חמש התנועות, ששת הצ׳י והוריקן דרגה 5

איך מסבירים הוריקן באמצעות חמש התנועות וששת הצ׳י
חמש התנועות

ניתוח מפת הלידה כבסיס לאבחנה וטיפול באדם הוא השימוש הנפוץ ביותר במערב לעבודה עם הגזעים והענפים. הקלאסיקה הסינית בה מוצגת תורת התנועות והצ'י אינה עוסקת בהיבט זה. היא מדגישה את ההיבט של בחינת השפעות השמים והארץ (הטבע) על המתרחש בקרב החיים בעולם, ובכלל זה בני האדם (ללא קשר לתאריך לידתם). פרקים 66-74 של ה- Su Wen, שהם מקור נושא התנועות והצ'י / הגזעים והענפים, מתארים בהקשר זה את המיקרו והמקרו-קוסמוס, כלומר את הטבע והתופעות האקלימיות, ולצידן את המתרחש בגוף ונפש האדם. התרחשויות שהן תוצאות הביטוי וההשפעה של ההשפעות שמכונות תנועות וצ'י.

בתחילת השבוע שחלף ראינו ביטוי קיצוני ויוצא דופן להשפעות הללו, בצורת הוריקן דרגה 5 שגבה מחיר יקר של חיי אדם ובעלי-חיים ופציעות של רבים אחרים, לצד נזקים אקולוגיים וכלכליים כבדים מאוד. אזור הקריביים ומפרץ מקסיקו מורגל במזג אויר סוער באופן קבוע בתקופת השנה הזו, אך השנה הביטוי קיצוני במיוחד. כאשר בוחנים את השפעת התנועות והצ'י של תקופה זו, ניתן לראות בבירור מדוע הדפוס לבש צורה כל כך קיצונית הפעם.

השנה הנוכחית נקראת בסינית Ding Yu. Ding הוא הגזע השמיימי: דרך סימבולית לתאר ביטוי מקסימלי של גדילה והתרחבות. זו המגמה המנחה של השמיים. כדי לאפשר זאת הלכה למעשה על פני הארץ, מתלווה לגזע הזה תנועה גדולה / שנתית בסימן עץ בחוסר (כך מתרחש עיכוב בעירה והתלבות חום ויאנג לאורך זמן, לשם התפשטות גדולה בהמשך). ההפחתה היזומה של העץ מאפשרת התגברות של אנרגיית המתכת אשר מרסנת את העץ במעגל חמש הפאזות, ובהמשך, גם גדילה של האדמה אשר אינה מאוימת על-ידי העץ המופחת. לצד השפעה זו, מביאה עמה שנת Ding Yu צ'י מנהל שמיים יאנג מינג – מתכת – יובש, אשר מכפיל את התגברות המתכת ומתוך כך גם את ריסון העץ. אל אילו מתווספת הדגשת התנועה המתכתית שדוחסת פנימה, גם מכיוון הענף השנתי Yu – ענף שמזוהה עם אמצע הסתיו ועם ביטוי ברור של אנרגיה מתכתית.

ברור מכך, שבשנה זו מערכת היחסים שבין המתכת והעץ עובדת חזק על ריסון והגבלת העץ, דחיסה ויצירת לחץ פנימי כפי שנראה בהמשך. היבט חשוב נוסף שנגזר מהשפעת התנועה השנתית (עליית מתכת על רקע ביטוי מופחת של אנרגיית העץ) הוא דפוס ה'נקמה' שנידון בהרחבה בפרקים 69, 71 ו- 74. דיכוי העץ דרך מעגל חמש הפאזות נענה ב'נקמה' של האש שהיא בת העץ וגם הפאזה שמרסנת את המתכת במעגל. ה'נקמה' יכולה להופיע בזמנים שונים בשנה, אך הזמן הטבעי ביותר לכך הוא הקיץ – עונת האש, בה החום עולה ולוהב באופן טבעי, ובשנה כזו אף יותר מכרגיל.

עליית אש הקיץ מתרחשת באמצעות אש השר, שפעולתה לאורך הקיץ יוצרת אידוי מוגבר של לחות שעולה מתוך האדמה ופני האוקיינוסים אל המרחב שבין השמיים והארץ וממלאת אותו. תהליך האידוי מתרחש במיוחד בתקופת הצ'י הקבוע שאו יאנג – אש – אש בין התאריכים 22.5-23.7 ותוצאתו היא הופעת הצ'י הקבוע טאי יין – לחות – אדמה בין התאריכים 24.7-23.9.

זהו זמן בו הלחות בשיאה. 'עקרון הנקמה' יצר השנה מצב של אידוי חזק עוד יותר, במיוחד, כמובן, באזורים בהם האידוי והלחות של הקיץ דומיננטיים בכל שנה. בהקשר ללחות שמזוהה עם האדמה כדאי לציין שה- Su Wen מתאר את האסון שהיא עשויה להביא כשיטפונות וגשמים חזקים. הגורם האחרון, אולי הקש שהפעם שבר את גב הגמל, הוא מערכת היחסים התוך-שנתית של צ'י אורחים ומארחים. בזמן זה של השנה, במקביל לביטוי הקבוע של צ'י טאי ין – לחות – אדמה, מתארח בארץ צ'י טאי יאנג – קור – מים. (מה שמסביר את ההופעה המוקדמת השנה של קרירות בשעות הבוקר המוקדמות). ההופעה של צ'י קור בחלל גדוש בלחות חמה יוצר משבר בצורה של עיבוי ודחיסה מוגברים של הלחות שבשלב זה כבר הופכת לעננים.

במקביל, קור יוצר עימדון של תנועה ובתוך מעגל חמש הפאזות הוא מגביר עוד יותר את הגבלת צ'י העץ שמתקשה ממילא לבוא לידי ביטוי של פרישה והתרחבות בעקבות השפעת המתכת שתוארה מוקדם יותר, ובעקבות הכובד והדחיסות של צ'י האדמה ששולט בתקופה זו. בנקודה זו, הלחץ על העץ מצד שלושה גורמים במעגל הוא כל כך משמעותי, שהדיכוי שלו מגיע לנקודה מקסימלית בה מתרחש חוק ההיפוך של יין ויאנג: סטגנציה שלא יכולה להידחס יותר 'מתפוצצת' לכל הכיוונים. המון אנרגיית רוח – עץ שהצטברה כי לא באה לידי ביטוי מתחילת השנה יוצאת בבת-אחת, מונחית על ידי מגמת ההתרחבות שהגזע מייצג, ופועלת על הלחות המוגברת. התוצאה היא הוריקנים בסדר גודל חריג אפילו לאזורים שמורגלים בתופעה הזו. (שניים מהם הופיעו כמעט ברצף בשבועיים האחרונים ואחד נוסף מתהווה במקביל).

היבט הלחות יפחת באופן טבעי בשבועות הקרובים עם הופעת צ'י קבוע יאנג מינג – מתכת – יובש, וצ'י אורח ג'ואה יין – רוח – עץ. אבל גם הצימוד הזה תחת השפעת הגורמים השנתיים שתוארו אינו מבטיח רגיעה, ולמעשה מדגיש עוד יותר את הקונפליקט שבין העץ והמתכת. השנה הסינית הבאה, שנת Wu Xu תיפתח ב- 16.2.18 והיא נושאת עמה השפעות חדשות ושונות.

קורס 5 התנועות ו- 6 הצ׳י ייפתח בחודש נובמבר, בהנחייתו של איל מצרי דורון. לפרטים נוספים לחצו כאן.

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

* תמונה: Stijn Te Strake

המחבר:
איל מצרי– דורון
מטפל ומרצה לרפואה סינית
renchinet@yahoo.com

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts