אוסטיאופורוזיס

טיפול ברפואה סינית

אוסטיאופורוזיס מוגדר כירידה בצפיפות העצם של יותר מ- 2.5 סטיות תקן (ירידה בצפיפות העצם של סטיית תקן אחת מוגדרת כבר כסימן פתולוגי המהווה אינדיקציה להתערבות).
בשפת 'העם', אוסטיאופורזיס הוא ירידה 'בסידן'. אחד ממרכיבי העצם החשובים הוא סידן, ובעת הידלדלות העצם סידן יוצא מן העצמות והעצם נחלשת. שכיחות המחלה עולה עם הגיל ומופיעה בד"כ לאחר הפסקת המחזור. מהפסקת המחזור ועד לאבחנה ברורה של אוסטיאופורוזיס לוקח עשור או שניים.

הסיכון העיקרי במחלת אוסטיאופורוזיס הוא שברים, לכן, אדם אוסטאופורוטי בגיל 70-75 הינו בסכנה ברורה לשבירת עצם הירך לאחר נפילה. שברים נוספים שהופעתם שכיחה הם שבר בחולייה של עמוד השדרה ונקראים שברי דחיסה. כל עוד שבר הדחיסה יציב בד"כ אין תלונות על כאבים. השברים מתגלים לעיתים באקראי בעת צילום של עמוד השדרה. התוצאה של הידלדלות העצם והשברים היא הנמכת הקומה ועקמת קיפוטית שאופיינית בעיקר לאנשים מבוגרים.
פיזיותרפיסטים ומטפלים ברפואה סינית מייחסים חשיבות נוספת לעקמת ול'התכופפות' קדימה שנוצרת בגלל הידלדלות העצם: כאשר אדם כפוף הוא אינו נושם כראוי. כל אדם שעומד עמידה כפופה אינו יכול למלא כראוי את ריאותיו באוויר. התוצאה היא התחלה של קוצר נשימה, קושי והתנשפות בעת עליית מדרגות ועייפות. הגוף עושה מאמץ כביר כדי להכניס יותר אויר לריאות אך מוגבל בגלל התנוחה. לכן קשישים סובלים לעיתים ממחלות ריאה למרות שאין להם היסטוריה של מחלות נשימה מיותר להזכיר מה עשוי להיות מצב רוחו של אדם שגוו כפוף קדימה, היות שכך שהוא רואה יותר את הרצפה מאשר את האופק והשמיים…
נתון מעניין הוא שבארצות עניות יש פחות שברים על רקע אוסטיאופורוזיס. ההסבר לכך הוא שבמדינות אלו העבודה במשך השנים היא פיזית ומחזקת את מסת העצם, הם נוטים פחות ליפול ולהיחבל. גם במדינות מערביות יש יותר שברים באוכלוסייה עירונית לעומת אוכלוסייה כפרית מסיבות דומות. אבל לפני שאנו עוברים לגור במושב, מחליפים את העבודה בהיי טק לחליבת פרות וזריעת שדות יש עוד דברים שחשוב לדעת.
כיום יש המלצה גורפת לצורך סידן בשילוב עם ויטמין D כמניעה וטיפול באוסטיאופורוזיס. עם זאת, אנו עדים לכך שצריכה גבוהה של סידן בתזונה ותוספים אינה משפרת בהכרח את מסת העצם. למרות זאת, יש המלצה גורפת לשימוש בסידן וויטמין D כמניעה וטיפול באוסטיאופורוזיס וזאת בהסתמך על חשיבות הסידן וויטמין D לעצמות.

מחלות רבות כדוגמת היפר תירואיד, מחלות של בלוטות הפארא תירואיד, סוכרת ועוד פוגעות באיזון ההורמונאלי בגוף. במחלות אלו יש אמנם קשר עקיף אך הוא יכול לפגוע במאזן הסידן בגוף. בנוסף, יש תרופות הגורמות להופעת אוסטיאופורוזיס כדוגמת סטרואידים, כימותרפיה, תרופות פסיכיאטריות ועוד. מחלות נוספות שגורמות לאוסטיאופורוזיס הן מחלות כליה, פאג'ט paget, מחלת קושינג.

השינויים בגיל המעבר הם טריגר מרכזי לירידה בצפיפות העצם.
רמת האסטרוגן פוחתת ועשויה לגרום לאוסטיאופורוזיס. מחקרים מראים גם, שנשים ששחלותיהן הוצאו לפני גיל המעבר סובלות בגיל צעיר יותר מאוסטיאופורוזיס. קיימות עבודות שמראות שנטילת תוספי אסטרוגן בגיל המעבר מורידה את רמת האוסטיאופורוזיס ואף מעלה במידה מסויימת את צפיפות העצם. עם זאת מרגע הפסקת נטילת האסטרוגן יש ירידה מהירה במסת העצם. כלומר הטיפול באסטרוגן נותן 'תחזוקה' זמנית לעצם. מעבר לכך שמחקרים בנושא מצביעים על כך שנטילת אסטרוגן קשורה לעלייה בשכיחות סרטן וקרישי דם (לכן משלבים היום אסטרוגן יחד עם פרוגסטרון כדי למתן את השפעותיו המזיקות של האסטרוגן.).

ניתן לומר רבות על הטיפולים ברפואה מערבית, אך לסינים מסתבר יש טיפול יעיל ותפיסת טיפול שונה:
הסינים מאבחנים מחלה על פי הסימפטומים אבל למחלת האוסטאופורוזיס בד"כ אין סימפטומים משל עצמה (לכן נקראת הרוצח השקט בדומה ללחץ דם). היעדר הסימפטומים גורר קושי לרפואה הסינית לאבחן את המחלה. לכן האיבחון נעשה על ידי 'ההקשרים' של המחלה כפי שיפורט בהמשך.
בעוד שהטיפול המערבי הוא תוספת של סידן, הרפואה הסינית מתמקדת בחיזוק של הכליות באמצעות צמחים שאינם מכילים סידן בהכרח. הסינים ממליצים לתמוך בבניית העצם בעיקר על ידי מזון ולא על ידי תוספים. למעשה, הרבליסטים יודעים שנטילת סידן לאורך זמן יכולה לפגוע בצ'י הקיבה. לכן, צמחים מכילי סידן כמו אבנים, מינרלים וצדפות עובדים בעיקר ברמה הרוחנית, להרגעת נפש ולא לחיזוק הכליות.
בהגדרה, חולשת עצמות מרמזת על חולשת כליות "הכליות מכילות את כוח החיים של העצמות ומוח העצמות". גם בהגדרת המנופאוזה בו הפסקת הווסת הינו זמן הירידה בתיפקוד הכליות: "בגיל 49 כוחן של הכליות יורד, מרידיאני ה- Chong Mai & Ren Mai אינם מתפקדים".
אם הכליות נחלשות כבר לפני גיל 30 (על רקע תורשתי, התשה, תרופות, לידות רבות ותכופות, הפלות, ריבוי יחסי מין, תזונה לקויה, הרמת משאות כבדים, עמידה ממושכת, מחלה ממושכת), אזי בריאות העצמות ומאסת העצמות תרד. תהליך זה יואץ בעיקר אם חולשת הכליות מתחילה לפני שהעצמות מסיימות את בנייתן.

חולשת כליות קונסטיטוציונית תתאפיין בנמיכות קומה, וסימני מין משניים לא מפותחים. גורמים שכיחים לחולשת כליות מולדת היא לידה בגיל מבוגר (למרות שהיום מודרני 'לעשות' קודם קריירה ולהתחיל בילודה בגיל 35-40 יש שכיחות גבוהה יותר של מומים ומחלות לילדים שנולדו להורים 'מבוגרים'), גם לידה קרובה ללידה קודמת של אח או אחות יכולים להוביל לחולשת כליות קונסטיטוציונית. בנוסף, יש להתייחס לאיכות ספיגת המזון ורכיביו על הטחול לספוג ולעבד את המזון ולהפכו לצ'י ואבני בניין לגוף. במצבים של אוסטיאופורוזיס או חולשת כליות מולדת לפני גיל 30 עיקר הטיפול מצריך התמקדות בשינוי אורח החיים, להזנת ושימור צ'י הכליות.

הסימנים של חולשת כליות מולדת הם:
שיניים חלשות- ריבוי חורים, שיניים נופלות וכיו"ב.
שברים ונקעים חוזרים ומרובים, עקמת, אבדן גובה.
עיגולים כהים מתחת לעיניים.
שיער ראש דליל.
בישנות.
פחדנות.
סימני כליות חולשת כליות שונים (כאב גב תחתון, ברכיים, כאבים בכפות רגליים, פתולוגיות בדרכי השתן, טיניטוס).

הופעה של סימני חולשת כליות מתחת לגיל 30 עשויים להצביע על אוסטיאופורוזיס שמתחיל מוקדם ולכן עיקר הטיפול מצריך התמקדות בשינוי אורח חיים, להזנה ושימור של צ'י הכליות. עד גיל זה מאסת העצמות יכולה לגדול. הטיפול יהיה תזונה עשירה בסידן, ריבוי בפעילות גופנית, הימנעות מעודף יחסי מין והרמת משאות כבדים.

הטיפול באוסטיאופורוזיס בגיל המבוגר שונה. בנשים מבוגרות יותר, תזונה עשירה בסידן לא בהכרח מעלה את צפיפות העצם. מדוע? הסינים מייחסים זאת לתיפקוד הכליות ולתיפקוד מערכת העיכול. עם הגיל, אנרגיית הכליות נחלשת כך שהן אינן מצליחות לתמוך בחומרים המרכיבים את העצם ואלו יוצאים מן העצם ושוקעים במקומות שונים. העלאת הסידן בתזונה עשויה לפחות לשמר את הקיים ויתכן שעוזרת להגן על העצמות בחלק מן המקרים (בגיל זה חשוב במיוחד גם להגן מפני המשך הידרדרות של העצמות).
בעקבות הידע המערבי לגבי יכולת האסטרוגן לשמר את העצם, גם בסין נערכו מחקרים בהם נעשה שימוש בצמחים סיניים עם פעילות שדומה לפעילות של אסטרוגן אך גישה זו נכשלה ולא תרמה להפחתת או עצירת האוסטיאופורוזיס. יתכן שגישה זו נכשלה כיוון שבגיל 49 הטבע 'אינו' מעוניין בחיזוק האסטרוגן או בהבאת ה- Tian Gui (הטל השמימי, המחזור החודשי). בגיל זה כאמור הכליות בירידה ומרידיאני Chong Mai & Ren Mai לא מתפקדים עוד בהקשר ההורמונלי. תוספת של אסטרוגן היא כמו 'בקשה' ממרידיאני Chong Mai & Ren Mai לעבוד לאחר סיום תפקידם הטבעי. לכן, יש לגשת לפיתרון הבעיה דרך תיפקוד אחר של הכליות, בנפרד ממרידאני האקסטרה, כלומר לחיזוק העצמות.

טיפול בפורמולות לחיזוק העצמות:
רוב הצמחים מחזקי הגידים והעצמות שייכים לקטגוריית חיזוק יאנג (רק מעטים מהם מכילים סידן). העצמות הן אומנם 'ייניות' (Yin) באופיין, אך הצמחים לחיזוק העצמות יאנגיים בעיקרם. מדוע? כיוון שהיאנג הוא ששומר על מרכיבי העצם להישאר בתוכה. היאנג הוא זה ששומר על היין, לכן אין זה מפליא שעיקר הפורמולה מבוססת על צמחים מחזקי יאנג ומעט צמחים מחזקי יין.
תובנה זו עשויה להסביר את הסיבה שנטילת סידן אינה בהכרח משפרת מצב של אוסטיאופורוזיס.

צמחי מרפא מחזקי יאנג לחיזוק העצמות:
Ba ji Tian
Xian Mao
Du Zhong
Gou Ji
Xu Duan
Gu Sui Bu

Tu Si Zi
Sha Yuan Ji Li
Yi Zhi Ren
Rou Cong Rong
Lu Rong

צמחי מרפא מחזקי יין שתומכים בעצמות:

Yin Tonics
Gui Ban, Hua Ma Ren (contains Calcium)
Sang Ji Sheng

צמחי מרפא המכילים סידן ואינדיקציות השימוש העיקריות שלהם:
Contains Ca
Zhi Shi Ying- לדימום רחמי
Zhen Zhu- ניקוי כבד
Mu Li- הרגעת כבד, לדימום רחמי
Long Gu- הרגעת יאנג הכבד

צמחי מרפא מכווצים שמחזקים כליות וטחול ושימושיים באוסטיאופורוזיס:
Hai Paio Xiao- מכווץ ומשמר ג'ינג, מפסיק דימום
Qiao Shi- חיזוק כליות וטחול. לא מכיל כמות גדולה של סידן.
Lian Zi Rou- מחזק טחול ומשמש לדיסהרמוניה בין הלב לכליות. לא מכיל כמות גדולה של סידן.

האם מומלץ לקחת צמחי מרפא שמכילים סידן לטיפול באוסטיאופורוזיס?
רוב החומרים שמכילים סידן הם מקבוצת המינרלים, אך לא מומלץ לצרוך מינרלים לאורך זמן, בייחוד בנשים שחומציות הקיבה שלהן נמוכה יותר כחלק מהשינוי של גיל המעבר. מינרלים אלו בד"כ פוגעים בצ'י הקיבה וגורמים לירידה באיכות עיכול המזון ולירידה בתיאבון. מכאן, שמינרלים אלו אינם מתאימים לטיפול. יתכן שזו אחת הסיבות לכך שנטילת סידן בד"כ אינה משפרת את צפיפות העצם.
בספרות הסינית אין פורמולות לטיפול באוסטאופורוזיס בשלבים הראשונים בגלל העדר הסימפטומים. עם זאת פורמולות קלאסיות שמחזקות עצמות מגיעות מקטגוריה של Bi Syndrome ומחזקי יאנג. הם מסלקים רוח-לחות ומחזקים כבד וכליות כדוגמת Du Huo Ji Sheng Tang, Jian Bu Hu Qian Wan, Te Xiao Yao Tong Ling.
3 פורמולת מקטגוריית חיזוק יאנג מחזקות עצמות: Kang Gu Zheng Sheng Pain, Yao Tong Pain, Zhuang Yao Jian Shen Pian. ברשימה נלקחו בחשבון רק פורמולות פטנט כיון שצריך לזכור שהשימוש בהן יהיה לאורך שנים. יש לציין שגם הפורמולות שיכולות להתאים כטיפול לגיל המעבר מחזקות עצמות: Zou Gui Wan, Er Xian Tang, You Gui Wan, Zhi Bai Wei Wan. חשוב לציין שהסינים נוהגים לקחת את הצמחים המחזקים באמצע החורף ולא באופן קבוע.

מדוע נעשה שימוש בפורמולות מחזקות יאנג ? מתוך תפיסה שהיאנג הוא זה שמחזיק את רכיבי העצם במקומם, בדיוק כמי הצ'י המגן שעוטף את הגוף, או כמו הטחול שמחזיק את האיברים במקומם. באותה צורה היאנג מחזיק ושומר על רכיבי העצם שלא יעזבו אותה. נחזק את 'ההחזקה' של העצם. בכל הפורמולות מומלץ לשלב חיזוק של אלמנט האדמה וזאת בכדי לשפר את ספיגת המזונות כך שתתאפשר יצירה של עצם.

תזונה סינית לטיפול ומניעת אוסטיאופורוזיס:
על פי טקסטים עתיקים לתזונה יש מרכיב מכריע בבריאות העצם, בייחוד לתזונה שמחזקת כליות, טחול וקיבה. תזונה עשירה בקלציום אינה מספיקה אלא תזונה שמכילה קלציום יחד עם קטליזאטור כלומר תמיכה בכליות שאחראיות על בריאות העצם. לפי הטקסטים יש מזונות רבים שמחזקים טחול וכליות אך רק מעטים מהם מכילים סידן (כלומר הסידן אינו הפיתרון, הטיפול באמצעות תוספי סידן הוא סימפטומטי בלבד, יש לאכול רכיבים שמשפרים את תיפקוד הכליות, ואכילת אבנים שעשירים בסידן לא בהכרח מחזקת את הכליות), ובנוסף בטקסטים אחרים נכתב שרק 'עצם מזינה עצם'. לכן, מרקי עצמות יעילים לכל אישה בסיכון לאוסטיאופורוזיס. זנב שור הינו המזון השכיח ביותר לחיזוק של עמוד השדרה, מוגש בסין כמרק זנב שור. גם עמוד שידרה של חזיר שנמכר כעצמות המוכנות ומיועדות להכנת מרק נחשב כמחזק עצמות (צלעות חזיר טעימות יותר אך אינן כה אפקטיביות לחיזוק העצמות). גם גידים משמשים בסין לחיזוק העצמות אליהן הם קשורים. 'מרק חורף לחיזוק העצמות' מכיל מחזקי יאנג (כיוון שבאנשים מבוגרים ראשית יש לחזק את הצ'י), וכן מרכיבים נוספים לחיזוק דם וג'ינג. עצמות חזיר מיוחדות בכך שהן מזינות את היין יותר מחומרים אחרים. הוספה של ירקות שורש (עם העדפה לירוקים בגלל אופיים המכווץ והמוריד), כדי להביא את המרק מטה ופנימה בתוך הגוף. את המרק מבשלים במשך כמה ימים בכד חימר.

מזונות נוספים מתאימים: שעועית שחורה , שום סיני מחזק יאנג כליות, עצות, ברכיים ומפרקים).

לפי ה- Nei Jing ותיאוריית 5 האלמנטים מומלץ להימנע מטעמים מרירים כשיש מחלת כליות או עצמות. בתרבות המערב יש עודף מרירות באוכל בגלל הקפה שגורם ליציאת סידן מן העצמות. מוצרי חלב: לפי הרפואה הסינית החלב הינו מתוק ומעלה, מגיע ונכנס לערוצי הריאות, קיבה ולב ושייך לאלמנט האדמה. משמש כמחזק במצבי חסר צ'י ודם, מייצר נוזלים ומשמן את המעיים. משמש לנשים בגיל המעבר עם חסר יין וירידה במשקל (כמו טיפול בתינוק, חלב לעלייה במשקל), עם עצירות ועור יבש. עם זאת, בנשים בגיל המעבר עם חסר יאנג כליות וחולשת טחול ומערכת עיכול חלשה ורגישה, חלב יכול להוביל לעודף של ליחה.

דיקור לאוסטיאופורוזיס: חשוב לציין שדיקור הינו משני לטיפול בתזונה וצמחי מרפא ופעילות גופנית UB-11, UB-39.

לסיכום, כיוון שאורח החיים כיום שהולך ומתארך ולבסוף על אפינו ועל חמתינו עוד נגיע ל- 120, ולמרות שבגיל 120 בוודאי נשאל את עצמנו מדוע רצינו בכלל להגיע לגיל הזה.
משמעות הדבר היא שלנשים יש שנים רבות לחיות לאחר גיל המעבר כלומר שנים רבות להתמודד עם אוסטיאופורוזיס, וגם לגברים שלמרות שאינם סובלים מהפסקת מחזור וירידה חדה באסטרוגן עדיין מפתחים ירידה בצפיפות העצם. לכן, יש לטפל טיפול שורשי בכליות ובמערכת העיכול הנחלשת, ולעשות זאת על ידי אורח חיים בריא, תזונה נכונה, טיפול מונע באמצעות צמחי מרפא ולא להסתמך על סידן ופוסאלן שיפתרו את כל בעיותינו.

עריכה והגהה: מערכת סינית

המחברת:
אסינה ארדר
מטפלת ברפואה סינית ויפנית
מנהלת אתר ומרפאת 'טבעמד'
ראש המרכז להכשרות והשתלמויות ברפואה משלימה באסף הרופא
http://www.tevamed.co.il

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts