השימוטו תאירואידיטיס א-סימפטומטי ורפואת הצמחים הסינית

סיפור מקרה+ הזמנה לסדנא
השימוטו

השימוטו תאירואידיטיס – תפיסת התהליך במערב ובסין
השימוטו תאירואידיטיס היא דלקת כרונית בבלוטת התריס הנגרמת כתוצאה מהליך פנימי אוטואימוני כנגד בלוטת התריס מסיבה אדיופטית. ברבות הזמן, עוברת הבלוטה אטרופיה עד שלבסוף היא מפסיקה להפריש את הורמוני התריס  T3ו- T4. זהו הליך הדרגתי שיכול להמשך מספר חודשים עד מספר שנים, תלוי בטיפוס (נגיע לכך בהמשך). נשים סובלות יותר מהתופעה ביחס של 1:8 לעומת גברים. ההתפרצות מתרחשת באופן שכיח – אך לא בהכרח – לאחר לידה. לעיתים ההליך נפסק מעצמו וללא התערבות.

טיפול:
כיום אין טיפול קונבנצינלי בהשימוטו. מבחינה רפואית, נהוג להמתין להופעת סימפטומים ורק אז למעשה מתחילים בטיפול תרופתי באלטרוקסין, יוטירקס, או סינטראויד. התרופות הן כולן למעשה T4 סינטטי אשר עובר המרה בכבד ל- T3: הורמון אשר מקיים מטבוליזם בתא החי ומאפשר חיות ותנועה (הורמון מאוד Yang באופיו החם והמניע).

בתהליך הטיפול ברפואה סינית בהשימוטו א-סימפטומטי המטופל אינו חש בהטבה באופן ברור, בשונה מטיפולים אחרים כגון מיגרנות או כאבי גב. זהו תהליך של מחוייבות הדדית מבוססת אמון בין המטפל למטופל, כאשר את תוצאות הטיפול הראשוניות נוכל לראות לאחר כשלושה חודשי טיפול רצופים.

מים, עץ, אדמה, ובלוטת התריס – בלוטת התריס באיברים הסיניים
השימוטו תאירואידיטיס הינו הליך אוטואימוני שמקורו בכליות, הביטוי הקליני הינו באלמנט האדמה והמים.
Kidney Yin & Jing יהוו שורש למחלות אוטואימיניות, הביטוי יהיה באדמה או בעץ
Spleen Qi יבטא מחלות חוסר במערכת האנדוקרינית
Liver Yang & yin יבטאו עודף במערכת האנדוקרינית

בלוטת האדרנל והקשר לכליות הסיניות בטיפולי צמחים בהשימוטו תאירואידיטיס
בלוטות האדרנל (יותרת הכליה), הן זוג בלוטות אנדוקריניות שמיקומן האנטומי על הכליות. הן אחראיות על וויסות הורמונלי של הורמוני הדחק בגופינו.
רפואת הצמחים המערבית מייחסת לבלוטות אלו חשיבות רבה, במיוחד בהקשר ההורמונלי / חיסוני / אוטאימוני. למעשה, בכל מחלה אוטואימונית לרבות השימוטו, תהווה פונקציית האדרנל חלק מהטיפול.

יש צמחים רבים במטריה הסינית, האיורוודית והמערבית אשר משפיעים על האדרנל. זאת בזכות תרכובות פיטו-כימיות דומות מאוד למבנה הקורטיקו-סטרואידים המופרשים מבלוטות אלו. צמחים אלו נקראים צמחים אדפטוגנים.

צמחים אדפטוגניים
פירוש המילה הינו שיפור האדפטביליות – יכולת העמידות של הגוף.
צמחי מרפא אדפטוגניים הם כאלה המווסתים ומשקמים הפרשה של קורטיזול מבלוטת האדרנל. כאמור, בזכות תרכובות פיטו-כימיות הדומות מאוד למבנה של הורמוני האדרנל. הצמחים שייכים בחלקם לקבוצת מחזקי צ'י ויש להם חשיבות עצומה בטיפול במחלות אוטואימיוניות ככלל, והשימוטו בפרט. הם עוזרים לגוף להתמודד הן עם מצבי דחק פנימיים וחיצוניים והן עם המחלה עצמה. במצבים של חיים רוויי סטרס – טיפול מותאם אישית עם צמחים אדפטוגניים (מניעי צ'י או מחזקי צ'י) יכול ליצור את ההבדל בין התפרצות מחלה הקיימת בגוף ברמה הגנטית אך ללא סימנים קלינייים בפועל, לבין התפרצות קלינית של המחלה.

תאור מקרה
אישה, בת 63
מקצוע: פסיכולוגית ילדים.
תלונה עיקרית: האשימוטו תאירואידיטיס.
תסמינים קליניים: אין
סיבת פנייה: רצון להימנעות עתידית מתת-פעילות של בלוטת התריס וטיפול תרופתי.
תלונות נוספות: כולסטרול מעט גבוה

אבחנה מסורתית:
לשון: אדומה ודקה ללא חיפוי, חריצים במרכז
מבנה גוף: רזה ומצומק, ללא תסמיני Yin Def.

בדיקות ערב הטיפול:

erev_hatipul

 

 

 

 

 

טיפול:

  • Niu Bang Zi 15%
  • She Gan 30%
  • Centella Asiatica 20%
  • Sheng Di Huang 20%
  • Gan Cao 15%

פורמט מיצוי הצמחים שנבחר: גרנולות 5:1, למעט ה- Centella שהינו אקסטרקט (אבקה 36%).
זוהי פורמולה אינטגרטיבית המשלבת צמחים המטפלים ב'מחלה' ובאדם בו זמנית.

פירוט המרשם:

  • Niu Bang Zi – Arctium lappa לפה גדולה :צמח אלטרטיבי (מתמיר) ממשפחת השפתניים בעל עוצמת פעילות בינונית
  • She Gan – Iris domestica אירוס הינו הצמח האלטרטיבי – העוצמתי ביותר בין צמחי המרפא האלטרטיביים המותרים לשימוש.

צמחים אלטרטיבים:
צמחים אלטרטיבים בהגדרתם מפנים הצטברויות רעלניות. במטריה הסינית יש צמחים אלטרטיביים רבים, מסוגים שונים – והם נבדלים זה מזה ברקע המסויים בו הם מטפלים – דלקתי, חיידקי, ויראלי, ועוד. יש מביניהם המשפיעים באופן מובהק על מערכת הלימפה המופקדת על ניקוז וטיהור הדם והרקמות, בעוד שלאחרים השפעה ממריצה על פעילות הפינוי המתרחשת בכבד, בכליות, בעור ובריאות.

הרפואה הסינית בחוכמתה השכילה לאפיין כל צמח באנרגטיות שלו – Niu Bang Zi ו- She Gan הינם צמחים אלטרטיביים בעלי אוריינטציה צווארית, ולכן מתאימים לטיפול בהשימוטו. מנגד – השורש של Niu Bang Zi אשר נמצא בשימוש רחב ברפואת הצמחים המערבית, Arctium lappa radix משמש כצמח אלטרטיבי בטיפול במחלות רעלניות באיברים שנמצאים מתחת לריאות, כדוגמת הכבד.

הצמד הזה בפורמולה הוא בעצם הטיפול הסימפטומטי, הדי-טוקס הראשוני שמטרתו לפנות חומרים טוקסיים מהלימפה הצווארית.
שאר הפורמולה – צמחים אדפטוגנים מווסתי חיסון המותאמים לפי מעגלי 7 ו- 8 השנים:

(Centella Asiatica (brahmi
צמח אדפטוגן, מחזק צ'י נייטרלי במהותו האנרגטית. הצמח מווסת אדרנל אך הייחוס הספציפי שלו הוא תמיכה והמרצה קלה של בלוטת התריס. זהו צמח בעל חשיבות מהותית בפורמולה כיוון שהוא שומר על הבלוטה בתפקוד סביר. לצד הצמחים האחרים, הוא מעכב משמעותית את ההליך האטרופי כתוצאה מהדלקת, וגם מווסת חיסוניות על-ידי וויסות הפרשת קורטיקוסטרואידים מבלוטת האדרנל.

Sheng Di Huang + Gan Cao
הזוג הזה הוא 'צמד חמד' חשוב בהתאמת פורמולת הצמחים למטופלת הזו, הן מבחינה אנרגטית והן מבחינה פארולוגית.
כפי שציינתי, למטופלת אין תלונות מיוחדות – כאופייני להשימוטו במצב התחלתי. כמו כן, מכיוון שאין ברקע יתר לחץ דם או נטייה אליו, וגם לא סוכרת, הצמד בטוח לשימוש. משום שאין סימפטומים קליניים, התאמת הצמחים התבססה על קונסטיטוציית המטופלת בעת הטיפול לפי מעגלי 7 השנים, ועל אבחון הלשון המעיד על נטייתה הטבעית בשלב זה, להיחלשות אנרגיית ה-Qi וה-Yin.

מבחינה רפואית, Gan Cao הנו אדפטוגן ראשון במעלה וצמח אנטי דלקטי. הוא אינו נוגד דלקת ישיר כמו Ru Xiang למשל, אלא נוגד דלקת דרך העבודה על בלוטת האדרנל והוויסות החיסוני.

Sheng di huang אדפטוגן נוגד דלקת, מעבר לכך, הצמח מזרז פירוק בכבד של קורטיזול המופרש מהאדרנל. לכן השילוב שלו עם Gan Cao משמעותי כל כך. הצמד הזה גורם לעלייה משמעותית של קורטיזול (יש לזכור שאנו עובדים במונחי צמחים, כלומר העלאת הקורטיזול נעשית בעבודה עם הגוף, בשונה מתרופות) ולכן משמש כ'צמד חמד' לטיפול במחלות אוטואימוניות כאשר קיימת התאמה אנרגטית, כמו במקרה זה.

שימו לב לירידה המשמעותית בכמות הנוגדנים לאחר חמישה שבועות בלבד.
בחרתי להציג את המקרה הזה כי הטיפול עבד מהר יחסית. כל התהליך עד חלוף המחלה נמשך כשנה.
במקרה של המטופלת הזו, הפורמולה כמעט ולא השתנתה לאורך הזמן.

יונתן רונן ומרכז הרמוניה מזמינים אותנו לסדנת צמחים קלינית בנושא אינדוקרינולוגיה בראייה סינית אינטגרטיבית. לפרטים נוספים לחצו כאן.

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

תמונה: www.freeimages.com/Andre Larsson

המחבר:
יונתן רונן
מטפל באנדוקרינולוגיה סינית
מרכז גפן לרפואה משלימה

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts