צמחי מרפא סיניים- סקירה

ספר הצמחים של סלעית דפנה
צמחי מרפא סיניים

ספר חדש שמצטרף למדף הרפואה הסינית בעברית, הוא אירוע מבורך.
משמח שמטפלים נוספים בוחרים להשקיע זמן ומאמץ על מנת לחלוק את הידע שלהם עם קהל המטפלים והסטודנטים, ובחלק מהמקרים גם עם הקהל הרחב. כתיבת ספר ופרסומו הוא פעולה שיש מאחוריה חזון ואמון, אמונה ברפואה הסינית, בקהילת המטפלים, בתועלת ובשמחה שבשיתוף ידע ותיעודו.
'צמחי מרפא סיניים' הוא מדריך לצמחים בודדים, ספר עזר המיועד לסטודנטים (ואולי בעיקר להם) ולמטפלים. הספר בנוי מקבוצות הצמחים על פי החלוקה התפקודית המוכרת שלהם, וכפי שהם נלמדים בבתי הספר (ולכן, הצמח הראשון שנפגוש הוא כמובן ידידנו-Ma huang).

הספר נפתח במבוא המשרטט בקצרה את הכרונולוגיה של הספרות הסינית הקלאסית, החל מספר הרפואה הפנימית של הקיסר הצהוב (200-300 לפנה"ס), ועד "הבדלה מערכתית של מחלות חום" (שנכתב בסוף המאה ה-18). אחר כך נפרש  המידע הבסיסי שעוזר לגשת אל עולם הצמחים: ההבנה של שמותיהם (ניתנות דוגמאות לשמות נפוצים המעידים על תכונה של הצמח), הסבר לגבי חלקי הצמחים, תכונותיהם, צורות הכנה ושימוש, וחשוב מאד – אינטרקציות בין צמחים לתרופות.
לפני כל פרק (קבוצה) מסבירה המחברת את המשותף לצמחים הכלולים בה, מציגה את תתי הקבוצות שבתוכה, ואת הסימפטומים בהם תטפל.

המידע על כל צמח מוצג כטבלה נפרדת, הכוללת את פירוש השם, תכונות, איברים, מינון, אינטרקציה עם תרופות, התוויות נגד ותופעות לוואי, תפקודים ואינדיקציות. אני אוהבת את תשומת הלב לפירוש השם (עניין שלטעמי נשכח לעיתים קרובות מדי). המידע לגבי אינטרקציות עם תרופות חשוב כמובן מאד, לכל מי שעושה שימוש בצמחים בקליניקה, הוא מעגן את המידע הסיני בתוך ההקשר הקליני העכשווי שבו פועל המטפל כיום וחייב לקחת בחשבון.

אופן הופעת המידע בטבלה מקל על ההתבוננות ובמקרה הצורך מאפשר השוואה בין צמח לצמח.  לסיכום כל קבוצה ישנה טבלה מסכמת של המידע החשוב לגבי כל צמח, וכן ציון הדומה והשונה בין צמחים באותה קבוצה, דבר ש'עושה סדר' בתוך עומס האינפורמציה.
בסיום ישנה גם טבלה שימושית של צמחים אסורים בהיריון, וכמובן אינדקס של כל הצמחים הכולל את שמם, הקבוצה והמינון המומלץ. תוספת נחמדה ומועילה היא אינדקס מצולם של הצמחים על פי סדר אלפביתי, וחוסך חיפוש באינטרנט למי שעסוק (כמוני) עדיין, בשינון שמות, תפקודים ומראה הצמח.

למרבה המזל, הספר הגיע אליי בדיוק בזמן שלמדתי לקראת המבחן המסכם בצמחים בודדים. השתמשתי בו כספר תמיכה, לצד החומר שסיכמתי במהלך השנה.

זהו מדריך ענייני ובהיר, המצטרף למדף המדריכים הקליניים שכדאי לסטודנטים ולמטפלים בתחילת דרכם להחזיק. ספרים שיכולים להיות לעזר יעיל ונגיש, אך אינם תחליף ללימוד פרונטלי, שינון והעמקה.
סטודנטים ומטפלים יעזרו בו כדי לרענן את זכרונם או כאשר זקוקים למידע נקודתי ויהיה להם קל יותר להיעזר בו מאשר לפתוח את בנסקי, הן מבחינת הקלות והנגישות הפיזית והן למי שקשה לו עם האנגלית.

את הספר "צמחי מרפא סיניים" ניתן לרכוש דרך סלעית דפנה. לפרטים נוספים שלחו מייל: salitdafna@gmail.com

salit_review_250

 

 

 

 

 

 

תמונה: freeimages.com/Skippy3E

המחברת:
תמי ברקאי
מטפלת ברפואה סינית
לאתר של תמי

 

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts