רפואת צמחים אינטגרטיבית

רפואה סינית אנדוקרינית
רפואת צמחים אינטגרטיבית

הרפואה הסינית בישראל נמצאת בקידמה לא מבוטלת ביחס לשאר העולם. בשנים האחרונות התקדמו משמעותית תחומי התמחות ספציפיים ברפואה סינית, כגון אונקולוגיה, גינקולוגיה, דרמטולוגיה, גסטרואנטרולוגיה, תחום הנפש, וכעת גם אנדוקרינולוגיה.

במאמר זה אציג לפניכם את הזווית האישית שלי בעבודתי עם צמחי המרפא הסיניים (והלא סיניים – צמחים הם צמחים), המשמשים כיום בטיפול אנדוקרינולוגי.

המערכת האנדוקרינית:
המערכת האנדוקרינית שולטת על הפעילות ההורמונלית בגוף האדם. כפי שמתאר שמה ביוונית: אנדו – פנימי, קרין – הפרשה,  זוהי מערכת של בלוטות המפרישה הורמונים אל זרם הדם.

ברמה הטיפולית, המערכת האנדוקרינית היא אחת משלוש מערכות שליטה בגוף האדם, לצד מערכת העצבים ומערכת החיסון. על-פי הבנתי, כדי להגיע לאיזון פיזי ורגשי, על שלוש מערכות אלו להיות בהרמוניה עצמית וכוללנית.

המערכת האנדוקרינית בראיה סינית
מערכת זו חולקת יחסי Yin – Yang עם מערכת העצבים. כאשר מערכת העצבים מגורה היא מעבירה אותות חשמליים אשר משפעלים את המערכת האנדוקרינית, שלמעשה קובעת את אופן התנהלותנו. המפגש הזה בין Yin  ל- Yang שבו אות חשמלי (אנרגיה) הופך להורמון (חומר) מתרחש בבלוטת ההיפותלמוס השולטת במערכת האנדוקרינית.

מבחינת תפקודים אנרגטיים של איברים: הכליות, הכבד, והטחול הם האיברים הדומיננטיים ביותר. בתוך הפונקציה של הכליות קיים גם האדרנל, שלו חשיבות מרכזית ומכרעת באספקט המערבי של צמחי המרפא המוגדרים כמווסתי אדרנל.

השילוב בין רפואת הצמחים המערבית של ימינו עם הרפואה הסינית יוצר אינטגרציה מופלאה, המאפשרת הצלחות קליניות שגם הרפואה הקונבנציונלית לא יכולה להתעלם מהן.
רפואת הצמחים המערבית מצליחה לתרגם כיום חלק ממה שרפואות צמחים עתיקות כגון הרפואה הסינית ידעה כבר לפני 5000 שנה; כמובן, התרגום לא חופף במאה אחוז ולכן ישנם מספר דגשים קליניים שכדאי לקחת בחשבון בטיפולים המודרנים של היום.

סקירה קלינית: צמחי מרפא שכיחים בקליניקה האנדוקרינית; מבט אינטגרטיבי מערבי – סיני
צמחים אדפטוגניים
אדפטוגנים – מלשון אדפטביליות, משפרי הסתגלות. צמחי מרפא אדפטוגנים הם בעלי חשיבות קריטית להצלחת חלק גדול מהטיפולים במחלות אנדוקריניות שונות ככלל (וגם במחלות לא אנדוקריניות, כמובן) וטיפול בבלוטת התריס בפרט, כחלק מטיפול בציר האנדוקריני בלוטת התריס – אדרנל.

התועלת שמעניק השימוש בצמחים אדפטוגניים היא בשיפור האדפטביליות, כלומר יכולת העמידות וההסתגלות של הגוף.
צמחי מרפא אדפטוגניים הם צמחים שמווסתים ומשקמים הפרשה של קורטיזול מבלוטת האדרנל. זאת בזכות תרכובות כימיות הדומות מאוד למבנה של הורמוני האדרנל. בחלקם, הם שייכים לקבוצת מחזקי צ'י ויש להם חשיבות עצומה בטיפול במחלות אוטואימיוניות כיוון שהם עוזרים לגוף להתמודד עם מצבי דחק פנימיים וחיצוניים; הם עוזרים לגוף 'להכניס' את המחלה חזרה פנימה בדומה לסטרואידים, רק בלי אפקט ה- 'ריבאונד' השכיח בטיפולים עם סטרואידים סינטטיים, וכמובן שהם פועלים באופן שורשי ועמוק היות והצמחים עובדים עם הגוף ולא ב'כפייה' האופיינית לתרופות.
לסיכום, צמחים אדפטוגניים יעזרו לגוף להתמודד הן עם המחלה עצמה והן להטמיע טוב יותר את הטיפול שלנו, ומכאן חשיבותם הרבה.

ישנו מגוון גדול של צמחים סינים המשמשים גם כצמחים אדפטוגניים מבחינה מערבית-קלינית. על צמחים אלה לעבור בנוסף גם התאמה אנרגטית למטופל. התאמה זו היא שיוצרת טיפול שלם ומלא, אנרגטית ופארמקולגית.

דוגמה לצמחים אדפטוגניים מהמטרייה הסינית :

  • (Sheng Di Huang (Rhemenia Glutinosa
  • (Chai Hu (Bupeleurum spp
  • (Wu Wei Zi (Schisandra chinesis
  • (Gan Cao (Glycyrrhiza glabra

ועוד רבים מהרפואה הסינית ומרפואות עממיות אחרות, הבולטת ביניהן היא האיורוודה.

צמחים אלטרטיביים
צמחי מרפא אלטרטיביים (מתמירים) הם אלה המפנים הצטברויות רעילות מהאורגניזם, בדגש על מערכת הלימפה. הלימפה היא חלק ממערכת החיסון האחראית על ניקוי הדם, ולכן מזוהה עם הכבד הסיני. הצטברות רעילות זו יכולה לגרום למגון רחב מאוד של מחלות המתבטאות קלינית כמחלות חום, חום ולחות או חום ורעילות. הסינים מבחינתם הגדילו לעשות ואף ייחסו לכל צמח בעל תכונות אלטרטיביות רובד אנרגטי המזכיר קצת טיפולי 'שיקוף והדמיה' בדיקור. לדוגמה:
עלים (Folia) פונים יותר לחלקים עליונים של הגוף בטיפול, ושורשים (Radix)  פונים יותר לאיברים הנמצאים מהריאות ומטה.

דוגמאות לצמחים אלטרטיביים מהמטריה הסינית :

  • (Pu Gong Ying (Taraxacum mongolis
  • (Niu Bang zi (Arctium lappa
  • (Xuan Shen (scrophularia ningiponesis

גם בקבוצה זו יש עוד צמחים רבים וטובים.

כאשר מכירים היטב את אופני השימוש הפארמקולוגים על-פי החלקים השונים, ניתן לבחור להכניס לפורמולה חלקים אחרים של הצמחים, בהתאם לאזור שבו אנחנו מתמקדים בטיפול, ובדומה לעקרון העבודה של שיקוף והדמייה.

צמחים מהמטריה הסינית בעלי השפעה הורמונלית מקדמת אסטרוגן
צמחים אלו הם בעלי השפעה ברורה על המערך ההורמונלי בגוף האישה. ישנו מגוון צמחים סיניים ומערביים שביכולתם לקיים פעילויות הורמונליות שונות. להלן דוגמה לצמחים מקדמי אסטרוגן (יש להפעיל שיקול דעת לפני מתן צמחים אלו אצל מטופלות אשר סבלו מגידולים הורמונלים תלויי אסטרוגן או עם רקע משפחתי כזה, ואצל מטופלות הנוטלות טיפול הורמונלי):

  • (Shan Yao (dioscorea vilossa spp
  • (Dang Gui (Angelica sinesis
  • (Xiao Hui Xiang (foeniculum vulgare
  • Cimisifuga rasemosa (Actaea) Sheng Ma –  הצמח ה'תמים' הזה נמצא בשימוש הרפואה הסינית בקבוצת משחררי חיצון, מופיע בפורמולה Yi Qi Tang Bu Zhongאך כיום הוא לא כל-כך שכיח במרשמים שלנו בקליניקה. מקור הצמח דווקא במערב והוא נקרא קוהוש שחור Black cohosh. הוא אחד הצמחים היעילים ביותר לטיפול בתופעות גיל המעבר. בהחלט ניתן לשלבו בפורמולות קלאסיות כגון Liu Wei Di Huang Wan למטרה זו.

מקדמי פרוגסטרון

  • Man Jing Zi – זרעים של שיח אברהם, Vitex. ברפואת הצמחים המודרנית נהוג להשתמש בפירות השיח אך מבחינת הרכב החומרים אין הבדל גדול. ישנו הבדל משמעותי בין שיטות המיצוי של אקסטרקטים מערביים של הפרי לגרנולות או אקסטרקטים סיניים מהזרע, ובדרך-כלל ריכוזי הטינקטורות יהיו שונים גם הם. פירות השיח הנמצאים בשימוש כבר אלפי שנים באגן הים התיכון והשפעתם ההורמונלית והחיסונית על נשות הארץ פשוט מדהימה. הפירות ימוצו לרוב בריכוזיות של 1:2 או 1:1 וזהו פורמט הטיפול האידיאלי לצמח זה אצל כל מטופל שהשימוש בטינקטורה רלוונטי עבורו. הסינים מבחינתם לא גילו עניין בצמח באופן מסורתי, אך בסין המודרנית בוודאי שנעשה בו שימוש.

לסיכום:
המפגש בין העתיק לחדש כפי שהצגתי כאן, הנו מפגש פסגה תרבותי מרתק בין מזרח למערב.  בעידן המודרני רווי התרופות שלנו (בניגוד לימים עברו) קשה ומגביל מאוד לעבוד עם צמחים לאורך שנים ללא ידע מערבי קליני אודותיהם. דווקא כאשר שורשי השימוש המסורתי בצמחים איתנים ומוטמעים בנו, אנו נדרשים להמשיך ולהעמיק ולחקור אודות הצמחים והחומרים הנמצאים כבר אלפי שנים בשירות האדם והחי, ולהיעזר במדע המודרני כדי להגיע לשימוש המושכל, הבטוח והיעיל ביותר.

יונתן רונן ומרכז הרמוניה מזמינים אותנו לסדנת צמחים קלינית בנושא אינדוקרינולוגיה בראייה סינית אינטגרטיבית. לפרטים נוספים לחצו כאן.

עריכה והגהה: תמי ברקאי

תמונה: www.freeimages.com/Claudia Meyer

המחבר:
יונתן רונן
מטפל באנדוקרינולוגיה סינית
מרכז גפן לרפואה משלימה

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts