אצבע האמה בשיטות האיזון של ד"ר טאן

האמה וחשיבותה במערכת המרידיאנים
ד"ר טאן

מאז התקופות הקדומות שימשה האצבע האמצעית סמל לאיבר המין הזכרי. בתרבויות רבות מתקבלת הצגתה כמחווה האמורה לפגוע ולהעליב. בארה"ב ובהרבה מדינות באירופה ה'ברכה' מתבטאת בזקירת האצבע האמצעית כאשר יתר האצבעות קפוצות כאגרוף. על-מנת להדגיש זאת מציגים את גב כף-היד כך שהחלק החיצוני שלה נמצא מול האדם או האובייקט שנגדו מתריסים.

בארצות הים-התיכון כמו מצרים, סוריה, לבנון וישראל, ה'ברכה' הזו נעשית על ידי הצגת כף יד פתוחה כאשר האצבע האמצעית כפופה בזוית של 90 מעלות לפנים בעוד שאר האצבעות נשארות ישרות ופנים כף היד פונה אל האובייקט.
בחלק מארצות דרום-אמריקה, כמו ברזיל, המחווה הזו של 'האצבע' נראית כמו זו שמסמנת בארה"ב שהכל O.K– עיגול שנוצר ממגע האגודל באצבע המורה (האינדקס) ויתר האצבעות פשוטות.

סימני הידיים שימשו בזמן העתיק את היוונים והרומאים בעיקר בהצגות ובוויכוחים. האצבע האמצעית ייצגה את ה'פאלוס' הזכרי ושתי האצבעות הצמודות אליה (האצבע המראה והקמיצה) סימנו את האשכים.
האל היווני פירפוס היה מפורסם באיבר מינו הענק הזקור תמיד. הוא היה האל ששמר על הגן, בעלי החיים הביתיים, הפרות, הפריון ואברי המין של האדם. המושג הרפואי שנקשר בפירפוס, פיראפיזם, מתאר מצב של הזדקרות תמידית וכואבת (קשיון) של אבר המין בשל השפעת תרופות או מסיבות אחרות.

איך קשורים כל הסיפורים המלהיבים הללו לפרקטיקה של הדיקור?
ובכן, יש להם הרבה מהמשותף עם הרפואה בה אנו עוסקים. הם משמשים כהסבר וכביסוס לכמה תפיסות ויחסים בתורת המרידיאנים.
אם נשאל כל מדקר בכל מקום בעולם: מהו הערוץ המסתיים בקצה האצבע האמצעית? צפוי שנקבל את אותה התשובה: ערוץ ה-Hand Jue Yin , כלומר ה- PC, מגן הלב או זרימת דם/ סקס.
ה- PC מתחיל בחזה, בצד הלטרלי של הפיטמה וזורם כלפי מטה בצד הפנימי של הזרוע, מהגיד הדו-ראשי אל האמה וכף היד בין אצבעות 2 ו-3 ומסתיים בקצה האצבע השלישית. הערוץ הזה מגשר ומחבר את האנרגיה המינית הבסיסית המגיעה מהכליות, עם האהבה הזכה הנובעת מהלב.
הערוצים השייכים לשכבת ה- Jue Yin הם PC של היד וה- LIV של הרגל, והם מאזנים ומהרמנים זה את זה.

ערוץ הכבד (LIV) המתחיל בבוהן הגדולה ברגל ומסתיים בחזה, מזרים אנרגיה אל איברי המין וקשור קשר חזק לפעילות המינית והפתולוגיות שלה. ליחסים בין ערוצי מגן-הלב PC והכבד LIV יש תפקיד מרכזי בשיטות האיזון שפותחו על ידי ד"ר טאן. שיטה מספר 1 – יד ורגל של אותה שיכבה מאזנים זה את זה.
נזכיר שערוץ ה- PC מתייחס, מאזן ומתאזן גם על ידי ערוץ ה- Shao Yin של הרגל, הוא ערוץ הכליות. בשעון הסיני הכליות מקבלות אנרגיה בין 17:00-19:00 אחה"צ והיא עוברת אל מגן-הלב בין השעות 19:00-21:00 בערב. זה עוזר להבין למה ערוץ ה-PC משמש כגשר בין ה-KID וה-HT, או מקשר בין זרימת הדם (לב) והמין (כליות).

לכבד המאוזן על ידי מגן-הלב, יש יחסים גם עם שתי האצבעות האחרות, אליהן התייחסתי קודם. הכבד מאוזן גם על ידי הריאות (LU ערוץ ה- Tai Yin של היד) אשר מסתיים באגודל. הקשר מוסבר בשיטה מספר 5 של ד"ר טאן, השכן בשעון הסיני. הזמן של הכבד הוא בין 01:00-03:00 בבוקר והריאות מקבלות אנרגיה בין 03:00-05:00 בבוקר.
הכבד מאוזן גם על-ידי המעי הגס (LI, Yang Ming של היד) המתחיל בקצה האצבע המורה (אצבע 2, האינדקס). שכבת ה- Yang Ming מאזנת ומתאזנת על ידי שכבת ה- Jue Yin (לפי שיטת האיזון מספר 2 של ד"ר טאן).

כך ניתן לראות את הקשר החזק בין הערוצים הזורמים אל האצבע האמצעית, אל האגודל ואל האצבע המורה ועם ערוץ הכבד ואיברי המין.

כאשר אנו מיישמים את שיטות האיזון אנו משתמשים בשיקוף ובהדמיה (Mirroring and Imaging) אנו מוצאים נקודות דומות או מרוחקות כדי לאתר את המיקום הנכון לטיפול באיבר שזקוק לכך.
כאשר אנו מדמים את הטורסו לידיים או לרגליים נמצא שהאצבעות מדמות את אברי המין, אזורי הקרסול ופרק כף היד מדמים את הערמונית והרחם.

לטיפול בבעיות זיקפה נבצע דיקור של האצבע האמצעית.
הקזה של כמה טיפות דם מקצה האצבע נחשבת לטיפול המיועד לפירפיזם.דיקור ארבעת הצדדים של האצבע האמצעית יעיל לטיפול בבעיות אחרות של חוסר איזון של האיבר הזכרי כמו גם מחלת פיירוני Peyronie (התעבות והתקשות של הרקמה הפיברוטית בפין).

כאשר אנו מתבוננים בערוצים שהזכרנו לעיל אנו מוצאים שערוצי הכבד ומגן-הלב (שכבת ה- Jue Yin) מאוזנת על ידי ערוצי המעי-הגס והקיבה (שכבת ה- Yang Ming). הנקודות המשמשות לטיפול הן: PC9, PC6, ST45, ו- ST42 בצד אחד של הגוף ,ובצדו השני LI4, LI1 LIV1, LIV4. ההסבר לבחירת נקודות אלה נובע מלמידה והבנה של ה'גואס' (Guas) השונים אשר מסמלים לנו את ארבעת הערוצים הללו, אך על כך, בהרחבה, במאמר אחר.

התבנית הזו מיושמת בדרך כלל בטיפול בבעיות של מתח (LIV) המשפיעות על מערכת העיכול (SP+ST). לפי תורת חמשת היסודות מדובר כאן ב'יסוד העץ שפולש אל יסוד האדמה'.
מכל מקום, כאשר אנו מתבוננים בנקודות הדיקור הללו עם ההבנה החדשה שתוארה כאן ניתן להבחין בשימושיות שבה. שילוב הנקודות האלה מאוד יעיל במקרים הקשורים לאיברי המין. אם רוצים לטפל בהפרעות בערמונית או ברחם ניתן להוסיף גם את הנקודות PC 7.2- 7.3 ואת LIV 4.2 – 4.3.

לסיכום:
מתרגם המאמר מאנגלית הביא לתשומת ליבי את המידע הבא: "היהודים שעלו מתימן מכנים את האיבר הזכרי בתימנית בשם "אַסְפָה" שזה בערבית   إَصْبَع ובתרגום: אצבע".
אני מקוה שבפעם הבאה שיתעורר בכם הרצון 'לברך' מישהו או שתראה אדם אחר 'מראה את האצבע האמריקאית' – תזכרו בחוכמה העתיקה המאחדת את כל התרבויות ותוכלו ליהנות מהחוט הנסתר המקשר ביניהם.

המידע השימושי הזה יכול לשמש 'שובר קרח' בכל מסיבה. האם אתם מכירים דרך טובה יותר להביא לידיעת האנשים שאתם מטפלים בדיקור?

אילן מגדלי מגיע לסדרת סדנאות ללימוד שיטות האיזון של ד"ר טאן. לפרטים נוספים לחצו כאן.

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

תמונה: freeimages.com/Mario Alberto Magallanes Trejo

המחבר:
אילן מגדלי
מטפל ברפואה סינית ע"פ שיטתו של ד"ר טאן
acucare@msn.com

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts