נקודות ה- Gui וסיפורי מקרה

חלק שלישי ואחרון
Gui

למעבר לחלק השני לחצו כאן.

גישה שונה: חיזוק ציר אש – מים
עוד אסטרטגיה טיפולית על פי ג'ארט לדיבוק היא השילוב בין Kid6 ו-Kid27. הוא משתמש בה כדי לחזק את אנרגיית הכליות ולפתור פחד קיומי (15). Kid6 היא נקודת הפתיחה של ה-Yin Qiao וכמו כן מחזקת משמעותית את הכליות בעוד Kid27 היא הנקודה הסופית על מרידיאן הכליות, ומושכת את אנרגיית היין מעלה דרך אזור הלב.

* הערת המתרגם: זהו פרוטוקול נפוץ ברפואה היפנית לטיפול אדרנל וכליות.

נקודות הרוח
אף מאמר על דיבוק לא יהיה שלם ללא אזכור של נקודות הרוח (Gui) המיתיות. בספר Qian Jin Yao Fang ('מרשמים השווים אלף זהובים', 652 לפנה"ס) סאן סי מיאו (Sun Simiao) (581-682) רופא משושלת טאנג מציע 13 נקודות רוח אותן מצא יעילות לטיפול בדיבוק (31). כל הנקודות כוללות את המילה Gui, כמעט בכולן זהו השם המשני והן מוכרות בשם אחר. תפקודיהן האנרגטיים נעים בין הרגעת וטיהור הנפש, סילוק פתוגנים ועד לוויסות צ'י ודם. סי מיאו הציע להשתמש בנקודות אלו בסדר ופרוטוקול ספציפיים, וכתב הוראות מדויקות לכך ב"שיר תהילה לשלוש עשרה נקודות הרוח" שיר זכרון רציני והומוריסטי כאחד (טבלה 5).

אולי עקב הסיבוך שבפרוטוקול, מתייחסים רוב המטפלים המודרניים אל נקודות הרוח כאל קוריוז היסטורי ומעדיפים להשתמש בפרוטוקולי הדרקונים. אך לחלקם יש דברים חיוביים יותר לומר ביחס לנקודות אלו. מבט מדוקדק מגלה מספר סימטריות מעניינות המרמזות על כך שהפרוטוקול הוא, אולי, בעצם טיפול המהדהד אנרגיה כמו הטיפולים שהוזכרו לעיל. לדוגמה, הנקודותBl62, Gv26 Cv24, ו-Cv1 פותחות את ציר ה-Gv-Cv, הנקודות Gv26, 16,23, ו- St6 מקודדות מבנה פירמידה המשמש לפתוח את צ'אקרות הראש, הנקודות Lu11, Sp1, Co11- ו-Pc8 יוצרות משולש פשוט של איזון ה- Yang Ming, בעוד הנקודה Pc7 מרגיעה ומזינה את הלב ואת שורשי הנפש (16). מכך אנו מבינים את הכוונה הממרכזת (Yang Ming), פותחת (צ'אקרות הראש) ומקרקעת (ציר Gv-Cv) את ה-Shen. באופן אינטואיטיבי, הכוונה מאחורי פרוטוקול מסובך שכזה היא להניח את דעת המטפלים ולאפשר להם לתכנן פרוטוקול משלהם המתאים לצרכי המטופלים האינדיבידואלים שלהם.

קוראים סקרנים יכולים למצוא יותר מידע והסבר מסורתי על טיב הנקודות וכמו כן תרגום של "שיר ההלל" במאמרו שׁל (Ralph Alan Dale (2.

טבלה 5

Common Name Translation Ghost Name Point
Ren Zhong ארמון הרוח Guigong Gv26
Shao Shang גורל רוח / שכנוע רוח Guixin Lu11
Yin Bai מבצר רוח Guilei Sp1
Da Ling לב רוח Guixin Pc 7
Shen Mai נתיב או דרך רוח Guilu Bl62
Feng Fu כרית רוח Guizhen Gv16
Jia Che מיטת הרוח Guichuang St6
Cheng Jiang שוק רוח Guishi Cv24
Lao Gong מערת רוח Guicu Pc 8
Shang Xing היכל רוח Guitang Gv23
Hui Yin חנות רוח Guicang (Yinxiafeng) Cv1 (זכר)
Yu Men חנות רוח Guicang (Yumentou) Cv1   (נקבה)
Qu Chi רגל רוח Guitui Co11
Hai Quan חותמת רוח* Guifeng Extra

*ממוקמת במרכז הפרנולום התת לשוני.

הגנה על המטפל
כאשר מבצעים טיפולים המשחררים באופן מכוון אנרגיה שלילית, יש לזכור שאנרגיות אלו הן רכיבים סמיכים שיכולים להדבק בקלות למטפל השאנן (19). על כן, מטפלים מסוימים מייעצים לנקוט אמצעי בטיחות שונים כמו פתיחת חלון או אמירת תפילה לפני ביצוע פרוטוקול הרחקת רוח. על כל פנים, כנראה שמספיק לפתח גישה מרוחקת מעט, ועם זאת, כזו שבה הלב מרוכז ומקורקע כמו בכל טיפולי האקופונקטורה מכיוון שהגנה מיוחדת לטיפולי הוצאת רוח יכולה ליצור בהלה וחרדה מקדימות לטיפול, וכך ליצור פתח מושך לחדירת הרוח.

כפי שהוזכר קודם, ניתן ללמוד להגיע למצב בו הלב מקורקע ומרוכז דרך טכניקות מדיטציה שונות. אדם אסוף, המקורקע בליבו לא ייצר פסולת רגשית וכן לא ישמש כגורם מושך לאנרגיות חיצוניות. לאנשים כאלה יש תנגודת גבוהה למחלות, שריון הגנה חזק הידוע ברפואה הסינית כ-Zheng Qi (17) במילותיו של יוגהננדה: "כשאתה רגוע, אנרגיות מטרידות אינן מפריעות לך. הן נוגעות לך כשאתה נרגז ועצבני אך ברגע שאתה הופך לרגוע ואיתן בדעתך, אין הן יכולות לגעת בך". (18)

סיפורי מקרה

העברת רוח
אישה בת 45, טיפוס עץ, חמש שנים לאחר תאונת דרכים בה שברה את עצם הפמור השמאלית. למרות שהתוצאה הניתוחית היתה טובה, לאחר הניתוח דיווחה על כאבי ראש חמורים, הפכה להיות לוחמנית ותובענית והחלה להשתמש בסמים נרקוטיים. כשהגיעה לטיפול היא נהגה להזריק לעצמה עד 10 מנות של 100 מ"ג מפרידין (דמרול) ליום.

הדיקור כלל את פרוטוקול הדרקונים הפנימיים ואיזון של ציר Jue Yin – Shao Yang בעזרת נקודות כמו: Liv3, Gb40, St36, Co4, Kid6, Gb20. יום אחד, לאחר החלפת מילים סוערת בנוגע להתמכרות שלה, יצאתי מהקליניקה עצבני וקודר. התעוררתי השכם בבוקר שלמחרת עצבני באופן מוזר. התיישבתי למדוט ורגעים ספורים אחר-כך עלתה בי תחושה מוזרה של משהו שחור העולה לאורך גבי ויוצא דרך קדקוד הראש. ביום המחרת המטופלת סיפרה לי שזמן קצר לאחר הריב היא החליטה להפסיק את השימוש בכל התרופות. היא לא חוותה השפעות לוואי או תסמיני גמילה.

כאב רגל כתוצאה מתאונת דרכים
אישה בת 34 הגיעה לטיפול עם כאב ברגל ימין בעקבות תאונת דרכים. הטיפול כלל את פרוטוקול הדרקונים החיצוניים וכמו כן, בין יתר הדברים, מעגל Shao Yang – Jue Yin N–N (זוהי שיטת דיקור שמלמדים בד"כ רופאים שלומדים דיקור. כדי להעביר אנרגיה משכבה לשכבה או מאיבר לאיבר דוקרים מספר נקודות באיבר\ מרידיאן \ שכבה האחת ובשכבה השנייה דוקרים אחת יותר) שכלל את Liv5 – נקודת החיבור של הכבד. לאחר שהנקודה נדקרה המטופלת פיתחה רטט שריר לא רצוני ברגל, צעקה בזעם במשך כמה דקות, ומספר עדים נוכחים ראו צל כהה היוצא מכף רגלה דרך הדלת הפתוחה.

בטן דלהי
אישה בת 50 ששבה מהודו עם בעיות עיכול ושלשול. האבחנה היתה טפיל במערכת העיכול, ניתן לה מטרונידזול אך השלשול נמשך. היא פיתחה גזים, עצירות ושלשול לסירוגין, אינסומניה ואבדן משקל, תסמינים אפשריים לתסמונת המעי הרגיז. אולטרסאונד בטני גילה אבן מרה. היא עברה כריתת כיס מרה אך דבר לא השתנה. בשלב הבא היא פיתחה כאב בפנים, כתפיים, בטן, ירך ורגל שמאליות המעידים על תקיעות באנרגיה של Shao Yang -Yang Ming.

לאחר כמה טיפולים שהתמקדו בחיזוק הטחול והנעת אנרגיה תקועה ב- Shao Yang המטופלת דיווחה על זכרון של תחושת חדירה שחוותה בהודו. השתמשתי בפרוטוקול קולן היין, ובמהלך הטיפול נזכרה המטופלת באופן מוחשי בטקס ריפוי שעברה בהודו, שאחריו חוותה הקאות ושלשולים במשך מספר שעות. באותו זמן לא היתה לה שהות לעכל את החוויה בדיבור או התייעצות. הטיפול איפשר סגירת מעגל של חווייתה בהודו ולאחר מכן נרגעו התסמינים במערכת העיכול באופן הדרגתי.

טראומה לחזה
פועל בן 55 שחווה טראומת חזה קהה. הדיקור כלל מעגלי N–N+1 Yang Ming–Tai Yin אך במהלך טיפול, כשהנחתי את ידי על חזהו העליון ליד מקום הפציעה, המטופל החל לרעוד ופניו התעוותו. חשתי חרדה עזה ופתאומית ודגדוג מוזר בכף היד ובמעלה הזרוע, רגע מאוחר יותר גופי נזרק לאחור למרחק של כמה פסיעות וכשנחתתי רעדתי ללא שליטה במשך כמה דקות על הקרקע. חשתי ברוח מקפיאה, אנשים אחרים שהיו בחדר ראו צל כהה העולה מתוך חזהו ומסתובב סביב החדר לפני שנעלם דרך הקיר.

דיון
תופעת הדיבוק יכולה לעורר מגוון תגובות, מהסכמה תמימה ועד להכחשה מוחלטת, ושתי התגובות אינן מועילות. תופעות המערפלות את ההכרה ואבדן הרוח הן נפוצות דיין, לא חשוב באיזה שם יקראו.

חידה נוספת המתעתעת בנושא זה ניתן לנסח כך: 'מי דבק במי?' אחרי הכול, הטבע האמיתי של העצמי תמיד נתון להשערות ולא ניתן לנעוץ בו סיכה באופן מוחלט בדרך אובייקטיבית. ג'ארט התדיין בשאלה כיצד האגו מאבד קשר עם הטבע המקורי ויוצר תחושת עצמי מזויפת (12). במילים אחרות, האגו עצמו מיצג סוג מסוים של חפיפה של טווח תדירויות אנרגיה על גבי האגו. מנקודת מבט פילוסופית, אם כך, מודעות הגיונית היא מצב של דיבוק: ככל שהאגו גדול יותר, כך הדיבוק משמעותי יותר.

אולי שורש החידה נח בשכנוע העצמי של האגו בהיותו נפרד מלידה משאר התופעות; וההפרדה הפילוסופית הבסיסית בין העצמי הקטן כאגו לבין העצמי הגדול כטאו. אם העצמי הגדול (כמציאות המוחלטת) הוא העצמי האמיתי, אזי במבט הרחב על הדברים ישנו רק מעט מקום לתחושות אגו מגבילות של עצמי או לא עצמי, וכמו כן, אין אמת ברעיון הדיבוק.

אף על פי כן, ברמת האגו עשוי נושא הדיבוק להיות תופעה אמיתית. מכיוון שנושא הריפוי דורש כניעת אגו לאנרגיות בין-אישיות, זהו עניין בעל חשיבות עליונה למה האגו נכנע בעצם. האגו, המורחק החל מהפיצול הקיומי הראשוני, נוטה לראות כל דבר שאינו חלק ממנו כזר, ללא חשיבות האם הוא שמיימי או שדי. יהיה חסר תועלת להניח שאנרגיה היא לא עצמית בעוד שהיא עשויה, בעצם, להיות חלק מוכחש של העצמי. באותה מידה, יהיה זה בלתי מועיל להניח שאנרגיה היא עצמית בעוד שהיא עלולה להיות ישות זרה או זדונית. זה יכול להיות בעייתי עבור האגו להבדיל, ויתכן שזה ההסבר להתנגדות, הנוקבת לעתים, שמציג האגו להתערבות בו, אפילו במקרים בהם התערבות יכולה להוביל לריפוי.

כך מנסח זאת גרינוול (Greenwell): "אם הקונדליני מתעורר והאדם מכחיש את התודעה המתרחבת שהוא מביא, זה נראה כאילו דבר משמעותי לא קרה… אלו הלכודים בתבניות קשיחות יותר או מגיעים ממסורת רוחנית שלילית בה אלוהים מקושר עם עונש או שיפוט, לעתים פוחדים מפעילות זו כמו מכוח רע, המעניש או דבק בהם". (4)

מסקנה
בסופו של דבר, מטפל אינו צריך אפילו להאמין בדיבוק כדי להשתמש בפרוטוקולים המוזכרים לעיל, מכיוון שתאוריית ההשפעה הסביבתית יכולה לתת הסבר מדעי לתופעות. מעבר לכך, אולי ישנו צורך בוער יותר להכניס טיפולי תהודה אנרגטית מוקדם יותר בתהליך הטיפולי. משום שהאגו הוא הגורם החשוב ביותר החוסם את הריפוי, ומכיוון שהאגו מדבק את כולם, תופעת האגו היא למעשה אוניברסלית. מכאן שישנו הגיון בניסוי טיפולי תהודה אנרגטית על כל מטופל שנפשו מעורפלת משהו. הגרוע ביותר שיכול לקרות הוא ששום דבר לא יקרה, ואילו הפוטנציאל המרפא יכול להיות עצום, מכיוון שהמטופלים חשים במשקל הנגול מעל כתפיהם ובהתחדשות תחושת העצמי הישנה שלהם המגיחה מתוך מהומת המחלה.

מבואות

  1. Childre D, Martin H. The Heartmath Solution. New York, NY: Harper Collins; 2000.
  2. Dale RA. Sun Si-Miao’s Ode to Thirteen Ghost Acupoints for the Treatment of Mental Disorders. Am J Acupuncture. 1992;20(3):267–271.
  3. Finston, Peggy.Parenting plus: Raising children with Special health needs. Penguin Group USA, 1992.
  4. Greenwell B. Energies of Transformation: A Guide to the Kundalini Process. Saratoga, CA: Shakti River Press; 1990.
  5. Greenwood MT. Acupuncture and the Chakras. Medical Acupuncture. 2006;17(3):27–32.
  6. Greenwood MT. Accumulation/Depletion syndrome: the Energetic root of stress and burn-out. Medical Acupuncture. 2005;16(3):19–23.
  7. Greenwood MT. Psychosomatic compartmentalization—the root of Qi and Blood Stagnation. Medical Acupuncture. 2001; 13(1):23–28.
  8. Greenwood MT. Splits in Western consciousness from an acupuncture perSpective. Medical Acupuncture. 1999/2000; 11(2):11–16.
  9. Helms JM. Acupuncture Energetics: A Clinical Approach for Physicians. Berkeley, CA: Medical Acupuncture Publishers; 1995, 1997.
  10. Hoeller SA. Critique: a journal questioning consensus reality. Exorcism Outer and Inner. 1988;28:40–45.
  11. http://www.clarus.com/content.php?locationhome. Accessibility verified October 19, 2007.
  12. Jarrett L. Constitutional type & the internal tradition of Chinese Medicine, part I. Am J Acupuncture. 1993;21(1):19–32.
  13. Jarrett L. Nourishing Destiny. Stockbridge, MA: Spirit Path Press; 1998. POSSESSION 31 15.
  14. Hammer L. Towards a unified field theory of chronic disease with regard to the separation of Yin and Yang and “The Qi is Wild.” Oriental Med J. 1998;6(2&3).
  15. Jarrett L. The Clinical Practice of Chinese Medicine. Stockbridge, MA: Spirit Path Press; 2003.
  16. Jarrett LS. Chinese Medicine and the betrayal of intimacy: the theory and treatment of abuse, incest, rape and divorce with acupuncture and herbs, part II. Am J Acupuncture. 1995; 23(2):140.
  17. Maciocia G. Foundations of Chinese Medicine. New York, NY: Churchill Livingstone; 1989.
  18. Yogananda P. The Divine Romance. Los Angeles, CA: Selfrealization Fellowship Publishers; 1996.
  19. Oschman JL. Energy Medicine: The Scientific Basis. Livingstone, Edinburgh: Elsevier/ Harcourt Brace and Company/ Churchill; 2000.
  20. Peitgen HO, et al. Chaos and Fractals: New Frontiers in Science. New York, NY: Springer-Verlag; 2004.
  21. Pitchford P. Healing With Whole Foods. Berkeley, CA: North Atlantic Books; 2002.
  22. Radley J. [acupuncturist/healer], personal communication, 2006
  23. Rubik B. Can Western science provide a foundation for acupuncture? AAMA Review. 1993;5(1):15–27.
  24. Sagan, S. (1997).Entity Possession: Freeing the Energy Body of Negative Influences. Destiny Books.
  25. Sankey M. Discern the WhiSper, Esoteric Acupuncture Vol 2. Inglewood, CA: Mountain Castle Publishing; 2003.
  26. Sankey M. Esoteric Acupuncture, Gateway to Expanded Healing. Inglewood, CA: Mountain Castle Publishing; 1999.
  27. Serejski E. The Gui, or Demons. http://www.energetique.net/ om/acupuncture/styles/5e/5.1.%20gui%20or%20demons. htm.
  28. Seshadri H. The ‘Saience’ of Medicine—Where Modern Medicine Meets Spirituality. Giggles, Taj Connemara Hotel, Chennai, India; 2002.
  29. The unquiet dead: A psychologist treats Spirit possession. Garden City, NY: Doubleday, 1987.
  30. Tolle E. A New Earth: Awakening to Your Life’s Purpose. New York, NY: Penguin Group; 2005.
  31. Wilms S. Translation of the Qian Jin Yao Fang. Taos, NM: Paradigm Press.

עריכה והגהה: תמי ברקאי

*תמונה: Dimitri Yakimuk

הכתבה תורגמה על ידי:
איתי גל
מטפל ברפואה סינית
galitay@gmail.com

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts