מישוש הגוף כדרך להבנת מפת הלידה

החוטים המקשרים בין הרפואה הסינית הקלאסית לבין הרפואה היפנית
מפת הלידה

מאמר זה נולד מעבודה קלינית ומחקר שנמשכו כמה שנים, בניסיון לשלב אבחנה על פי רפלקסים – כפי שהיא מתבצעת ברפואה היפנית והמרידיאנית – עם ניתוח מפת האדם ומתן טיפול על פי גישת  'הגזעים והענפים'.
כשלעצמן, נשענות שתי שיטות הטיפול על הכתבים העתיקים ויש להן הרבה מן המשותף. לכל אחת מהן יתרונות משמעותיים עליהם אפרט בהמשך, אך כתיבת מאמר זה נבעה דווקא מהחיפוש  אחר שילוב בין שתיהן, מתוך הנחה כי השילוב יכול לענות על צרכים שלא נענים או קשים ליישום בשימוש באחת מהשיטות. לדוגמא, עיקר האבחנה ברפואה היפנית מתבסס על מישוש הערוצים והגוף, מציאת רפלקסים (אזורים כואבים בלחץ של עד 3 ק"ג) ושחרורם תוך כדי טיפול, מה שייצר פרוגנוזה טובה עם שחרור הרפלקס ואפשרות לאבחן את המצב הנוכחי בקלות יחסית. אך סגנון זה אינו נותן מענה לשורש חוסר האיזון, למאפיינים והשפעות אינדיבידואליות שונות על המטופל, הזמן בו הגיע לטיפול או נטיות מולדות. כמו כן, אינו מאפשר הבנה עמוקה לגבי המתחולל בגוף  על פי חמשת האלמנטים והאינטראקציה ביניהם.

לעומת זאת, בשיטת הגזעים והענפים, מפת הלידה (ארבעת עמודי הגורל) מאפשרת הצצה לנטיות המולדות של האדם והשפעתן בזמן המסוים בו הגיע לטיפול. נטיות אלה עשויות להצביע על חולשה או דומיננטיות באלמנטים או איברים מסוימים, איברים חסרים, אנרגיה מתקנת וכן הלאה; אך עיקר האבחנה יתבסס על הדופק, מה שעלול להקשות אם המטפל אינו מיומן עדיין בהבנת האינטראקציה בין האיברים בדופק, דבר שיכול לקחת, כמו שכולנו יודעים, לא מעט שנים.
בשנים האחרונות אני משלב את שתי השיטות ונוכח לדעת שוב ושוב כי יישום אבחנת הרפלקסים תוך שחרורם על ידי עקרונות הגזעים והענפים יצר הבנה עמוקה – ומכאן השפעה עמוקה על המתחולל בגוף, וכמובן בדופק.

"בתודעת הטירון אפשרויות רבות, בתודעת המומחה אפשרויות מעטות"   tao te qing

משפט זה היה לי למוטו מתחילת דרכי בעולם הדיקור. שאיפה למינימום התערבות, צמצום אפשרויות ומקסימום אפקט. מימושו התאפשר לי לא מעט בעזרת שילוב שתי השיטות.
כבר מתחילת הדרך נוכחתי, תוך ניסיונות חוזרים ונשנים, בעובדה בסיסית וחשובה: שחרור אפקטיבי של רפלקס בגוף יתבצע בעזרת איברים שאינם מופיעים במפת הלידה, כלומר איברים המשלימים את הגזע או הענף (like או unlike), איברים חסרים,  אנרגיה מתקנת  או במקרים רבים ה – division  המנוגד או חלק ממנו, או שאר האיברים שאינם נמצאים במפה אך מושפעים בדרך זו או אחרת מחוסר האיזון שיכול להיווצר בהתאם למפה.

דרך הדוגמאות הבאות ניתן יהיה להבין  את השילוב בין שתי השיטות. יש לציין כי דרך עבודה זו מתאימה להפרעות אורתופדיות ופנימיות כאחד. לשם ההסבר, בחרתי רפלקס אחד שכיח מאוד ומהותי, ואראה כיצד משחררים אצל כל מטופל, באופן שונה, בהתאם למפה האישית.

האזור שבחרתי הוא Gb 26 Dai Mai  – הציר בין החלק העליון לתחתון ובין האחורי לקדמי, ציר מרכזי וחשוב כמרכז מאזן (אדמה), וכן לפתיחה, פריצה ואפשרות תנועה (עץ), להתחלה ובסיס ברובד העמוק (מים). בשל מיקומו של רפלקס זה וקשריו לאיברים ואלמנטים אחרים, שחרורו חשוב כשלעצמו וגם מהווה תנאי לשחרור רפלקסים אחרים בגוף בחלקיו העליון, תחתון, קדמי ואחורי .
מבחינה שרירית, אזור רפלקס זה קשור בעזרת שרירים שטחיים ועמוקים לחלקו העליון, אמצעי ותחתון בצדו הקדמי והאחורי, ושרירים הנעים בצורה אופקית, ישרה ואלכסונית. מבנה זה מאפשר הבנת של מיקום זה כציר, ושל שחרור רפלקס זה על ידי כמה ערוצים: כאלה הנמצאים בצדו המנוגד, אלכסוני או ישר, בצד העליון או תחתון, קדמי ואחורי –  כפי שנראה בהמשך.

ערוץ כיס המרה קשור מאד לכליות הן במעגל האלמנטים, קשר מים עץ, בערוצים המשניים, ודרך האנרגיה הפנימית של כיס המרה שהיא המים. ניתן להבחין בקשרים האנטומיים הרבים הקשורים לכליות ובהם עובר הערוץ, כמו: מספר הנקודות הרב ומיקומן באזור הטמפורלי של המוח או באזור האגן, השפעת ה- Dai Mai  על אברי האגן, קשר נקודות על ה- Gb  עם מח עצם, או השפעת כיס המרה על ההיפופיזה, וכן, גישות המשייכות את נוזלי המרה (כאיבר מיוחד) להורמונים עצמם.

מקרה 1: גבר, נולד במחצית ראשונה של 1976
המטופל הגיע עם כאבים אקוטיים חדים תחת שיכמה שמאל וקושי להפנות את הגוף שמאלה וימינה. הרפלקסים שנמצאו: gb26 rt , inguinal ligament lt cervical c3 c4 lt , lu1 lt, thoracic t7, scapula lt. בדופק הורגשו חולשת כליות ועודף בעמדה אמצעית וחסר בעמדה קדמית בשתי הידיים. האבחנה: חולשת כליות, סטגנציה בעץ וחוסר הזנה לאש.

טיפול : lu5 lt, הרפתה את שריר הפקטורליס ואת הסקאפולה השמאלית, מה שאיפשר שחרור מיידי של gb26  הנגדית (דרך שרירים אלכסוניים המאפשרים רוטציה של הגוף). gb41 lt, tw5 rt  הורידו רגישות בשאר הרפלקסים. (יש לציין כיgb ,tw  לא השפיעו במקרה זה על gb26).

נעשה כאן טיפול במים, בעץ ובאש דרך שימוש בערוץ הריאות (על ידי נקודת חיזוק של הכליות lu5)unlike  של הגזע וחלק משכבתtai yin  (zai quan או tai tu yan של אותו מטופל). חשוב לציין שזהו ערוץ בעל אנרגיה עמוקה של עץ והוא אחד החסרים במפה (גם ה-gb  חסר). בחרתי לעבוד עם tw – gb  שהם האנרגיה המתקנת – מים, אך גם נותנים תהודה של אש, האלמנט שעלול לסבול אצל המטופל מפגיעות עקב התנועה הגדולה המחוזקת בשכבת ה tai yang.

מקרה 2: גבר, נולד במחצית הראשונה של 1973
הגיע לאחר התקררות שהסתבכה לדלקת ריאות, חום גבוה לאורך כחודש, עם שיעול וחולשה. תלונתו העיקרית היתה כאבים חדים וממושכים באזור המתני הימני, המוחרפים בנשימה ובהרמת יד ימין. הוא סבל מהם כשבוע ללא הפוגה. במישוש האזור gb26   הימני הורגש מתח שהגיע בחזית הגוף עד אזור  sp15. רפלקסים נוספים: טרפז שמאלי gb 21 lt , cv9, cv10, cv6  ,st6 rt. בדופק הורגשו עודף בעמדת הקיבה ומתיחות בכבד. האבחנה: הפרעה בציר עץ – אדמה.

טיפול: הערוץ היחיד ששחרר את gb 26  היה ערוץ הקיבה, st44 rt  יצרה שינוי משמעותי ברפלקס וגם בדופק. (ברוב המקרים  st 36,39,40יעשו זאת). נקודה זו, כמו  st36, בעלת אפיניות רבה של מים, אך גם קשורה להפרעות בשיניים ולסת, אזור הידוע ברפואה היפנית כגורם שעלול ליצורfocal infection *. במקרה זהst6   היתה רגישה ואכן, קיימת ברקע הפרעה כזו. ערוץ ה-st  הוא unlike  של הגזע, אך משמש גם כאחד מערוצי האנרגיה המתקנת (אדמה). נקודות נוספות שנדקרו: co4 lt , ו-si 11  מיתנו את המתיחות בדופק הכבד.Co4  מורידה רגישות ומתח שרירי באזור השכמה (si11) ובאזורgb21   – שחרורם השפיע על המותן הנגדית. Co4  משלימה עם st  את שכבת yang ming – מתכת שתומכת במים במעגל ההזנה, ומחזקת דם (נזכור שהכול התחיל מהתקררות: רוח).

שכבת ה -yang ming  היא דרך נוספת לאזן את ה- division tai yin בקשרים בין השכבות. Si  כחלק מ – tai yang) tai tu yan  או zai quan) גם הוא חלק מאנרגיה המתקנת (אדמה), ובעל קשר של unlike  לענף (liv). לשני ערוצים אלו קשר חזק עם הכליות דרך path of qi.

במקרה זה לא הרגשתי  בדופק חולשת כליות אך הופעת הרפלקס במותן, המתיחות בעץ ותמונת המפה העידו על נטייה כזו.

מקרה 3: אישה, ילידת המחצית השניה של 1976
כחודש לאחר לידה, חזרה לסבול מפסוריאזיס שהיה בעבר וכאבים בפרקים. הדפקים כולם היו פנימיים, דקים, עמוקים (לא מתאימים לעונה) ומעט איטיים. חולשה הורגשה בשתי העמדות הדיסטליות. האבחנה: חולשת כליות, פגיעה ביין, ביאנג ובדם. הפעם, את רפלקס gb26 rt  שחררה kid7 rt  – נקודת הזנה של הכליות. במפה גזע Si in water  עלול ליצור פגיעה ביין הכליות מתוך עודף אש במים או במעגל הבקרה ההפוך (נגד כיוון השעון, תנועת הגזעים) Si – Kid. את הרפלקסים האחרים (cv6 , st26 lt ,kid 15 lt) פתר ערוץ הכבד , בו בחרתי את  rt liv4. את הרפלקסים העליונים (gb21 rt , c-3 rt , scm rt) שחררה הנקודה pc6  rt, unlike  של הענף, המקיים עם kid קשר של הזנה דרך השעון וכן קשורה עם ה-liv  בשכבת jue yin  המטפלת בדם (תופעות עוריות – רוח). שכבה זו היא שכבה פנימית לשכבה המתקנת שלה shao yang  . במקרים רבים ערוץ הכליות עצמו מוריד רגישות ב gb26  הנקודות השכיחות לטיפול הן kid1, 4 ,6 , 7 ,9

מקרה 4: אישה, ילידת המחצית הראשונה של שנת 1932
סובלת כשבועיים מברונכיט (הופיע גם בשנה שעברה בתקופת המעבר בין חורף לאביב): שיעול, עייפות רבה מאוד וסחרחורות. טיפול אנטיביוטי לא עזר ואף יצר כאבים חדים בקיבה. בדופק הורגשה חולשה בעמדה הקדמית הימנית. האבחנה: תקיעות באדמה וחוסר הזנה של המתכת. במקרה זה רפלקס gb26  הופיע בצדו השמאלי של הגוף והנקודה ששחררה אותו sp 6  ימין . נקודות נוספות שנדקרו  liv 3 rt  ו st 36 rt (שהורידו מתח תחת כלוב צלעות ימני ואזור inguinal, c-4 lt). באופן כללי מתוך הסימפטומים, הדופק והנטייה במפה, עולה מיד האדמה: אלמנט שעשוי להיות פגיע יותר ,שכן אינו מיוצג כלל. זהו אלמנט שזקוק לאש על מנת לבצע את פעילותו היטב, ונראה כי היא חסרה עקב הגורמים הרבים הקושרים את המפה למים או קור. הבחירה לעבוד עם ערוץ ה- sp   התאימה, בשל יכולתו להשפיע הן על האדמה והן על האש בעזרת האנרגיה הפנימית. ברפואה היפנית sp6  משחררת תבנית של gb26 lt, הידועה כחסר בכליות  (ITO tw pattern). מכאן חשיבותה רבה – מלבד חיזוק האדמה, היא תומכת ביין ומאזנת את העץ. שתי אפשרויות רלוונטיות במפה שכולה יאנגית, גזע ub in wood   שיכול להחליש יין אך גם לדכא את האדמה. נקודות נוספות על ערוץ זה היכולות לשחרר את gb26  הןsp9   (קשורה גם היא למים) ,3sp  על רקע התכווצות שרירים ,ו -sp4.

אפשר לומר שברוב הפעמים שראיתי רפלקס gb26  בצד שמאל, הנקודות היחידות ששחררו אותו היו מערוץ ה- sp  , או הקשורות ל – chong mai , כמו  39,kid1 ,st 38 , kid9 או הערוצים yang  wei , dai mai. אני מוצא לכך סיבה אחת משמעותית והיא הקשר החזק לאש. כליה שמאל קשורה לשמיים (ימנית לארץ), ערוץ ה -chong   (טריאגרמת השמים) קשור מאד ללב ולקיבה, להפרעות שמקורן בעצב ה vagus, ולרפלקסים המתבטאים יותר  בצד שמאל של הגוף. בכל הדוגמאות מתבטאת חולשת אש או יאנג. נדקרו גם liv 3 נקודת אדמה, ואנרגיה פנימית של אדמה שמטפלת בתקיעות  האדמה וכך משפרת תנועה למתכת, כמו גם st36. liv  במפת המטופלת היא חלק מ zai quan /tai tu yan .st  הוא איבר חסר במפה.

תוצאות : בארבעת המקרים היתה הקלה משמעותית כבר במהלך הטיפול. תוך כדי שחרור הרפלקסים השתנתה גם תמונת הדופק. במקרה השלישי והרביעי היה צורך בטיפול אחד נוסף.

מסקנות
החיפוש אחר הערוצים המתאימים ביותר לשחרר רפלקסים, מצטמצם משמעותית כאשר שוללים את השימוש באיברים המופיעים במפת הלידה. אני סבור שהגוף יודע להשתמש בערוצים הקיימים במפה, על כן הם עצמם לא ייצרו רפלקס, וגם לא ישחררו אותו. רק שחרור אמיתי  של רפלקס, כלומר עבודה עם הנקודה המתאימה ביותר על הערוץ המתאים ביותר לשחררו, ייצור את השינוי בדופק. נקודה זו לרוב תשחרר כמה רפלקסים בו זמנית ולכן  אין צורך ביותר משתיים עד שלוש נקודות , מה שמחדד את הפקודות לגוף  ומפחית את הסיכויים להישנות הרפלקס. כמו כן תיתן הסבר לתמונת דופק בלתי ברורה, או מובנת בחלקה. באשר לצד הנדקר , עבודה לפי "ערוצים אסורים" (בתקופה בה התבצעו הטיפולים ערוצי יאנג של היד נדקרו בשמאל וערוצי יאנג של הרגל נדקרו בימין. ערוצי יין לפי גברים שמאל , נשים ימין) היא נושא הראוי בפני עצמו למחקר ולמאמר, אך בקצרה אוכל לומר כי הצד בו מופיע הרפלקס אינו חייב להיות הנדקר. יותר מכך, אני מוצא ששחרור הרפלקס באופן מיטבי יהיה על פי ה"ערוצים האסורים"  למעט פתיחת ערוצים מיוחדים.

לסיכום
רובנו, המטפלים, לומדים מספר גישות טיפול, על מנת לחדד את ההבנה ולהעצים את איכות הטיפול שאנו מעניקים. עבורי, המפגש בין השיטות השונות ענה על שאלות שהופיעו מתוך לימוד שתיהן, כמו: קיימים ערוצים רבים לשחרור רפלקס, באיזה ערוץ אבחר להשתמש ולמה? האם להשתמש בערוצי הגזע, ענף, אקלים? שאלות אלה החלו להתפוגג כאשר הבנתי את הקשר בין הממצאים באבחנת הגוף לבין המופיעים במפת הלידה.  אין לי ספק ששילוב כזה יכול להביא לדיוק רב בטיפול  וכמובן לתוצאות מהירות ופרוגנוזה טובה, ובעיקר, לאפשר הבנה עמוקה יותר של המתחולל בגופו ובנפשו של המטופל. עם הבנה זו יגיע הביטחון שאנו מעניקים את הטיפול המדויק ביותר שאפשר לתת.

*זיהום מוקדי – שן מציקה או סינוס צבור המהווה מטרד למערכת החיסון, ויכול להקשות על הגוף להתגבר על פתוגנים, ועם הזמן להחליש רקמות חיבור במקומות שונים בגוף

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

המחבר:
איציק זנגי
מטפל ברפואה סינית ויפנית
zangized@hotmail.com

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts