טיפול בשחלות פוליצסטיות באמצעות צמחי מרפא סיניים

סיכום מאמר ובו הנחיות לטיפול בשחלות פוליציסטיות
הנחיות לטיפול בשחלות פוליצסטיות

סיכום מאמר:
Lily Lai, Andrew Flower, Michael Moore, George Lewith Developing clinical practice guidelines for Chinese herbal treatment of polycystic ovary syndrome: A mixed-methods modified Complementary Therapies in Medicine. Article in press, 2015

מאמר שהתפרסם לאחרונה מציג הנחיות לטיפול בשחלות פוליצסטיות (PCO) באמצעות צמחי מרפא. ההנחיות נקבעו באמצעות תהליך דלפי מותאם, שבו קבוצת מומחים מגבשת הסכמות המבוססות על מחקר וניסיון קליני. ההנחיות כאן גובשו בהסכמה של אחד-עשר מומחים לרפואה סינית שדירגו את מידת הסכמתם להצהרות על אופן הטיפול בצמחי מרפא ב- PCO.

תהליך דלפי הוא שיטה לאיסוף ידע בתחום התמחות, שמבוסס על חוות דעת של מומחים ועל ניסיונם המקצועי. ברפואה משמש התהליך פעמים רבות לנסח הנחיות קליניות, המבוססות על מחקר וניסיון קליני. הצורך להסתמך על תהליך כזה נובע מהפער שישנו בין מה שנכתב בספרות המחקרית ובין מה שנעשה בפועל. לא כל מה שעושים בפועל ניתן לחקור, וההחלטה אילו נושאים לחקור מושפעת גם מאינטרסים כלכלים, משיקולים מדעיים ומסיבות חיצוניות אחרות.

התהליך ארך שלושה סבבים – השלב הראשון היה ראיון עומק עם המומחים. בשלב השני נוסחו הצהרות שהופצו בין המומחים, ואלו דירגו את מידת ההסכמה שלהם בסולם של 1-7. בשלב השני נעשה ניסוח נוסף של ההצהרות שלא היתה עליהן הסכמה, והן הועברו לבחינה מחדש.

ההצהרות דורגו בהתאם למידת ההסכמה בין המומחים; משפט הוגדר ככזה שיש עליו הסכמה אם הציון המשוקלל שלו היה 5 ומעלה. כל משפט קיבל דירוג פרטני בין A  ל- D, כאשר  הדירוג A מציין קונצנזוס או  הסכמה נרחבת ו- D  מציין שלא היתה הסכמה.

בסיום התהליך התקבלו 89 הצהרות על ההגדרה, האבחנה והטיפול של שחלות פוליצסטיות באמצעות צמחי מרפא סיניים. הצהרות אלו יכולות להוות בסיס לניסיון קליני ולמחקר עתידי בנושא.

ריכזנו כאן חלק מההצהרות וההנחיות, שהיו לטעמנו בעלי חשיבות קלינית. את ההצהרות וההנחיות המלאות ניתן לקרוא במחקר המלא בלחיצה כאן.

פרק הצהרות קליניות (בסוגריים מידת ההסכמה בין A  ל- D)
אבחנה ברפואה סינית ניתן למצוא סינדרומים מעורבים של עודף וחוסר (A)
אבחנות עודף של PCO  כוללות:
הצטברות של לחות וליחה (A)
תקיעות דם (A)
סטגנציה צ'י של הכבד (A)
קור ברחם (A)
סטגנציה וחום (A)
אפשרויות לאבחנות חוסר:
חוסר יאנג של הכליות (A)
חסר צ'י של הטחול (A)
חסר יאנג של הטחול (A)
חוסר דם (B)
חוסר יין של הכליה (C)
תכנון הטיפול לצמחים יש יתרון על פני דיקור:
יעילים יותר למצבים כרונים (A)
יעילים יותר במצב חוסר חמור (A)
אפקט ממושך וארוך טווח (A)
מומלצים לאיזון הורמונלי (A)
יעילים יותר בעודף חמור (A)
לדיקור יש יתרון על פני צמחים:
הקלה מהירה על כאב (A)
מניע צ'י במהירות (A)
עדיפות במצבים רגשיים (B)
טיפול של צמחים ללא דיקור הוא יעיל (A)
תכנון טיפול בצמחים מרתחים יעילים יותר מאבקות מרוכזות (A)
אבקות מרוכזות יעילות דיין בטיפול (A)
התאמה אישית של הצמחים יעילה יותר משימוש בפורמולות מדף (A)
בסטגנציית דם יש לתת צמחים מניעי דם בזמן הוסת (A)
אם האישה מנסה להרות:
אין לתת צמחים מניעי דם (B)
אין לתת צמחים מניעי דם לאחר ביוץ (B)
ניתן לתת צמחים מניעי דם לאחר ביוץ אם האישה מציגה מצב של תקיעות דם (A)
המינון המומלץ באבקות הוא 5-25 גרם ליום (אין הסכמה)
הערכה של הטיפול צמחים סיניים יעילים לסימפטומים הבאים:
מחזורים מאחרים (A)
אי פיריון (A)
אל וסת (A)
דימום וסתי כבד (A)
תסמונת קדם ויסתית (A)
אקנה (A)
שיעור יתר (A)
כאבי מחזור (A)
בעיות רגשיות (A)
ירידה במשקל (B)
מדדים שיש לבחון בהקשר של האבחנה והטיפול בצמחים:
אורך המחזור (A)
המשך והדימום של הדימום הויסתי  (A)
קרישי דם בוסת (A)
כאבי מחזור (A)
גוון הדימום הויסתי (A)
אבחנת דופק (A)
מדידת חום שחר (A)
מצב רגשי (B)
בדיקת בטן (B)
מראה הלשון (B)
התגובה לצמחים איטית יותר במצבים הבאים:
הצטברות של לחות וליחה (A)
משקל עודף של האישה (B)
תקיעות דם (D)
מחזור סדיר מופיע 3 פעמים בעקביות, במחזור של עד 35 יום (A)
משך זמן התגובה לטיפול בצמחים הוא 3 חודשים (A)
בטיפול במחזור מאחר (מעל 35 יום) זמן התגובה לטיפול הוא עד 6 חודשים (A)
בטיפול באל וסת זמן התגובה לטיפול בצמחים הוא עד 9 חודשים (A)

הערות ותוספות לסיכום המאמר
בשנים האחרונות נעשה מחקר רב ברפואה הסינית, ורובו במתכונת של מחקרי קליני התערבותי, שבו בודקים את יעילות הטיפול בתחום מסוים מול קבוצת ביקורת. מאמר זה נעשה בתהליך דלפי מותאם (mixed-methods modified Delphi) שהינו תהליך שונה ומעניין, בעל יתרונות וחסרונות משמעותיים ששווה להכיר.
ישנן כמה סיבות לכך שתהליך דלפי מתאים מאוד לרפואה הסינית, בראשן הדגש הניתן לניסיון הקליני. ברפואה הסינית קיים ניסיון קליני עשיר, ולעומתו כמות המחקר מצומצמת הרבה יותר.  אם נסתמך רק על המחקר נאבד הרבה מהידע שקיים אצל מטפלים, וההנחיות שיתקבלו יתבססו על מידע חלקי מאוד.
מחקר מדעי, מעצם טבעו, מצמצם את מה שנעשה במרפאה, ותהליך דלפי מתקן את העיוות הזה, על-ידי נתינת הבמה לפרטים הקטנים בטיפול, לניואנסים ולהתאמות של הטיפול למטופל כפי שזה נעשה בפועל.

ברפואה הסינית קיימים גם זרמים שונים ושיטות רבות ומגוונות. תהליך דלפי נותן אפשרות למצוא את המשותף בין הגישות, לאחד בין הזרמים השונים, וליצור מערכת הנחיות שיש עליהן הסכמה.
לרפואה הסינית אין כיום תשתית מחקרית מוסכמת שמהווה בסיס לידע. המאמרים והמחקרים המתפרסמים מתבססים על מערכת ידע פרטית של הכותב ועורך המחקר. במצב כזה, ההנחיות שמתקבלות בתהליך דלפי יכולות לשמש כבסיס לידע ולמחקר עתידי. זה חשוב בעיקר בתחום שהמחקר הבסיסי שבו מצומצם.

למרות היתרונות הרבים, לתהליך דלפי יש לא מעט חסרונות. כך, לדוגמה, ההנחיות שהן תוצאת המחקר מבוססות על משפטים שלא מבוססים בהכרח על בדיקה מדעית, והם יכולים לנבוע מהאמונות הקיימות בתחום. במאמר הזה, למשל, יש כמה משפטים שדורשים בדיקה מדעית יסודית יותר. כזאת היא הקביעה ש"מרתחים יעילים יותר מפורמולות באבקה מרוכזת". הטענה מבוססת על התרשמות קלינית, אשר לא נבדקה ממש במחקר, ויתכן שישנם מצבים או אנשים שמגיבים באופן שונה למרתח, לאבקה או לטינקטורה.

כמו כן, תהליך כזה מדגיש את הדיעות הנפוצות, את מה שנהוג ללמוד ולהעביר הלאה, וקשה למצוא בו אמיתות חדשות או פורצות דרך.
תוקף ההנחיות נשען על כמות המומחים ועל הניסיון שלהם. אחת החולשות של המאמר היא שהשתתפו בו רק אחד-עשר מומחים, לא כולם בעלי ניסיון עשיר בתחום.

לסיכום, המאמר מציג קביעות והנחיות קליניות מעניינות, שמתארות את האופן בו נוהגים לטפל במרפאה בנשים עם שחלות פוליציסטיות. הוא מכיל הרבה היגדים ברורים מאליהם, וכמה מחלוקות או שאלות קליניות שיהיה נכון להתיחס אליהן, ליישם ולבדוק אותן בפעילות במרפאה, ובתכנון של מחקר עתידי.

קישור למחקר ניתן למצוא בלחיצה כאן. שימו לב, יש צורך להירשם לאתר.

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

המחבר:
אביב מסינגר
מטפל ברפואה סינית
aviv@briat.co.il

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts