קורס אנפוקו בהנחיית איריס אברבנאל- סקירה

כשיעל ססלוב-שני פגשה את איריס אברבנאל
איריס אברבנאל

הכל התחיל כשמצאתי את עצמי פוסעת בדרך פתלתלה, מרגשת אל נבכי האגן. מצאתי את עצמי במסע לא מתוכנן, לא צפוי אל עולם חבוי ומסתורי. שנים של ניסיון להבין תהליכים, פתולוגיות ודפוסים המתבטאים באגן.
דיקור וצמחים הם חבריי הטובים כבר מעל 2 עשורים ואז הרגשתי את הצורך לגעת. נכון שלמדתי שיאצו ואף טיפלתי בתחילת דרכי, אך הרגשתי צורך למקד לגעת ולהבין מה הבטן מספרת. לנסות לקרוא את הקוד, להבין את המסר שהבטן משדרת, לתפוס את הקשיים לפני שהופכים לבעיה.

בשנים האחרונות אני לומדת טכניקות אבחון וטיפול במגע ומשלבת אותם בקליניקה. הטכניקה הראשונה שפתחה לי את העולם הזה היה הארויגו. שיטת טיפול שהגיעה מהמרפאים והמיילדות במרכז אמריקה. ארויגו היא שיטה נפלאה של  מגע, חיבור והיכרות עם האגן.
אך בתור מישהי שגדלה וחונכה על  ברכי הפילוסופיות הסיניות, הרגשתי צורך לחבר בין 2 העולמות, הבנת האגן ופילוסופיה הסינית. אני מאבחנת דרך הדופק, הלשון, הסתכלות, שיח ואף אבחון בטן, אך היה חסר לי החיבור בין התיאוריה למעשה. וזה מה שאנפוקו נתן לי.

אנפוקו ואיריס אברבנאל
לאנפוקו הגעתי במקרה, כמו לכל הדברים הגדולים שעיצבו ושינו את מסלול חיי.
חיפשתי שיטה לאבחון בטן מעמיק והשם של איריס אברבנאל התגלגל לידי. אחרי כמה דקות שיחה היה ברור לי שאני לא יודעת מה זה, אבל זה כלי שאני רוצה. היה לי ברור שאני חייבת לקרב אותה אליי כדי שזה יקרה. שלחתי את הבקשה ליקום, או יותר נכון לפייסבוק, שאני רוצה לפתח באזור הצפון, ומהר מאד הייתה היענות והתחלנו קורס של 12 מפגשים בפרדס חנה.

איריס למדה לפני מעל 15 שנה את האנפוקו ומלמדת אנפוקו כבר כמה שנים בארץ. אנפוקו היא שיטת טיפול שהתפתחה מתוך האנמה הסינית שהתגלגלה ליפן ואנמת הבטן בפרט. אנ-פוקו= לחיצה- בטן. המשמעות הציורית של המילה: דופק הבטן
כמו רוב הדברים שהיפנים עושים, הם לקחו אותה, דייקו וייעלו אותה לשיטה טיפול במגע המחברת בין ההסתכלות המרידיאנית הסינית לעבודת איזון גוף ונפש דרך מגע. עבודה דרך לחיצות, משיכות, רוטציות, תיפופים ועוד. האנפוקו בחרה להתמקד באזור הבטן, בית החזה והקשר ביניהן במגוון טכניקות ואיבחון קדום לשיאצו של סנסיי אוטה האגדי. בקורס איריס מלמדת את הטכניקות של סנסיי אוטה, איבחון הבטן שלו וטכניקות של מאסטר גוטו. עוד אחד מהמאסטרים היפנים הגדולים שפיתחו את אומנות ריפוי דרך הבטן.
הקורס התחיל עם מספר טכניקות עבודה על האגן הבטן והקשר ביניהן, אשר העשירו ונוספו לארסנל שלי מהארויגו. חלק מהטכניקות מוכרות מהשיאצו והטווינה. בעצם, מקריאה היסטורית, השיאצו נלקח מתוך האנמה (כאמור, אבי האנפוקן). כלומר הכל נשאר בתוך המשפחה.

הקבוצה הייתה ברובה מטפלים מתוך הרפואה הסינית ולכן היה שיח ער סביב עבודה על מרידיאנים בבטן ובחזה, על המסלולים של הקיבה, הטחול, הכליות וה- cv , טכניקות נפלאות לפתוח את הסרעפת ולפזר עומסים מהקיבה והכבד, אפשר להרגיש מיד על הדופק את ההשפעה שלו, ממש מרגיש שמשחרר את האיזור מקומית כדי לאפשר לתנועה האנרגטית של הדיקור להעמיק. אמנם האנפוקו וכל עבודת אגן לחלוטין יכולה לעמוד ככלי יחיד ושלם, אבל עם הדיקור התוצאות מרגשות עוד יותר.

אבל מה שבאמת חיכיתי לו זה האיבחון. האבחון הראשוני דומה מאד לאיבחון בטן היפני שליקטתי לאורך הדרך. אך כיוון שלא למדתי דיקור יפני, היה פער בין מה שאני חשה למה אני יכולה לעשות עם זה. ופה נוצר חיבור. איבחון של חולשה, הצטברויות צ'י, דם, נוזלים ועוד, ובמקביל תנועות וטכניקות שיכולות לטפל בכל פתולוגיה. היופי הוא, שכמעט תמיד, התגובה מיידית בדופק.

החלק שהיה לי מעניין, אך קשה לעיכול בהתחלה, היה האיבחון אמוציונלי.  זהו מודל נוסף שאיריס בחרה לשלב בקורס והוא חלק בלתי נפרד מהקליניקה שלה. מקורו ביוון העתיקה והדגשים שנתנה היו על האספקטים הריגשיים שמודגשים בו. המאתגר היה לעבור מחשיבת 5 האלמנטים ל- 4 היסודות, זה קצת כמו להפוך מחומש למרובע.לעבור לחשיבה אחרת, לא תמיד קל, אבל לגמרי שווה. האיבחון האמוציונלי הנקרא דרך האלמנטים מאפשר לחבר לעולם את הרפואה הסינית שזה אחד הדברים החשובים שחיפשתי בדרך. האיבחון האמוציונלי מבוסס על הסתכלות של הנפש דרך הגוף בשפת 4 האלמנטים: אש, מים, אדמה ואויר. האיבחון נעשה דרך מגע, התבוננות והיכרות עם המטופל, וכך לנסות להבין מצב כל אלמנט מבחינה פיזית ורגשית.
בשלב הבא בוחנים את היחס בין האיזורים השונים והאלמנטים השונים וכל הרגשות השונים שמיוצגים בו. לדוגמא אם יש חסימה באיזור הסרעפת,  נפתח מקור לחקירה של אותו שער המייצג החסימה בין איזור האש בגוף (בית החזה, המייצג ביטוי במספר רבדים), לאיזור המסמל מים (אזור הבטן, שק הרגשות והתת מודע). כלומר, משהו בזרימה בתוך ערוץ הביטוי הספציפי הזה מאותגר.

מעבר לכך שהקורס התקיים בפרדס חנה, מעבר לכך שאיריס מקסימה, נדיבה בידע, זורמת ומאפשרת, מעבר לכך שהיה איזון יפה בין חומר עיוני לתרגול מעשי, ומעבר לכך שאנפוקו היא שיטה פשוטה וקלה ומאד אפקטיבית- היופי בקורס הספציפי הזה היה שהיו מטפלות ברפואה סינית, שיאצו, טווינה, ארויגו ורפלקסולוגיה. כשהגענו לשלב האבחון היה ניתן לחבר בין אבחנת הבטן, לרגל, ללשון, לדופק ועוד. השפע המולטי דיסיפלינארי הוסיף לחן של הקורס ואפשר לראות שלמרות שתחומי הטיפול שונים, הכל מתחבר לאמת אחידה.
מסע מרתק ביותר.

עריכה והגהה: אתר סינית

תמונה: Banter Snaps

המחברת:
יעל ססלוב-שני
מורה ומטפלת בגינקולוגיה סינית
yaelsaslove@gmail.com

Total
54
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts