איך נותנים צמחים למטופל עם מצב מורכב

הנחיה לנתינת צמחים+ הזמנה לתכנית ליווי
צמחים

המטופל הזה היה אצלך.

האזנת לו ברוב קשב, והוא פרש לפניך רשימת סימפטומים. הספקת למלא דף וחצי בחצי שעה הראשונה של הפגישה, בלי שהספקת לשאול יותר מדי, היה קשה לעצור את הרצף – הוא באמת סובל, מכל כך הרבה דברים – ועדיין לא התחלת עם 10 השאלות!

אמרת לעצמך שזה הזמן להקשיב, כמו שלימדו אותך בבית הספר לרפואה סינית: אחר כך המשכת ושאלת על ההיסטוריה, על מחלות שהופיעו לאורך ציר הזמן של חייו, על תרופות שהוא לוקח, ניתוחים שעבר, הסתכלת על הלשון, ואספת כל פרט.

אחרי שעה וחצי של תשאול, נותרת עם 5 עמודים מלאים (אם הצלחת לכתוב באותיות קטנות). לפני שעלה על מיטת הטיפולים, חשת הקלה כשהוא ביקש ללכת לשירותים. היו לך 5 דקות לעבור על הכל ולבחור נקודות. כל המילים קפצו מהדפים: תקיעות, חולשה, ליחה, Kid, Liv, Sp. כשהוא חזר, לקחת דופק. המיתריות היתה מאוד בולטת, אבל גם החולשה בעומק. אז החלטת ללכת על בטוח, להתחיל ב-Liv3 ולהוסיף את St36 ו- Kid3 כדי לתמוך בו. הטיפול היה לו נעים, והוא הרגיש יותר קליל בסופו.

אבל אז רצית לתת לו צמחים.

ידעת שהם עובדים יפה ויוכלו לעזור לו. לקחת את המקרה שלו וישבת עליו בערב, לעשות סדר. ממה הכל נובע? מה הכי בולט שם? פתחת ספרי DD, בדקת כמה אופציות, אבל לא הצלחת להחליט האם ללכת לפי לחץ דם או כולסטרול. ובכלל, איך תהיה התייחסות לעייפות? האם הפורמולה הזו לא תניע מדי? ואיך היא תשתלב עם התרופות ללחץ-הדם? אולי הצמחים המחזקים יחמירו את הלחות, ויכבידו על מערכת העיכול? ולא הצלחת להיזכר אם יש צמח שיכול לטפל גם בכאב המציק שיש לו במרפק ימין.

בכמה מהמקרים האלה החלטת לוותר ולהמשיך בדיקור בלבד? זה לא חייב להיגמר כך!

יש דרך להסתכל על מטופלים עם מצבים מורכבים. אפשר לבנות לכל מטופל עקרון טיפולי שיפתח את כל הפקעת לאט, אבל ביעילות.

אפשר לשבת מול המטופל, לארגן את הסיפור שלו לפי שלבים, ולתת לו צמחים שיענו בדיוק על המצב שלו.

הכל מתחיל בתלונה העיקרית.

בסופו של דבר, הסיבה שהמטופל הגיע אליך היא התלונה העיקרית שלו. היא זו שגרמה לו להרים טלפון, לפנות זמן ולקבוע טיפול; לפעמים הוא סיפר עליה כמשנית, אבל היא בעצם זו שהביאה אותו אליך, ואותה צריך לזהות.

לפעמים, מרוב תלונות ושאלות קשה למצוא את המרכז. במצב כזה, צריך לשאול את עצמך ואת המטופל: מה הדבר שאם נטפל בו, כל הדברים האחרים יראו יותר טוב? ההיעלמות של איזה סימפטום תעזור לו להרגיש הכי טוב? מה באמת הכי מפריע?

זה הסימפטום שצריך לעשות את האבחנה המבדלת שלו, ולבחור פורמולה שיכולה להתאים. אחר כך, אפשר לשאול על עוד סימפטומים, להסתכל על הלשון ולהרגיש את הדופק – כדי לראות במה עוד אפשר לטפל בלי לזוז מהעיקרון הטיפולי.

זה לא קצת פשטני מדי?

זה יכול להיראות כך, כי זה רק השלב הראשון. זו הדרך לבנות פורמולה אחת. היא לא פורמולת הבחירה לכל החיים, בדיוק כמו שהנקודות שבחרת לו בטיפול הראשון לא יהיו אותן נקודות בכל הטיפולים. יש התפתחות בטיפול בדיקור, משנים נקודות, מקשיבים למצב שעולה מהמטופל. וכך גם בצמחים. אחרי הפורמולה הראשונה תגיע פורמולה נוספת, והמרשם ימשיך לנשום ולהתפתח יחד עם המטופל.

ברוב המקרים המורכבים לא יהיה רק סינדרום אחד. הרבה פעמים, מתחת לעודף מונח חוסר. והחוסר הזה יוכל לחכות עד שיגיע השלב לטפל בו. אחרי שננקז ונטהר עודפים, נוכל לחזק ולמלא חוסרים בלי חשש להוסיף על העודף.

אך עיקרון האבחנה והטיפול לא ישתנה – לחפש תמיד את הדבר שממנו הכל ישתפר. בכל טיפול מחדש.

הנה דוגמא מהקליניקה שלי:
הוא הגיע אליי, בן 55, בשלהי מחלת הנשיקה. סובל מתשישות. מתח. תחושת חולי וכבדות. התבוננתי בו: עודף משקל, כרס מלאה ופנים מלאות. עיניים עייפות, ותחתן 'שקיות'. כפוף.

ברקע: יתר לחץ דם ועודף כולסטרול. מטופל בשתי תרופות שונות ללחץ-הדם ואחת לכולסטרול. כבד שומני, כאבי גב (פריצת דיסק בין L4-L5). שיעול עם ליחה, אינסומניה, פטריות בציפורניים, יובש בפה, סובל מחום כל היום, אבל הרוח של המזגן מפריעה לו. בנוסף, סובל מכאבי ברכיים.

נתתי לו לספר על כל החוליים שמעיקים על לבו ורגשותיו. ואז התחלתי לשאול, מחזיקה את קצה החוט של התלונה העיקרית. איך התבטאה מחלת הנשיקה?

התחילה בחום נמוך, הרגשה כללית לא טובה. אח״כ התווספו כאבי בטן, צרבות ובחילות.

בראש התחלתי לחשוב – Shao Yang, והפורמולה של השכבה – Xiao Chai Hu Tang. היא מכילה את Chai Hu, Huang Qin. מביניהם, Chai Hu יניע את הכבד ויעזור לשחרר את המחלה החוצה, Huang Qin ינקז חום ולחות מכיס-המרה, חום ולחות שתוקעים את המחלה בפנים. אחריהם יגיע Ban Xia, ייבש ויעזור בניקוי החלק הפנימי של הפתולוגיה, וייטיב לטפל בבחילות.

אח״כ שאלתי על השיעול. הליחה רבה, יוצאת בלי מאמץ רב, בצבע צהוב-ירקרק.

חשבתי שזו עוד סיבה ש-Ban Xia יתאים לו, לייבוש והתמרת הליחה. ומיד עלתה לי הפורמולה בראשותו לסילוק ליחת חום – Qing Qi Hua Tan Tang. הפורמולה היא מודיפיקציה של Er Chen Tang, ובתוכה נמצא גם Huang Qin, לאספקט החום של הליחה. שני הצמחים האלה נמצאים בשתי הפורמולות שעלו לי לראש בינתיים.

שאלתי על התיאבון ועל היציאות. אלה שאלות שהמורה שלי בסין, ד״ר דינג, תמיד ייחסה להן חשיבות רבה. התיאבון תקין אבל היציאות רכות, 2-3 פעמים ביום. זה התחבר לאבחנת הלחות-ליחה. Huang Qin מגיע היטב למעיים ויכול לסלק מהם לחות חמה כדי להפסיק את היציאות הרכות והמרובות. התחלתי לחשוב גם על Huang Lian, שמשתלב איתו בהרבה פורמולות מאותה סיבה.

שאלתי על השינה. היא לא טובה. הוא נרדם בקלות, אולי בקלות רבה מדי – גם על הספה בסלון אחה״צ. חולם הרבה חלומות, מתעורר כמה פעמים בלילה, ברוב הפעמים לא הולך לשירותים, מתעורר עייף בבוקר.

לפי הכיוון בינתיים, של ליחת חום כגורם מרכזי בפתולוגיה, הפורמולה Huang Lian Wen Dan Tang היא שתתאים לטיפול באינסומניה: היא משלבת את Huang Lian, החשוב ביותר לטיהור הלב מלחות חמה, עם הפורמולה הבסיסית לליחת חום – Wen Dan Tang, שגם היא מודיפיקציה של Er Chen Tang.

הסתכלתי על הלשון. היא הייתה אדומה, עם חיפוי עכור וצהוב.

הפורמולה שנתתי הייתה מודיפיקציה של Chai Qin Wen Dan Tang:

Ban Xia 10g, Chen Pi 10g, Fu Ling 10g, Gan Cao 3g, Chai Hu 10g, Huang Qin 12g, Huang Lian 6g, Zhu Ru 10g.

Chai Qin Wen Dan Tang היא פורמולה שהמורה שלי בסין ד״ר פו אהב מאוד, לטיפול בליחת חום ותקיעות ב-Liv/Gb. בעצם, יש בה שילוב גם של האלמנטים העיקריים מ- Xiao Chai Hu Tang לטיפול בסינדרום Shao Yang- הצמחים Chai Hu, Huang Qin יחד עם Ban Xia.

הורדתי ממנה את Zhi Ke בגלל יכולתו להניע Qi מטה. לא רציתי להחמיר את היציאות המרובות. הצמח Huang Lian שהוספתי הופך את הפורמולה גם ל-Huang Lian Wen Dan Tang.

אחרי שבועיים עם הפורמולה, הוא דיווח שהוא עדיין חלש, אבל ההרגשה הכללית טובה יותר: פחות תחושה של חולי וכבדות, פחות יובש בפה, וכמות הליחה פחתה. החיפוי על הלשון התחיל להיעלם מהמרכז, ומתחתיו הלשון הייתה אדומה. בצדי הלשון עדיין היה חיפוי צהוב. עדיין הייתה אינסומניה.

חשוב לשים לב ליובש בפה שהשתפר למרות שנתתי לו פורמולה מייבשת, מנקזת, מתמירה ליחה ולחות. החום שהיה לו הצמיג את הנוזלים ומנע חלוקה נכונה שלהם, ולכן הניקוז שלו, יחד עם התמרת הליחה עזר לטפל ביובש.

מכיוון שעוד נשאר חיפוי צהוב בצדדים, המשכנו בפורמולה לשבועיים נוספים. אחריהם ירד החיפוי מצידי הלשון, ותחושת החולי עברה לגמרי. נשארה העייפות, ונשארו בעיות השינה. הגיע הזמן להתחיל לתמוך ב-Yin שהיה חסר מתחת לליחה. עברנו לפורמולה על בסיס Tian Wang Bu Xin Dan.

אחרי כחודשיים עם הפורמולה, במודיפיקציות אחת לשבועיים, סיפר לי המטופל שהשינה טובה יותר, ושיש לו יותר אנרגיה. אנחנו ממשיכים להיפגש אחת לשבועיים לטיפול בדיקור ולהתאמת צמחים. כך אנחנו מטפלים לאט לאט בכל הדברים שעדיין מפריעים לו.

לסיכום
רשימת סימפטומים אינסופית יכולה לגרום לך לייאוש. מאיפה מתחילים? האם באמת אפשר לפתור את הכל?

כן, אפשר. בסבלנות. אבל צריך להתחיל במקום הנכון.

המטופל עם המצב המורכב הגיע אליך כדי לטפל קודם כל במשהו אחד.

יש נקודה שאם נוגעים בה – יכולים לגרום לכל הדברים האחרים להיראות יותר טוב: מצב רוחו ישתפר, הוא יהיה חיוני יותר, יהיה לו יותר כוח לעשות את השינוי התזונתי ולהתחיל בפעילות גופנית.

והוא יודה לך תמיד.

תכנית ליווי קליני למטפלים בצמחי מרפא סינים בהנחיית פנינה תיפתח בחודש נובמבר. לפרטים נוספים לחצו כאן.

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

*תמונה: Simon Abrams

המחברת:
פנינה דרויאן
מטפלת ברפואה סינית
מתמחה בטיפול בילדים על הספקטרום האוטיסטי

Total
5
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts