ספר הדופק החדש- סקירה

הדופק על פי Li Shi Zhen
ספר הדופק החדש

הדופק הוא אחד הדברים המורכבים ביותר ברפואה הסינית.
המיומנות הנדרשת היא גבוהה, וככל שהניסיון גדל כך יכולת ההעמקה וההתבססות על הדופק גדלה. האבחנות שניתן להסיק מן הדופק הן מדהימות, והדיוק רק הופך את הטיפול למוצלח יותר.
עם השנים, וכמו עם כמעט כל דבר, התפתחו כמה גישות לדופק, כל אחת רחבה ומעמיקה בפני עצמה. הספרים המלווים כל גישה מרשימים ומלאים במידע, והדרך עלולה להיות מבלבלת.
איך נשארים על דרך הישר?
התשובה היא פשוטה- מתמקדים.

ספר הדופק על פי Li Shi Zhen
כך עשו קרן סלע ונדב שרייבום, בבואם לכתוב ספר בעברית על הדופק.
ההחלטה ברורה ומוצהרת- כתיבת ספר דופק על פי Li Shi Zhen. ככזה, הכל בעצם מתחיל עם הדמות המעניינת הזו, שעדיין ממשיכה להשפיע על דורות של מטפלים, מאות שנים לאחר היוולדו.
ההתייחסות אליו היא כמובן מוצדקת ביותר, שכן, כפי שניתן ללמוד מהעמודים הראשונים של ההקדמה, מדובר על דמות שחקרה ועיצבה את הדופק כפי שאנחנו מכירים אותו כיום. טקסט שכזה המובא בעברית הוא יקר ערך בעיניי.
הספר כתוב בשפה נעימה ונגישה וההתמצאות בו נוחה ופשוטה, נאמנים לרעיון שצוין בהקדמה "to keep it simple". הספר מתחיל מסקירת חייו ופועלו של Li Shi Zhen, וממשיך לסקירה של התקופה המודרנית, המתחילה מ- 1949.
תוך מספר פיסקאות אנחנו מגיעים לתיאורים פיזים, מיקומים, עורקים ולאבחנה עצמה. משם ממשיכים ל- 2 עמודים של מקרא איורים ותיאור בן עמוד אחד לערך לכל סוג דופק- 27 סוגים בסך הכל.
הספר נחתם עם חמישה נספחים וביבליוגרפיה.

שתי הערות:
הביבליוגרפיה בעיניי חסרה. חסרים לי מאמרים וכתבות שניתן למצוא בקלות יחסית באינטרנט או בכתבי עת מוכרים, הדנים בדופק וב- Li Shi Zhen.
אין אזכור לספר אחד של האב קלוד לאר ואליזבת רושה דה לה וואלה, שכמעט בכל ספר מתייחסים בדרך כזו או אחרת לדופק, אין שיחה עם מטפלים מנוסים ומכובדים שהיו יכולים להאיר נדבכים נוספים בעבודתו של Li Shi Zhen ובכך להעשיר את הספר, למשל שיחה עם פרופ' היינר פרוהאוף, שלפני שהפך מטפל לימד ועסק בפילוסופיה סינית.
בנוסף, יש הרבה מאוד טעויות הגהה/הקלדה, שיש לעבור עליהן שוב.

הבנה עמוקה של הדופק, היכולת לשים לב לניואנסים וניתוח נכון של הדפקים- הכל מתחיל במקום אחד משותף: לימוד הבסיס של הרפואה הסינית בצורה טובה מאוד.
בשל הפרשנויות השונות הקיימות לדופק כיום, הנובעות מכל מיני סיבות, הצורך בלימוד הבסיס בצורה פשוטה אך טובה הוא בגדר חובה. רק מבסיס חזק וברור, אפשר להתחיל "להסתבך" עם גישות שונות.
לכן, אני חושבת ש"ספר הדופק של המתבודד משפת האגם" יכול להיות ספר לימוד הדופק המרכזי בכל המכללות בארץ. הוא מעניק בסיס טוב לתחילת הדרך עם דפקים, הספר נכתב על ידי 2 מטפלים מנוסים המכירים את התחום שנים רבות ומתוקף כך מכירים את הדפקים מקרוב.
מהיכרותי את תחומי עיסוקם של המחברים, הייתי שמחה אם יופיע נספח בספר שירחיב מעט על הדפקים שניתן לראות בתחומי ההתמחות של המחברים- גינקולוגיה ואונקולוגיה, לשם העשרה ולרפרנס בשנים מתקדמות יותר.

ודבר אחד קטן לסיום
ספרים בשפה העברית משמחים אותי מאוד.
אם עוצרים לחשוב על העניין, לא מדובר פה על רווח כלכלי- הרפואה הסינית בארץ היא לא בדיוק המקום שבו ניתן לבצע את האקזיט הבא, ולכתוב בעברית מצמצם את הקהל הפוטנציאלי שלנו פלאים.
אני רואה במחברים שכותבים ספרים בעברית בתחום הרפואה הסינית אנשים עם שליחות, שמבקשים להמשיך ולמקצע דורות של מטפלים בארץ, ובכך להמשיך ולקדם את התחום כולו.
ואין לי ספק שמדובר על רווח מקצועי של כולנו.

ספר הדופק של המתבודד משפת האגם
מדריך מאוייר לדפקים על פי Li Shi Zhen
מחברים: נדב שרייבום, קרן סלע
הוצאת סינתזה 2014

המחברת:
יעל ארנסט
מנהלת אתר סינית
yael@sinit.co.il

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts