לילה לילה מסתכלת הלבנה- על ילדים וקשיי שינה

ילדים וקשיי שינה על פי אפרת אברמסון
ילדים וקשיי שינה

אנו פוגשים ילדים עם בעיות שינה לעיתים קרובות בקליניקה, וזוהי בעיה המורכבת מאספקטים פיזיים, רגשיים והתנהגותיים לרוב.  באופן כללי, ניתן לומר כי ככל שהילדים קטנים יותר, כך יש סיכוי גדול יותר שיסבלו מבעיית שינה ממקור פיזי וככל שגדלים, כך גם העולם הרגשי תופס יותר נפח ובא לידי ביטוי בקשיי שינה. ילדים אשר עוברים לילה אחרי לילה של שינה לא איכותית סובלים מחוסר הזנה משמעותי של יין, כמו גם ההורים טרוטי העיניים הסובלים מעייפות מצטברת. הסבל מתבטא בעייפות, מצבי רוח, החלשות הבריאות, בעיות בעבודה, ביחסים בינאישיים ועוד ועוד. לכן חשוב מאוד לזהות את מקור הבעיה ולטפל בה במהירות האפשרית.

חשוב לזכור כי ישנם מקרים רבים בהם לא נזהה כל בעיה פיזית אצל הילד המתקשה בשינה, משום שהיא נעוצה בהרגלי שינה, בדפוסים משפחתיים, ובמה שקורה בלילה בבית בין בני המשפחה. לדוגמא, תינוקות ואימהות הישנים ביחד, כשהתינוקות יונקים כל הלילה באופן רציף, ילדים שמפחדים ללכת לישון לבד וההתמודדות איתם, רעש, אורות חזקים וגירויים של מסכים. במקרים אלו, ייעוץ ושינוי גישה יפתרו את הבעיה. מדובר בהקניית היגיינת שינה- פרידה מהאורות, ממסכים, ומשאר הגירויים וכניסה הדרגתית למצב של רגיעה והתכנסות. כמו גם דגש על שעות שינה מסודרות וקבועות, וטכסים קטנים המאפשרים לילדים להיכנס למצב רגוע. כשאני משוחחת עם ההורים בקליניקה, אני מסבירה על היין והיאנג, על האיזון הדינאמי המתקיים בינהם ומאפשר חיים שלמים ובריאים, ומה ניתן לעשות בבית על מנת להדגיש את האנרגיה יינית העולה באופן טבעי ככל שהערב יורד.

מה מקובל מבחינת שעות שינה וגילאים?

ילודים (0-3 חודשים): 14-17 שעות שינה

גילאי חצי שנה: 14 שעות

גיל שנה עד שנתיים:11 שעות + שנת צהרים

גיל 3: בדומה לשנה עד שנתיים אך פחות שעות בצהרים

גילאים 4-9: 11-12.5 שעות

גילאים 10-16: 9-12 שעות

כמובן שזו המלצה בלבד ודפוסי השינה מאוד אישיים לכל ילדה וילד.

אז אלו מערכות מעורבות בבעיות שינה?

HT תחנה אחרונה בתהליך ייצור הדם ומשכן ה-  shen– מאפשר לילד להירדם ולהישאר במצב שינה.

LIV אוצר את הדם ומשכן ה- hun – מאפשר לילד שינה שקטה, לא מופרעת.

KID אספקט היין של הכליות- מאפשר לילד להיכנס לתוך מצב ייני של שינה, ולא להתעורר מאוד מוקדם בבוקר.

ניתן להבחין בין בעיות שינה אצל הילדים הקטנים יותר ובין הגדולים:

הילדים הקטנים רגישים ופגיעים יותר ולכן נראה לרוב:

1. חוסר צ׳י ודם: כתוצאה מבעיות מולדות, בהריון, תזונה דלה, רעב, צמא שתגרום לכך שה- hun וה- shen אינם מושרשים.

בדרך כלל לא תהיה להם בעיה להירדם בערב וגם אחרי התעוררות לילית, ברגע שיאכלו משהו קטן או ישתו הם יירדמו. הם יכולים להיות חיוורים, עם תאבון חלש ויציאות רכות. הדופק יהיה חלש.

הטיפול בהם יכלול נקודות המחזקות את הצ׳י והדם, ועדיף דרך מערכת העיכול: ST-36, CV-12, SI-7,8  מאוד חשובות מאחר ויש להם קשר הדוק ל- HT. הטיפול אמור לחזק אותם וניתן להשתמש במוקסה.

2. חום: חום מהרחם, תסמונת ההצטברות, סטרס רגשי (שינויים שהילד עובר בחיים) , חום מדיד כתוצאה ממחלה, נזלת, שיעול, בקיעת שיניים, כל אלו פוגעים ב- hun וב- shen וגורמים להפרעה ואי שקט שלהם.

ייקח להם הרבה זמן להירדם, השינה תהיה חסרת מנוחה עם המון תזוזות, כשהם מתעוררים הם יכולים להישאר ערים המון זמן. הם יכולים ללכת ולדבר מתוך שינה ויהיו הרבה התעוררויות במהלך הלילה.

הדופק יהיה מלא ומהיר.

בטיפול נרצה להרגיע את החום ואת ה- shen.

הטיפול יהיה מותאם למקור החום, אם החום מגיע ממערכת העיכול נוכל להשתמש בנקודות על yang ming, או ב- sifeng במקרה הצורך, LIV-2 בפיזור תעשה עבודה מצוינת וגם פיזור של HT-8  או PC-8 לפי הצורך.

3. סטגנציה כתוצאה מקור: תזונה קרה, חיסונים, תרופות כמו אנטיביוטיקה ומשככי חום וכאבים, בדרך כלל תהיה חולשה בסיסית במערכת העיכול. מה שיגרום להפרעה של shen ו- hun.

במקרה זה מקור הסטגנציה במערכת העיכול ולרוב יתעורר הילד מכאבים חזקים, מכווץ, תתכן הזעה והם יעדיפו לישון על הבטן.

הדופק יהיה מתוח מאוד.

הטיפול יתמקד בפיזור הקור, חיזוק וחימום ה- SP וה- ST.

רצוי להשתמש במוקסה והנקודות יהיו כמו ST-36, SP-4, CV-12, PC-6 ובמקרים מסוימים פיזור של LIV-8 ישפיע לטובה.

4. שוק- אירוע שגרם לשוק מהרחם או טראומה בתחילת החיים גורמים ל- shen להיות מופרע.

הילד יתעורר בפתאומיות, בפחד גדול, עם חלומות קשים ומפחידים, יתקשה להרגיע את עצמו ויכול להיות שיתנגד ללכת לישון לבד מתוך פחד.

דופק- יהיה חלש ועם רוח – כלומר בא ונעלם.

בטיפול נרצה להרגיע את ה-shen, לרוב מדובר בילדים רגישים מאוד ולכן על הטיפול להיות עדין, יתכן ונקודה אחת תספיק.

מומלץ להשתמש בנקודות אדמה כמו SP-3, KID-3 , LIV-3 או בטיפול להוצאת gui.

בעיות שינה אצל הגדולים (גילאי ביה״ס ומתבגרים):

הילדים הגדולים יותר מתמודדים עם עולם רגשי מתפתח, עם מערכת הורמונלית המתעוררת ועם מורכבות גדולה יותר בחיים מאשר בשנות החיים הראשונות ואצלם נראה:

  • חוסר דם/ יין: כתוצאה משוק, פעילות גופנית מופרזת, שהות מופרזת במדיה החברתית, קשיים במערכות יחסים כל אלו גורמים לכך שה-shen אינו מושרש כראוי והשינה מופרעת. במקרה כזה יהיה קושי רב להירדם, ילדים אלו מתארים כי שוכבים המון זמן במיטה, עם מחשבות רבות, ומתקשים להירדם. כמוכן השינה נוטה להיות קלה, ויתכן ויחושו חרדה המתגברת ככל שהערב יורד. הדופק יהיה דק וחלש בעיקר במגן הלב. בטיפול נרצה להזין את דם הלב בעיקר. גם ניתן לעבוד דרך חיזוק מערכת העיכול עם נקודות כמו SP-2,3, SI-7,8, ST-36, .
  • סטגנציה של צ׳י ה- LIV המובילה לחום: כתוצאה מסטרס, כעסים ותסכולים מודחקים, שימוש באלכוהול וסמים, חוסר פעילות גופנית ולו״ז צפוף (מכירים את הילדים עם יומן מלא בחוגים?) כל אלו גורמים להצטברות של חום הפוגע בזרימה חלקה של צ׳י הכבד, ופגיעה ב- hun אשר לא מצליח לנוח. במקרה זה יתכן ויתעוררו בין השעות 1-3 לפנות בוקר, ייקח להם זמן רב להירדם, השינה תהיה מופרעת ע״י חלומות, והפרעת השינה תחמיר בעיקר כשלא פעילים גופנית. הדופק יהיה מתוח, ובטיפול נרצה לאזן את הכבד, לעבוד על זרימה חלקה של צ׳י. לנקז חום מהלב והכבד. אפשרויות דיקור יהיו: פיזור של LIV-2, LIV-3  בחיזוק, GB-37, CO-11, CO-4.
  • חוסר ביין ה- KID: נובע מהתשה, חוסר שינה לאורך זמן, פעילות יתר וגרויים אינסופיים ללא הפסק, כמו גם חיים בסביבה של פחד ( מכירים את עוטף עזה?) אלו גורמים לעליה כלפי מעלה של חום ריק הפוגע ב-shen. במצב זה ייקח להם המון זמן להירדם, אבל גם יתעוררו מוקדם מאוד בבוקר, ככל שיותר עייפים ומותשים כך יותר קשה להם להירדם. הדופק יהיה צף ובטיפול נרצה להזין את יין ה- KID. נקודות כמו KID 6,7, HT-7,LU-9.
  • חום ב- LIV וב- HT: רגשות אינטנסיביים, רגשות מודחקים, לחץ וסטרס בחיי היומיום, גורמים לעליית חום כלפי מעלה ופגיעה ב- shen וב- hun. במקרה זה השינה תהיה קלה עם התעוררויות מספר פעמים בלילה, חלומות מאוד חיים שיעירו מהשינה, התעוררות עם חרדה, עצבנות במשך היום, מצבי רוח, נטייה לחרדות והתקפי זעם. הדופק יהיה מהיר וחם. בטיפול נרצה להרגיע את החום ב- LIV וב- HT עם נקודות כמו:  CO-11, SP-6, LIV-3, LIV-2 בפיזור, PC-6, PC-8 בפיזור.

נושאים נוספים שיש לקחת בחשבון:

מה קורה בבית בערב?

בבתים רבים, הערב הוא זמן עם הרבה לחץ וסטרס, כולם עייפים ואין הרבה סבלנות באוויר. במיוחד כשיש הרבה ילדים וצעירים. אם האווירה בבית מתוחה ועצבנית, הדבר ישפיע על האופן בו ילדים יירדמו. לכן חשוב לשים לב לאווירה בבית, להוריד את קצב החיים בהדרגה, את החשיפה לאורות ומסכים, לעסוק בפעילויות מרגיעות שיתרמו לכולם.

האם הילד נאבק עם פרידה מוקדמת מידי מההורים?

לעיתים ילדים מתעוררים בלילה משום שהם זקוקים לתשומת לב מההורים, שכן אינם רואים אותם מספיק במשך היום. לכן חשוב לפנות זמן איכות רגוע עם הילד לפני השינה. ממש להיות איתם במאה אחוז ולא עם יד אחת בטלפון הנייד. חשוב להיות מודעים למצב הרגשי של ההורים, אשר עלולים לסבול מרגשות אשם על כך שאינם מבלים די זמן עם הילדים במשך היום, מצב אשר מוסיף סטרס ויכול להתבטא בקשיי שינה.

האם הילד נמצא במצב של גירוי יתר ומתקשה להירגע?

לעיתים הילדים עסוקים עד רגע לפני שעת השינה, כמו ההורים, ואין ירידה הדרגתית באינטנסיביות ובקצב החיים כשהערב יורד. חשוב לשים לב לכך ולעסוק בפעילות מרגיעה לפני השינה.

במה עוסקים הילדים או המתבגרים לפני השינה?

אם המתבגרים עסוקים בלימודים ממש עד לפני ההרדמות, עלול הדבר להפריע לשנת לילה רגועה. כמו כן, ילדים ומתבגרים רבים הולכים לישון עם הטלפון הנייד ביד, כלומר הם עסוקים ברשתות החברתיות עד רגע לפני ההרדמות, או משחקים או רואים סרטים. הקרבה לניידים משבשת את הפעילות המוחית, כמו גם הפעילות החברתית אשר עלולה לגרום לחוסר מנוחה, להתרגשויות לא רצויות ולהפרעה ביכולת להירגע לפני השינה. חשוב מאוד להרחיק את הניידים מהילדים לפני השינה, לקנות להם שעונים מעוררים ״של פעם״, ולהמליץ להם על היגיינת שינה. סביבת שינה נקייה ממסכים, ומגירויים מיותרים אשר פוגעים ביכולת להירגע ובהרדמות.

לסיכום ראינו כי תינוקות וילדים צעירים נוטים לסבול מבעיות פיזיות אשר יפריעו לשינה בריאה, והמתבגרים ייטו לסבול מבעיות רגשיות אשר יפריעו למהלך שנת לילה תקינה. בכל מקרה חשוב לאבחן מה מקור בעיית השינה, לשלב בטיפול ייעוץ להיגיינת שינה, ולעזור לסגל הרגלי שינה בריאים.

מעבר לדיקור הסיני ניתן להשתמש בטווינא, צמחי מרפא, תמציות באך ושמנים ארומתרפיים כתמיכה בשיפור השינה.

לילה טוב

אפרת אברמסון, Dipl CM , מטפלת ברפואה סינית בילדים ומבוגרים משנת 1995, ומלמדת ביחד עם ארם צייג ודר' גלי שטופמן את קורס ההתמחות ברפואה סינית לילדים׳חמישה ניצנים׳.

אפרת היא ממקימי ביה"ס לרפואה סינית עתיקה ברחובות ועסקה בניהולו במשך 3 שנים.
כמו כן, היתה ממקימי מרכז אלה לרפואה סינית עתיקה.

״מורה נהדרת. נעימה ובעלת ידע רחב. שיעורים נעימים מאוד וקולחים. כיף גדול״
״מעולה מעולה מעולה!! מבחינתי מאוזן וברור ופרקטי . תודה!״
״היה לי לעונג ללמוד מאפרת. העבירה הכל בצורה ברורה ונעימה״.
(
מתוך משובי קורס ׳חמישה ניצנים׳ 2018/9).

קורס ׳חמישה ניצנים׳ פותח מחזור נוסף ב– 18.9.19. רוצה פרטים נוספים?

 

Total
1
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts