טיפול במעי רגיש בשיטת ד"ר טאן

סיפור מקרה
טיפול במעי רגיש

שירי, בת 30, הופנתה לטיפול ברפואה סינית על ידי הרופאה שלה לאחר שאובחנה כסובלת מ'תסמונת המעי הרגיש' (המכונה גם 'מעי רגיז'). ההערכה כיום היא שכ-9% עד 23% מהאוכלוסייה סובלים מתסמונת זו, הפוגעת משמעותית באיכות חייהם. מעי רגיש מופיע כמעט תמיד בגילאי-העשרה ואף לפני כן, במהלך הילדות. כאשר הוא מתחיל בגיל מאוחר יותר, הסיבה היא בדרך כלל וירוס בטן המשבש את פעילות מערכת העיכול (מצב הנקרא Post infectious IBS) אך סיפורה של שירי היה שונה.

לפני שלוש שנים החלו ללא סיבה ברורה כאבי בטן, שלשולים ותחושת דחיפות ליציאות לאחר כל ארוחה. בשנתיים האחרונות הסימפטומים מעט נחלשו אך שירי עדיין סבלה משלשולים שהופיעו כשלושה ימים בשבוע והתאפיינו בצואה מימית ולעתים מתפרצת. השלשולים התחלפו לסירוגין בעצירות עם קושי רב להוציא את היציאה ועם צואה רכה. בנוסף, סבלה מכאב לרוחב הבטן בגובה הטבור, כאב שהוקל ביציאה (זהו אחד הסימנים למעי רגיש). בבדיקות שעשתה – קולונוסקופיה, גסטרוסקופיה ובדיקות-דם, ביניהן בדיקת צליאק ומדדי דלקת (CRP) לא נמצאו כל ממצאים פתולוגיים.

כבר בטיפול הראשון שירי הדגישה שאינה מרגישה במתח וכי לדעתה אין קשר בין מתח לבין התסמינים (דבר המאפיין מעי רגיש). לעומת זאת, היא חשבה שהבעיה נובעת מאלרגיה אליה היא חשופה בעבודתה. בשלוש השנים האחרונות היא נאלצת לעבוד עם בעלי חיים שהיא אלרגית אליהם ומה שחיזק את טענתה הוא שהיא לא סבלה משום הפרעות במערכת העיכול לפני החשיפה לחיות אלה. תופעות נוספות שהחלו בגופה מאז החשיפה לבעלי-החיים הן: שיעול יבש, צפצופי נשימה ונזלת.

הדופק: מיתרי ומתגלגל
הלשון: צבע וחיפוי תקינים, יש סימני שיניים.

ניתוח המקרה והטיפול:
בטיפול על פי שיטת ד"ר טאן הדיקור לא נבחר על פי שמונת העקרונות המוכרים לנו מה TCM, אלא על-פי המרידיאנים המעורבים שמתבטאים בסימפטומים. הסיבה לכך היא שעל פי ד"ר טאן, שמונת העקרונות המוכרים לנו בעצם נלקחו מעולם הטיפול בצמחים. כאשר אנו נותנים צמחים למטופל יש בהחלט צורך לאבחן האם המצב הוא של עודף או חוסר, חום או קור וכן הלאה, לעומת זאת בטיפול בדיקור, עלינו לאבחן את המרידיאנים המעורבים, על-פי מיקום הסימפטומים.

בטיפול הראשון בחרתי בצירוף הנקרא "8magic + 1", טיפול המתאים למצבים שבהם מעורבים כל המרידיאנים העוברים בבטן. הסיבה לבחירתו היתה כאבי הבטן מהם סבלה שירי, המורגשים לכל רוחב הבטן (כלומר כוללים את המרידיאנים kid, st, sp, gb ו- liv). בנוסף, שירי סבלה גם משלשולים שעל-פי ההסתכלות המרידיאנית מערבים את כל אזור הבטן. לא ארחיב רבות על הטיפול מכיוון שלאחר שני טיפולים ראיתי שהוא לא הביא לשיפור, והחלפתי אסטרטגיה טיפולית. על-פי ד"ר טאן הטיפול אמור להשפיע מיידית ואם אין שינוי בסימפטומים זהו לא הטיפול המתאים. למרות שהסימפטומים התבטאו בכל המרידיאנים העוברים בבטן, ואליהם התייחסתי בטיפול, החלטתי להקשיב לאבחנתה של המטופלת והיא שהבעיה נובעת מהאלרגיה לחיות. קיוויתי שאם האלרגיה תשתפר, תשתפרנה גם התופעות שבמערכת העיכול.

האלרגיה של שירי התבטאה בעיקר בצפצופי נשימה ושיעול יבש, והורגשה לדבריה באזור החזה ועל מרידיאני Kid ו-St. על כן, בחרתי בטיפול אחר של ד"ר טאן המתייחס למרידיאנים אלה ונקרא Four magic conversion. מכיוון שאותם מרידיאנים עוברים גם לאורך הבטן, יש לטיפול זה השפעה גם על מערכת העיכול, בהשוואה לטיפול הקודם הוא ממוקד יותר ומתייחס רק לחלק מהמרידיאנים בבטן. לעובדה זו יתרון וחיסרון: אם זהו הטיפול הנכון, הוא יעזור במהירות למטופלת, אך אם איננו הטיפול המתאים הוא עלול להחמיר את הסימפטומים.

נקודות הדיקור הכלולות בטיפול זה הן: LI1, LI4, KID1, KID4, PC6, PC9, ST42, ST45.
במקרה של דופק מיתרי מומלץ להוסיף גם את LIV1, LIV4.

משמעות הטיפול והסברו:
טיפול זה מאזן את מרידיאני ה- KID וה- ST .
נקודות הדיקור על ה-LI מאזנות את מרידיאן ה-KID מכיוון שה-LI וה-KID הפוכים בשעות על פי השעון הסיני. נקודות על ה- LI מאזנות גם את מרידיאן ה- ST כבני-זוג לשכבת ה-YANG MING ו'שכנים' בשעון הסיני.
נקודות על ה- PC מאזנות את ה- ST משתי סיבות: ה- PC וה- ST הפוכים בשעות השעון הסיני וה- PC שייך לשכבת ה JUE YIN המאזנת את שכבת הyang ming אליה שייך ה- ST. נקודות על ה- PC מאזנות גם את מרידיאן ה- KID מכיוון שה-PC וה- KID 'שכנים' בשעון הסיני.
בנוסף לאיזון ה- KID וה- ST, המרידיאנים הנדקרים בטיפול זה מאזנים אחד את השני כך שנוצרת תנועת צ'י בין כל המרידאנים.

כאמור, במקרה של דופק מיתרי או כאשר האדם בסטרס מומלץ להוסיף נקודות דיקור על ה- LIV. גם ה- LIV מאזן את ה-PC (בני זוג לשכבת ה- JUE YIN), ואת ה- LI) ,YANG MING מאזנת את ה- JUE YIN) ולכן LIV משתלב טוב בטיפול זה.
הדיקור אינו בילטראלי אלא נעשה בסדר של יין- יאנג- יין- יאנג כלומר: אם נדקור נקודות יאנגיות ביד ימין (LI), ביד שמאל נדקור נקודות ייניות (PC), ברגל ימין נקודות ייניות (KID, LIV), וברגל שמאל נקודות יאנגיות (ST).

לאחר טיפול זה נחשפה שירי כהרגלה לבעלי-חיים במהלך עבודתה, אך הפעם לא היתה שום תופעה אלרגית. במהלך אותו שבוע סבלה מכאב-בטן פעם אחת, כ- 3 ימים לאחר הטיפול, ולא היו שלשולים כלל. מרגע זה המצב הלך והשתפר עד שכאבי- הבטן, השלשולים והתגובות האלרגיות נפסקו לחלוטין. שירי חזרה לאכול מוצרי חלב אליהם הייתה רגישה לפני תחילת הטיפולים והפעם לא גרמו לה להפרעות במערכת העיכול.
והמסקנה? תמיד להקשיב למטופל.

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

תמונה: freeimages.com/patryk specjal

המחברת:
דנה שני- צור, Dip.CM
מטפלת בהפרעות מערכת העיכול
www.danashani.co.il

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts