צ'י גונג – חכמת הריפוי הפנימית

יכולות הריפוי של הצ'י גונג
צ'י גונג

מיום שפגשתי בו – הצ'י גונג מהלך עלי קסם.

הצ'י גונג הוא כלי לריפוי עצמי, לחיבור והיכרות מעמיקה עם הפיזי, הרגשי והרוחני בחיי. אני חשה בעוצמתו ונהנית מכל רגע של תרגול והוראה. התרגול מרחיב את היכולת להתחבר פנימה, לעומק, לתחושות ולרגשות העולים, לשוב אל הגוף. ההתמקדות בגוף משחררת את המחשבות והעומס המנטאלי. לאורך השנים מתחזקת בי ההכרה שניתן לשפר את איכות החיים ולהירפא ממחלות באמצעות תרגול יומי.

השנה, פגשתי לראשונה במורה המלמד שיטה סדורה, המיועדת לריפוי באמצעות תרגול צ'י גונג. בחודשים האחרונים אני לומדת ומתרגלת אותה במסירות ובהנאה רבה, וברצוני לשתף ולספר על ייחודה.
מייסד האסכולה, גרנד מאסטר ודוקטור פאנג מינג, נולד ב- 1940, גדל והתחנך על ברכי המסורת הסינית העתיקה ולמד צ'י גונג, אומנויות לחימה, בודהיזם, טאואיזם וקונפוציוניזם. בשנות השישים הוכשר הן כרופא מערבי והן כמומחה לאקופונקטורה באוניברסיטת בייג'ין. עם סיום לימודיו החל לטפל בחולים, ובמקביל תרגל אסכולות שונות של צ'י גונג וערך מחקרים על השימוש בצ'י גונג כאמצעי לטיפול וריפוי.

חשוב לציין, כי במשך אלפי שנים הידע שצברה כל אסכולה הועבר בסודי סודות לבני משפחה ולמי שגילה מסירות לתרגול. השינויים שעברה החברה הסינית במאה העשרים אפשרו לפאנג ללמוד ממאסטרים דגולים מגוון רחב של שיטות צ'י גונג, שעד אז היו נחלתם של בודדים.

לאחר כעשרים שנה של לימוד, חקירה וטיפול בחולים, תמצת פאנג את הידע שרכש לשיטת ריפוי מקיפה אחת-  צ'י גונג חכמת הריפוי הפנימית-  Zhineng – Wisdome Healing Qigong.
השיטה משלבת את הידע המדעי  והרפואי (סיני ומערבי כאחד) הנרחב שלו עם שנים רבות של תרגול וחקירה לכדי שיטה אינטגרטיבית לריפוי וטיפוח עצמי המתאימה לעולם של ימינו.

דוקטור פאנג יסד ב- 1991 בית חולים לריפוי ללא תרופות (Huaxia  Zhineng Qigong Centre). המטופלים בבית החולים עברו חודש אינטנסיבי של תרגול Zhineng Qigong. הם נבדקו עם הגעתם ועזיבתם, בכדי לאמוד את השינוי במצבם. במהלך עשר שנות פעילות בית החולים שהו בו יותר מ- 300,000 מטופלים. אלו שהצליחו להתמסר לתרגול – עברו תהליך של ריפוי ששיפר את איכות חייהם, ואף הוביל לעתים להחלמה מלאה.ב – 2001 כשהשלטונות הסינים סגרו את שעריו של בית החולים, נפוצו המורים שלמדו ולימדו תחת שרביטו של גרנד מאסטר פאנג, והקימו מרכזים להוראת השיטה ברחבי העולם.

אחד מהמורים, מינג טונג, גדל בכפר קטן ונידח בסין. למרות שנולד למשפחה עניה, הוא היה הראשון בכפרו שהתקבל ללימודים אקדמיים, המשיך והשלים תואר שני במתמטיקה בארצות הברית. עם סיום לימודיו גילה את אוצרות התרבות הסינית ופנה לחקור אותם: הינדואיזם, בודהיזם, טאואיזם. במקביל תרגל יוגה, בודהיזם טנטרי וצ'י גונג. בסוף שנות התשעים שב לסין, לבית החולים של דוקטור פאנג, עבר תהליך של ריפוי עצמי והפך למורה בזכות עצמו.

עם סגירת בית החולים על ידי השלטון הסיני, חזר לאמריקה והקים בסן פרנסיסקו (2008) מרכז של צ'י גונג "חכמת הריפוי הפנימית". בהוראתו, מדגיש מאסטר מינג-טונג, את החיבור לשדות הצ'י בכדי להפעיל כוחות ריפוי פנימיים לשיפור איכות החיים ולתמיכה בהחלמה ממחלות וכאבים. כמו כן,  תנועת החילופין של הצ'י שבין האדם ליקום גדלה, והמתרגל מחדש את הקשר עם התנועה המקורית, התקינה, כוחות היצירה והריפוי שבתוכו וסביבו.

אסקור בקצרה את המאפיינים של ארבעת החלקים העיקריים של השיטה. כל אחד מהם, בדרכו הייחודית – תומך ומאיץ תהליכי ריפוי, מחבר לשדות הצ'י, מטפח תנועה פנימה והחוצה כמו גם חוויות אחדות:

1. חמשת תרגילי הבסיס – עבודה עם הגוף האנרגטי בצורה סומטית, תרגול פיזי אינטנסיבי, מאתגר ומעורר. מתיחה והנעה של כל מערכת השלד – מהשרירים, המפרקים, הרקמות, העצמות והחוליות ועד למח העצם. התרגול העמוק מרכך ומעורר לפעולה גם את מערכת העצבים המרכזית וההיקפית. הצ'י התקוע נעור לתנועה, החסימות נפתחות, הכאבים והמתחים – פיזיים ורגשיים – משתחררים. היכולת לחוש, להפעיל ולהניע את האנרגיה בגוף מתפתחת ומתבססת. השלד, עמוד השדרה והשרירים נבנים מחדש, מתרככים ומתגמשים – הגוף הפיזי מתחזק, היציבה מתבססת והתנועה נעשית קלילה. מערכת העצבים, הדם והלימפה וכל אברי הגוף הפנימיים עוברים עיסוי עמוק המעורר את חיוניותם ותפקודם.

2. Lift Qi up Pour Qi down – סדרה זו היא הדרך האפקטיבית ביותר בשיטה לעורר את הגוף לקשר עם האנרגיה של הקוסמוס. בסדרה נעים באיטיות, בעדינות ובאופן מדיטאטיבי. התארכות, התרחבות, נתינה –  פתיחה אל היקום. איסוף צ'י, כינוס, התרככות פנימה – קבלה מהיקום. לומדים להחליף צ'י עם היקום, מטפחים את התנועה בכלל ואת הזרימה החוצה ופנימה בפרט. יחד עם התרגול התנועתי– ויזואליזציה שמנחה את המנטאלי. מדמיינים את תנועת הצ'י במקביל לתנועות עדינות שפותחות וסוגרות את הגוף הפיזי והאנרגטי, מטפחים את זרימת הצ'י הפנימי.  התנועה הבלתי פוסקת והקשר עם הצ'י של הקוסמוס, עם שדות הצ'י האינסופיים המקיפים אותנו מתפתח והיכולת לחוש בצ'י גדלה. אנרגיית החיים, הצ'י המקורי, המרפא, זורם בקלילות, מפעפע פנימה. הגוף עובר תהליך ניקוי רעלים ומשחרר החוצה את מה שמיותר, רמת המתח יורדת, התפקודים הפיזיולוגים של הגוף מתאזנים, הגוף מתחזק. פיתוח המיומנות לקשר עם הצ'י של היקום יוצרת יציבות רגשית, בהירות מנטלית, חיוניות וקשר חזק עם הצ'י המקורי של היקום. לומדים להשתמש בכוונה ובהכרה בכדי לכוון את הצ'י ולהתחבר לאנרגיה הקוסמית. במקביל, מתפתחת היכולת לטפל ולתמוך גם בתהליכי ריפוי של אחרים.

3. חמשת הצלילים המרפאים –  על פי הרפואה הסינית קיימות בגוף חמש מערכות איבר מרכזיות (לב, כליות, מע' העיכול, כבד וריאות). תפקוד תקין בא לידי ביטוי בשלוש רמות-  פיזית, רגשית, מנטאלית- רוחנית. בסדרה חמישה-עשר צלילים, שלושה צלילים לכל מערכת איברים. הצליל יוצר וויברציה (רטט) ומשפיע ישירות על ההיבטים השונים של מערכות האיבר. תרגול יום יומי של הצלילים מחזק את האיברים הפיזיים, מניע ומטהר את המטענים שהצטברו במערכת הרגשית ומביא שלוה ורוגע לחיים.

4. מנטלי – מדיטציה, החיוך הפנימי, ויזואליזציות, מנטרות, פתיחת מרכזי האנרגיה בגוף. כל אחת מהטכניקות הללו עומדת בפני עצמה, אך ניתן לחבר אותה לכל אחד ואחד מחלקי השיטה. המתרגלים מפתחים את היכולת לכוון ולשנות את תנועת הצ'י באמצעות המיינד, ולומדים להכיר את הפוטנציאל של שדות הצ'י והגוף ההוליסטי. כך, משתחררת מודעתו של המתרגל מכבלי המכאניות האוטומטית לחכמה אוטונומית.

לסיכום, כל חלק של השיטה מפתח בצורה ייחודית יכולת להתבוננות והקשבה, חיבור לשדות הצ'י, לתנועה האינסופית שמסביבנו ובתוכנו, כניסה לאחדות והחלמה. תרגילי הבסיס מחזקים ומהרמנים את הגוף הפיזי, השרירים העצמות מערכת העצבים, הדם והלימפה. Lift qi up pour qi down מטפחת את תחלופת הצ'י פנימה – החוצה: בין האדם ליקום, בין נתינה לקבלה. חמשת הצלילים המרפאים משפיעים ישירות על תפקוד המערכות המרכזיות, ומטהרים את הרגשות והחוויות השליליות המצטברות במהלך החיים. ואילו החלק הרביעי מטפח ומרחיב את היכולת להיות אחד ולשרות באחדות. כניסה לאחדות יוצרת חיבור לשדות הצ'י של היקום והסובבים אותנו, לחוויה בה כל צרכי הגוף מסופקים, להודיה ונתינה.

תרגול יומי של השיטה, בהדרכת מורה מוסמך, יוצר ומאיץ תהליכי ריפוי עמוקים ושיטתיים בגוף הפיזי, הנפשי והרוחני. מסירות לתרגול, באופן עקבי ויום יומי, תוביל את התלמיד לתהליך מרתק ועוצמתי של העמקה פנימה, לנבכי גופו ונפשו – תהליך בו  יפגוש ויכיר את עצמו ועוצמותיו, יתחבר לכוחות הריפוי שקיימים בתוכו, שיביאו לשיפור באיכות החיים שלו ויאפשרו החלמה אף ממחלות קשות.

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

המחברת:
ענבל רז
מטפלת ומורה לרפואה סינית עתיקה וצ'י גונג רפואי
אתר הבית של ענבל

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts