אבולוציה של מטפל וטיפול: תיאוריה, קליניקה ומחקר

עדכון במחקר והזמנה לקורס- כתבה פרסומית
אבולוציה של מטפל וטיפול: תיאוריה, קליניקה ומחקר

הרפואה הסינית מציעה מודלים דרכם ניתן לפרש לעצמנו רבדים במציאות.
אין ספק בליבי, שמודלים של הרפואה הסינית נולדו מהשראות, כפי שבאו לעולם תובנות נוספות אחרות. ההשראה היא הזרע המאפשר התגבשות הדמיון דרך סמלים, מילים, צורות, ריחות וצלילים. הרפואה הסינית, כמו גינה שזרועים בה ירקות ונטועים בה עצים ומבצבץ מאדמתה עשב, משמרת את הגנוז, הנסתר, הנגלה והפורח, ומציעה שוב ושוב הצעות של חוכמה ובינה ודעת, שבאות מהשראה, מזיכרון, מניסיון ותמיד מותירה מקום לי ולך להיות.

"מה יתרון לו לאדם בכל עמלו" שואל קהלת ומשיב "הבל הבלים הכל הבל",  ויתכן להבין כי הדיבור והמילים המבטאים את ההשראה הם יתרונו של האדם, וכי האינסוף שרוי בתוך הסופי, משפיע ומושפע ממנו באופן הדדי, ועקבותינו במסלול חיינו ממשיכים את עקבות קודמנו וממשיכים אל עקבות ממשיכנו1.
מה הם הכוחות הנותנים לנו צורה, לנו על ריבוי התאים הנפרדים שלנו, מה תפקידם של מרידיאני המחמם המשולש, של מרידיאן החגורה, של המעי הגס והדק בשמירה על מבנה האדמה, על הפיצול המובנה שבה: "מעטפות" הטחול והקיבה?2 ועם שמירת הצורה, איך נשמרים הרווחים בהם שוכנים ונעים ה״הבלים״, הרגשות, המילים, הצ'י, השן? הרווחים אליהם אנו חודרים בדיקור, שס"ה גידים, 365 נקודות דיקור. גיד הוא היגד הוא הבל הוא אור (גיד =17 = טוב = אור, "וירא את האור כי טוב", בראשית א').

באחת הישיבות של הצוות המטפל ברפואה אינטגרטיבית, במרכז דוידוף לטיפול בסרטן בבית החולים בילינסון בה עבדתי, התארח אדם המנהל מחלקת מחקר ופיתוח בחברת תרופות גדולה וכששאלתי אותו: "מדוע לא יקצו סכום קטן להקמת צוות חשיבה אינטר-דיציפלינרי בו יעלו היגדים והשראות מעולם המחשבה והרפואה המסורתיים ויהפכו באמצעות כלים מדעיים קיימים או חדשים לתובנות חדשות שיאפשרו פיתוח תרופות מזן חדש ", השיב: "איני מאמין שיש ביכולתנו המדעית הנוכחית להסביר איך הנפש משפיעה על הגוף".

על בסיס דיאלוג קצר זה כתבתי פרק בספר שערך ד"ר Motoo, ראש המשלחת היפנית לדיוני ועדת הסטנדרטיזציה של הרפואה הסינית מטעם האו"ם שנערכה בסין בה נכחתי כנציג מכון התקנים הישראלי. שמו של הפרק מעיד היטב על תכניו:

 Suggestions for changing some future research intentions and directions in the field of integrative medicine in cancer care: from CM clinician and theorist's perspective .3

תשובתו של האיש הלמה בי וחיזקה את התסכול שלי, שנבע מהפער הבלתי נתפש בין המציאות הקלינית ותחושות המטופלים והמטפלים לגבי מעורבות העולם הרגשי והרוחני בצורה הגשמית, לבין מיעוט היכולת הניסויית-מדעית לבסס ידע קליני זה והשערות אלו לכדי ראיות. 

לאורך שנות עבודתי הקלינית כמטפל ברפואה סינית, כמורה, ככותב וכעורך4 ברפואה סינית מסורתית פיתחתי, בהדרגה מודל תיאורטי-קליני המנסה לאחד מודלים קלאסיים של האור בגוף: שש השכבות, ארבע הרמות, המחמם המשולש, מרידיאני חיבור גדולים, מרידיאנים מיוחדים, אליהם הוספתי פרשנות לנושא הצטברות רגשות אשמה ברפואה העברית, נושא שעליו כתבתי את הדוקטורט שלי ועל טיפול אפשרי בה בכלים של רפואה סינית5.

המודל היווה בסיס לשאלון מורכב שפיתחתי. מטרת השאלון, במסגרת מחקרית, היא לבדוק באופן סטטיסטי את מרכיבי המודל, כאשר כל מקבץ שאלות עוסק במרכיב מסוים כגון: הצטברות רגשות אשמה- תסמינים פסיכו-סומטיים, טראומה רגשית המובילה לתקיעות דם, תסמיני ליחה6, יחסים בעייתיים עם דמויות מפתח7, תחושת כשל באימהות, תחושת חוסר במשמעות קיומית8, ותסמינים פסיכו-סומטיים של הדחקה.

לאחר אישורה של ועדת הלסינקי בבית החולים בילינסון בשנת 2016 יצאנו במחקר: צוות רופאות, שכלל אונקולוגית ופתולוגיות, חוקר סרטן, מומחיות לסטטיסטיקה ולכתיבה מדעית.
155 חולות ומחלימות מסרטן השד מילאו את השאלון. לאחר מכן הוצלבו תוצאות מקבצי השאלות סטטיסטית עם הממצאים הפתולוגיים של החולות. תוצאות המחקר מאששות בצורה מובהקת קשרים בין הנפש לגוף, כפי שמתוארים ברפואה הסינית המסורתית באמצעות תיאוריית המרידיאנים וברפואה העברית באמצעות הטקסים הקדומים שהיו נהוגים בימי קדם9,  ומאששות את התיאוריה ואת הראיות הקליניות של מודל העבודה שפיתחתי לאורך 30 שנות עבודתי אותו, אשמח לחלוק אתכם, קהל המטפלים.ות.

יתרה מכך, זוהי עדות ליתרון שבעבודת צוות אינטר-דיציפלינרית, עניינית ואינטגרטיבית. זוהי דוגמה לפוטנציאל האינטגרציה בין הרפואה המודרנית לבין הרפואה המסורתית באופן שהוא ענייני ושוויוני וללא דעות קדומות, הכולל טיפול שלם ויעיל יותר במטופלים ומציג היפותזות מחקר חדשות העשויות להוות אבני דרך נוספות בהתפתחות מדע הרפואה10.

אשמח לחלוק אתכם את ההשראה, המודלים וההיפותזות, הניסיון הקליני הכולל: יחסי מטפל-מטופל, אבחון לשון ודופק, הצעות דיקור וצמחי-מרפא, בקורס מעניין ומאתגר אשר יעניק לכם עוד פרספקטיבות טיפוליות ועוד כלים קליניים לביטוי ההשראה הקלינית והעצמת התהליכים הטיפוליים העמוקים.

בדרכי…אליכם: אבולוציה של מודל האבחון והטיפול של עופר ברנוביץ׳, מטפל נפש בגוף


הקורס יכלול 5 מפגשים בני 4.5 שעות (כולל הפסקה), ויתקיים בימי שישי בתאריכים הבאים: 12.8, 19.8, 26.8, 2.9, 9.9
בשעות 09:00-13:30

מיקום: מכללת "ידע פלוס", ז'בוטינסקי 5 בית אבגד, קומה 1 רמת- גן
המכללה ממוקמת כ- 5 דקות הליכה מתחנת רכבת מרכז בת"א

חניה: חניון "יהלום"

  • משתתפי הקורס יקבלו עותק של הספר Stages, Levels, Envelopes ללא עלות נוספת
  • המשתתפים יקבלו תעודת סיום קורס
  • תתקיימנה 2 פגישות זום לכלל המשתתפים לאחר סיום הקורס הפרונטלי, כתמיכה למשתמשים במודלים הקליניים שהקורס מקנה, ללא עלות נוספת. מועד הפגישות יתואם עם המשתתפים לקראת סיום הקורס
  • פתיחת הקורס מותנית ברישום של מינימום משתתפים
  • לשון זכר מטעמי נוחות בלבד
  • להורדת הסילבוס של הקורס לחצו כאן.

עלות: 1280 ש״ח. ניתן לשלם ב- 3 תשלומים

להרשמה ופרטים נוספים:
עופר ברנוביץ'
054-5884789
oferbaranovitch@gmail.com

תמונה: Faye Cornish

הערות:

1 ברנוביץ' עופר: אניות שלמה בים סין, 2000, 2006 (הוצאת "אסטרולוג")
 2 ברנוביץ' עופר: Stages Levels Envelopes: Integrating Classical Models Of Chinese Medicine, 2006
 3 ברנוביץ' עופר, פרק 4, 2013, Traditional medicine: new research עורך Motoo Yoshiharo
4 ברנוביץ' עופר , 2004-2010 , 8 גיליונות של כתב העת חותם-סין עורך וכותב
 5 ברנוביץ' עופר, 2008   New Clinical Approach to Patients Presenting Excess Guilt, as a Major Etiology for a Complex; Psychologic, and Physical Pathologies, and some Behavior Tendencies                                                                                            
 6 ברנוביץ' עופר 2007 ליחה הסוואה והתגוננות חותם סין גיליון 5
7 ברנוביץ' עופר 2010 המרידיאנים המיוחדים Ren ו- Du ודמויות מפתח בחיינו כפי שבאים לידי ביטוי בחוסר איזון בין ימין ושמאל: חותם סין גיליון 8
8 ברנוביץ' עופר  2004  תסמונת העייפות הכרונית חותם סין גיליון 2
9 ברנוביץ' עופר, מאורה פיינמסר, אילן צרפתי, חן שדה-זלץ, ויקטוריה ניימן, מירב וולף-בר 2022
Searching for the emotional roots of breast cancer: A cross-disciplinary analysis integrating psychology, Chinese medicine, and oncology biomarkers. J Integr Med. 2022 Jan;20(1):57-64. 
10 ברנוביץ' עופר, כספי עופר 2009 When Science Meets Medical Tradition: What is Needed for a Dialogue on Integrative Medicine? The Journal of Alternative and Complementary Medicine

.  

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts