את אורה החזק של השמש ומקרינה אותו דרכה ברכות ועדינות מאופיינת באיכות יינית בפילוסופיה הסינית. לכאורה ובמובן המיידי והפשוט של הסימנית המושג בהירות המשלב בין אור השמש החזק המאיר את ימינו ואור הלבנה הרך המאיר את הלילה החשוך מאפשר לנו בהירות. ובכל זאת, גם כשהכל סביבינו מואר לא פעם אנו חשים אבודים בחשכה ומשוועים להבנה וצלילות.

בסימנית פשוטה ונפלאה זו מסתתרות תובנות משמעותיות נוספות שיכולות להאיר לנו את הדרך ולרמוז לנו איך לנהוג בכדי לפוגג את החשכה שבתוכינו.
אם נתבונן שוב נראה שהסימנית משלבת את השמש והירח יחדיו, את היין והיאנג, היום והלילה, הגברי עם הנשי- נגלה שהיא מזמינה אותנו לראות ולקבל את התמונה כולה, את החזק והחלש, הרך והקשה, הסגור והפתוח זה לצד זה כשווים ומשלימים את התמונה.
הסימנית מציעה לנו לתפוש את שני צידי המטבע לא כמנוגדים ודואליים אלא כחלק מהשלם כפי שהם קיימים במציאות עולמינו. הסימנית מזכירה לנו שבטבע אין דבר הקיים לבד בזכות עצמו- הכל שייך להקשר רחב יותר, ומשלים משהו אחר. גם לנו כחלק מהטבע, ברגעים של חוסר בהירות ממליצה הסימנית לחרוג מהרגלינו לראות רק חלק מהתמונה, זה שקל לנו לקבל ותואם לדעתינו, ולהתבונן בראייה רחבה יותר ובאופן שווה בשני הצדדים של המטבע המנוגדים לכאורה.
בהירות מתקבלת כשאנו רואים את התמונה השלמה ומסוגלים להכיל את הצד שכביכול מנוגד לדעתינו.
או אז נעלמים האופל והסכסוך הפנימי. הלוואי שנשכיל לזכור זאת ולבין שיש ביכולתינו להאיר את יומנו ועולמנו.

המחברת:
תרצה פייטן סלע
אמנת קליגרפיה
מרכז שודו 

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts