זירוז לידה- לא כמו שמכירים

סיפור מקרה של זירוז לידה מוצלח
זירוז לידה

בעבודתנו בקליניקה אנו פוגשות מטופלות רבות המבקשות לזרז לידה מסיבות שונות. בשנים האחרונות זכה הדיקור לשם טוב כטיפול מזרז לידה, ונשים רבות החוששות  מהפתרונות הרפואיים המוצעים כיום פונות אליו.
בתחילת דרכנו כמטפלות השתמשנו בפרוטוקולים המוכרים והנלמדים, והם אכן היו יעילים. עם זאת, ככל שגדלה כמות המטופלות, שמנו לב כי הטיפולים המוכרים לא תמיד מביאים לתוצאות. יתרה מכך, הבנו שלא ניתן להפריד בין מצבה הכללי של האישה לבין הרצון והצורך לזרז לידה. לעתים קרובות, נשים שלא היו מוכנות ללידה מבחינה פיזית או רגשית חוו לאחר הזירוז לידה ארוכה וקשה.

סיפור מקרה
ט', בת 34, בריאה ללא היסטוריה רפואית מיוחדת. שבוע 41 בהיריון שני, מהלך ההיריון תקין. המטופלת יצרה עמנו קשר עקב מלאות בסינוסים המקסילארים, נזלת וכאבי ראש מזה יומיים.
דיברנו על הלידה הקרבה ועל הלידה הקודמת. ט' סיפרה כי חוותה לידה ארוכה וקשה עם שימוש בפיטוצין לזירוז לידה ואפידורל. היא יצאה מהלידה שחוקה, בתחושה שעברה טראומה ומאוכזבת מעצמה. לקח לה זמן רב להשתקם פיזית ונפשית. ההיריון הנוכחי עבר אמנם בצורה תקינה לחלוטין, אך ככל שזמן הלידה התקרב החלה להרגיש פחד מחוויה חוזרת. ט' טענה כי לתחושתה הצינון הוא "מניפולציה" של הגוף המנסה לדחות את מועד הלידה.

דופק
מחמם עליון חלש מאוד, במחמם התחתון הורגשה פעילות ניכרת עם מיתריות אופיינית לצירים ב- Pang Guang (שלפוחית השתן) וב – Kid Yang, וכן סטגנציה בעמדה של Gan (כבד).
לאחר השיחה ולקיחת הדופק, בהסכמתה של המטופלת, הוחלט לזרז לידה.
על פי הגישה שלנו חשוב לבצע אבחנה מבדלת בין אישה לאישה על מנת לבצע זירוז לידה. טיפול המתחשב באבחנה הכוללת של האישה יהיה יעיל יותר גם לזירוז, וגם לאיכות הלידה עצמה .

אבחנה
חולשה ניכרת במחמם העליון:
Xin (לב)– השולט בדם, הוא האחראי על הקשר עם הרחם דרך Bao Mai. כאשר מתקיימת זרימה או תקשורת תקינה דרך ה- Bao Mai, מתאפשר חיבור בין החלק המנטאלי והגבוה של האישה לבין התנועה הרחמית המתרחשת בזמן הלידה (או מחזור הוסת החודשי). חולשה זו שמקורה בפחד מהלידה עלולה לעכב את התפתחות הצירים ותחילת הלידה.

 Fei (ריאות)- מביאות את המודל לתנועה השמימית על פני הארץ. הביטוי של תנועה זו בלידה הוא ירידת העובר בתעלת הלידה. Fei שולטות על מעברי המים ומאפשרות תנועת הורדה ודחיסה לכיוון Shen ו- Pang Guang (כליות ושלפוחית השתן). כמו כן, שליטת Fei בצ'י המחמם העליון מאפשרת את הזרימה וההורדה התקינה של הדם לכיוון הרחם. חולשה שלFei  עלולה גם היא לעכב את התפתחות הצירים והלידה. במקרה של ט' התבטא הדבר גם בגודש בסינוסים ונזלת.

Gan (כבד)– על הקשר בין תנועת Gan qi והלידה ניתן לכתוב ארוכות, אך נסתפק בכך ש- Gan שולט בתנועה חלקה של צ'י ודם, וכוח העץ אחראי על התחלה והתפתחות הצירים. במקרה של ט' הסטגנציה בכבד היתה קשורה למצבה הרגשי והחסימה התבטאה גם בסינוסים וכאבי ראש.

לסיכום האבחנה
הלידה מתחילה במחמם העליון, מתוך התנועה התקינה של Fei & Xin qi (צ'י הריאות והלב) ומנוהלת על-ידי כוח ה- Shen (כליות) ובאמצעות הזרימה החלקה והתקינה של Gan (כבד).
במקרה של ט', אמנם היה Shen qi (כליות) שופע ומוכן ללידה, ואף העובר הורגש היטב באגן (על פי תחושתה), אך הצירים לא החלו, כתוצאה מחולשת המחמם העליון.
נראה היה שהגוף מוכן, אך הנפש לא משחררת, בדיוק כפי שתיארה ט' את תחושותיה. חוסר איזון זה אף גרם לסטגנציה של Gan qi (כבד) והתפתחות של תסמינים פיזיים נוספים.
העיקרון הטיפולי שבחרנו: חיזוק המחמם העליון וויסות תנועת Gan qi.

טיפול
הנקודות שנדקרו:  PC6+KID9
PC6 – nèi guān – 內關 – "מעבר פנימי".
אופי הנקודה – נקודת Luo (חיבור) ו- Master point of Yin Wei Mai.
על פי Ling Shu קיים מצב פתולוגי הנקרא Nei Guan (כמו שם הנקודה). זהו מצב של חוסר תקשורת טובה בין Yin ל- Yang, Yang לא מצליח להיכנס פנימה ולתת חיים ל Yin. הנקודה מסדירה את הקשר ביניהם ופותחת 'מעבר פנימי' אל ה- Yin. במקרה של ט' – Yin מלא ושופע, אך אינו מוכן לקבל את תנועת ה- Yang לתחילת הלידה.
הנקודה מובילה Yin למרכז החזה וללב דרך מרידיאן ה- Yin Wei ודרך מסלול ה Luo של Xin Bao (מעטפת הלב) ועוזרת לעורר את המודעות למעמקי 'הלב הפגוע'.
הנקודה מסדירה את Gan qi (כבד) מתוך הקשר של שכבת Jue Yin ומניעה חסימות, במיוחד במחמם האמצעי והעליון וכך מאפשרת תקשורת בין שלושת המחממים.

KID9 – zhú bīn – 築賓 – "בית הארחה".
אופי הנקודה – נקודת Xi Cleft (הצטברות) של Yin Wei Mai. נקודה בהZu Shao Yin מארח את Yin Wei Mai. הנקודה מניעה Yin ודם דרך הרחם אל המחמם העליון, ועל ידי כך מחזקת ומרגיעה Xin (לב).

לסיכום
תנועת Yin Wei Mai תקינה מחברת את האדם להקשבה פנימית ולכוח המודעות, מחברת בין הרובד הפיזי ועוצמת ה Shen (כליות) לרובד הנפשי של Xin (לב), וממלאת את המחמם העליון. בדיוק כפי שמצבה של האישה צריך להיות בזמן הלידה – חיבור והקשבה לתנועה הפנימית המתרחשת בגופה.
כבר במהלך הטיפול ט' נרגעה והתחילה להרגיש תנועה ברחם. מספר שעות אחרי הטיפול התפתחו צירים ואחרי כחצי יממה קיבלנו את ההודעה המיוחלת על סיום הלידה בהצלחה. המפגש הבא עם ט' התקיים מספר שבועות לאחר מכן, היא סיפרה על החוויה המתקנת שהייתה לה- לידה טובה, קצרה וטבעית, שאחריה חשה שמחה וגאווה אמיתית.

מעניין לציין כי למרות שהטיפול שנבחר העצים את התנועה כלפי מעלה אל המחמם העליון דרך Yin Wei Mai, הוא חידש את התקשורת בין שלושת המחממים, פתח את החסימה של Gan (כבד) ועזר לתחילת הלידה.

המקרה של ט' שוב האיר את עינינו לצורך המובהק באבחנה מבדלת וטיפול אינדיבידואלי, לעומת השימוש בפרוטוקולים מובנים ו'נקודות קסם' נפוצות.
בהשראת סיפור המקרה הזה אנחנו מזמינות את כולם לחשוב מחוץ לקופסא.
ומה עם הסינוסים? לא שאלנו…..

למידע אודות לימודים מתקדמים עם ענת צחר ומרים רייך לחצו על הקישור המצורף: מרים רייך ענת צחר.

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

המחברות:
מרים רייך וענת צחר
מטפלות ברפואה סינית
masik01@gmail.com

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts