סמל החזיר בפילוסופיה הסינית

אייל מצרי דורון כותב על הסימבוליות של החזיר בפילוסופיה הסינית
החזיר

סמל החזיר הוא האחרון במחזור 12 החיות בתרבות הסינית. עובדה שנושאת עמה משמעויות של סוף, התחלה ומה שביניהם, כמו גם קשר למקור ממנו נולד הכל ואליו הכל שב. החזיר שייך לכיוון הצפון שהוא הכיוון התחתון במרחב. בצפון מתרחש האיחוד בין היאנג, ששב אל הארץ לאחר מחזור החיים שנפתח בסמל העכברוש, לבין היין שמזוהה עם הארץ והצפון, ונמצא שם בהמתנה נצחית למיזוג המחודש עם היאנג.

הענף Hai
העונה היא חורף, זמן שקט ומנוחה. אנרגיית החיים שוכנת בעומק ובנסתר.
בחוץ אפלה ודממה. במחזור היממה זהו הזמן שבין 23:00-21:00 בסימן לילה, במחזור השנתי זה זמנו של צ'י Tai Yang-מים-קור שמקפיא את פני האדמה ודוחס יאנג רב אל המים שבתוך האדמה. המים-יין אוצרים את היאנג בתוכם וכך מתרחש איחוד בין שני הגורמים, והיאנג צ'י / אנרגיית החיים נטען ומתחדש לקראת המחזור הבא. הענף הארצי Hai שמתואם עם מקטע זה מתאר את איכות הצ'י דרך סימבוליקה של גבר ואישה תחת כיסוי (שמיכה, גג או כיפת השמים). תיאור של איחוד וסיטואציה אינטימית בה הזמן עוצר מלכת, נוגע בנצח ועמו המוכנות להתעבר. סימן לפוריות ואיחוד במקום נסתר בו החיים נוצרים.

האיחוד המתואר בענף זה מתרחש באופן נסתר גם בין בני הזוג לשמיים, או בינם לבין הנשמה החדשה שנכנסת אל מימד החומר, ובין 3 אספקטים שההורים מפגישים: Shen / אש הקיסר, ג'ינג ואש השר. האיחוד המשולש שמאפשר את החיים נמצא בהלימה עם המחמם-המשולש שמתואם עם הענף Hai ועם סמל החזיר, ומייצג את המפגש בין אש ומים במחמם התחתון, את שער הנביעה והמעבר של אנרגיית המקור מהכליות אל הגוף ואת האדם שנוצר מחיבור שמים וארץ ומתקיים במרחב שביניהם.

ה- TW והקסגרמה Kun
אחריותו של המחמם המשולש לפתוח מעברים ולווסת תנועה בכל הגוף משקפת את יכולת האפשור והתקשורת, שבאה לידי ביטוי פיסיולוגי באמצעות מערכת Shao Yang שמהווה ציר תנועה של היאנג כולו, ומאפשרת תקשורת עם היין. כך, המחמם-המשולש הוא שיקוף של האדם אשר סופג לתוכו מכיל את השפעות השמים והארץ ושל הקשר בין המקור ממנו נובעים החיים לצורה המוחשית שהאדם נותן לחייו דרך הגשמה, מימוש וביטוי של צרכים, רצונות וכוונות בעולם החומר. הסוכן וה'מנוע' שמאפשר את כל אלו היא אש השר – האש הארצית ששוכנת בכליות ומקבלת מהות והשראה מהחיבור הראשוני שבין אש הקיסר ותמצית המים. ספר התמורות מתאר את מערכת היחסים הזו דרך הקסגרמה 2-Kun שמזוהה עם הארץ ומתורגמת כמקבלת, קבלה, היענות וגם כזרימה (במובן של התמסרות). מבנה ההקסגרמה מורכב משישה קווי יין שהם ביטוי ליין מקסימלי עמו מזוהות פסיביות, צייתנות, מסירות והתמסרות – תכונות הארץ. הארץ מכונה 'משלימה'. היא יודעת להשלים את השמיים, לציית ולעקוב. היא מקבלת את השראת השמיים והיאנג במסירות ויודעת להכיל, לעקוב אחריהם ולתת להשראה ולאנרגיית החיים צורה מוחשית, אותה היא יולדת אל עולם החומר.

ה- I Ching מדגיש שציות ומעקב מסור אחר השמיים הם סגולה עילאית שמבטאת את ידיעת מקומך וכוחך האמיתי. הפרשנות להקסגרמה מוסיפה את הכינוי 'מושלמת' ומסבירה שמה שנמצא במקומו וייעודו הוא מושלם. בזכות איכויות אלה של הארץ הכל יכול לשגשג ולהצליח. התמסרות היין המקסימלי אל היאנג מאפשרת כניסה של ניצוץ החיים והיאנג פנימה, היאצרות והפריה. זו מהות האיחוד ויצירת מחזור חדש של חיים, כמו גם הסוד לאיזון וזרימה הרמונית. הטקסט מזכיר שכאשר איש המעלה עוקב הוא מוצא הדרכה. מעקב שמהותו הרפייה וקשב לסימנים שמגיעים מהשמיים -להבדיל מפזיזות של האגו. המסר הוא שלעיתים צריך להיות מובל ולא להוביל, ולפגוש את הגורל בקבלה והכלה לפני שנוקטים בפעולה. אלו הן איכויות היין של האדם המואר, אותו הטקסט מתאר כ"עוקב אחרי דרך (Dao) השמיים ומייסד את דרך האנושות / בני האדם".

תכונות החזיר

הבסיס להיכרות עם אופי החזיר נעוץ באיכויות הצ'י שנוכחות במקטע הזמן והמרחב בו הוא נמצא, ובתפקידו המיוחד במחזור החיים השלם. הוא שייך למקטע האחרון, שייחודו הוא האיחוד שבין מים ואש, אשר יוצר את אש השר ואת המחזור כולו. מהמקום הזה הוא רואה, מכיל ומבין את כל הדרך שקדמה לו, את מהות הכלל והאחדות ולצד זה את עצמו כפי שהוא, חלק מהכלל ותוצאת כל מה שמעצב אותו. יש בו קבלה טבעית של הדברים כפי שהם, לצד רצון ומוכנות לחיות בהווה ולחוות את ההיבטים השונים של האנושיות. מצד המים הוא ניחן בחכמה, קפדנות, כנות, סבלנות ויכולת הכלה רבה. מצד האש הוא מביא חמלה אמיתית, אופטימיות, אהבת אדם וגם תאוותנות רבה, נהנתנות וקושי מהותי לעמוד בפני הפיתויים של עולם החומר. ביסודו הוא טוב לב ומאמין בכוונות הטובות של הטבע האנושי, רואה את חצי הכוס המלאה שבכל אחד ויודע לשים את עצמו במקום הזולת. האידיאל שלו הוא הרמוניה אוניברסלית והוא עשוי להיסחף בקלות עם האידיאל הזה על חשבון התבוננות ישרה בנסיבות המציאות. לרוב הוא יציב, רגוע ונינוח, מסתגל בקלות לסביבה ולבני אדם שונים ויודע לתת הרגשה טוב ולבבית. באופן טבעי זהו טיפוס של שלום ופשרות, סולד ממחלוקות ומריבות ולרוב גם חסר את האמביציה להתקדם בכל מחיר על חשבון אחרים. עם זאת, כמו הכלב שקודם לו במחזור הוא אידאליסט שמקדש את נושא הצדק. ובמקרים של חוסר צדק (בעיקר שנגרם למישהו אחר ולאו דווקא לו) הוא יכול להילחם בכוח ואומץ. בשונה מהכלב (שנושא ומבטא השפעה חזקה של מתכת), חוש הביקורת שלו אינו מפותח. הוא רך יותר וגם כשילחם ב'רוע' ייטה להבין את מניעיו. שוני מהותי נוסף בין השניים הוא שאצל החזיר יש שאיפה לשמחה וסיפוק בעולם הזה וברמת החומר. הוא חסיד של הנאה גשמית ונוחות. הנאות החיים הן חלק עיקרי בהווייתו והוא עשוי לעשות רושם חומרני, חושני ולעיתים גס. כאשר אש השר שלו אינה מאוזנת התשוקה והתאווה יכולות להפוך לנקודות תורפה והוא מתקשה להתאפק, להיות מידתי או רציונלי ויכול להיסחף מהר מאוד לכיוון השחיתות (אש השר חורגת ממקומה הטבעי וממעמדה כמשרתת של אש הקיסר).

ברוב מסגרות החיים החזיר מורגש מאוד אך אינו מתבלט. הוא מעורב ואכפתי אך אינו מכוון לאור הזרקורים. בסביבה נוטים לקבל אותו כמובן מאליו, עד שהוא חסר, אז מרגישים כמה הוא חשוב. באחד על אחד (סיטואציה אינטימית יותר ממעגל חברתי) הוא חש בבית, כמו באיחוד, שם הוא קורן ופורה. מן הצד השני, מהות האיחוד עשויה ללבוש אצלו גם צורה של קושי ליזום או להתחיל דברים חדשים. כלומר לצאת ממצב הדגירה וההכלה לכיוון היפרדות. הוא יכול להתמהמה אך כאשר מחליט ומתחיל הוא יפעל בעקשנות, התמדה ויעילות שמאפיינים את צ'י המים. יש לו סבלנות טבעית והוא יודע לעשות דברים במסירות, טוטאליות ומכל הלב. בנוסף לכך המסורת הסינית גורסת שהוא יודע להתנגד להשפעות שלילות וזה נעוץ בגישתו החיובית לחיים. גם כאשר הוא נפגע הוא יודע להניח את הטינה והאכזבה מאחור ולחדש את מלאי האופטימיות. משום כך נאמר שהוא מאמין בניסים ולכן ניסים קורים לו.

בחודש אפריל ייפתח מחזור נוסף המלמד את מעגל החיות במכמורת, בהנחייתו של אייל מצרי-דורון. המעוניינים במידע נוסף יוכלו ליצור קשר עם אייל בעמוד הפייסבוק בלחיצה כאן.

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

המחבר:
איל מצרי– דורון
מטפל ומרצה לרפואה סינית
renchinet@yahoo.com

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts