שלוש חוכמות האישה

זה רק בראש שלך?
שלוש חוכמות האישה

איך משפיעים אורח החיים והאספקטים הרגשיים על בריאות האישה ועל פוריותה בפרט? על שאלות אלה אני מנסה לענות כבר שנים.
חלק מהמסע המרתק הזה היא הענווה הטמונה בידיעה שלא הכל יכול להיות ידוע וברור, ורב הנסתר על הנגלה. אבל עדיין הסקרנות דוחפת אותי לחפש תשובות, ואני מקווה שכך תמשיך תמיד.

דרך העבודה עם מטופלות הבחנתי בכמה דפוסים (או תהליכים) שמזינים או פוגעים במערכת ההורמונלית של האישה. אני קוראת להם: שלוש החוכמות של האישה – חכמת המוח, הלב והרחם.

חוכמת המוח
חכמת המוח היא מקור האנרגיה הנמצא בקצה המחמם העליון. שם שוכן ההיגיון הפשוט, האנליטי והקר. לשם נכנס הידע שמתקבל מהסביבה, הוא עובר עיבוד ועובר הלאה אל המערכות האחרות.
המוח הוא האיבר הכי מטופח ומוערך כיום. מתמטיקה, מדעים מדוייקים ורפואה מערבית הם תחומי הלימוד הנחשבים ביותר; מסלולי מצויינות קיימים בעיקר בהם, ולא בהיסטוריה, אמנות, תנועה וכד' – שהם תחומים המערבים את חכמת הלב והרחם. שיטת הלימוד המקובלת בימינו מבוססת על קריאה, שינון ולמידה פרונטלית בכיתה, מפתחת בעיקר את המוח ומשאירה את שאר הגוף יתום.

דרך המוח נחשפת ההוויה שלנו למקורות מידע חיצוניים: אינטרנט, טלוויזיה, פייסבוק, לימודים, עיתונים ועוד. כמות המידע שאדם מקבל כיום היא עצומה, העולם כל-כך פתוח וערוצי התקשורת כל-כך מפותחים שישנה הצפה בלתי הגיונית של מידע הגורמת לעומס יתר על המוח.
הדרך הישירה ביותר בה המוח מקבל מידע היא דרך העיניים. מה שאנו רואים, זה מה שקיים. אדם שהפעילות המוחית שלו גבוהה יכול להיות אוטודידקט, לקרוא, לשנן וללמוד. כשיש חוסר איזון בחכמה המוחית, הדרך הטובה ביותר ללמוד היא דרך תמונות. לכן, לימוד ויזואלי היא הדרך הקלה ביותר לאנשים עם הפרעות קשב וריכוז.
עומס יכול להתבטא בהיפראקטיביות או אפאטיות והתנתקות, התפזרות וחוסר מיקוד; לכל אדם הדרך שלו להתמודד עם הצפת מידע. המוח העמוס נאלץ לעבוד קשה יותר על מנת לעשות סדר בתוך הבית שלו: לנתח, לתחם ולהבין, וכך ליצור סדר והיגיון בעולם. ככל שהקושי גדל, גדל גם הרצון להתנתק משאר המרכזים, מתוך פחד שיופר הסדר שהמוח כל כך התאמץ לעשות. כך נוצר נתק רגשי הגדל ככל שההצפה החיצונית גדלה.

המידע החיצוני נותן לנו יכולת לנבא מה יקרה. לדוגמא,כשצפויה להגיע סופה לאזורינו– המוח מעבד מידע שגורם לרמת חרדה יותר גבוהה. ככל שהמוח פעיל יותר, כך נחלשות הכליות.
המוח מפריש הורמונים וכך מתקשר עם הרחם והשחלות. ככל שהומח מוצף, הפעילות המוחית גוברת ולעיתים מתבטאת בהפרשת הורמונים מוגברת: בעליית FSH, הפרשת פרולקטין, טסטוסטרון וכדומה. (את חוסר האיזון בין אסטרוגן ופרוגסטרון אני מייחסת לקשר בין הכליות לרחם). ככל שהנתק עם החכמות האחרות גדולה, יפריש המוח יותר הורמונים באופן לא מבוקר.

למוח, כאיבר מיוחד, יש יכולת יינית של הפנמה וקבלת אינפורמציה, ויכולת יאנגית של פיזור והוצאת אינפורמציה. עומס האינפורמציה והגירויים של ימינו מפעילים את היאנג ומכלים את היין. מדיטציה היא פעולה יינית המפתחת את המוח. קריאת עיתון, אינטרנט, צפיה בטלויזיה הן הפעלות יאנגיות של המוח. כיוון שאנו חשופים להרבה יותר אנרגיה יאנגית בהשוואה ליינית, יש עומס ופיזור יאנג בעודף ובפיזור מצד אחד, והיין נחלש ומתכלה מצד שני. הפיצול הזה בין היין ליאנג הוא חלק אחד מתוך תהליך ארוך שנדבר עליו בהמשך, המתחיל במוח ומגיע עד הרחם.

חוכמת הלב
הלב הוא המרכז הרגשי. מיקומו בין המוח לאיברים האחרים (כולל הרחם), בעל משמעות רבה בויסות המסרים העוברים ביניהם. העיבוד הרציונלי שנעשה במוח עובר דרך הלב ומקבל שם את חותמו. כלומר, לא משנה כמה חכמת המוח מדויקת ומאורגנת – אם הלב לא מאוזן, המסר ישתבש.

הלב הוא הקיסר. בסין העתיקה היה לקיסר תפקיד טקסי בלבד: הוא היה אחראי על תזמון. בתחילת הקיץ היה מגיע לשער הדרומי, עושה את הטקס המדויק, מניח את המנחה המדויקת, נושא את התפילה המדויקת ובכך מביא את הקיץ. באותו אופן הביא את האביב, הסתיו והחורף. הקיסר היה הלב, המטרונום של סין; בלעדיו לא היה חל שום שינוי, הוא גורם לכך שהעונות והשנים יחלפו בזמן הנכון, שכל דבר יקרה בעתו. לכן, הלב אחראי על כך שהעונות בגוף האישה – הביוץ, הוסת, המעברים בין השלבים השונים במחזוריות – יתחלפו בזמן הנכון. יכול להיות שהמוח מפריש את ההורמונים הנכונים, הפרופיל ההורמונלי בסדר גמור, אך הלב לא מדויק, ואז יהיה פער בין המפה ההורמונלית למה שקורה בפועל: הביוץ או הוסת לא יקרו בזמן הנכון. בדומה לכך, יש אפשרות שהמערכת ההורמונלית נראית בסדר גמור, אך המסרים התת-הכרתיים הלא מדוייקים באנרגטיקה של הלב יפגעו בתנועה בין המוח לרחם.

הלב והריאות מקבלים מידע מבחוץ (מידע, חמצן או צ'י) ואחראים לפזרו באופן שווה בין חלקי הגוף השונים. המידע משפיע על הלב ומושפע ממנו. אם הלב לא מאוזן, ייפגע פיזור המידע בגוף. צ'י לא מאוזן שנכנס, ישפיע ישירות על תפקוד הלב.
חמצן אמור להכנס לכל תא ותא. אך אם הצ'י הבסיסי של הגוף מושך מעלה, אם התקשורת עם האיברים השונים אינה מאוזנת, הצ'י יעלה. כיוון שחכמת המוח מקבלת את מירב תשומת הלב והטיפוח היום יומי, חכמת הלב תתקשר בעיקר איתה.

"אני חושב, אני מרגיש, אני חושב, אני מרגיש", פינג פונג יום יומי בין הלב למוח. ככל שהאינטראקציה הזו מתגברת, כך היא מזינה את עצמה ונוצר מעגל סגור, מזין ומאיץ.
הלב אינו אינטואיטיבי. הוא בעל יכולת רגשית מנותקת מהקרקע. בגלל קירבתו לריאות ומערכת היחסים בין שניהם, היא מוזנת בעיקר ממידע חיצוני ואמורה להעביר אותו לשאר חלקי הגוף; למוח לקבלת ההגיון והסדר, לרחם על מנת לקבל את החיבור האינטואיטיבי, האנימליסטי, ההישרדותי.

הלב אמור לתקשר עם הרחם והמוח באותה מידה ולאזן ביניהם: זהו גם האיזון ההורמונלי.
קול הוא הווסת העיקרי של הלב: הלב נפתח לשמע קול. שירה, מוזיקה ומלל יכולים לעבור את המוח ולחדור ישירות ללב, לפתוח ולאזן אותו. לכן דיבור או מוזיקה יכולים לטפל בלב. נשים זקוקות לדבר, לשמוע ולהשמע; שיחה בין חברות, טיפול רגשי, לשיר, לדבר לעצמך, להתפלל, כל אלה מעוררים ומזינים את הלב.
חכמת הלב היא החוש המחבר בין מה שאני רואה למה שאני מרגישה. ככל שאנו מסתמכים על חכמת המוח, חכמת הלב מתנוונת. היום אנו סומכות על מכשירים יותר מאשר על עינינו, (אולטרסאונד, בדיקות דם, מה שהרופא אומר…) על הרגשה או אינטואיציה ועל הקשבה למה שהרחם אומרת.

חוכמת הרחם
חכמת הרחם היא החכמה הראשונית שלנו. היא קיימת עוד מימי האדם הקדמון, כיוון שזו החכמה הכי בסיסית, חייתית והשרדותית שלנו. שם טמון הידע הקדום: איך להרות, ללדת, להניק, לחיות ולשרוד. זהו ידע פנימי שכל אחת ואחת נולדת אתו. היכולת להעצים ולהתחבר לחכמת הרחם תלויה באמונה של אישה בעצמה וביכולותיה, בהקשבה ליכולות האינטואיטיביות שלה ובאיזון בין שלוש החכמות.
זו התחנה התחתונה שאליה משדר המוח את שדריו (בדומה לתנועה ההורמונלית), דרך הלב המשמש כמטרונום ומווסת, מתזמן ומתרגם את תנועה הצ'י בהתאם למצב הרגשי.

מתחילת תקופת הפוריות, הרחם רוצה להרות בכל חודש. ממנה מגיע הצורך הבסיסי לרבייה. בכל ביוץ יש חשק מיני מוגבר, יש תקווה, ואם אין הפריה יש נפילה רגשית ותחושת אבל, ולקראת בוא הוסת מופיעים אי-שקט ומתח מהכשלון.
תנועה היא הווסת העיקרי של חכמה זו. בעבר היינו הרבה יותר פעילים. צדנו או ליקטנו את המזון שלנו. כחקלאים עיבדנו את האדמה, דשנו וקצרנו ובכל הפעולות ההשרדותיות הללו ישנה הרבה תנועה והזנה של חכמת הרחם.

בכל אמנויות הלחימה – קארטה או אמנויות לחימה רכה כמו טאי-צ'י וצ'י-קונג, התנועה תמיד מתחילה מה – Dan tian. זה המקור של האינסטינקטים האנימליסטים ההשרדותיים, הפעילות מתחילה תמיד מאיזור הרחם. לאורך השנים, הרחם, Dan tian, אגן, פחות מוזן. כך הרחם לא נעה. ככל שהרחם פחות נעה, כך היצר האנימליסטי, האינסטיקטים הקיומיים ההשרדותיים פחות מוזנים.
הרחם שלנו סובלת היום ממחסור בהזנה, הקשבה ותנועה. לחלופין מקבלת תנועה לא הרמונית ולא מאוזנת. אנו קמות בבוקר, יוצאות מהמיטה, יושבות לשתות קפה, קמות ומתישבות ברכב, קמות ומתישבות בעבודה, קמות ומתישבות בארוחת צהרים, קמות ומתישבות חזרה ברכב, קמות ומתישבות בבית מול הטלויזיה, קמות ונשכבות במיטה. במקרה הטוב, בין לבין מכניסות שעה שעתיים של ספורט אגרסיבי על מנת לפצות על חוסר התנועה הזו.
כשתנועה היא חלק הרמוני בלתי נפרד מהאורח חיים שלנו, הרחם מתפקדת בצורה אינטואיטיבית ומעוגנת יותר.

היום, הרחם נשארת ריקה. רוב האנרגיה עולה ומזינה את המוח ומונעת תנועת צ'י אל הרחם. הלב והמח מתקשרים באופן אינטנסיבי, ויוצרים מעגל סגור של עודף חשיבה ורגשות. חוסר התנועה לרחם, חוסר ההזנה לפן האנימליסטי פוגע ישירות במטרה העיקרית למענה הרחם נוצרה – הרביה. ככל שהאדם מתפתח ומתקדם, כך הוא פחות ופחות מזין את הרחם. האינטלקט מנצח את היצריות והאנימליסטיות. הבדיקות ההורמונליות יכולות להיות תקינות. צילום הרחם תקין. אך אין צ'י ברחם ולכן אין הריון.

שלוש החוכמות
חוסר האיזון הזה בין שלוש החכמות הוא בעיני הגורם העיקרי לכך שגורמים חיצוניים משפיעים על האישה ונוצר חוסר איזון הורמונלי.
בעיה נפוצה בקרב נשים היא רמות FSH גבוהות. רמות גבוהות של FSH מופרשות מהמוח כאשר אין תגובה שחלתית מספקת. זו דוגמא מדויקת לכך שהפעלה מוגברת של חכמת המוח גורמת להפרשה הורמונלית מוגברת, כאשר אין תקשורת עם חכמת הרחם. הרפואה המערבית מסיקה מכך שאין מספיק ביציות איכותיות בשחלה וחורצת לרוב הנשים את גורלן הפוריותי או מפנה לתרומת ביצית.

לנשים כאלה, אני נותנת המלצות כיצד להוריד את הגירוי המוחי על ידי מדיטציה, ניתוק ממסכים ומקורות מידע, חשיפה רבה יותר לטבע, לספרים, לאי-עשיה ואי-חשיבה, ובמקביל ליצור תנועה וקשר עם האגן והרחם. על ידי תרגילים, המלצות תזונה, דיקור ומתן צמחים מתאים, יש אפשרות לווסת רמות הורמונליות ולעזור לאישה להגיע לאיזון. היופי הוא, שאם המטופלת נרתמת למשימה, מעבר לכך שכל רבדי החיים שלה ישתפרו ויגיעו לבריאות, היא תביא בכוחות עצמה את גופה לאיזון, וכך להריון המיוחל.

להשיב את האיזון העדין בין שלוש החכמות היא אמנות עדינה ומרגשת. חשוב לנסות להבין היכן האישה יצאה מאיזון, להאיר את עיניה ולרתום אותה למשימה. לבסוף, עם מתן תרגילים או הנחיות המתאימות לה, יחד עם צמחים ודיקור – הדרך לפוריות נפתחת ולבריאות גוף ונפש בכלל.

עריכה: תמי ברקאי

המחברת:
יעל ססלוב-שני
מורה ומטפלת בגינקולוגיה סינית
yaelsaslove@gmail.com

Total
1
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts