השבחת ביציות בטיפולי פוריות- האם זה אפשרי?!

השבחת ביציות באמצעות הרפואה הסינית?
השבחת ביציות

ענת צחר ומרים רייך מזמינות אותנו לסמינר ״מחט מניבה״ בנושא דיקור ופריון. לפרטים נוספים לחצו כאן.

מדינת ישראל הפכה בעשור האחרון, ללא ספק, למעצמת פריון. ייתכן והחשיבות הרבה הניתנת במסורת היהודית להמשכיות הדורות דוחפת את המדע קדימה למציאת פתרונות רפואיים לזוגות מאותגרי פריון. עם זאת, ולמרות הקידמה וההתפתחות בתחום ההפריה החוץ-גופית (IVF), התהליך תמיד כולל גם אלמנט של 'ירייה באפלה', התפתחויות שלא ניתן לצפות או לשלוט בהן. קבלת הורמונים לעידוד התפקוד השחלתי לא מבטיחה בהכרח תגובה של כמות זקיקים ראויה. לעתים יש הרבה זקיקים, אבל לא יודעים מה תהיה איכות הביציות. לעתים נשאבות הרבה ביציות, אבל רק שליש ואף פחות מהן מופרות. לעתים מופרות הרבה ביציות, אבל אין התפתחות תאית וגם אם ישנה, לא ידוע אם היא תמשיך בגוף האישה. אלו מצבים נפוצים ביותר אצל נשים שעוברות פרוטוקולים של IVF, גם אם אין ברקע אבחנה מבוססת לסיבת אי-הפריון. שלל תגובות בלתי צפויות קיימות פי כמה אצל נשים, אשר להן בעיית פריון מוסברת – שחלות פוליציסטיות, מיומות, רזרבה שחלתית נמוכה, אנדומטריוזיס ועוד.

לשמחתנו, טיפולים אינטגרטיביים בשילוב הרפואה הסינית יכולים לתת מענה רחב במצבים רבים, ונעשים מקובלים יותר ויותר בקרב נשים רבות העוברות תהליך IVF. הערך המוסף של דיקור בשילוב פרוטוקולים מערביים כבר מוכר ומוכח במחקרים רבים בעולם, ויתרה מכך, יכול להוות מענה בלעדי במצבים של תגובות לא צפויות, כאשר נדרש שינוי מיידי במצב שיתמוך בהצלחת הפרוטוקול.

במאמר זה נתמקד בשלב החשוב ביותר בטיפול IVF – שלב ייצור הזקיקים בכמות נאותה ובאיכות טובה לצורך השאיבה וההפריה העתידיים. ככלל, בשלב זה בפרוטוקול המערבי, מבלי להיכנס להבחנה בין פרוטוקולים שונים, נותנים הורמונים לעידוד הפעילות השחלתית. בשונה משלב פוליקולרי טבעי, בו מתפתח זקיק מוביל אחד, הניסיון בפרוטוקול IVF הוא להגיע לכמות רבה יותר של זקיקים גדולים, שיתאפשר לשאוב מהם ביציות בשלות להפריה. בתקופה זו עוברת האישה מספר פעמים מעקב זקיקים באמצעות אולטרא-סאונד ובדיקת דם, המאפשר לבחון את קצב ההתקדמות והתאמתו של הפרוטוקול. לעתים, הצפי של הרופא אינו מתממש: תתכן כמות נמוכה של זקיקים או עצירה בהתפתחותם, או הופעת גורמים אחרים כגון ציסטות וגירוי יתר של השחלות. לצד זה, גם אם הצפי מתקיים ויש כמות יפה של זקיקים וביציות רבות שנשאבות, קורה שלא כולן איכותיות מספיק ולא ישרדו את שלב ההפריה או ההתחלקות התאית במעבדה ובגוף האישה. למרות כל החידושים, אין כיום אמצעי מוכר שיכול להשביח את איכות הביציות. ואם כבר מדברים על 'איכות' – מה משמעותה בעצם?

את איכות הביצית ניתן למדוד בפרמטרים שונים, כמו התפתחות תקינה של הזקיק ממנו היא נשאבה, יכולת התגובה לזרע וחלוקה תאית נאותה, ובסופו של דבר מבחן התוצאה – ההיריון. עבורנו, המטפלים ברפואה סינית, המילה 'איכות' מקבלת מובן נוסף, שאינו ניתן למדידה כמותית: צ'י. איכות הצ'י והתמצית-Jing בגוף האישה היא שבסופו של דבר תכריע את הצלחת התהליך כולו.

בפרשנות סינית, השלב הראשון בפרוטוקול IVF עד וכולל הפריית הביציות, מתמקד כולו בהתפתחות, מיצוי וזיכוך של Jing. בעיה באיכות הביציות נמצאת ללא ספק תחת הכותרת 'Kid Jing Deficiency'. אבל חשוב להבין, במיוחד בעבודה עם דיקור, האם באמת מדובר בחוסר 'אל-חזור' של Jing, או שיכולת הגוף להביא את ה-Jing הקיים לידי ביטוי מלא, היא שנפגעה. לכן, לצורך העלאת סיכויי ההצלחה עלינו להבין מהו המנגנון שמאפשר לפוטנציאל של ה- Jing לבוא לידי ביטוי. הכוחות הפועלים הם – Jing, דם, נוזלים והאש הארצית (אש השר).

Jing (תמציות) – בגישה הטיפולית שלנו, אנו נוטים לצאת מנקודת הנחה, שעוד נשאר מספיק תמצית שניתן 'להפעיל'. אך עלינו לזכור, כי ישנם מצבים בהם לא נשאר מספיק ואין שום דרך (לפחות בדיקור) 'לייצר' מחדש את מה שהתכלה. יתכן שאלו המקרים בהם תהיה הצלחה עם תרומת ביצית לאחר שנים של טיפולי פוריות כושלים. מי אחראי על התמרה של Jing?

  • Shen (כליות) – אחראיות על אגירה והפקה של Jing (תמציות).
  • Dan (כיס מרה) – איבר יאנגי מיוחד העוסק בהתמרה של Jing ממצבו הגולמי הקשור ל- Pre Heaven אל מצב בו הגוף יוכל להשתמש בו ב- Post Heaven.
  • רשת שמונת המרידיאנים המיוחדים אחראית על ניהול לכדי יישום של כל תהליכי הבנייה הקשורים ל- Jing.

נמחיש את המנגנון כדי שיהיה יותר מובן – בשחלות האישה ישנן מיליוני ביציות כבר בהיותה עוברית, זוהי הרזרבה השחלתית אשר הולכת ומתרוקנת עם הגיל. אותן ביציות אינן בשלות ומהוות מטען גנטי – Kid Jing טהור. בתחילת השלב הפולקולרי יש הצתה של התהליך ואותן ביציות מתחילות טרנספורמציה וגדילה. הצתה זו הינה תחת השליטה של Dan. כל תהליך גדילת הזקיקים והבשלת הביציות הוא סיסטמי ומנוהל על-ידי מערכת הורמונאלית רחבה – מוח, אדרנל, שחלות, בלוטת התריס ועוד. תהליך זה נשלט על-ידי המרידיאנים המיוחדים. פגיעה בכל אחד מהשלושה (כליות, כיס-מרה, שמונת המיוחדים) עלולה להביא לאי גדילה של זקיקים, גם תחת השפעה של תרופות הורמונאליות.

דם – גם כאשר איכות וכמות ה- Jing מספיקות, לא תהיה התפתחות של תהליך ללא הזנה נאותה של דם אל השחלות ואל התמציות. דם מוביל הזנה, חום ומודעות גבוהה (Shen-Spirit). כאשר האבחנה מערבת פגיעה בדם, הכרחי שנבין האם מדובר בפגיעה בייצור או בניהול תנועת הדם. במצבים שבהם נפגע ייצור הדם, בהכרח תהיה מעורבות של מערכת העיכול ולעתים גם של הכליות, נראה סימני אנמיה סיסטמיים ולרוב מחזור דל עד אמנוריאה משנית.

המערכת האחראית להובלה התקינה של דם לשחלות היא שכבת Jue Yin והמרידיאן המיוחד Chong Mai. חולשה או חסימה באחד מהם עלולים להוביל לסימנים דומים, אך עם יותר אופי של סטגנציה (כאבים, קרישי דם, PMS ועוד). בעקבות הניסיון הקליני שלנו עם מטופלות IVF, אנו תמיד מתייחסות באבחנה ובבחירת נקודות הדיקור ל- Jue Yin ול- Chong Mai, מכיוון שמערכת זו נחשפת לעומס התרופות וסופגת אליה Xie Qi (צ'י לא תקין) רב, אשר חוסם את זרימת הדם התקינה.

נוזלים – נוזלי Jin Ye, המתגבשים במחמם התחתון, הם הבסיס לקיום כל התהליכים בגוף – תקשורת הורמונאלית, עצבית, מערכת החיסון והלימפה וכל התהליכים המטבוליים, אשר מתקיימים אך ורק בסביבה לחה. נוזלים הם המאפשרים את הביטוי והתפקוד של Yin מחוץ למערכת הדם – לחלוח, הזנה והגנה, וכמובן, הם חשובים ביותר עבור מערכת הרבייה. השחלה של האישה מלאה בנוזל אשר שומר על הביציות והזקיקים, ובתוכו מתרחשים כל תהליכי הסינתזה ההורמונאלית והגדילה. כפי שראינו במערכת הדם, גם לגבי ה Jin Ye חשוב לעשות אבחנה מבדלת בין פגיעה בייצור הנוזלים לפגיעה בניהולם.

פגיעה בייצור נוזלים עשויה להוביל למצבים של יובש, לחות חמה ויבשה, חוסר יין עם סימנים של יאנג מדומה ועוד. האיברים הראשיים שנפגעים מבין האחראים על משק המים הם Shen (כליות) ו- Fei (ריאות): מה שאנחנו מכנים Kid & Lu Yin Xu. פגיעה זו בהכרח תביא להתרוקנות של Ren Mai, אשר אחראי על ניהול תנועת הנוזלים בין הכליות לריאות. התרוקנות של Ren Mai עלולה להוביל לפגיעה בתפקוד השחלתי כולו. כאשר בקליניקה אנו מרגישות חולשה עמוקה בעמדת ה- Ren Mai (בעומק עמדת הריאות), זה מדליק נורה אדומה ומעמיד בספק את הצלחת הפרוטוקול הנוכחי. במקרה של חולשה בייצור הנוזלים יש לעבוד על מערכת ה- Tw Internal Duct ובמיוחד על Chang Wei (מעיים וקיבה), שאחראים על ייצור והובלה של נוזלים לכיוון הכליות, שם הם עוברים חלוקה סופית (Jin / Ye / Xue / Wei Qi). כמובן שאין לשכוח את Pi (טחול) המאפשר את כל תהליכי הפירוק והתמרה של המזון. רק אחרי שהמחמם התחתון מתמלא, נוכל לעבוד על Ren Mai ולהוביל את הנוזלים לכיוון השחלות.

פגיעה בנוזלים עלולה לנבוע גם מניהול לא תקין המתרחש בין המחמם התחתון לעליון. נוזלים הם כבדים וטבעם לשקוע מטה, לכן הם צריכים את הכוח היאנגי של הצ'י על מנת לעלות אל החלקים הגבוהים של הגוף. זהו תפקידה של שכבת ה- Shao Yang השומרת על תקשורת פתוחה ומעבר חופשי של צ'י ונוזלים בין שלושת המחממים. חולשה, תקיעות או חום עודף בשכבה זו עלולים לפגוע בתנועת הנוזלים התקינה, הם יתקעו באזור מערכת הרבייה וזה עלול לגרום לתופעות כמו ציסטות או להפריע לתהליך התקין של התפתחות הזקיקים.

האש הארצית (אש השר) – בכל תהליך של יצירה, גדילה ושגשוג נדרשת נוכחות של חום ותנועה המפיחים חיים בתוך החומר הקר. שחלה ללא נוכחות של אש ארצית תדמה לביצה מלאה בנוזלים עכורים ללא תנועה. בסביבה זו לא תתכן גדילה והתפתחות של זקיקים וזיכוך של Jing.

  • Shen (כליות) – אחראיות על הפקה של חום מה- Ming Men והן מהוות את הבסיס לכל ה- Yang בגוף ובמחמם התחתון בפרט.
  • Shao Yang – השכבה שתפקידה להפיץ את אש הכליות מהמחמם התחתון עד למחמם העליון וחזרה.
  • Du Mai – השליט הראשי על תנועת היאנג בגוף ואחראי על החימום של כל אברי הרבייה, כולל השחלות.

פגיעה בכל אחד מאלו תגרום לחוסר תנועה או להצטברות נוזלים וקור במערכת הרבייה, מה שעלול להוביל לבעיה בהתפתחות הזקיקים בשחלה.

נחזור חזרה לתחילת הדיון העוסק בשלב הראשון של פרוטוקול ה- IVF, גידול הזקיקים ויצירת ביציות איכותיות לשם הפריה. גם לנו, המטפלים בתחום אינטגרטיבי של פריון, יש נטייה לעבוד לפי פרוטוקולים של דיקור הקבועים מראש. עם זאת, במקרים הרבים שבהם אין התקדמות במידה הרצויה ויש עצירה או עיכוב בגדילת הזקיקים, חשוב לצאת מ'אזור הנוחות' שלנו, לחזור ולבחון מה פוגע במנגנון התפתחות ה- Jing שתואר קודם. המושג 'השבחת ביציות' אינו קיים ברפואה, אך ללא ספק יש באפשרותנו להשפיע על התהליך באמצעות הדיקור.

על מנת להמחיש את הנאמר, נסיים בסיפור מקרה טרי מהקליניקה:
מטופלת בת 38 (ילידת דצמבר 78'), נשואה ומנסה להיכנס להיריון מזה שנה. FSH גבוה 17.9, AMH (הבוחן רזרבה שחלתית) – תקין, הבדיקות של הבעל תקינות. בסך-הכל בחורה בריאה, ברקע תזונה דלה ויש אנמיה שבאה והולכת לרבות B12 וברזל. הגיעה לטיפול אצלנו לאחר 4 הזרעות ו- IVF אחד שכשלו. בטיפול IVF הראשון קבלה פרוטוקול קצר ויצרה 2 זקיקים, מתוכם נשאבו ביציות ושתיהן הופרו והוחזרו. בגלל מיעוט הזקיקים בפרוטוקול הקצר קיבלה בפעם השנייה פרוטוקול ארוך – דיכוי הפרשת FSH מהיפופיזה ביום ה-21 למחזור ותחילת תהליך גירוי שחלתי ביום ה-3 של המחזור החדש, עם פרוגובריס ומנופור.

במקביל התחילה טיפול בדיקור. האבחנה שלפיה הוחלט לעבוד – Shen Jing & Qi Xu וחוסר דם. המטופלת עשתה שינוי תזונתי והתחלנו עם חיזוק Shen Qi בדיקור.

ביום ה-7 למחזור היו 11 זקיקים סביב גודל 12, תגובה רצויה ומשמחת, אך לאחר 3 ימים התגלה כי רק 5 מתוכם ממשיכים לגדול והשאר ללא שינוי. הרופא העלה את המינון התרופתי, אך במעקב היום-יומי לא נראה שום שינוי גם לאחר 3 ימים נוספים. אמנם נקבע תאריך לשאיבה, אך דעת הרופא היתה כי גם הפעם הפוטנציאל לא ימומש.

בשלב זה הגיעה המטופלת לטיפול נוסף בדיקור. בדופק הורגש חוסר יאנג ו- Du Mai תקוע. כמו כן התלוננה על תופעות שונות בעקבות הפרוטוקול הארוך כגון: עייפות, חולשה, קושי לקום בבוקר, נטייה לשלשול (לא מימי). יתכן כי העומס ההורמונאלי של הפרוטוקול הארוך גרם לעודף לחות ולדיכוי של Shen Qi / Yang וחסם את התנועה של Du Mai אל הרחם ואל השחלות. הטיפול שנעשה – פתיחת Du Mai + Liv2.

הסבר לטיפול: העיקרון הטיפולי היה לחדש את תנועת היאנג במחמם התחתון ולהביא את האש הנכונה אל איברי הרבייה. Liv2 היא נקודה שמאפשרת את עיגון האש הארצית בתוך הדם, ומשפרת את תנועת הדם אל האזור. יומיים לאחר הטיפול הגיעה המטופלת לשאיבה ונשאבו 8 ביציות, 7 מתוכן הופרו, עובר אחד הוחזר ו- 6 הוקפאו. לאחר שבועיים קיבלנו הודעה משמחת על היריון, ועכשיו ממשיכים בעבודת התמיכה.

לטיפול בדיקור יש יכולת מדהימה לא רק ללוות פרוטוקול מערבי, אלא לגרום לשינוי דינאמי ולעתים גם גורלי. עבודה נכונה ומדויקת עם דיקור תמיד צריכה להתבסס על שילוב של הבנת התהליך האנרגטי עם יכולת לקרוא את המצב הנוכחי ברגע הטיפול. אז הכל יכול לקרות… גם השבחת ביציות.

קליניקה פוריה לכולם!

ענת צחר ומרים רייך מזמינות אותנו לסמינר ״מחט מניבה״ בנושא דיקור ופריון. לפרטים נוספים לחצו כאן.

עריכה והגהה: תמי ברקאי

תמונה: Joel Filipe

המחברות:
מרים רייך וענת צחר
קליניקת ״רפואה סינית למשפחה״
masik01@gmail.com

 

Total
68
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts